Асен Христов: На големи пазари като румънския "Гражданска отговорност" може да е печеливша
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Асен Христов: На големи пазари като румънския "Гражданска отговорност" може да е печеливша

"Еврохолд България" ще завърши следващата година с печалба, прогнозира Асен Христов, председател на надзорния съвет на холдинга.

Асен Христов: На големи пазари като румънския "Гражданска отговорност" може да е печеливша

Спирането на продажбите ни в Румъния показа, че въпреки всички слухове "Eвроинс" е с много добри резерви, казва Асен Христов, председател на надзорния съвет на на "Еврохолд България"

Весела Николаева
8896 прочитания

"Еврохолд България" ще завърши следващата година с печалба, прогнозира Асен Христов, председател на надзорния съвет на холдинга.

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


В началото на септември румънският застрахователен надзор спря временно продажбите на застраховка "Гражданска отговорност" на "Евроинс" в страната. Няколко седмици по-късно те бяха възстановени. Възможно ли е това да се повтори и как ше се отрази на "Еврохолд България", който е основният акционер в застрахователната компания – потърсихме за коментар Асен Христов, председател на надзорния съвет на холдинга.

Предстои да решим дали "Евроинс живот" ще е отделно дружество, или ще го обединим с бившия здравен фонд.

Какво се случи с "Евроинс" в Румъния след временната забрана да продавате "Гражданска отговорност"?

- Вече отново работим и продаваме, полиците по "Гражданска отговорност" бяха само временно ограничени за 20 дни. През това време без проблем покривахме всички задължения по плащанията, но тъй като 90% от продажбите ни са "Гражданска отговорност", за времето на ограничението нямахме почти никакви приходи. Спирането показа нещо важно и на инвеститорите, и на клиентите ни – че въпреки всички слухове компанията е с много добри резерви и без никакви затруднения продължава да работи.

Каква беше причината да се спре продажбата и може ли да се повтори?

- Не смятам, че може да се повтори. Официалната причина беше да поправим три процедури, най-важната от които беше за жалбите след плащане по събития. Румънският надзор ни направи забележка след жалби на клиенти, които не са получили сумите, поискани при щета. Ние сме платили колкото сме оценили, но пострадалите искат повече пари и според румънския надзор това е достатъчно основание да ни спрат за известно време. Не искам да коментирам дали сме засегнали нечии пазарни позиции и дали някой се е почувствал застрашен и е имал желание да ни спре.

Пострадаха ли сериозно приходите ви от това?

- Да, пострадаха. Ние имаме около 6-7 млн. евро разходи, без срещу тях да запишем приходи. Със сигурност това се отразява на резултата. Взели сме решение въпреки всичко до края на годината да вдигнем с 5 млн. лв. капитала на "Евроинс Румъния".

Как ще се набират тези пари?

- Компанията майка "Евроинс иншурънс груп" (ЕИГ) има достатъчно резерви, които да използва. Това е наше решение не е по искане на регулатора. Опасявам се, че ако направим голяма загуба, което е възможно, и няма увеличение на капитала, ще сме на ръба на капиталовата адекватност. Това пък ще е причина за увеличение на капитала и затова предпочитаме това да се случи авансово.

Как ще се отразят проблемите в Румъния на целия холдинг и на "Евроинс иншурънс груп"?

- Не мога да определя веднага, много е важно четвъртото тримесечие. Както в България, и в Румъния то е много важно и ако направим силно четвърто тримесечие, със силна кампания по "Гражданска отговорност", може да успеем да компенсираме спада. Ако не успеем, резултатите на ЕИГ ще са около нулата. За целия холдинг не мога да кажа отсега, но резултатите като цяло ще се повлияят от сделката за "Интерамерикан".

Вече обявихте, че ще прехвърлите общозастрахователния бизнес в "Евроинс", а какво ще се случи с животозастрахователния?В момента прехвърляме целия портфейл от общото застраховане на "Интерамерикан" в "Евроинс България". В сделката с "Ахмеа" влиза и "Интерамерикан животозастраховане", което засега поне си остава самостоятелно дружество в групата на ЕИГ. Смятаме да променим името му на "Евроинс живот". Така в холдинга ще имаме "Евроинс България", "Евроинс Румъния", "Евроинс животозастраховане", здравния застраховател, 10% от сръбското дружество "Таково", които се надяваме следващата година да увеличим. Предстои да вземем решение дали "Евроинс живот" ще е отделно дружество, или ще го обединим с бившия здравен фонд, който получи застрахователен лиценз.

След като толкова голяма част от приходите ви в Румъния идват от "Гражданска отговорност", не обмисляте ли да развиете продажби и на друг вид полици, защо толкова много залагате точно на тази?

- Обмисляме и тази година го направихме. Предишната година имахме само 6-7% приходи извън "Гражданска" в Румъния, в момента сме на около 14-15%. Идеята е да се постигне съотношението в България – 70 на 30, в полза на задължителната полица. Но истината е, че на нашите регионални ширини в Източна Европа навсякъде е така – автомобилните застраховки са водещи.

Не е ли прекалено рисково да имате толкова "Гражданска отговорност" в портфейла си?

- Не. Рисково е в малките страни, в Румъния смятам, че тя може да е печеливша и е такава заради огромния обем. При много големи обеми можеш по-лесно да диверсифицираш самия портфейл по застраховката, да се насочиш към коли с ниска щетимост, да се съсредоточиш в определен клас коли. Освен това в Румъния цената расте. За най-масовия клас автомобили средната цена вече е от порядъка на 90 - 100 евро. В България, ако включим и полиците на камиони, средната цена е 120 евро. В Румъния, без да застраховаме камиони, продаваме "Гражданска" средно за около 150 - 160 евро. Там има и много голяма разлика между полици за физически и за юридически лица, надбавката за последните е два пъти по-висока, а в същото време щетимостта им е с не повече от 20% над тази на физическите.

"Евроинс Румъния" бяга от най-ниския ценови клас, който е най-масов. На пръв поглед изглежда, че там щетите са по-малки, но в страната има много неимуществени щети. Тоест обезщетения за пострадали при катастрофи, за които няма никакви лимит на сумите. Има и по-специфично законодателство. Всеки може да повдигне жалба до техния Търговски съд, който е нещо подобно на арбитражните в България. Ако този съд те осъди на първа инстанция, имаш право да отидеш в гражданския, но решенията на търговския подлежат на незабавно изпълнение. Масова практика е съдът да ти наложи 2 млн. евро обезщетение, идва съдебният изпълнител, блокира ти сметката и ги изтегля. Плащат на адвоката 70% хонорар, на втора инстанция в гражданския съд ние печелим делото и съдията намалява сумата например на 100 хил. евро и отиваме да си търсим парите. Намираме обаче група роми в някое село, които са похарчили парите, и не можем да си върнем нищо, а и няма как да вземем обратно хонорара на адвоката. Компаниите губят заради измами. Румъния няма нормална правна система.

Какво стана с проблема с румънските коли, които идват в България и си купуват "Гражданска отговорност" тук?

- Още съществува. Ние в България сме го ограничили. Тази година заради това ни падна обемът по "Гражданска", защото намалихме много застрахованите камиони. Най-интересното е, че там нямаме големи щети, но има много малки. Освен тях масово върви в западните гранични райони схемата на италианските коли, същата като с румънските. Има фирми, които набират клиенти от Италия с коли, регистрират ги в България на имената на българи, които получават по 100-200 лв. Още на следващия ден българският собственик я прехвърля на италианеца, той получава пълномощно, но продължава да си я кара с българските номера в Италия и си остава с предварителния договор за продажба. Като направихме справка, открихме, че само колите с врачански номера при нас бяха около 700. Сложихме някакъв критерий, по който да ги хванем. Освен по номера, ако колата е с италианска марка, собственикът е над 70 години и други подобни. Имаше например дядо на 75 години с джип "Порше" от едно врачанско село. Изчистихме много такива, но масово тази схема продължава и с румънците.

Действително ли премията по "Гражданска отговорност" в тези гранични райони е по-висока?Ние сме сложили много висока.

- Тоест за един обикновен човек от Видин това означава ли, че ще плаща много по-скъпа "Гражданска отговорност"? Не, защото всичко зависи от това дали клиентът желае издаването на "Зелена карта" или не. В случай че той не желае, цената на полицата "Гражданска отговорност" се изчислява на база методиката "бонус - малус". Но според мен хората в тези райони наистина страдат. И друг критерий – гледаме дали на името на един човек има повече коли. На третата се усъмняваме. Във Видинско и Русенско има хора с по 180 - 200 коли. Те са го обърнали на бизнес. Това изключително много дестабилизира целия пазар. Ако е от България към Румъния, където пазарът е пет пъти по-голям, може да не се усети. Но, тъй като е обратното, става дума за 15-20 хил. коли, те буквално дестабилизират нашия пазар.

Какви са очакванията ви за цената на "Гражданска отговорност" в България? Ще продължи да се повишава?

- Не бих казал, че има много искове за високи обезщетения. При "Зелена карта", ако имаш добър презастрахователен договор, няма никакво значение, че имаш големи щети. Естествено, ние се борим да са по-ниски, за да сключим по-изгоден презастрахователен договор на следващата година. Проблем са многото на брой малки щети. Помислете само – честота от 30% при тировете и средна цена 1100 лв. И другият проблем – вече се специализираха доста фирми, които правят цяла схема – при катастрофа с двама германци се подписва двустранен протокол с български гастарбайтер, че той е виновен, защото иначе германският няма да плати никакво обезщетение. После се търсят парите от българския. А ние не можем да водим дела, защото случаите са много и макар да не са за големи суми, това означава правните ни отдели да се занимават постоянно с тях. Това трудно се следи.

Възможно ли е това да засегне финансовата стабилност на българските застрахователи?

- Не мисля.

Как вървят продажбите на автомобили и лизинговият бизнес?

На същото ниво както предходната година. Автомобилният бизнес силно зависи от икономиката, а тя в момента е в рецесия.

Какви са очакванията за резултатите на "Еврохолд" за следващата година и планирате ли някакво преструктуриране?

- Очакваме печалба, не планираме преструктуриране.

В началото на септември румънският застрахователен надзор спря временно продажбите на застраховка "Гражданска отговорност" на "Евроинс" в страната. Няколко седмици по-късно те бяха възстановени. Възможно ли е това да се повтори и как ше се отрази на "Еврохолд България", който е основният акционер в застрахователната компания – потърсихме за коментар Асен Христов, председател на надзорния съвет на холдинга.

Предстои да решим дали "Евроинс живот" ще е отделно дружество, или ще го обединим с бившия здравен фонд.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK