Още един извор на пазара
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Още един извор на пазара

Новата изворна вода "Бачково" вече може да бъде намерена в магазините

Още един извор на пазара

Компанията за напитки "Нова трейд" инвестира 14 млн. евро в бутилираща фабрика в с. Бачково

Весела Николаева
30018 прочитания

Новата изворна вода "Бачково" вече може да бъде намерена в магазините


Oще една марка изворна вода излиза на българския пазар - това е "Бачково", която ще се добива от извор в едноименното село в община Асеновград. Фабриката за бутилирането е изградена от производителя на безалкохолни напитки "Нова трейд", чиято най-известна марка е "Дерби" (Derby). Инвестицията се оценява на 14 млн. евро, а в предприятието са отворени 100 нови работни места, съобщиха от "Нова трейд". Официалното откриване на бутилиращото дружество е направено на 23 април и то вече работи, като каптира водата от извор, разположен в резервата "Червената стена".

Ценова позиция

Капацитетът за бутилиране на предприятието е 70 хил. бутилки на час. Финансирането за изграждането му е осигурено от собствени средства на "Нова трейд", Сосиете женерал Експресбанк и от европейски фондове - по оперативна програма "Развитие на конкурентоспособността", стана ясно от думите на управителя Стоян Узунов.

Новата марка вода ще се предлага в РЕТ опаковка (полиетилен терафталат) в количества от 0.5, 1.5, 3, 5, 7 и 11 литра. Те ще се продават както за заведения и хотели (студен пазар), така и в хранителните магазини за консумация вкъщи (топъл пазар). От компанията определят заложените цени като "приемливи за потребителите".

Досегашните марки безалкохолни на "Нова трейд" са по-скоро в ниския и средния ценови сегмент и включват газирани и енергийни напитки, плодови сокове, студени чайове, голяма част от които се продават и за износ. Дружеството не е предлагала досега минерална вода и според обяснението на Узунов разширяването на продукцията им е продиктувано от тенденциите в потреблението на вода от последните няколко години. Той обясни, че изворната вода се бутилира директно, без преработка и заради ниската си минерализация е подходяща за ежедневна употреба. "Бачково" е с киселинност (PH) от 7.23, което означава ниска, много близка до тази на дестилираната вода.

Разпределяне на пазара

По данни на агенция Nielsen, цитирани от сп. "Регал", изворната вода има 21% дял от общия обем пазар на бутилирана вода и 24% като стойност. Това я нарежда на второ място след минералната, чийто дял е 71% от обема на продажбите и 64% от стойността им. Данните са за 12-те месеца до февруари тази година и като цяло пазарът за това време се оценява на 193 млн. лв. за трите сегмента води - минерална, изворна и трапезна. Средната цена на изворната е най-висока - 1.05 лв. за всяка продадена опаковка, докато минералната струва 0.93 лв., а трапезната е едва 0.70 лв. Бутилките от 1.5 л и галоните над 10 л имат най-големия дял на пазара, всеки по 30% от общите продажби.

Най-големите компании по пазарен дял според продадения обем са "Банкя" (на "Кока-Кола хеленик ботълинг"), "Девин", "Горна баня" на "Бутилираща компания Г. баня", същата марка, но на "Булминвекс" и "Хисар". По стойност на продажбите в топ 5 "Булминвекс" отстъпва на "Михалково".

Обичайно високите продажби на вода по региони са предимно на местни марки, ако се изключат такива с добра дистрибуция из цялата страна като "Девин", "Горна баня" и "Банкя". Най-много продажби според Nielsen има в регионите на София, централната южна част на страната и Югозападна България.

Собственикът на марката

Компанията - инвеститор в завода за бутилиране, "Нова трейд" е 100% собственост на Георги Тучев, който е и неин съуправител заедно със Стоян Узунов. Последният публикуван отчет е за 2011 г. и показва приходи от над 45 млн. лв., с 9% ръст на годишна база. Печалбата за годината е била 3.57 млн. лв., което е увеличение с 38% спрямо резултата от 2010 г. Според отчета всички активи на компанията се оценяват на 60.43 млн. лв., над половината от които са имоти, машини и съоръжения. 

Oще една марка изворна вода излиза на българския пазар - това е "Бачково", която ще се добива от извор в едноименното село в община Асеновград. Фабриката за бутилирането е изградена от производителя на безалкохолни напитки "Нова трейд", чиято най-известна марка е "Дерби" (Derby). Инвестицията се оценява на 14 млн. евро, а в предприятието са отворени 100 нови работни места, съобщиха от "Нова трейд". Официалното откриване на бутилиращото дружество е направено на 23 април и то вече работи, като каптира водата от извор, разположен в резервата "Червената стена".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    euronymous avatar :-|
    Euronymous

    Дерби кола е доста популярна сред учениците !

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    dragozow avatar :-?
    dragozow

    Етикета на снимката прилича на етикет на друга известна вода, дали е случайно?

  • 3
    xps avatar :-P
    xps

    Айде на добър път и да слагат по малко вода от чешмата :)

  • 4
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    До коментар [#3] от "xps":
    те са на метри от река Чая, така че могат и от нея да пълнят - няма лошо. Това място от гледна точка на логистиката е ужасно, поради какви причини измислиха да търкалят по този тесен път тировете си е истинска загадка.

  • 5
    plamkata_76 avatar :-|
    Пламката

    Незнам, ама вчера си купих 11 л. на цена 2.49, което е доста по-ниско сравнително, и ми напрвави впечатление удобната дръжка.

  • 6
    maskuzi avatar :-|
    maskuzi

    До коментар [#3] от "xps":

    Липсата на тире променя изцяло смисъла на коментара. Да слага по малко вода от чешмата или да слагат по-малко вода от чешмата?

  • 7
    vladimiryosifov avatar :-?
    Владимир Йосифов

    Успех !

  • 8
    kamendc avatar :-|
    Камен

    Тази мода да се пие вода от бутилка все повече се разпространява по цял свят само заради силен маркетинг, а иначе е доказано вредна и за природата, и за икономиката.
    Ето в БГ значи пазарът е 200 млн. лева годишно. За няколко години с тази сума могат да се изградят толкова пречиствателни станции, че от всяка чешма водата е годна за пиене.
    Колко по-изгодно е да тече водата по тръби, вместо да се налива в ПВЦ бутилка и да се разнася из цялата страна в ТИРове. Да не говорим за природата колко е вредно.
    Оня ден в Бургас ми дадоха в ресторанта вода Банкя - като че няма в Бургас вода, ами трябва да идва от 400 км с камион.
    А пък гъзарите, дето пият френска Евиан или италианска Сан Пелегрино, да не говорим те колко излишни пари трошат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.