Трудният път на малките производители до потребителите
Намирането на суровини и тежка нормативна рамка са част от пречките пред достъпа до крайния клиент


Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Мъгърдич Хулиян, сдружение "Традиции и предприемачество в земеделието".
Монопол на големите и задушаване на малките и средните компании. Антиутопиите в хранителния бранш обикновено са на тази основа. Макар формално за всички да има еднакви правила, в България се получава така, че на по-малките производители винаги им е много, много по-трудно да стигнат до клиентите си и да развиват производство. Предлагането на техни продукти не е много широко и причините съвсем не са чисто пазарни – самите производители се сблъскват с много пречки, които ги ограничават. Една или две конкретни причини трудно могат да бъдат посочени – те са комплексни.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
9 коментара
Нежелание да се ползва външно финансиране? ... WTF
Нормално ли е в САЩ за автомобил да ти дават заем с лихва 1,8 (ДА под два процента) а тук за започване на производство с усмивка ти сервират лихва 20+ ...
Рабира се ще Ви свалят 1-2% ако обезпечите буквално смешната за банките сума с няколко апартамента.
Пълно порно е цялата система.
За големите вериги - тотален геноцид към малкия производител.
Може ли малка мандра да прави сирене с палмово масло (евтин продукт от прочут производител)? Така тръгна бизнесът на големите, преди да остане място за малките, където да реализират добър продукт, от който баровците не виждат изгодата.
"Прекалено завишени изисквания, излишна бюрокрация и необосновано високи хигиенни норми..." - Реално, става дума за буквално преведени директиви на ЕС, без мисъл, подготовка и намерение за спазване от администрацията. Местните закони и наредби се дописват от депутатите и правителството в очакване на договорените с големите бонуси. Чиновниците на всяка нова власт идват уморени от партийните си назначения, преди да са почнали работа и с неохота приемат да трансферират бонусите от големите към шефовете си и с погнуса - бомбоните и пиенето от малките, прохождащи производители на храни към тях, с надежда да им помогнат в административната джунгла. Чиновниците не знаят, какво да изискват, но знаят да пречат. Големите си плащат за еднократно приемане на предприятията им за възстановяване на средствата вложени по европейски проекти и после - за да ги забравят контролиращите. Малките си плащат за всяко от бизкрайно измисляните от бюрокрацията нелогични изисквания, докато фалират.
Неуки потомствени майстори срещу мафиоти, изхранващи паникьосаното ни от далавери и мизерстващо общество с имитациите си на храни. Кой ще спечели? Залагам на потомствените майстори. Нека мафиотите изнасят боклуците си където им видят очите! И те да се изнесат нанякъде, че да не ни ги видят очите!
Да купуваме от малките производители, доказали качество. Да намерим начин да дойдат до нас!
Съвет към малките фирми:
Направете си интернет страници. Повярвайте много е важно това.
Тъжната е действителност. Колкото повече чужди фирми навлизат, толкова шансът на производителите ни намалява. А ние пускаме ли пускаме.. Няма лошо да имаме няколко немски или френски супермаркета, но защо сами се погребваме? Изнасяме си парите от страната. Ако всеки един от нас на ден дава с 1 левче повече за българска стока и с левче по-малко за чужда, до седмица ще има резултати, да не говорим за след месец или година...
Инсомния това което казваш е нереално. Има обаче нещо сбъркано в нашата икономика. Как може да излиза по евтино да внасяш суровина или стока от хиляди километри, когато можеш да я купиш от съседа ти. А ако я няма защо той не се сеща да започне да я произвежда.
До коментар [#5] от "milena.petr":
Милена, излиза по-скъпо, защото от момента на произвеждане на стоката(да кажем масло), до слагането му на витрината в някоя Била или Кауфланд, цената се вдига двойно заради изискванията продиктувани от политиката на магазина. Така ако маслото е струвало по-малко от левче, за да го предлагам в някой чужд магазин, аз ще съм принуден да вдигна цената, за да има нещо и за мен. И сега си се представи как влизаш в била и гледаш "немско" масло за 1.50 и българско за 2, кое ще купиш.
По този начин голяма част от заплатите ни излизат от страната, пари с които можем да задвижим икономиката си.
Малките фирми са много по-мобилни и креативни от големите.Имат и по-голяма чувствителност какво се търси пазара.
Коопериране на малките фирми от един регион. Това е един от вариантите за по лесен достъп до пазара, до правни, технологични, финансови и други услуги. Кооперацията е много добра форма на сътрудничество между малки производители, която успешно работи в цял свят. Така може да се постигне затворен цикъл на производство, което ще е полезно за всички участници. За съжаление, в България тази форма се свързва с държавно-плановото стопанство, а самите ние трудно работим заедно, за решаване на общи проблеми.
За съжаление, дори да се появи добра идея, всички се обединяват срещу нея, за да попречат. По нашенски
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.