Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В момента една опаковка от българската добавка се продава за 40 щатски долара, на ценовия връх на пазара

Българска бактерия в Манхатън

Как местен пробиотик стана най-продаваната хранителна добавка в Ню Йорк

Десислава Николова
48538 прочитания

В момента една опаковка от българската добавка се продава за 40 щатски долара, на ценовия връх на пазара

© Надежда Чипева


Български продукт рядко става топ стока в американски град. Такава е историята на разработен в страната пробиотик, който от май е най-продаваната и скъпа хранителна добавка досега в Ню Йорк сред още 59 подобни продукта, които подпомагат имунитета. Продуктът е на компанията Proviotic - съвместно българо-американско предприятие, което се налага на пазара само половин година след като приключва дългият етап на клинични проучвания, потвърждаващи ефективността му.

Да откриеш продукт

Proviotic е леко изменено название на пробиотик, като V означава, че добавката е натурална, не съдържа лактоза, соя, глутен и е подходяща за вегани, вегетарианци, хора, нетолерантни към лактозата (млякото) и за всички, които искат да водят здравословен начин на живот.

След пробива в САЩ производителят планира да продава добавката в Канада, Великобритания, а след това в целия Европейски съюз. Близка цел са и азиатските пазари, тъй като според медицински проучвания около 70% от населението там е нетолерантно към лактоза, разказва Кирил Петков, акционер в Proviotic. Петков е завършил Harvard Business School, основател и преподавател е в Центъра за икономически стратегии и конкурентоспособност към Софийския университет, който пък е връзката към Харвардския институт за икономически стратегии и конкурентоспособност, управляван от проф. Майкъл Портър. Освен преподавател Кирил Петков е сериен предприемач, твърд в разбирането си, че за да може България да подобри стандарта си на живот, трябва да изнася иновации с висока добавена стойност.

В основата на успеха на добавката на американския пазар са множеството специалисти от България и съвместните усилия на българската фирма Genesis, която има патент върху щамове от бактерията и произвежда добавката, учените от Медицинския университет – София и Българската академия на науките, които изследват качествата на бактерията Lactobacillus bulgaricus. А резултатите от техните проучвания на свойствата на щама са потвърдени впоследствие от лабораторията на Harvard medical school.

"Вярвам, че не трябва да се правим на американци, за да продаваме в Америка. Трябва да наблегнем на уникалното в българските продукти, за да бъдем на пазара. Откривателят на Lactobacillus bulgaricus д-р Стамен Григоров е направил невероятен подарък на страната ни преди повече от 100 години. По принцип откривателите кръщават бацилите на своето фамилно име. Той обаче е кръстил бактерията на името на България и така свойствата й са популярни навсякъде по света и се асоциират със страната ни", коментира Петков.

В случая с Proviotic става въпрос за един от около 300-те щама на лактобактерията, който има изцяло растителен произход – получен е от цветовете на високопланинско кокиче и се отглежда не в млечна среда, а изцяло в растителни сокове.

Бърза помощ за соковете

Шествието на добавката в Манхатън започнало преди две години, когато съвместната американско-българска компания Juice press отворила първоначално 5, а след това 20 магазина за биофрешове от плодове и зеленчуци в Ню Йорк. Биопродуктите без пестициди, храните за вегани и вегетарианци са изключително търсени в САЩ и фирмата бързо разраснала бизнеса си. Една опаковка от 400 милилитра 100% натурален сок се продава за 12 долара. Фирмата производител обаче се притеснявала дали в пресните сокове няма да започнат да виреят вредни бактерии и затова решила да потърси начин за природосъобразна консервация за няколко часа. "Притеснявахме се, че чистите фрешове могат да станат отлична среда за развитие на болестотворни бактерии", разказва Кирил Петков.

По принцип храносмилателната система е дом на около 100 трилиона бактерии, чийто баланс е в основата на имунитета на човека.

Затова Петков се свързал с компанията за производство на закваски Genesis в България, тъй като имал първоначална информация, че съществува щам на българската лактобактерия, който унищожава причинителя на стомашна язва хеликобактер пилори и други вредни бактерии. "Генезис лаборатории" (работещи под бранда Genesis) имат 22-годишен опит в производството на закваски за млечната, месната индустрия и пробиотиците и изнасят около 96% от продукцията си в 19 страни по света, сред които и САЩ.

"Поръчката" на Кирил Петков била особена – той искал бактерия с растителен произход, която да вирее във фрешове и по никакъв начин да няма досег с мляко, соя или глутен. Оказало се, че такъв щам съществува и той е изолиран от кокиче. С него трябвало да се направят опити върху най-разпространените бактерии, които предизвикват чревни проблеми – ешерихия коли и салмонела. Затова Петков се обърнал към Медицинския университет – София, където получил помощта на ръководителя на университетската лаборатория по медицинска микробиология проф. Иван Митов и към завеждащия лабораторията по млечно-кисели бактерии и пробиотици в Института по микробиология на БАН доц. д-р Светла Данова.

"Оказа се, че точно този щам излъчва бактериоцини, белтъчно вещество, способно да убива вредните бактерии и да подпомага онези, които укрепват имунитета", коментира д-р Росица Тропчева от лабораторията по млечно-кисели бактерии и пробиотици на Института по микробиология на БАН.

"Лактобацилът е уникална бактерия, която природата е подарила на Балканите. Мъчно ми е, когато дългогодишни разработки остават в хладилника и на страниците на научните трудове. Възвращаемостта при нас не е като в IT сектора, но когато науката и бизнесът си сътрудничат, те могат да излязат на много пазари", казва доц. Светла Данова.

За да продава на американския пазар, Кирил Петков решил да потвърди резултатите от проучванията на щама в БАН и в лабораторията на медицинския университет в Харвард. Проф. Андрю Ондердонк, завеждащ лабораторията там, потвърдил резултатите, получени в БАН. Така продуктите на Juice press получили допълнителна доза сигурност.

Пробвай ме в САЩ

След това се родила идеята за още една допълнителна услуга за клиентите - пробиотик, специално разработен за вегани и вегетарианци.

За да се произведе, внесе и продава пробиотик обаче, той трябва да се регистрира в американския регулатор на храните и лекарствата - Food and drug agency (FDA). Тя е доказано най-строгата агенция в света – храните и медикаментите, които допуска на пазара, наистина минават през множество проучвания, преди да стигнат до потребителите, а самата процедура е изключително скъпа.

Proviotic има начален късмет - Lactobacillus bulgaricus е позната и регистрирана от около 100 години и в САЩ, множество компании я използват в закваските си за мляко и сирене, а гръцкият йогурт, който е на основата й, е с пазар от 2 млрд. щатски долара.

Въпреки наличието на булгарикус обаче производителят, който прави съдържанието познато, трябва да докаже с лабораторни изследвания количеството и начина на действие. Така клиничните изследвания се повтарят в България и след това – в Харвард. Към тях обаче има много нови тестове, които да изпълнят изискванията за пробиотик – да издържа на киселинността на стомашните сокове, да неутрализира жлъчните соли, да живее повече от 48 часа в червата, да отговаря на изискванията за антимикробност и др.

Идеята запалва собствениците на патента за щама Genesis, с чиито култури в момента се преработват 2 млн. тона мляко по цял свят. До момента те са произвеждали пробиотици на млечна основа и експериментират с изцяло растителен биопродукт. Оказва се, че пестицидите убиват всички бактерии, включително и полезните.

"Изключително важно е как се концентрира щамът, да се намерят оптималните хранителни среди и да се отговори на изискването продуктът да бъде абсолютно чист", разказва инж. Светлана Кондратенко, главен експерт в Genesis.

Освен че целият екип на компанията е изключително вдъхновен за производството на веганската добавка, Кирил Петков харесва много и още нещо в стила им на работа. "Сключихме договор с Genesis за производство на продукта в България за следващите 50 години", разказва той.

На върха на пазара

Резултатите от произведените партиди Proviotic преминали успешно през стриктните процедури по регистрация на FDA и от месец май хранителната добавка се продава в Манхатън. Тя има още 59 конкурента, но е уникална с чисто растителния си произход. В момента 30 капсули се продават за 40 щатски долара, т.е. на ценовия връх на пазара.

В маркетинга на продукта има и още две български нишки, свързани с бактерията булгарикус. Кирил Петков и съдружникът му Майкъл Карш откриват статия в The New York Times от 1912 г., в която герои са 126-годишната баба Василка и синът й Тодор, който е на 101 година. В статията е отбелязано, че над 1% от населението на България са столетници, като една от основните причини за това са бактериите в киселото мляко.

В допълнение върху опаковката на продукта е отпечатан прабългарският символ на дълголетието.

"Практически една капсула пробиотик се равнява на полезните бактерии от 10 кофички кисело мляко, без обаче в нея да има каквато и да било следа от лактоза", отбелязва Кирил Петков.

До момента инвестицията в регистрацията, проучването, запазването на марката и самата процедура са около половин милион долара. Една от следващите стъпки на Proviotic ще бъде и на българския пазар.


38 коментара
  • 1
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Чудесна новина! Пожелавам им попътен вятър и успех!

  • 2
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Браво.. Ето , че можело.. Отивам да го потърся този продукт..

  • 3
    kitenik avatar :-|
    Натътрузен десебар, слуга на БСП

    Отлична новина. :)))

  • 4
    izabell avatar :-|
    izabell

    Браво.Уникална е българската порирода. И пак звезда е кокиче.

  • 5
    mrpetrov avatar :-|
    mrpetrov

    А такова, аз живея в Манхатан от 5 години, не съм я чувал добавката. Успех. Най продаваната добавка в Ню Йорк е китаиската храна :)

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    malakai avatar :-|
    Malakai

    mrpetrov, ето че вече я чу :)

    Ще ми бъде интересно да споделиш впечатления като я пробваш добавката, че в БГ още не се продава май.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    ivostanoev avatar :-(
    Иво Станоев

    "Такава е историята на разработен в страната пробиотик, който от май е най-продаваната и скъпа хранителна добавка досега в Ню Йорк......"

    "Juice Press believes its newest product line will exceed the expectations of even the city’s biggest juice snobs." Ню Йорк Поуст от 19 юни 2014

    "Капитал" моля ви, нали идеята е да сте вестник по-различен от подобията на "24 часа", "Шок", "Уикенд" и прочие. Кратка информация в NYPost от 19 юни в която се говори как фирмата производител "ВЯРВА че продажбите ЩЕ надминат очакванията им" не е основание да се твърди, че въпросният продукт вече е "най-продавания" продукт от май. При пускането на името "Proviotic" в търсачката на Yahoo излизат само няколко резултата. Единия е въпросната информация в Ню Йорк Поуст, има информация за старта на продукта в няколко други сайта(като източник изрично е посочена фирмата производител) и още една информация в сайта на http://gotham-magazine.com/ където отново се казва за старта на продажбите и където въпреки, че не е изрично споменато най-вероятно също става въпрос за платен материал поръчан от самата фирма.
    На фирмата пожелавам наистина продажбите да надминат очакванията им и Proviotic наистина да стане хит на американския и други пазари. На "Капитал" пък пожелавам следващия път да провери малко по-усърдно твърденията които са им подадени от маркетингови агенции или ако не то поне надлежно да ги означава като "платена реклама".

    С уважение

  • 8
    nterziev avatar :-|
    nterziev

    Чудесна новина! На България й трябват повече новини като тази, компании като Генезис лаборатории и българи като Кирил Петков! Попътен вятър!

    П.П. Съгласен съм че статията в Капитал е написана по-позитивно, но колко често имаме случаи с Български компании, които успешно да се конкурират на световните пазари предлагайки по-скъпи, но и по-добри продукти? Нека да се похвалим малко, не е лошо. Ако потребителите на запад харесват и купуват продукта, значи има защо да се хвалим.

  • 9
    _tsiki_ avatar :-P
    _tsiki_ (otvratitelen nov sait)

    "Food and drug agency (FDA). Тя е доказано най-строгата агенция в света" Понеже е най-строгата агенция в света, стана причина да се забави трансатлантическото споразумение за неопределено време.

  • 10
    tolex avatar :-|
    tolex

    Горд съм с такива българи.
    За съжаление все по-рядко се случва.
    Пожелавам успехи и още много гордост!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Братя татуисти

Братя татуисти

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK