Ани в света на тортите и играчките
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ани в света на тортите и играчките

Кафето на Ани Боланд има 30 места в малката зала на два етажа. Още толкова могат да бъдат разположени на терасата към една от най-оживените пешеходни зони във Варна.

Ани в света на тортите и играчките

Ани Боланд ръководи паралелно успешен бизнес за детски играчки и кафе-сладкарница, в която дори сама прави сладкишите

22892 прочитания

Кафето на Ани Боланд има 30 места в малката зала на два етажа. Още толкова могат да бъдат разположени на терасата към една от най-оживените пешеходни зони във Варна.


"Трябва да бъдем различни, за да оцелеем" е принципът, на който Ани Боланд залага както за бизнеса с играчки, така и за кафе- сладкарницата и правенето на торти по поръчка.

"Веднъж, преди четири години, се наложи да направя торта за семеен празник, тъй като по магазините не намерих нищо, което да ми хареса. След като я изядохме, всички бяха единодушни, че никога повече няма да си купим торта, защото никой не може да я направи по-добре от мен."

Така накратко започва разказът на Ани Боланд за идеята й да създаде своето кафене на варненския бул. "Сливница". Нарича го точно така -  "My Cafe by Ani Boland". Запомнящата се фамилия е ирландска. Получава я от съпруга си Джъстин.

Веднага след първата торта приятелките на Ани Боланд започнали да я молят да прави сладкиши за рождените дни на децата им, а с всяка следваща торта тя ставала все по-добра и в декорацията им. В това време гледала у дома втория си син и поръчките започнали да валят дори и от хора, които не познавала.

"Така един ден реших, че не е нормално хора, които не ме познават, да ми поръчват торти за децата си, защото това е доверие, но и отговорност, която задължава", казва Боланд. "В същото време ми стана ясно, че следващата стъпка... е да отворя такъв бизнес, тъй като това ми доставя голямо удоволствие."

Обратният вариант

Решението, което Ани Боланд взема заедно със съпруга си, е малката й кафе-сладкарница да бъде открита на всяка цена в центъра на Варна. И точно това се случва миналия юни. Макар наоколо да има кафета и сладкарници на известни вериги, Ани не се притеснява. "Продуктите, които предлагам, са съвършено различни и моите клиенти са мои клиенти точно по тази причина", казва тя. По думите й в кафенетата хората влизат, за да пият кафе, и много рядко, за да опитат сладкиши. В "My Cafe by Ani Boland" предлагат обратния вариант.

Кафето на Ани Боланд има 30 места в малката зала на два етажа. Още толкова могат да бъдат разположени на терасата към една от най-оживените пешеходни зони във Варна.

Мястото е малко, а наемът, който плаща в момента в центъра на Варна, тя определя като "абсурден". "Безумно е, защото такива наеми не съществуват в други големи градове в България, дори и в София", казва Боланд. "Няма как мястото да е по-голямо, ако кафенето трябва да е на централна улица. Освен това си мисля, че не лошо да се тръгне от нещо по-малко и кокетно... Преместването в по-голямо пространство трябва да дойде естествено, когато вече има нужда."

Украсата на тортата

Ако разчита на печалбата от кафе-сладкарницата, Ани Боланд в никакъв случай няма да може да покрие разходите си за наем, ток, вода и т.н. Печели от поръчките на декорирани торти "за вкъщи" и ако няма този бизнес, проектът й не би работил.

В момента в сладкарницата на Ани Боланд работят общо 6 души, а през лятото ще са двойно повече, тъй като работното време е удължено, а и масите на открито са повече.

"Имаме идеи за малки промени в предлагането от новия туристически сезон", казва тя. "Миналата година опитахме да направим нещо типично френско с един винен лист и съвсем неангажиращи предястия. Но се оказа, че това не се получава по начина, по който става в Париж. Явно в България няма такава култура. Хората тук нямат навика да седнат вечер и да изпият на тихо място една бутилка вино. По тази причина това лято няма да предлагаме винения си лист. В замяна на това смятам да разширя менюто на студени напитки с кафе."

Боланд е установила, че клиентите й са готови да похарчат около 8 лв. за напитка и сладкиш. Цените на кафето в заведението й са с няколко пункта по-ниски от тези в големите вериги.

Всички продукти за сладкишите й се доставят оттам, откъдето хората пазаруват за дома си. "Отивам в супермаркетите, купувам най-добрите продукти, връщам се в сладкарницата и започвам да работя", обяснява тя. "Ако започна да пазарувам от складовете за сладкарски полуфабрикати, крайният ми продукт ще бъде същия като на големите вериги сладкарници, а това е против моите принципи. Когато стартирахме, бизнесът започна много слабо, но август, септември и октомври бяха най-силните ни месеци през годината."

Преди коледните и новогодишните празници миналата година Ани Боланд отново забелязва пик в оборотите на кафето си. "Това положение се запази дори до средата на януари. До този момент всичко беше много добре", казва тя. "Не беше зле и през февруари. Но март дойде с рязко влошаване на потреблението."

Градът на играчките

Сладкишите не са единствения бизнес на Ани Боланд. Или по-скоро идеята за тях се ражда по схемата на първия. "Когато се роди големият ни син, след всяко пътуване зад граница със съпруга ми се връщахме с куфари, пълни с детски играчки. По това време във Варна нямаше магазин, който да предлага качествени и безопасни детски играчки. Така решихме, че това е една добра ниша, въпреки че имаше много хора, които ни съветваха точно в обратната посока. Прави се оказахме ние. Хората винаги искат най-доброто за децата си."

Първият магазин за детски играчки Toy Town на компанията "Боланд корпорейшън", управлявана от Ани, е отворен през 2009 г. на тиха варненска улица. По-късно той е преместен в помещение на бившето кино "Република" в града.

В продължение на пет години преди това се занимават с търговия на недвижими имоти в България и Испания. Тогава е бумът в този бизнес. "Спестяванията си от тогава инвестирахме в кафенето и магазина си за детски играчки", казва Боланд. "Миналата година отворихме втори магазин във Варна, в район, където това предлагане липсваше, и това се оказа успешен ход."

В началото на май "Боланд корпорейшън" ще открие третия си магазин за играчки, но този път в Бургас. Стратегията за развитието на Toy Town е магазините никога да не са в молове. "Първата причина за това е, че там ще бъдем в директна конкуренция с вече съществуващи магазини на известни вериги", обяснява Ани Боланд. "И второ, със съпруга ми имаме романтична представа за нашия клиент. По тази причина и магазинът ни в Бургас също се намира на една от старите централни улици в града."

Големите и различните

Голяма част от средствата за откриването на магазините Toy Town са вложени в мебелиране, тъй като според Ани Боланд това създава чара им. "Ако те не са мебелирани така и ако не са на подходящото място, ще изглеждат като всички останали", твърди тя.

"Първоначалната инвестиция в оборудване и зареждане на един такъв магазин е около 180 хил. лв.", обяснява Ани Боланд. "Така беше с първия ни магазин. Оттогава насам сме имали огромната подкрепа на партньорите, с които работим от дълги години. Те ни имат пълно доверие и по тази причина голяма част от стоката ни е предоставена на консигнация и подлежи на изплащане за няколко месеца."

Така във всеки следващ магазин след първия инвестицията на "Боланд корпорейшън" е по-малка. Компанията работи с вносителите на известните брандове детски играчки, а около 20% от артикулите, с които търгуват, Ани Боланд и съпругът й внасят сами. Това им дава възможност да са по-различни от останалите.

"Ние сами избираме абсолютно всички играчки, които предлагаме за продажба", казва Ани Боланд. "Кризата не бива да има нищо общо с децата и сме радостни, че родителите продължиха да купуват играчки. Така средният ръст на компанията ни за всяка от годините след откриването на първия й магазин е 12%."

Засега Ани Боланд не мисли за разширяване и на бизнеса с играчки. Идеите й са по-скоро свързани с преформулирането му, но това остава тайна. "Трябва да бъдем различни, за да оцелеем, казва тя. Големите продавачи на играчки са вече в България."

"Трябва да бъдем различни, за да оцелеем" е принципът, на който Ани Боланд залага както за бизнеса с играчки, така и за кафе- сладкарницата и правенето на торти по поръчка.

"Веднъж, преди четири години, се наложи да направя торта за семеен празник, тъй като по магазините не намерих нищо, което да ми хареса. След като я изядохме, всички бяха единодушни, че никога повече няма да си купим торта, защото никой не може да я направи по-добре от мен."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Приятна е сладкарница-кафенето. Но трудно могат да се намерят свободни места когато е слънчево. :)

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    izabell avatar :-|
    izabell

    Приятна сладкарница;)

  • 3
    honey.bee_1 avatar :-|
    bee

    Изчетох статията с интерес, макар да не разбрах какво е подтикнало една чужденка да прави бизнес у нас, тъй като нямаше нищо споменато в статията. Но мястото определено провокира любопитството ми заради сладкишите, които и на мен са ми страст, и като ходя във Варна ще се отбия да го видя.

  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Бил съм само един път, но сладкарницата наистина ми направи много добро впечатление. Напомни ми на уютните семейни сладкарници каквито съм виждал в някои китни английски провинциални градове. Такива ненатрапчиви заведения изпипани с вкус и мерак ми дават надежда, че лека-полека се превъщаме в нормална страна.

  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#3:"bee"]Изчетох статията с интерес, макар да не разбрах какво е подтикнало една чужденка да прави бизнес у нас, тъй като нямаше нищо споменато в статията. [/quote]От статията наистина не става ясно, но си спомням, че в менюто на самата сладкарница пишеше, че Ани е българка женена за ирландец.

  • 6
    ge_andreev avatar :-|
    ge_andreev

    Ще си позволя едно уточнение отправено към автора Спас Цветков. Кафе е напитка, а кафене - заведение където се сервира кафе.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.