Нови правила за достъпа до мрежата на "Български пощи"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нови правила за достъпа до мрежата на "Български пощи"

Загубата на "Български пощи" за миналата година е 15.7 млн. лв., като от дружеството отчитат като загубени 29 поръчки на обща стойност 12.6 млн. лв. през 2013.

Нови правила за достъпа до мрежата на "Български пощи"

Транспортното министерство изготви промени в Закона за пощенските услуги

Калина Горанова
3707 прочитания

Загубата на "Български пощи" за миналата година е 15.7 млн. лв., като от дружеството отчитат като загубени 29 поръчки на обща стойност 12.6 млн. лв. през 2013.

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Правилата за достъп до мрежата на държавните "Български пощи" ще бъдат променени. Това става ясно от проекта на изменение на Закона за пощенските услуги, който е на етап обществено обсъждане.

Транспортния министър Данаил Папазов обясни, че основните цели на промените в закона са три: да се въведат правила за достъп по мрежата на основния пощенски оператор ("Български пощи"), като в наредба се разпише и начинът, по който ще се определят цените на достъп; да се посочат отговорностите на органите, които ще дават оценка за пощенската сигурност; и да се избегне сложната процедура по разрешение на държавната помощ от Брюксел, когато държавата компенсира държавната си компания за загубите й от извършването на универсалната пощенска услуга.

Промените разделиха мненията сред частните пощенски оператори, които ползват голямата мрежа на държавния мастодонт срещу заплащане в местата, които те нямат покритие. Според една част от мениджърите поправките ще донесат повече ред на пазара. Според други обаче текстовете ще са в услуга на държавната компания, която от няколко години се оплаква, че губи клиенти в полза на частните си конкуренти, които просто ползват мрежата й. 

Достъп свободен

"Няма да се ограничи достъпът до мрежата на "Български пощи", категоричен е транспортният министър Данаил Папазов. "Преди се спореше постоянно каква да е цената на достъп. Сега се създават правила", коментира той. Или законът предвижда в наредба към него да бъдат включени "правила за образуване на цените на услугите, извършвани въз основа на договор за достъп до мрежата на задължения пощенски оператор". А при неспособност страните да постигнат съгласие ще се намесва Комисията за регулиране на съобщенията, като помощта на регулатора се предвижда и от действащия към момента закон. 

Освен цените, които ще залегнат в наредбата, притеснение сред някои от частните компании предизвиква и промяната, че "универсалната пощенска услуга ще се извършва само в пакет от всички услуги", включени в нея, т.е. приемане, сортиране, пренасяне и доставяне на различните видове пратки. Частните компании изразиха съмнението, че ако не разполагат с пощенски клон в дадено населено място (т.е. могат да доставят до там пратки, но не и да приемат такива), това ще означава, че не покриват нужния пакет от дейности. 

Пощите в премеждие

От няколко години "Български пощи" не е сама в разнасянето на писмата. От началото на 2011 г. пощенският пазар е напълно либерализиран и това позволи на няколко частни пощи в страната да се борят за най-леките пратки - писмата. Като резултат държавната компания започна да губи поръчки на някои от ключовите си клиенти като НОИ, НАП, общини, МВР, прокуратурата и др. От "Български пощи" нееднократно са заявявали, че либерализацията на пазара е виновна за генерирането на загуби от страна на държавната компания. Загубата на "Български пощи" за миналата година е 15.7 млн. лв., като от дружеството отчитат като загубени 29 поръчки на обща стойност 12.6 млн. лв. през 2013.

Така през последните няколко години пощите се надяват на компенсации от бюджета за извършване на универсалната пощенска услуга в цялата страна, като освен проблемите с недостига на средства от държавата за покриване на исканията на дружеството съществува още едно неудобство. Брюксел трябва всеки път да дава съгласието си, че това не е държавна помощ. Промените в закона стъпват на решение на Европейската комисия от 20 декември 2011 г., касаещо прилагането на частта от Договора за функционирането на Европейския съюз, свързана с държавната помощ. Сега редакциите предвиждат при изпълнение на определени условия да не се изисква предварително уведомление при компенсации на компании, натоварени с извършването на услуги от общ икономически интерес.

Правилата за достъп до мрежата на държавните "Български пощи" ще бъдат променени. Това става ясно от проекта на изменение на Закона за пощенските услуги, който е на етап обществено обсъждане.

Транспортния министър Данаил Папазов обясни, че основните цели на промените в закона са три: да се въведат правила за достъп по мрежата на основния пощенски оператор ("Български пощи"), като в наредба се разпише и начинът, по който ще се определят цените на достъп; да се посочат отговорностите на органите, които ще дават оценка за пощенската сигурност; и да се избегне сложната процедура по разрешение на държавната помощ от Брюксел, когато държавата компенсира държавната си компания за загубите й от извършването на универсалната пощенска услуга.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    sreten avatar :-|
    dundee

    Транспортното министерство да вземе да стегне контрола над своите служители.

  • 2
    teri_beri avatar :-|
    Terry bear

    Как няма да са на загуба, след като поддържат повече служители, от нужното. В Централна Поща, намираща се на "Веслец" само на гише 13 (от където се взимат известията за пратките) стоят поне 4 лелки, като две от тях работят, а другите две пишат в едни големи тефтери. В 21 век, думата "компютър" все още е непозната или слабо подната.
    В кварталния пощенски клон, има поне 8 жени, които се подпират и се редуват да пушат на вън. От около месец, имат нова политика - носят на адреси малките пратки. Едната от пощаджийките, не спря да мърмори, колко е зле положението и толкова много друга работа имала, че само това и оставало - да носи пратки по домовете.
    Не си представям, какво ще правят горките сега, когато освен книгите, картичките, детските играчки и коземетиката, започнат да приемат и тотофишове...

  • 3
    dr.watson avatar :-|
    dr.watson

    За жалост се води усилена борба за смазване на Български Пощи (както и БДЖ). С пропаганда как това е държавно=лошо и некадърно. А всъщност с подмолни методи - най-вече корупция и продажност отвътре. Хубавите частни куриери са много "надеждни" (няколко пъти са ми се оправдавали как някаква разписа я "няма" или се е изгубила), експедитивни и ти носят пратката на крака. Обаче има няколко подробности: 1) цената е Х пъти по-висока от тая на БП (качеството определено не е еквивалентно Х пъти по-добро и бързо); 2) искаш не искаш - няма начин да ти пуснат писмото в кутията (уж за твоя сигурност, а всъщност ти създават грижа); 3) малко хора знаят, че при куриерите връщането на пратка към подателя при неоткрит получател не става автоматично и безплатно както е нормално в БП. Плаща се отделно и по-интересното е, че ако не потвърдиш навреме има вариант пратката (писмото) да бъде унищожено. И то не след 1-2-3 месеца, а след броени дни... Наложи ми се веднъж да се поинтересувам какво ще стане, ако не ме намерят за доставка и бях потресен от "процедурата" им (на един куриер започващ с Е).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK