С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 29 авг 2013, 17:56, 28893 прочитания

Как България стана световен износител на кориандър

Търсенето в чужбина е стабилно, качеството е конкурентно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Придава екзотичен вкус на храната, помага при проблеми със стомаха и класира България на второ място в света като износител за 2012 г. Това е кориандърът, чиято родина е далеч от нашите географски ширини, но пък именно тук е намерил благодатна почва за развитие през последните години. Българските производители отдавна са създали традиции в отглеждането му и през този сезон има защо да са доволни от решението да засеят кориандър, а не пшеница. Ако в момента тон зърно се предлага за 300 - 350 лв., то кориандърът се изкупува поне 1100 лв. за тон, показва проучване сред изкупвачите на подправката. Според тях няма случай на произведен и непродаден български кориандър, защото търсенето в чужбина е стабилно, а реномето на местната продукция зад граница е повече от отлично.

Най-важната подправка


По данни на "Капитал Daily" през миналата година България е изнесла близо 30 хил. тона от екзотичната подправка, като през годините средният износ варира между 20 хил. и 32 хил. тона. Стойността на експорта е възлизала на 26 млн. лв. при рекорд от 42 млн. лв. през 2008 г., когато цените на кориандъра са били по-високи. От всички подправки, които България продава навън, кориандърът заема дял от 90%. Основните пазари за ароматните семена са Индонезия, Шри Ланка, Пакистан, Малайзия. През годините търсене е имало и от Индия и Европа, където българският кориандър се ползва основно за подправка и като суровина за направата на лекарства.

Според износители догодина България ще падне рязко надолу в класацията на световните износители, тъй като тази година местните фермери са засели много по-малко площи с подправката и производството едва ли ще надхвърли 10 - 15 хил. тона. Те са се демотивирали от ниските изкупни цени през миналата година, когато продукцията им се е изкупувала на 600 лв. на тон. В момента бункерната цена на директно ожънат от комбайна варира между 1100 лв. - 1150 лв. за тон, а почистено до степен 99% тон кориандър струва 1400 лв. -1450 лв., казва Николай Попов, управител на ямболската "Никея трейд".

Цените потвърди и Артур Акопян, управител на "Севан", която изнася около 25% от българския кориандър. Акопян уточнява, че в момента изкупвачите не са започнали активно да продават навън, тъй като очакват цената да продължи да расте. Според него до края на годината тя може да стигне до 1700 лв. - 2000 лв. за тон. В същото време производствените разходи на декар са около 100 лв., а добивът е около 100 кг от декар. За сравнение - при пшеницата разходите на декар са около 130 лв., а средният добив е между 300 и 400 кг от декар.

Количеството има значение

Макар да изглежда доходоносен, кориандърът не е основна култура за селскостопанските производители, които получават ниска цена, когато количествата на пазара са големи (какъвто е бил случаят през миналата година). Почти всеки зърнопроизводител сее от подправката, защото тя му помага в сеитбооборота. Тоест, когато една нива е била засята с пшеница, то на следващата година е добре да се разнообрази с друга култура, а кориандърът не изтощава почвата и не изисква големи разходи, което го прави предпочитан за тази цел. Това е и причината в България да няма изразен голям производител на кориандър, тъй като в бизнеса се включват стотици дребни земеделци от цялата страна.



Поради същите специфики не е изненада, че основна конкуренция на страната като производител и износител са други големи играчи в зърнопроизводството - Украйна и Русия. Българската подправка обаче си е създала традиции сред азиатските потребители, тъй като е по-ароматна и по-малко люта. Освен това производството в Индия, което е също значително като обем, е компрометирано откъм качество. Изследване на Американската агенция за храните и лекарствата, публикувано през тази седмица от New York Times, разкрива, че близо 15% от вносния кориандър е заразен със салмонела, а основният експортьор на подправки за Щатите е именно Индия. Освен това индийският кориандър се появява на пазара в различно време от българския, тъй като узряват по различно време.

Спасител в кризата

Любопитен факт за кориандъра е, че България го открива като спасителен остров именно в момент на криза. Николай Попов от ямболската "Никея трейд" разказва как местните производители са се обърнали по-масово към подправката през 90-те години, когато пазарът за другите селскостопански стоки навън е бил практически затворен. Тогава земеделците са открили кориандъра, който освен всичко друго е носел и доход в американски долари. Имайки предвид, че през 1997 г. девалвацията доведе до курс от над хиляда лева за един долар, е напълно обяснимо как нетипичната за нашенския вкус подправка намира път към сърцата на българите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

"А1 България" отчита двуцифрен ръст на приходи и печалба през третото тримесечие "А1 България" отчита двуцифрен ръст на приходи и печалба през третото тримесечие

Силните резултати идват след по-добро представяне във всички сегменти от дейността на телекома

16 окт 2019, 400 прочитания

MGM продава комплексите Bellagio и Circus Circus в Лас Вегас за 5 млрд. долара MGM продава комплексите Bellagio и Circus Circus в Лас Вегас за 5 млрд. долара

Целта на американския казино оператор е да подобри баланса си

16 окт 2019, 536 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K2: Бизнесът" Затваряне
Фонд инвестира 25 млн. долара в "Кеш кредит" на Георги Крумов

Базираният в Дубай Delta Partners ще помага на дружеството да предлага бързи заеми в чужбина

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10