С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 7 апр 2014, 17:38, 3793 прочитания

Кризата преся истинските от чисто маркетинговите КСО инициативи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Безспорно кризата намали разходите, които компаниите правят за корпоративна социална отговорност (КСО). Тя доведе и до съкращения на служители, които се занимават с тази дейност в рамките на организацията. В същото време именно благодарение на кризата компаниите развиха много по-зряло отношение към КСО и можем да кажем, че тя помогна за пресяването на чисто маркетинговите от истински осъзнатите инициативи. Това коментира Мария Алексеу, глобален КСО мениджър на Titan Group. Тя присъства на 3-тия форум на локалните мрежи на Глобалния договор от Югоизточна Европа, на който България беше домакин. Глобалният договор е световна инициатива, която обединява над 12 хил. компании, неправителствени организации и агенции на ООН в подкрепа на устойчивия растеж и гражданската отговорност.

По-ниски бюджети, повече партньорства
Наблюденията й се споделят и от Марина Стефанова, изпълнителен директор на Българската мрежа на глобалния договор. Тя допълни, че компаниите доказаха, че КСО може да се развива и по време на кризата, дори и с по-малък бюджет, ако наистина вярват в инициативите си. И точно това им донесе конкурентно предимство пред останалите в този момент.
Според Стефанова покрай свиването на бюджетите за КСО са се увеличили и инициативите, в които се залага на партньорство между компании (дори и такива, които са преки конкуренти) или между компании и неправителствения сектор. Освен това и отношението на бизнеса вече е еволюирало и от просто спонсори те са станали истински съпричастни партньори, които участват в планирането, изпълнението и отчитането на инициативите. Въпреки това обаче все още най-често срещаното участие на компаниите в КСО проекти е чрез финансово подпомагане (88%), показва проучване сред фокус група от 54 български компании.


Образование, екология, социални събития
Значителна част от инициативите на компаниите в момента са в сферата на образованието, отчита Стефанова. Според нея фирмите осъзнават, че е нужно да направят инвестиции за кариерното ориентиране и развитие на младите хора, тъй като в крайна сметка те са и бъдещите им служители. Сред компаниите популярни са и инициативите, свързани с деца – от тези на служителите на компаниите, през такива в неравностойно положение или със здравословни проблеми. Не са малко и проектите, свързани с опазването на околната среда.
Стефанова признава, че в България все още има компании, които имат добрата воля да направят нещо хубаво за обществото, но не подбират добре КСО инициативите, които да подкрепят, което е част от "израстването". Така например те може да се впуснат в нещо, което им звучи популярно (като например саденето на дръвчета), вместо да оценят дали това има реална връзка с основния им бизнес.

Маркетинговият ефект като резултат, а не като повод
Безспорно добрата КСО инициатива има и положителен маркетингов ефект за компаниите, но това не трябва да е основният повод за провеждането й. А и в това няма нищо лошо, стига компаниите да правят нещо полезно за обществото и да възпитават потребителите, смята Стефанова. За фирмите изграждането на положителен имидж е една от най-големите ползи, които получават след прилагането на КСО инициатива. На това мнение са общо 75% от големите и 69% от малките и средните компании в проучването за България. Друга полза за тях е повишаването на мотивацията на служителите (45% от големите и 54% от МСП) и по-голямата лоялност от страна на клиентите (13% от големите и 15% от МСП).  И все пак обаче само 18% от мениджърите приемат КСО проектите на компаниите, които управляват за свои каузи и реално се включват в тях.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Булгартрансгаз" обяви поръчка за тръби за газифициране на Средногорието "Булгартрансгаз" обяви поръчка за тръби за газифициране на Средногорието

Заедно с разклоненията до Свищов и Разлог проектът се съфинансира от фонд "Козлодуй"

22 яну 2020, 958 прочитания

Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР Мениджър с опит в CNN и Associated Press поема управлението на БНР

СЕМ избра Андон Балтаков за генерален директор на държавното радио в следващите три години

22 яну 2020, 1263 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K2: Бизнесът" Затваряне
от Дневник: Важно е да се знае как социалните мрежи се отразяват на бизнеса

Компаниите не бива да жертват креативността и уменията си, но трябва да могат да ползват анализите на данни

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10