Млад, но мениджър
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Млад, но мениджър

Shutterstock

Млад, но мениджър

Или какво да правите и какво да не правите, ако вече сте на първата си ръководна позиция

6141 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Покажете на хората, с които работите, че тяхното мнение е от значение. Но и че вие сте ръководителят, който ще вземе крайното решение.

Вече заемате първата си ръководна позиция? Честито! Но и не забравяйте, че това не означава само по-голяма заплата или повече власт, а и повече отговорности. И ако целта ви е да се задържите на мениджърския си пост и дори да продължите да се развивате и да растете в йерархията, започнете кариерното си планиране с този кратък списък със съвети.

Опознайте бизнеса в детайли

Ако сте поели мениджърския пост отскоро, сигурно ще се изкушите да започнете да правите сериозни реорганизации в компанията, за да докажете, че заслужавате лидерската си позиция. В същото време обаче трябва да си дадете сметка, че ще има процеси, които не познавате достатъчно добре, дори и да сте част от фирмата от доста време. Причината е, че сега гледате на всичко, което се случва, от по-различен ъгъл. Вместо да рискувате с прекалено бързи и прекалено ранни действия, прекарайте първите няколко месеца на новия си пост в наблюдение, слушане и учене, пише Bloomberg. Не се впускайте в непремерени и рискови начинания още в самото начало, а си дайте време за адаптиране. Предприемайте малки стъпки и създайте усещане за приемственост, за да не предизвикате излишни сътресения. Ще можете да оставите и своя отпечатък в бъдеще, просто не прибързвайте с него още от първите дни и месеци.

Учете се от подчинените си

ОК, вече сте шефът, но не забравяйте, че все пак работите с хора – надменното поведение и перченето няма да са ви от полза. Не забравяйте, че служителите са част от компанията още преди да ви направят техен мениджър. Затова не се опитвайте да влизате в ролята на всезнайкото, който обезценява усилията им. Подобно отношение ще ви спечели само презрение или присмех. Вместо това бъдете лидерът, който е склонен да изслушва коментарите и съветите им, който е готов да си сътрудничи с тях и да разчита на опита им. Покажете им, че тяхното мнение е от значение, но и че вие сте ръководителят, който ще вземете крайното решение. Подобно поведение на сътрудничество е особено важно, ако между вас като мениджър и хората, които се налага да ръководите, има известна възрастова разлика. Покажете на хората, с които работите, че искате да изградите екип и че взаимно имате нужда един от друг – вие се нуждаете от техните познания и опит, за да можете на свой ред да им помогнете да постигнат по-добри резултати чрез вашите познания и опит.

Бъдете твърди, без да прекалявате

Когато влезете в ролята на шефа, трябва да накарате хората, с които работите, да започнат да ви приемат като човека, който дирижира оркестъра. Запомнете - вие вече не сте просто музикант, вие сте диригентът. А това означава да показвате и да вдъхвате увереност и контрол над ситуацията, за да може и другите да ви следват, както и за да постигнете пълен синхрон в работата. Бъдете твърди, когато давате указания или нареждания, понеже, ако оставите те да звучат като въпрос, хората може да сметнат, че не се чувствате комфортно в новата си роля. Ако искате хем да звучите любезно, хем твърдо и непоколебимо, трябва да снишите гласа си в края на изречението, съветва лондонският консултант Джереми Лазарус, цитиран от Men’s Health. Така дори и въпросът се превръща в съобщително изречение, което вдъхва авторитет и служи за предаване на инструкции. И никой няма да сметне молбата ви за нещо, което е свързано с право на избор, казва той. Затова овладейте гласа си и интонацията, с която говорите. Нека това, което казвате, не звучи като заповед на диктатор, но и не допускайте да се приеме като въпрос. Използвайте тон, който създава авторитет, но и не се увличайте, предупреждава в материал за Forbes и Виктор Липман.

Определете правилата на играта

След като вече имате вниманието на екипа – капитализирайте го. Създайте ясни основни правила и принципи, на които държите. Поставете ясни и конкретни краткосрочни и дългосрочни цели, пише Bloomberg. Нека целите все пак да бъдат достижими и конкретни. Определете конкретните фази за изпълнението им и начините, по които те ще бъдат измервани. И не на последно място – определете и наградите.

Когато създавате "правилата на играта", трябва да сте наясно, че те важат и за вас самия. Ако искате служители ви да работят отговорно и вдъхновено, работете и вие по същия начин. Ако не искате да закъсняват, кажете им го, но и вие не закъснявайте. Бъдете примерът, който да следват!

Избягвайте да говорите за възраст и опит

Ако това е първата ви мениджърска позиция и най-вече, ако все още сте млад, а се налага да ръководите по-възрастни от вас - избягвайте да говорите за възрастта си, съветва сайтът ypedge.com. Това може да предизвика настроения на отхвърляне на ръководния ви авторитет. По-възрастните от вас ще смятат, че сте твърде млад, за да заемате поста, а тези на вашата възраст ще разсъждават в посока и аз мога да съм на неговото място. Но не е и нужно да криете възрастта си завинаги. След като веднъж вече сте се доказали, това на колко години сте не е от значение.

Предразсъдъците по отношение на възрастта вървят ръка за ръка с тези, свързани с липсата на опит. За да се справите с последното предизвикателство, просто се научете да говорите по-абстрактно за него, казват от ypedge.com. Кажете, че имате опит в конкретна област или в конкретна компания, но не е нужно да уточнявате, че тогава сте били на стажантска позиция например.
 

"Да" на работните отношения, "не" на любимците

Това да бъдете приятелски настроен и в същото време да имате авторитет сред хората, с които работите, не са неща, които се изключват взаимно. Стига сърдечното ви отношение да е към всички, а не само към определени хора. "Да имате любимци и да създавате изключения от правилата за определени хора, особено приятели от времето, преди да станете мениджър, е голяма грешка, която ще разруши доверието в екипа ви", казва Стив Макклачи от Alleer Training&Consulting в Пенсилвания. Ако вашите колеги, които с времето са се превърнали и във ваши приятели, се опитват да се възползват от това, че са в близки отношения с шефа, бъдете директни с тях – кажете им, че ако не спазват правилата, това ще застраши новата ви позиция. Ако са истински приятели, те ще искат най-доброто за вас, а в конкретния случай - да успеете на новата си позиция, казва консултантът.

Намерете "червеното копче" на всеки

Вече носите отговорност не само за това как изпълнявате вашите собствени задачи, но трябва да се справите и с управлението на успеха на останалите хора от екипа ви. И ако искате да постигнете добри резултати в това предизвикателство, трябва да опознаете хората, с които работите, за да откриете това, което ги мотивира да дават максимума от себе си. Ключът към всеки е различен. Някои се мотивират от предизвикателствата, други - от разнообразието, а трети - от възможността за личностно развитие. Наблюдавайте хората от екипа си, но и отделете време за разговор, в който дори директно да ги попитате какво ги мотивира. След това можете да използвате достъпа до "червените им бутони" в процеса на самата работата или за да им осигурите мотивиращата награда за постигнати резултати.

Бъдете достъпни, но не им висете на главите

Новите мениджъри често смятат, че първата им задача е да се посветят на микромениджмънта, т.е. на управлението на всеки един човек от екипа и на начина, по който той работи. Мениджмънтът обаче не трябва да се бърка с майчинските грижи. Ефективният мениджмънт е свързан с това ръководителят да показва, че е достъпен за подчинените си, но в същото време да им дава свобода на работа и да не им "диша във врата". Резултатите от вътрешно проучване на Google например показват, че служителите ценят най-много шефове, които отделят време за срещи лице в лице и им помагат да се справят с проблемите, залагайки на подход да не дават готови отговори, а да ги провокират да мислят и да стигнат сами до тях. Като добри ръководители са оценени и тези, които по-скоро стоят настрана, докато не се появи проблем, по който е нужен техен съвет или намеса.

Покажете на хората, с които работите, че тяхното мнение е от значение. Но и че вие сте ръководителят, който ще вземе крайното решение.

Вече заемате първата си ръководна позиция? Честито! Но и не забравяйте, че това не означава само по-голяма заплата или повече власт, а и повече отговорности. И ако целта ви е да се задържите на мениджърския си пост и дори да продължите да се развивате и да растете в йерархията, започнете кариерното си планиране с този кратък списък със съвети.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    korki avatar :-|
    Krasimir Koev

    Добри мениджмънт съвети,леко поостарелички - но са ок.И почти напълно неприложими в нашата бизнсес среда.

  • 2
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658

    Ето ,това е статия като за в-к "Капитал "
    Ето ,това е статия като за Капитал изъм а
    Другото е празнословие, талаш за спане на животни.
    Аз чета "Капитал" за това.

  • 3
    kiger avatar :-|
    kiger

    Тази статия ме връща към моята първа среща с Капитал преди 18 години, когато събирах хартиените издания и ги класирах по години в личния си архив. Много време мина оттогава...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK