С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
52 4 сеп 2013, 16:16, 22712 прочитания

Силен сезон за производителите на велосипеди

След като през миналата година износът на компаниите скочи с 40% до 86 млн. евро, очакванията за тази година са ръстът да достигне до 29%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Велореволюция от София

Двама доскорошни директори в RAM, мениджърът на Григор Димитров и фондът на Елвин Гури строят фабрика за рамки за 6.4 млн. лв.

12 апр 2018

Pulse-ът на колелетата

Най-новият български велостартъп се цели към пазара на планинското колоездене

7 юли 2017

DRAGо ми е на две колела

Драгомир Кузов, собственик и управител на "Веломания", пред "Капитал"

27 апр 2017

Драгомир Кузов: Инвестираме в завод в Азербайджан

Собственикът и управител на "Веломания" пред в. "Капитал Daily"

15 сеп 2014

Износът на български велосипеди расте

Компаниите очакват 5% повече продажби през годината, основно за региона

15 сеп 2014

Гражданинът с колелото

Столичната община има програма за велоалеи, но противоречивите политики и грешките на администрацията продължават да я спират

29 сеп 2013

Изкуството да се поддържа велосипед

След четири години живот в България кроскънтри легендата Уоутър Клепе напуска страната, но би искал да остане

30 авг 2013

А някой кара ко-ле-ло

Две пловдивски фирми за производство на велосипеди се разрастват

27 мар 2013
Българската велоиндустрия продължава да чупи собствените си рекорди и да се развива така, както никой друг производствен отрасъл в страната. Последните данни показват значително увеличение на производството, което направи България седма сила в Европа. Ръст от почти 40% има и при износа на велосипеди, който за миналата година надхвърля 86 млн. евро и вече достига 0.4% от експорта на страната като цяло. В условията на растяща безработица секторът предлага заетост на 1000 - 1500 души и се развива от шепа фирми, които са разположили фабриките си извън столицата в градове като Монтана, Пловдив, Видин и Ловеч. Водещи производители са "Веломания", "Крос", "Макском", "Балкан Ловеч", "Лидер 96".

Успешни в чужбина

През миналата година в България са произведени над 836 хил. велосипеда, което е с 30% повече спрямо предходната година, показват данните на Асоциацията на производителите на велосипеди в България. Само една десета от продукцията е останала на вътрешния пазар, докато всичко останало е било изнесено за клиенти зад граница. За там са отпътували както поръчани "на ишлеме" велосипеди, така и собствени марки, като според представители на индустрията съотношението на двата вида продукция е 80:20%.

Според Драгомир Кузов, генерален мениджър на "Веломания", причините за нарасналото търсене на български велосипеди в чужбина са добрият дизайн и конкурентните цени. "Освен това в сравнение с азиатските производители имаме по-добри доставни срокове", допълва Кузов. Върху качествата на българските велосипеди акцентира и Борислав Георгиев, главен секретар на браншовата асоциация, който изтъква, че местната продукция покрива и четирите стандарта за качество в Европа. "Един велосипед не е механичен сбор от рамка и колела, а проект с динамика. Българският проект е доста добър, изпълнението е качествено", отбелязва Георгиев.

Велосипедите, произведени в България, са и много иновативни, добавя Николай Титев, основател и управител на RAM Bikes. "През тази година пуснахме 4 нови модела, базирани на 29-цоловите гуми, които се приеха доста добре на пазара". Именно различната големина на гумите е била тема номер едно на най-голямото в света изложение за велосипеди в Германия - "Евробайк", което приключи преди дни с участието и на български производители.

Предизвикателства на пазара в България




Годишно на пазара в България се продават около 100 хил. велосипеда, от които около 62 хил. са местно производство. Близо 75% от вноса очаквано е от Китай, като един велосипед се обмитява на 11.4 долара,  показват официалните данни, предоставени от браншовата асоциация. Този дъмпинг безспорно се отразява негативно върху българските компании, които са изпратили запитване до институциите с очакване за реакция. През тази година Европейската комисия взе решение, с което защити общностния пазар от субсидираното китайско производство, но местните власти също имат повод да се задействат.

Интернет също крие заплахи пред българските компании, които продават на вътрешния пазар. "Има много онлайн магазани, германски, английски, които таргетират клиентите в България. За потребителите това е чудесно, защото могат да си купят нещо онлайн на по-ниска цена, а нас, производителите, това ни кара да сме по-креативни и да мислим как да реагираме на тази конкуренция", посочва Николай Титев от RAM Bikes. В отговор на това предизвикателство неговата компания предлага на клиентите си възможност да направят колелото си уникално, като го боядисат в цветове по избор, да добавят лого или никнейм на рамката. Велосипедите DRAG на "Веломания" пък предлагат доставка до всяка точка на Европа за 17 евро, което е резултат от сътрудничество с логистична компания.

Прогноза за още по-добър сезон

Все още е рано да се каже с колко е пораснал бизнесът на българската велоиндустрия през този сезон. Активно той започва през март-април и затихва след юли-септември. В оставащите месеци до края на годината обикновено се реализират едва около 10-15% от продажбите. Въпреки това в бранша имат предварителни прогнози за това как се развил сезонът. "Като цяло очаквам пазарът в България да постигне ръст между 15-18%, а за чужбина предполагам, че ръстът ще е над 29%", обясни Драгомир Кузов от "Веломания".

"Забелязваме ръст на продажбите и у нас, и в чужбина. Най-добре се развива регионалният ни пазар - Гърция, Румъния, Македония. От тази година имаме представителство и в Украйна и сме много доволни", допълва Николай Титев от RAM Bikes.

Освен нови пазари българските производители търсят и нови продукти, с които да пробият на световната сцена. Един такъв иновативен сегмент са велосипеди с помощно ел. задвижване, каквито произвеждат три от местните компании. Продължава да се инвестира и в собствените марки и дизайн. Това е причината да се очаква, че в близките една–две години ще има български байк, удостоен със световно отличие за иновации и технологичен дизайн.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Сливенска фирма създаде яке със соларни батерии Сливенска фирма създаде яке със соларни батерии

"Джоди-1" се опитва с този продукт да мине от конфекция за чужди марки към собствена линия

20 авг 2018, 319 прочитания

"Булгаргаз" печели повече, а "Булгартрансгаз" има почти 500 млн. лв. по сметките си "Булгаргаз" печели повече, а "Булгартрансгаз" има почти 500 млн. лв. по сметките си

Държавните газови дружества подобряват финансовите си показатели през първата половината на 2018 г.

19 авг 2018, 1075 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Отключете лидера в себе си

Няколко съвета за професионално развитие от Next Genеration финалиста Марин Трошанов

Стажове, стипендии, конкурси (30 юли – 5 август)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

В България кадърните и търсещи хора получават по-големи шансове и по-бързо, отколкото в развитите страни

Момчил Ковачев, заместник-директор по информационните въпроси в Inter Cars SA и част от Топ 3 финалистите в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation, пред "Кариери"

Стажове, стипендии, конкурси (23 - 29 юли)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Бизнес" Затваряне
Един за всички

Кросоувърът 2008 е първият опит на Peugeot за истински глобален автомобил

Трите рекламни стълба на L'Oréal

Главният дигитален директор, българката Любомира Роше, разказва пред "Капитал" за новата рекламна стратегия на козметичния гигант

Растеж по инерция

Българската икономика забавя темпа си до 3.4%, а в данните за тримесечието светнаха сигнални лампички

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Лято в Пулия

Дългата сиеста е закон, часовниците не пазят реалното време, а духът на общността е заложен в миналото

Кино: "Дрейф"

Красиво заснета драма на оцеляване по истински случай

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 33

Капитал

Брой 33 // 18.08.2018 Прочетете
Капитал PRO, Най-важните въпроси и отговори за фалиралата "Олимпик", "Мидалидаре" инвестира 7 млн. лв. в нова винарна, топ 10 в машиностроенето

Емисия

DAILY @7AM // 20.08.2018 Прочетете