С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
52 4 сеп 2013, 16:16, 23385 прочитания

Силен сезон за производителите на велосипеди

След като през миналата година износът на компаниите скочи с 40% до 86 млн. евро, очакванията за тази година са ръстът да достигне до 29%

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Българската велоиндустрия продължава да чупи собствените си рекорди и да се развива така, както никой друг производствен отрасъл в страната. Последните данни показват значително увеличение на производството, което направи България седма сила в Европа. Ръст от почти 40% има и при износа на велосипеди, който за миналата година надхвърля 86 млн. евро и вече достига 0.4% от експорта на страната като цяло. В условията на растяща безработица секторът предлага заетост на 1000 - 1500 души и се развива от шепа фирми, които са разположили фабриките си извън столицата в градове като Монтана, Пловдив, Видин и Ловеч. Водещи производители са "Веломания", "Крос", "Макском", "Балкан Ловеч", "Лидер 96".

Успешни в чужбина


През миналата година в България са произведени над 836 хил. велосипеда, което е с 30% повече спрямо предходната година, показват данните на Асоциацията на производителите на велосипеди в България. Само една десета от продукцията е останала на вътрешния пазар, докато всичко останало е било изнесено за клиенти зад граница. За там са отпътували както поръчани "на ишлеме" велосипеди, така и собствени марки, като според представители на индустрията съотношението на двата вида продукция е 80:20%.

Според Драгомир Кузов, генерален мениджър на "Веломания", причините за нарасналото търсене на български велосипеди в чужбина са добрият дизайн и конкурентните цени. "Освен това в сравнение с азиатските производители имаме по-добри доставни срокове", допълва Кузов. Върху качествата на българските велосипеди акцентира и Борислав Георгиев, главен секретар на браншовата асоциация, който изтъква, че местната продукция покрива и четирите стандарта за качество в Европа. "Един велосипед не е механичен сбор от рамка и колела, а проект с динамика. Българският проект е доста добър, изпълнението е качествено", отбелязва Георгиев.

Велосипедите, произведени в България, са и много иновативни, добавя Николай Титев, основател и управител на RAM Bikes. "През тази година пуснахме 4 нови модела, базирани на 29-цоловите гуми, които се приеха доста добре на пазара". Именно различната големина на гумите е била тема номер едно на най-голямото в света изложение за велосипеди в Германия - "Евробайк", което приключи преди дни с участието и на български производители.

Предизвикателства на пазара в България




Годишно на пазара в България се продават около 100 хил. велосипеда, от които около 62 хил. са местно производство. Близо 75% от вноса очаквано е от Китай, като един велосипед се обмитява на 11.4 долара,  показват официалните данни, предоставени от браншовата асоциация. Този дъмпинг безспорно се отразява негативно върху българските компании, които са изпратили запитване до институциите с очакване за реакция. През тази година Европейската комисия взе решение, с което защити общностния пазар от субсидираното китайско производство, но местните власти също имат повод да се задействат.

Интернет също крие заплахи пред българските компании, които продават на вътрешния пазар. "Има много онлайн магазани, германски, английски, които таргетират клиентите в България. За потребителите това е чудесно, защото могат да си купят нещо онлайн на по-ниска цена, а нас, производителите, това ни кара да сме по-креативни и да мислим как да реагираме на тази конкуренция", посочва Николай Титев от RAM Bikes. В отговор на това предизвикателство неговата компания предлага на клиентите си възможност да направят колелото си уникално, като го боядисат в цветове по избор, да добавят лого или никнейм на рамката. Велосипедите DRAG на "Веломания" пък предлагат доставка до всяка точка на Европа за 17 евро, което е резултат от сътрудничество с логистична компания.

Прогноза за още по-добър сезон

Все още е рано да се каже с колко е пораснал бизнесът на българската велоиндустрия през този сезон. Активно той започва през март-април и затихва след юли-септември. В оставащите месеци до края на годината обикновено се реализират едва около 10-15% от продажбите. Въпреки това в бранша имат предварителни прогнози за това как се развил сезонът. "Като цяло очаквам пазарът в България да постигне ръст между 15-18%, а за чужбина предполагам, че ръстът ще е над 29%", обясни Драгомир Кузов от "Веломания".

"Забелязваме ръст на продажбите и у нас, и в чужбина. Най-добре се развива регионалният ни пазар - Гърция, Румъния, Македония. От тази година имаме представителство и в Украйна и сме много доволни", допълва Николай Титев от RAM Bikes.

Освен нови пазари българските производители търсят и нови продукти, с които да пробият на световната сцена. Един такъв иновативен сегмент са велосипеди с помощно ел. задвижване, каквито произвеждат три от местните компании. Продължава да се инвестира и в собствените марки и дизайн. Това е причината да се очаква, че в близките една–две години ще има български байк, удостоен със световно отличие за иновации и технологичен дизайн.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Германия обмисля сливането на Deutsche Bank и Commerzbank 2 Германия обмисля сливането на Deutsche Bank и Commerzbank

Двете банки обаче не са убедени, че това е най-доброто решение, тъй като първо трябва да разрешат вътрешните си проблеми

20 яну 2019, 776 прочитания

Netflix с рекорден брой нови абонати, но с приходи малко под очакванията Netflix с рекорден брой нови абонати, но с приходи малко под очакванията

Платените потребители на стрийминг услугите на компанията надхвърлиха 139 млн.

20 яну 2019, 905 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Бизнес" Затваряне
Един за всички

Кросоувърът 2008 е първият опит на Peugeot за истински глобален автомобил

Краят на "Булгартабак"

За седем години контролираният от Делян Пеевски холдинг затвори всички производства, а държавата не вижда проблем

Три пазарни ефекта за България при Brexit без сделка

Въпреки че Великобритания не е ключов български пазар, Брекзит без сделка може да дестабилизира фармацевтичния сектор

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Аз (вече) не пия

Как и защо се променя отношението към алкохола по света и у нас

Льо Корбюзие, който живее на покрива

Домът-ателие на френско-швейцарския архитект Льо Корбюзие в Париж отваря за посетители след двегодишна реставрация

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 19.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: По-важното от уикенда и какво се очаква през новата седмица

Емисия

DAILY @7PM // 20.01.2019 Прочетете