Магистралата между Сандански и Кулата е готова с над година закъснение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Магистралата между Сандански и Кулата е готова с над година закъснение

Асфалтирането на новата отсечка продължаваше до последно

Магистралата между Сандански и Кулата е готова с над година закъснение

Претенциите на строителя – гръцката "Актор", за допълнителни 35 млн. лв. бяха отхвърлени

Десислава Лещарска
9558 прочитания

Асфалтирането на новата отсечка продължаваше до последно

© Капитал


Пускането на трасето трябва да облекчи пътуването към Гърция и то в разгара на туристическия сезон.

Отсечката Сандански – Кулата (лот 4) от магистрала "Струма" беше открита за движение в петък след година и осем месеца закъснение. Строителството на близо 15-километровия участък беше възложено в началото на 2012 г. на гръцката компания "Актор" (Aktor) за малко над 67 млн. лева с ДДС. Заради огромното закъснение и постоянните спорове с изпълнителите Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) беше готова да прекрати договора с гърците през октомври 2014 г. В крайна сметка се стигна до споразумение и завършване на обекта от първоначално избрания изпълнител. Пускането на трасето трябва да облекчи пътуването към Гърция и то в разгара на туристическия сезон. През последните месеци преди граничния пункт Кулата се образуваха километрични опашки заради строителството на магистралата. В началото на лятото пътуването на юг беше усложнено допълнително и заради укрепителните работи след свлачищата, предизвикани от дъждовете.

След завършването на всички довършителни работи ще бъде ремонтиран и пътят през селата, през които минаваше трафикът по време на строителните дейности на лот 4. Ремонтът ще е чрез програмата за текущ ремонт и поддържане на АПИ, обяви премиерът Бойко Борисов. В петък той заедно с регионалния министър Лиляна Павлова, транспортния министър Ивайло Московски и председателя АПИ Лазар Лазаров инспектираха трасето на 15-километровата отсечка преди пускането на движението.

Официалното откриване на лот 4, каквито са изискванията на проектите, ще бъде направено в края на август. Дотогава се очаква да се изгради дясното платно от автомагистралата – от връзката с път I-1 (Е-79) до моста над р. Склавска при пътен възел Петрич – Мелник, където в момента преминава трафикът за Гърция. По договор обектът трябва да е готов до 11 септември.

Пореден проблемен проект

Трасето на магистрала "Струма" между Сандански и Кулата трябваше да бъде завършено още през 2013 г. Срокът беше удължен първо с 200 дни, после още с неизвестно колко заради дъждовното лято миналата година и преместването на инженерна инфраструктура, която е липсвала от проекта.

В период от няколко месеца през 2014 г. пък по трасето въобще не се работеше. Причината бяха споровете на "Актор" с пътната агенция за оскъпяване на магистралата. Гърците получиха допълнителни 5.5 млн. лева заради изместването на водопроводи и електропроводи, но претенциите им за други 35 млн. лв. (заради липсващи инертни материали и пропуски в проекта) бяха отхвърлени. "Това никъде го няма в договора, нямаме подобни ангажименти", коментира тогава директорът на пътната агенция Лазар Лазаров, който беше готов да прекрати договора и да обяви търг за нов изпълнител.

Сътресенията в Гърция

Aktor е част от холдинга Elkator, чийто основен акционер е един от най-големите строителни предприемачи в Гърция – Леонидас Боболас. През март тази година Боболас беше арестуван от гръцката полиция с обвинения за укриване на данъци и плати глоба от близо 2 млн. евро. Боболас е един от т.нар. "списък Лагард" - група от над 2000 гръцки бизнесмени – вложители в швейцарски банки, с неизяснен произход на парите.

Заради участието на Ellaktor в огромни държавни проекти гръцкият финансов всекидневник Capital.gr нарича дружеството на фамилията Боболас националния строител. Над половината от големите му проекти обаче са в чужбина. У нас дъщерната Aktor построи лот 4 на "Струма" и завода за преработване на отпадъци край София срещу 213.4 млн. лв.

Пускането на трасето трябва да облекчи пътуването към Гърция и то в разгара на туристическия сезон.

Отсечката Сандански – Кулата (лот 4) от магистрала "Струма" беше открита за движение в петък след година и осем месеца закъснение. Строителството на близо 15-километровия участък беше възложено в началото на 2012 г. на гръцката компания "Актор" (Aktor) за малко над 67 млн. лева с ДДС. Заради огромното закъснение и постоянните спорове с изпълнителите Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) беше готова да прекрати договора с гърците през октомври 2014 г. В крайна сметка се стигна до споразумение и завършване на обекта от първоначално избрания изпълнител. Пускането на трасето трябва да облекчи пътуването към Гърция и то в разгара на туристическия сезон. През последните месеци преди граничния пункт Кулата се образуваха километрични опашки заради строителството на магистралата. В началото на лятото пътуването на юг беше усложнено допълнително и заради укрепителните работи след свлачищата, предизвикани от дъждовете.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    lazomilev avatar :-|
    Lazo Milev

    "над година закъснение" е година и 2, 3 месеца. Година и 8 месеца си е "близо 2 години" закъснение...

  • 2
    spindi avatar :-|
    spindi

    Чакайте малко, мислех че асфалт не се яде?

  • 3
    ipuzunov avatar :-?
    Iliya Uzunov

    Доста любопитно е и разпределението на ЛОТ-овете. Незнайно как някой си е решил следното:
    Лот 1 - 16.78 км
    Лот 2 - 37.48 км
    Лот 3 - 64 км
    Лот 4 – 14.70 км
    Технически сложното трасе е от Крупник до Кресна, което е с дължина 20км.
    Нямаше ли как останалите ЛОТ-ове да са по-дълги? ЛОТ 1 - 16.78км - ?!?!? Лот 4 - 14.70км ??!?!?
    Точно този участък, който ще го правят след 5 години, е с 64км дължина. Простотията българска няма край.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK