С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 окт 2013, 18:40, 6218 прочитания

Новите тенденции в развитието на лидери

Основният въпрос пред организациите е как да отглеждат "по-големи умове"

Нели Христова | управляващ партньор в "ИнМениджмънт"
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Собствеността – индивидуална

 
На въпрос в изследването какво компаниите трябва да спрат да правят по отношение на развитието на лидери един от отговорите е: "Спрете да изпращате хората на обучения, на които не искат да ходят."
Психолозите твърдят, че мотивацията на хората се покачва, когато те имат влияние върху собственото си развитие. С непрекъснатите си инвестиции в обучения организациите създават у служителите усещането, че друг се грижи за тяхното развитие – обичайно прекият ръководител, тренинг компания или отделът "Човешки ресурси". 

Повечето участници в изследването потвърждават, че едно от основните предизвикателства пред тях е как да върнат хората на "пилотското" място на собственото им развитие.
Модерни напоследък методи за развитие като индивидуалния коучинг са стъпка в правилната посока, тъй като подходът изисква коучваният да отговаря за собственото си развитие. Те обаче са скъпа инвестиция и засега повечето организации ги осигуряват основно за по-високо ниво мениджъри.
Наблюденията от нашия опит в работата с компании от различни сектори на българския пазар в последните години потвърждават новите тенденции. Изпълнителните директори и топ мениджъри си поставят за цел да открият или развият свои заместници с новите за средата качества. Инвестират в индивидуални планове за развитие, обучения, коучинг, менторски програми, 360-градусова обратна връзка – често с недостатъчен ефект. Трансферирането на собствеността върху развитието у хората не е факт и засега остава основна грижа на компаниите и техните отдели "Човешки ресурси". Тепърва организациите ще експериментират с нови подходи. Фокусът ще се измести първо върху създаването на подходяща среда и култура на учене и чак след това - на създаването и провеждането на обучителни формати.
VUCA vs. VUCA
Моделът VUCA идентифицира условията на външната и вътрешна среда, които засягат организациите днес, а моделът VUCA Prime отчита ключовите умения, които лидерите трябва да притежават, за да функционират успешно в тази среда.

VUCA включва:

Volatility (Изменчивост)
На практика се използва, за да покаже, че природата, скоростта, обема и магнитута на промяната не се случва по предсказуем модел.

Uncertainty (Несигурност)
Изменчивата среда прави трудно за лидерите да използват миналия си опит, за да предсказват бъдещи събития. Това прави прогнозирането сложно, а вземането на решения – предизвикателно.

Complexity (Сложност)
Има множество причини и фактори вътре и извън организациите, които влияят върху даден проблем и понякога са трудни за разбиране.
Това в съчетание с изменчивостта на средата и отсъствието на точни предиктори прави вземането на решения още по-трудно.

Ambiguity (Неяснота)
Отговорите на въпросите "кой", "какво", "къде", "как" и "защо", които стоят зад определни събития са трудни за установяване.
Друго определение, което се използва, е невъзможността точно да се установят заплахите и възможностите преди ситуацията да е станала критична.

VUCA Prime включва:

Vision (Визия) Лидери с ясна визия къде искат техните организации да бъдат в следващите три до пет години могат по-гъвкаво да отговорят на промените в средата.

Understanding (Разбиране) За да бъде ефективен един лидер в настоящата среда трябва да може да вижда и чува извън своята функционална област на експертиза. Това изисква лидерите да комуникират и сътрдничат с всички нива служители.

Clarity (Яснота) В настоящата среда "хаосът" e  почти перманентно състояние. Лидери, които могат бързо да се ориентират в хаоса, вземат по-добри и обосновани бизнес решения.

Agility (Пъргавина) Способността на лидерите да комуникират ефективно през цялата организация и да действат бързо при осъществяването на взетите решения.




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Шандор Чани, OTP Bank: Оглеждам възможности за инвестиране в България Шандор Чани, OTP Bank: Оглеждам възможности за инвестиране в България

Унгарският предприемач се интересува от бизнес извън банковия и в България

16 яну 2019, 947 прочитания

ДСК: Атаката на банковия връх ДСК: Атаката на банковия връх

С финализирането на покупката на SG Експресбанк България става най-голямото поделение на унгарската OTP зад граница

16 яну 2019, 1116 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Бизнес" Затваряне
Приватизацията на Общинска банка отново излиза на дневен ред

Ако се стигне до реални действия, според общински съветници е напълно възможно около средата на 2014 г. банката да бъде продадена

Коледните подаръци на кабинета

За трета поредна година държавата разпределя милиарди от излишъка в бюджета непрозрачно и без дебат

Колко е сложно да управляваш милиарди

Фондът на фондовете обеща много неща за 2018 г., но само част от тях се случиха, а около процедурите витаят съмнения

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Непознатата Лика Янко

Изложба проследява рядко разказваната история на репресираната по време на социализма българска художничка от албански произход

Всичко за Роки

Taschen публикува книга с историята на най-емблематичния герой на Силвестър Сталоун

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, ДСК купи SG Експресбанк, Спас Русев и Елвин Гури придобиват албански телеком

Емисия

DAILY @7AM // 17.01.2019 Прочетете