С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 1 авг 2013, 12:22, 8885 прочитания

Загубата на собственика на bTV нараства внушително

Българското поделение е с близо 4% по-малко приходи за полугодието, печалбата се е свила с 30 на сто

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Резултати на bTV Media Group

Нетни приходи 40 669 (-3.82%)

Оперативна печалба
преди обезценка
и амортизации
1504 (-30.2%)

за полугодието, в хил. долара, в скоби е изменението на годишна база
Собственикът на bTV Media Group е влошил резултатите си през второто тримесечие на годината, става ясно от отчета на Central European Media Enterprises (CME). Компанията реализира 85% спад на оперативната печалба преди обезценки и амортизации (OIBDA) до 7 млн. долара за втората четвърт на годината. Приходите за периода намаляват с 14.7 на сто до 180.2 млн. долара, а крайният финансов резултат е загуба от 41 млн. долара. Резултатите за първата половина годината също не са розови, като загубата нараства 14 пъти до 150 млн. долара на годишна база. Свиването на рекламния пазар в Европа засегна негативно компанията, която има операции и в Хърватия, Чехия, Румъния, Словакия и Словения.

"През първата половина на 2013 г. плътно се придържахме към изпълнението на нашата стратегия. Осигурихме двуцифрен ръст на цените на телевизионната реклама в Чехия и едноцифрен в останалите държави по подписаните ангажименти. Увеличихме таксите за пренос в Румъния и България, които се очаква да нараснат повече от два пъти през следващите години в сравнение с 2012 г. Освен това откупихме дълг за 206 млн. евро с постъпления от успешното предлагане на ценни книжа през тримесечието. Продуктите ни се представят по-добре в сравнение с предходната година", коментира
Адриан Сарбу, президент и главен изпълнителен директор на CME, в съобщението на компанията за резултатите.


Дай ми парите...в брой!

Прословутата фраза на американския китарист Чък Бери най-добре описва ситуацията на CME. В опит да намали дълга си от 1.1 млрд. долара към края на първото тримесечие, медийната група пострада значително от резките промени на рекламните тарифи. Ефектът е показателен, като за полугодието постъпленията от чешкото поделение са се сринали с близо 40% и от 135.8 млн. долара са достигнали 82.5 млн.

Ситуацията на останалите пазари, на които компанията присъства, е смесена. За първата половина на годината по-малко приходи реализират поделенията в България (виж карето), Словения и Словакия. Минималният ръст в останалите страни не е достатъчен да компенсира спада и крайният ефект е свиване на нетните приходи за периода с 16.2 на сто до 317.2 млн. долара.



На тримесечна база ситуацията е сходна, с разликата, че bTV Media Group увеличава нетните си приходи с около 5.6 на сто до 24.2 млн. долара. За периода OIBDA на българското поделение расте с около 16% до 3.9 млн. долара.

През пролетта CME обяви, че планира да увеличи капитала си с около 400 млн. долара. Компанията е листната в Ню Йорк и Прага, като Time Warner упражни кол опциите си и участието й нарасна. А през юни масмедия гигантът получи разрешение от Европейската комисия да придобие базирания на Бермудските острови конгломерат CМЕ.

Този див, див рекламен пазар

Рекламният пазар е сред силно пострадалите от кризата и беше сред първите, които усетиха предпазливостта на частния сектор. Спад се отчита при радиорекламите, тези във вестници и онлайн медии, както и телевизионни реклами. По данни на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) нетната стойност на рекламния пазар за 2012 г. у нас е 710 млн. лева, което представлява свиване с 1.3 процентни пункта спрямо предходната година. Основни източници на раздвижване за първото шестмесечие на 2013 г. остават обществените поръчки и европейските средства. Логично сред най-силно засегнатите от по-малката активност на рекламодателите е телевизионният бранш, на който се падат около 70% от брутните рекламни бюджети.

Тенденцията на спад на разходите на фирмите за реклама е общовалидна за Европа. Последните събития като сливането на гигантите в бранша Publicis и Omnicom, както и постепенното оттегляне на конгломерата Vivendi от телекомуникационния сектор с цел засилване на позициите на медийния, говорят за необходимостта от консолидация в епохата на социалните мрежи.
В очакване на промяна в България
В българското поделение на CME се очаква малка, но съществена промяна в собствеността, която ще увеличи дела на Красимир Гергов от 6% на 10%. В края на миналата година неговата компания, регистрирана в офшорната зона на Британските Вирджински острови Top Tone Media Holdings Limited, е упражнила правото си да придобие допълнителни 4% в bTV Media Group. Тази опция е заложена при продажбата на bTV от News Corporation на CME през 2010 г. През същата година беше отменена забраната рекламни и медийни компании да имат един собственик, която бе причина Гергов да прикрива участието си в медии чрез офшорни компании. През 2008 г. той продаде 80% от PRO.BG и RING.BG на CME, като през 2010 г. остатъчните 20% бяха заменени за 6% в българското поделение на CME - bTV Media Group. Според миналогодишния финансов отчет на CME Гергов се е възползвал от опцията да увеличи дела си, но сделката не е приключена, тъй като чака финансирането от страна на купувача. В новия отчет на медийната група за полугодието няма данни дали плащането вече е извършено. Въпреки че делът е миноритарен, според акционерното споразумение Гергов има правомощие да контролира новините и публицистичните предавания, тъй като има вето върху избора на съответните директори. Той е член на надзорния съвет на bTV Media Group от средата на 2010 г.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Директорът на ING поема управлението на UBS Директорът на ING поема управлението на UBS

Ралф Хамерс ще застане начело на швейцарската инвестиционна банка от есента

23 фев 2020, 852 прочитания

Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година

Средствата са за изграждане на нов логистичен център и смяна на две от производствените линии в завода в гр. Девин

23 фев 2020, 1412 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K2: Бизнесът" Затваряне
Dacia Duster от по-специална порода

Лимитираната серия Adventure сякаш привлича приключенията

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10