С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 3 юни 2013, 18:20, 13686 прочитания

Михаил Михайлов: Пчелините в България са едва наполовина на капацитета, който имаме

Пълната забрана за антибиотици в пчеларството доведе до широко разпространение на смъртоносни болести, казва председателят на Съюза на българските пчелари

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Над 20% от пчелните семейства в България са загинали в предишните две години.

Българският мед често се изкупува за подобряване на качеството на продукт от други държави.
През последните месеци масови протести на пчелари из цяла Европа доведоха до преразглеждане на решението на ЕС дали да наложи забрана за две години на няколко пестицида, които доказано убиват пчелите. Това са препарати от вида на неоникотиноидите, широко използвани в земеделието, включително и в България. Освен с тях пчеларите имат проблеми и с високата смъртност на пчелните семейства, ниската изкупна цена на едро и липсата на държавна подкрепа за сектора, който е притиснат от интересите на големите земеделски производители, намаляващия брой пчелини и трудностите с реализирането на меда. По тези проблеми разговаряме с Михаил Михайлов, председател на Съюза на българските пчелари, дългогодишен стопанин на кошери. 

Колко са пчелните семейства, загинали през последните две години?

- Около 150-200 хил. броя са, ще видим и за тази година колко ще бъдат, тя ще е третата. Смятам, че около 20% от семействата в България са загинали при общо около 600 хил. броя.

А как си обяснявате това, че като цяло намаляват пчелните семейства в страната – заради измиране ли е, или просто се отказват стопаните?
- Тази пролет установяваме, че пчелите масово загиват поради една болест, наречена нозематоза. Има няколко основни заболявания – едното е американски гнилец, другото е паразитната болест вароа, причинявана от кърлеж. И третото е смъртоносната нозематоза – това са спори на ноземи, които разрушават епителните клетки в отделителната система на пчелите. Тази пролет, която беше влажна и мека, доведе до много широко разпространение на болестта. Тя е заразна и често се разпространява от пчелите майки, които пчеларите купуват от развъдните станции и разменят помежду си. Така се стига до, бих казал, епидемия от нозематоза.


Тя лекува ли се?
- Да, но за съжаление с антибиотици, а те са забранени в пчеларството в ЕС. Парадоксално е, че в месото, млякото, млечните продукти може да има антибиотици, но в меда не, въпреки че той има консервиращи свойства – той е изключителен консервант и всякакви бактерии, попаднали в него, се убиват от концентрацията на естествени захари в меда. Но от влизането на България в ЕС вече пет години имаме забрана за използването на антибиотици. Преди това практиката ни показа, че когато ги прилагаме, пчелите са здрави, жизнени, работят нормално. Затова често си мислим, че тази пълна забрана трябва да се преразгледа за развъдните станции. Но за пчелините кошерите, които са предназначени за производство на мед – там естествено, че не може да се използват антибиотиците, защото остават в меда.

Положението ни е трудно, пчелите ни са атакувани от всички страни – от една страна, в земеделието се разрешава използването на опасни пестициди, опасни фунгициди, инсектициди – изобщо цялата химия, която е впрегната да защити посевите, за да има зърно. Същевременно се иска пчелите да опрашват, за да бъдат добивите по-големи, но с тази химия те биват убивани и става параграф 22. Не зная къде е изходът, защото всички имат интереси – производителите на зърно, които имат договори и трябва да ги изпълняват, огромните концерни за химикали, търговците на препарати, и в края на веригата са пчелите, от които се иска мед. Връзката между всичко това е опрашителната дейност на пчелите, а тя се прекъсва и всички губят - земеделците, защото спадат добивите, губим ние, пчеларите, губи и държавата като цяло - доходът от търговия с пчелни продукти се оценява между 50 млн. и 100 млн. долара годишно, а опрашителната дейност – от порядъка на 2-3 млн. долара.

Колко е годишното производсто на мед в България?
- Това е доста разтегливо понятие. В зависимост дали годината е добра варира в широки граници, между 6 и 12 хил. тона. В най-добрите години сме имали около 12 хил. тона, което е малък процент от световното производство. Затова не можем да се намесим на световния пазар, а само от страна на качеството. И тъй като наистина нашият мед е изключително качествен, се използва за подобрител на меда от други държави – китайски, аржентински, мексикански, американски и т.н. Това се дължи най-вече на природните дадености на България, тук има голямо разнообразие от билки и цветя.



Наистина ли се изкупува български мед от гръцки предприемачи, които после го преопаковат и го представят за гръцки?
- Да, последните години гърците масово купуват мед. Даже това е добре за пчеларите, защото те го купуват на по-приемливи цени. Ако българските прекупвачи го вземат на 3.50 – 4.50 лв. за килограм, гръцките го вземат на 5 – 5.50 лв.

А защо се получава такава голяма разлика между цена на едро и цена на дребно – няма ли начин пчеларите да се обединят и да започнат да продават директно, без прекупвачи?
- Ние, пчеларите, организирани в неправителствени организации, не можем да въздействаме на  изкупватели и преработватели на пчелния мед, за да повишат цените на едро. Но може наистина да се обединим и сами да си изкупуваме и да реализираме меда. За търговската мрежа и особено за износ се изисква медът да е унифициран, дори да е взет от различни пчелини, което е работа на преработвателите. Отделно ние, пчеларите, нямаме такива финансови възможности да изкупуваме, много е трудно. И затова имаме интерес да си продадем меда, да го реализираме, за да имаме средства за следващата година. Но, пак казвам, ако това е по силите ни за създаване на такава организация, бихме го направили.

Дотогава няма сила, която да промени ценовата листа на търговците на едро, това може да се случи или с появата на нов голям играч, или с намеса на държавата, например да изкупува мед за държавния резерв. Или пък да се появи външен търговец – ето, наскоро се обадиха от Катар, че проявяват интерес, нашият мед е намерил там много добър прием.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница

Кооперация "Панда" - притежател на марката за цял свят, финализира преговори с чуждестранни партньори

22 окт 2019, 1138 прочитания

Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света

За поредна година на първо място попада Apple

22 окт 2019, 832 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K2: Бизнесът" Затваряне
Digital|K 2013: Ако искате да правите голяма компания, от първия ден мислете как да печелите

Участниците в третия панел на конференцията споделиха своите идеи и опит относно растежа и стратегиите за изход

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10