Силен сезон за производителите на велосипеди
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Силен сезон за производителите на велосипеди

Силен сезон за производителите на велосипеди

След като през миналата година износът на компаниите скочи с 40% до 86 млн. евро, очакванията за тази година са ръстът да достигне до 29%

Гергана Михайлова
24874 прочитания

© Надежда Чипева


Българската велоиндустрия продължава да чупи собствените си рекорди и да се развива така, както никой друг производствен отрасъл в страната. Последните данни показват значително увеличение на производството, което направи България седма сила в Европа. Ръст от почти 40% има и при износа на велосипеди, който за миналата година надхвърля 86 млн. евро и вече достига 0.4% от експорта на страната като цяло. В условията на растяща безработица секторът предлага заетост на 1000 - 1500 души и се развива от шепа фирми, които са разположили фабриките си извън столицата в градове като Монтана, Пловдив, Видин и Ловеч. Водещи производители са "Веломания", "Крос", "Макском", "Балкан Ловеч", "Лидер 96".

Успешни в чужбина

През миналата година в България са произведени над 836 хил. велосипеда, което е с 30% повече спрямо предходната година, показват данните на Асоциацията на производителите на велосипеди в България. Само една десета от продукцията е останала на вътрешния пазар, докато всичко останало е било изнесено за клиенти зад граница. За там са отпътували както поръчани "на ишлеме" велосипеди, така и собствени марки, като според представители на индустрията съотношението на двата вида продукция е 80:20%.

Според Драгомир Кузов, генерален мениджър на "Веломания", причините за нарасналото търсене на български велосипеди в чужбина са добрият дизайн и конкурентните цени. "Освен това в сравнение с азиатските производители имаме по-добри доставни срокове", допълва Кузов. Върху качествата на българските велосипеди акцентира и Борислав Георгиев, главен секретар на браншовата асоциация, който изтъква, че местната продукция покрива и четирите стандарта за качество в Европа. "Един велосипед не е механичен сбор от рамка и колела, а проект с динамика. Българският проект е доста добър, изпълнението е качествено", отбелязва Георгиев.

Велосипедите, произведени в България, са и много иновативни, добавя Николай Титев, основател и управител на RAM Bikes. "През тази година пуснахме 4 нови модела, базирани на 29-цоловите гуми, които се приеха доста добре на пазара". Именно различната големина на гумите е била тема номер едно на най-голямото в света изложение за велосипеди в Германия - "Евробайк", което приключи преди дни с участието и на български производители.

Предизвикателства на пазара в България

Годишно на пазара в България се продават около 100 хил. велосипеда, от които около 62 хил. са местно производство. Близо 75% от вноса очаквано е от Китай, като един велосипед се обмитява на 11.4 долара,  показват официалните данни, предоставени от браншовата асоциация. Този дъмпинг безспорно се отразява негативно върху българските компании, които са изпратили запитване до институциите с очакване за реакция. През тази година Европейската комисия взе решение, с което защити общностния пазар от субсидираното китайско производство, но местните власти също имат повод да се задействат.

Интернет също крие заплахи пред българските компании, които продават на вътрешния пазар. "Има много онлайн магазани, германски, английски, които таргетират клиентите в България. За потребителите това е чудесно, защото могат да си купят нещо онлайн на по-ниска цена, а нас, производителите, това ни кара да сме по-креативни и да мислим как да реагираме на тази конкуренция", посочва Николай Титев от RAM Bikes. В отговор на това предизвикателство неговата компания предлага на клиентите си възможност да направят колелото си уникално, като го боядисат в цветове по избор, да добавят лого или никнейм на рамката. Велосипедите DRAG на "Веломания" пък предлагат доставка до всяка точка на Европа за 17 евро, което е резултат от сътрудничество с логистична компания.

Прогноза за още по-добър сезон

Все още е рано да се каже с колко е пораснал бизнесът на българската велоиндустрия през този сезон. Активно той започва през март-април и затихва след юли-септември. В оставащите месеци до края на годината обикновено се реализират едва около 10-15% от продажбите. Въпреки това в бранша имат предварителни прогнози за това как се развил сезонът. "Като цяло очаквам пазарът в България да постигне ръст между 15-18%, а за чужбина предполагам, че ръстът ще е над 29%", обясни Драгомир Кузов от "Веломания".

"Забелязваме ръст на продажбите и у нас, и в чужбина. Най-добре се развива регионалният ни пазар - Гърция, Румъния, Македония. От тази година имаме представителство и в Украйна и сме много доволни", допълва Николай Титев от RAM Bikes.

Освен нови пазари българските производители търсят и нови продукти, с които да пробият на световната сцена. Един такъв иновативен сегмент са велосипеди с помощно ел. задвижване, каквито произвеждат три от местните компании. Продължава да се инвестира и в собствените марки и дизайн. Това е причината да се очаква, че в близките една–две години ще има български байк, удостоен със световно отличие за иновации и технологичен дизайн.

