С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
25 29 авг 2013, 17:56, 28247 прочитания

Как България стана световен износител на кориандър

Търсенето в чужбина е стабилно, качеството е конкурентно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Придава екзотичен вкус на храната, помага при проблеми със стомаха и класира България на второ място в света като износител за 2012 г. Това е кориандърът, чиято родина е далеч от нашите географски ширини, но пък именно тук е намерил благодатна почва за развитие през последните години. Българските производители отдавна са създали традиции в отглеждането му и през този сезон има защо да са доволни от решението да засеят кориандър, а не пшеница. Ако в момента тон зърно се предлага за 300 - 350 лв., то кориандърът се изкупува поне 1100 лв. за тон, показва проучване сред изкупвачите на подправката. Според тях няма случай на произведен и непродаден български кориандър, защото търсенето в чужбина е стабилно, а реномето на местната продукция зад граница е повече от отлично.

Най-важната подправка


По данни на "Капитал Daily" през миналата година България е изнесла близо 30 хил. тона от екзотичната подправка, като през годините средният износ варира между 20 хил. и 32 хил. тона. Стойността на експорта е възлизала на 26 млн. лв. при рекорд от 42 млн. лв. през 2008 г., когато цените на кориандъра са били по-високи. От всички подправки, които България продава навън, кориандърът заема дял от 90%. Основните пазари за ароматните семена са Индонезия, Шри Ланка, Пакистан, Малайзия. През годините търсене е имало и от Индия и Европа, където българският кориандър се ползва основно за подправка и като суровина за направата на лекарства.

Според износители догодина България ще падне рязко надолу в класацията на световните износители, тъй като тази година местните фермери са засели много по-малко площи с подправката и производството едва ли ще надхвърли 10 - 15 хил. тона. Те са се демотивирали от ниските изкупни цени през миналата година, когато продукцията им се е изкупувала на 600 лв. на тон. В момента бункерната цена на директно ожънат от комбайна варира между 1100 лв. - 1150 лв. за тон, а почистено до степен 99% тон кориандър струва 1400 лв. -1450 лв., казва Николай Попов, управител на ямболската "Никея трейд".

Цените потвърди и Артур Акопян, управител на "Севан", която изнася около 25% от българския кориандър. Акопян уточнява, че в момента изкупвачите не са започнали активно да продават навън, тъй като очакват цената да продължи да расте. Според него до края на годината тя може да стигне до 1700 лв. - 2000 лв. за тон. В същото време производствените разходи на декар са около 100 лв., а добивът е около 100 кг от декар. За сравнение - при пшеницата разходите на декар са около 130 лв., а средният добив е между 300 и 400 кг от декар.

Количеството има значение

Макар да изглежда доходоносен, кориандърът не е основна култура за селскостопанските производители, които получават ниска цена, когато количествата на пазара са големи (какъвто е бил случаят през миналата година). Почти всеки зърнопроизводител сее от подправката, защото тя му помага в сеитбооборота. Тоест, когато една нива е била засята с пшеница, то на следващата година е добре да се разнообрази с друга култура, а кориандърът не изтощава почвата и не изисква големи разходи, което го прави предпочитан за тази цел. Това е и причината в България да няма изразен голям производител на кориандър, тъй като в бизнеса се включват стотици дребни земеделци от цялата страна.



Поради същите специфики не е изненада, че основна конкуренция на страната като производител и износител са други големи играчи в зърнопроизводството - Украйна и Русия. Българската подправка обаче си е създала традиции сред азиатските потребители, тъй като е по-ароматна и по-малко люта. Освен това производството в Индия, което е също значително като обем, е компрометирано откъм качество. Изследване на Американската агенция за храните и лекарствата, публикувано през тази седмица от New York Times, разкрива, че близо 15% от вносния кориандър е заразен със салмонела, а основният експортьор на подправки за Щатите е именно Индия. Освен това индийският кориандър се появява на пазара в различно време от българския, тъй като узряват по различно време.

Спасител в кризата

Любопитен факт за кориандъра е, че България го открива като спасителен остров именно в момент на криза. Николай Попов от ямболската "Никея трейд" разказва как местните производители са се обърнали по-масово към подправката през 90-те години, когато пазарът за другите селскостопански стоки навън е бил практически затворен. Тогава земеделците са открили кориандъра, който освен всичко друго е носел и доход в американски долари. Имайки предвид, че през 1997 г. девалвацията доведе до курс от над хиляда лева за един долар, е напълно обяснимо как нетипичната за нашенския вкус подправка намира път към сърцата на българите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Канабисът ли е новият bitcoin Канабисът ли е новият bitcoin

Легализацията в Канада и САЩ създаде пазар за милиарди. Инвестицията обаче е все още доста рискова, но интересна

19 юли 2019, 1623 прочитания

Седмични новини за енергетика Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

19 юли 2019, 814 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Бизнес" Затваряне
Фонд инвестира 25 млн. долара в "Кеш кредит" на Георги Крумов

Базираният в Дубай Delta Partners ще помага на дружеството да предлага бързи заеми в чужбина

Кризата на Силициевата долина

Основателят и изпълнителен директор на преакселераторската програма Founder Institute Адео Реси пред "Капитал"

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Арх. Стефка Георгиева и елегантният брутализъм

Виена се запознава с наследството на една изключителна българска архитектка. Ние също.

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков