С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 21 авг 2013, 15:41, 5807 прочитания

Европа тежи на резултатите на Heineken и Carlsberg

Развиващите се пазари са ключови за двете световни пивоварни компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Ролята на развиващите се пазари ще остане ключова."
Жан-Франсоа Боксмеер, изпълнителен директор на Heineken
Лек ръст на продажбите, оптимизация на разходите и променлива ценова политика в синхрон със сезонния характер на продукцията, както и по-голяма конкуренция. Така се е развивал бизнесът на третата най-голяма пивоварна компания в света Heineken през първото полгодие, става ясно от отчета на компанията. Тенденцията е валидна с малки разлики и за четвъртия глобален играч на пазара - датската Carlsberg Group.

В изявление към отчета от ръководството на Heineken посочват, че ключови за компанията пазари ще бъдат засегнати от "икономическата несигурност". На консолидирана основа Heineken отчита 7% ръст на приходите за шестмесечието до 9.3 млрд. евро и символично свиване на печалбата.


Като "полугодие на предизвикателства" може да се определи ситуацията на Carlsberg. Регулациите на пазара на алкохолни продукти в Русия засегнаха негативно производителя на Somersby, който отчита спад на печалбата за шестмесечието на годишна база до 447.2 млн. eвро.

Спад за Heineken в Западна Европа

Забавяне на продажбите на Стария континент заради студената пролет и промените в данъчното третиране на бранша във Франция отчитат от холандската група. Продаденото количество бира за полугодието намалява с 3%, като факторът от значение в случая е спадът на търсенето в Западна Европа с 8 на сто. Нетната печалба на компанията отчита лек спад до 679 млн. евро. Производителят на бира продължава програмата си за оптимизация на разходите, като целта е до 2014 г. да бъдат спестени 625 млн. евро чрез сключване на по-изгодни дългосрочни договори за изкупуване на суровини и материали. Средният марж на печалбата се повишава с 30 базисни пункта до 14%, като ефективната ставка на корпоративния данък се очаква да нарасне до 29 на сто.

Основаната преди близо 150 години Heineken управлява 165 пивоварни в 70 държави. У нас компанията развива производството си чрез пивоварната в Стара Загора. Приходите на Heineken бяха подкрепени от пускането на пазара на един традиционен за Стария континент продукт – бира, смесена с лимонов сок, по-известна като Радлер. Очакванията са продажбите на групата да растат с по-малки темпове, като в изявление към отчета изпълнителният директор Жан-Франсоа Боксмеер посочва, че "ролята на развиващите се пазари ще остане ключова".



Carlsberg имате ли

По-слабото търсене в Европа и САЩ подмина и базираната в Копенхаген Carlsberg. Приходите й за тримесечието растат с 2% до 2.5 млрд. евро, но нетната печалба не оправда очакванията на анализаторите, анкетирани от Bloomberg. Въпреки по-слабите продажби групата не коригира очакванията си за финансовия резултат през тази година. Carlsberg очаква оперативна печалба от 1.3 млрд. евро. Като тенденция за пивоварната компания се забелязва фактът, че нараства делът от продажбите на марки като Tuborg и Somersby. Търсенето на последната отчита 85% годишен ръст, като брандът флагман Carlsberg отчита 10% спад.

Подобно на Heineken, развиващите се пазари също са обект на по-силни продажби за датската компания. Пазарният дял на Carlsberg в Източна Европа нараства, като в Русия той достига внушителните 39.2%. По-строгите регулации на пазара на алкохолни продукти, наложени от Москва, са причина за по-малките обеми през това тримесечие. В България компанията управлява пивоварна в Благоевград и Шумен. Продуктите на Carlsberg се продават в над 150 страни. Очакванията на изпълнителния директор на групата Йорген Расмусен, посочени в отчета, са за повишаване на ролята на азиатския пазар и устойчиво нарастване на пазарните дялове в Източна Европа.

Българската връзка

Българският пазар на пиво отбелязва ръст от 4.1% през миналата година, но той е по-слаб от този през предходната. А заради хладното лято очакванията за 2013 са пазарът да отчете лек спад, прогнозираха наскоро от Съюза на пивоварите в България. По данни на браншовата организация през 2012 г. са продадени 5.404 млн. хектолитра, а в стойностно изражение пазарът е достигнал 727.7 млн. лв. Преди кризата през 2007-2008 г. продажбите достигаха близо 5.7 млн. хектолитра.

Конкуренцията на пазара се засилва, като се наблюдава доминиращо положение на произведена в България бира. За миналата година консумацията на напитката в страната на човек от населението е 73 литра. Българските пивоварни стават все по-иновативни в маркетинговите си решения. Превърналите се в емблематични рекламни клипове са плод на големи рекламни бюджети. Такъв е случаят с "Каменица" АД, която произвежда "Каменица Fresh", "Stella Artois", "Staropramen", Beck's, "Астика", "Бургаско". Забавянето в Западна Европа прави по-голяма ролята на развиващите са пазари. Наблюдаваните събития като по-агресивна реклама и скорошното придобиване на "Леденика" от бизнесмена Гриша Ганчев говорят за изостряне на конкуренцията и поне на теория по-добри и иновативни продукти.
Резултати за полугодието

Heineken
9.3 млрд. евро приходи, 7% ръст на годишна база
1.32 млрд. евро оперативна печалба, 15% ръст
679 млн. евро чиста печалба, 1% спад

Carlsberg

4.2 млрд. евро приходи, 2% ръст
532 млн. евро оперативна печалба, 4% ръст
447.2 млн. евро нетна печалба, 5% ръст

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Директорът на ING поема управлението на UBS Директорът на ING поема управлението на UBS

Ралф Хамерс ще застане начело на швейцарската инвестиционна банка от есента

23 фев 2020, 851 прочитания

Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година

Средствата са за изграждане на нов логистичен център и смяна на две от производствените линии в завода в гр. Девин

23 фев 2020, 1409 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K2: Бизнесът" Затваряне
"Лавена" строи нов завод

Финансирането е осигурено. Остава и акционерите да одобрят инвестиционния проект, който ще помогне на дружеството да изнася повече в чужбина

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10