Преглед на оригинала

Българската велоиндустрия продължава да чупи собствените си рекорди и да се развива така, както никой друг производствен отрасъл в страната. Последните данни показват значително увеличение на производството, което направи България седма сила в Европа. Ръст от почти 40% има и при износа на велосипеди, който за миналата година надхвърля 86 млн. евро и вече достига 0.4% от експорта на страната като цяло. В условията на растяща безработица секторът предлага заетост на 1000 - 1500 души и се развива от шепа фирми, които са разположили фабриките си извън столицата в градове като Монтана, Пловдив, Видин и Ловеч. Водещи производители са "Веломания", "Крос", "Макском", "Балкан Ловеч", "Лидер 96".

Успешни в чужбина


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

52 коментара
  • 1
    ivan_dm avatar :-P
    Ламбо

    Супер! Успех момчета!

  • 2
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    Наистина страхотна новина! Честно да си кажа изобщо нямах представа, че все още се произвеждат велосипеди в България, камо ли пък да че се изнасят.

  • 3
    dragon_reborn avatar :-|
    The Dragon Reborn

    Само така! Аз карам Крос и бих си купил отново такъв. Само българско производство!

  • 4
    yerdna avatar :-|
    Crux

    Всъщност велосипедите само се асемблират в България, всички компоненти са вносни. В което няма нищо лошо, де.

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    Под статията от онзи ден за спортния туризъм написах, че всичките досегашни "национални стратегии за отрасъла", писани и пренаписвани през 2-3 години от какви ли не "утвърдени международни консултанти" срещу 6-цифрени хонорари, не можаха да отгатнат нито една от нишите, с които България проби в крайна сметка: нито алкохолния туризъм, нито уикенд туризма на румънците, още по-малко нишов туризъм като спортния.

    И тук сме свидетели на подобна подигравка на пазара, този път на авторите на всичките папки с "експортна стратегия" и "индустриална стратегия". Дето се вика, и да са подочули нещо авторите им за някакви зараждащи се пробиви, умишлено са се самоцензурирали, че да не им се подиграват за нестандартното хрумване. Да каже някой директор, бате ние на тея 2 милиона евро им ударихме у челото, те ни пишат за велосипеди. Я да набацат бързо едно самолетостроене и производство на таблети, да види народът че правим нещо за него...И на следващия ден хоп заглавие в 99% от печата: "Правителството одобри стратегия. Почваме да развиваме високи технологии, самолети, спътници и совалки". Простолюдието жули ракия, боде от салатата и си вика "Ете тея ч' ни опраат!"

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    Поправка: хонорарите не бяха от 6 цифри, а с 6 нули отзад,

  • 7
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Замяната на автомобил със велосипед като ежедневно транспортно средство икономисва някъде към 200-250 кинта от гориво на месец!

  • 8
    skiorsky avatar :-|
    Скиорски

    До коментар [#7] от "buiko":
    Абе, дай да не преувеличаваме - това прави 40-50 км на ден, които доста трудно се изминават с велосипед, освен ако не е почивен ден - все пак средната ми скорост е около 14-16км/ч - вярно в пресечена местност, но за нетрениран човек е сигурно и по-ниска. Освен това съвременните байкове са доста скъпи и консумативите за тях също. Аз за две седмици съм изминал 60-70 км - спуках 2 гуми. Освен това на 200км и по-малко сменям накладки - ами най-евтините са по 23 лв., а има и по 70 и това не са най-скъпите. Да не говорим за изпотяването - поне 2 тениски на ден и по-бързото изтъркване на панталона ... повече къпане - топла вода - взех да прекалявам май ;-)

  • 9
    galio avatar :-|
    galio

    До коментар [#8] от "Скиорски":

    Не точно.

    Моят маршрут е 800-1000км на месец.

    С кола ми струва 250-350 лв за гориво.

    Купил съм велосипед Драг ZX1 за 330 лв, в който съм вкарал още около 150 лв за ъпгрейд.

    Предвид, че все още карам кола, колелото се изби за ок. 4 месеца и практически вече година и половина пътувам по ежедневните задачи БЕЗПЛАТНО :)

    Правя по около 150-200 км на седмица градско с колело, целогодишно.

  • 10
    skiorsky avatar :-|
    Скиорски

    Естествено че е по-евтино с колело, но не чак толкова. Тези 150-200 км в работни дни ли ги правиш или и в почивните? Защото ако е само в работни - това означава че всеки ден пътуваш по 2-3.5 часа до работа и обратно, което аз не мога да си позволя винаги и особено в лошо време. Та ако условията са идеални - да спестяват се някакви пари, ама не чак толкова много. Явно там където пътуваш няма баири и локви при дъжд....
    А и темата на статията в крайна сметка не е за ползата от велосипедите, а за ползата от сглобяването на велосипеди.... :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK