КЗК твъди, че непълнота в закона й пречи да анализира пазара на горива
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК твъди, че непълнота в закона й пречи да анализира пазара на горива

КЗК твъди, че непълнота в закона й пречи да анализира пазара на горива

От регулатора се оплакаха, че нямат директен достъп до данните на НАП и митниците, искането им на информция в момента се обработва от МФ

3537 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не разполага с данни от Националната агенция за приходите (НАП) и от Агенция "Митници" и това й пречи да извърши в пълна степен секторния анализ на пазара за горива. Причината е законово несъвършенство, което не позволява

на регулатора да получи директно информация от двете институции. Това заяви говорителят на КЗК Марио Гаврилов пред БНТ. Той уточни още, че при предишната проверка на сектора през 2011 г. регулаторът отново се е сблъскал с подобен проблем и е било изпратено искане КЗК да бъде добавена в списъка с институции, които могат да боравят с чувствителна данъчна информация, но това така й не се е случило.

НАП и митниците са под шапката на Министерството на финансите. Оттам обясниха, че  настоящото искане на регулатора за предоставяне на необходимите данни за извършването на пълен секторен анализ на пазара за горива е отправено към тях, а не към НАП и Агенция "Митници", и експертите на ведомството в момента го разглеждат. Оттам уточниха още, че проверяват и дали през 2011 г. е изпращано такова искане от КЗК, но засега не откриват такова.

Без времеви рамки

Според Гаврилов без достъпа до нужните данни от НАП и митниците КЗК ще може да изготви доклада си за състоянието на пазара едностранно - само на базата на данните от бензиностанциите, разчитайки на "добрата воля" на участниците на пазара да изпратят в законовия срок исканата информация.

Говорителят на КЗК посочи, че е трудно да се прецени колко време ще отнеме проверката на регулатора. Гаврилов обясни, че подобен анализ в Германия например е отнел три години, но допълни, че съзнава, че комисията у нас няма "подобен времеви комфорт".

При започване на евентуално производство за картел на пазара за горива КЗК трябва да уведоми Европейската комисия. Окончателното решение, че има нарушение на нормалните бизнес практики на пазара, също трябва да бъде съгласувано с Брюксел.

Въпрос на дефиниция?

Премиерът Бойко Борисов и директорът на Агенция "Митници" Ваньо Танов преди дни в ефира на "Нова" бяха категорични, че има картел на пазара за горива. Танов дори пресметна каква трябва да е крайната цена на горивата след ДДС и акцизи – 1.80 лв. Според него големият марж между тази и реалната цена на дребно, както и почти еднаквите цени на бензиностанциите подсказват за споразумения между търговците.

Марио Гаврилов коментира обаче, че не може да има "свободни интерпретации" извън законово установените за пазарен картел. Той коментира и че санкциите срещу фирмите, които се споразумяват, не са достатъчни и според него е нужно да има и санкция лично към ръководители на компании.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не разполага с данни от Националната агенция за приходите (НАП) и от Агенция "Митници" и това й пречи да извърши в пълна степен секторния анализ на пазара за горива. Причината е законово несъвършенство, което не позволява

на регулатора да получи директно информация от двете институции. Това заяви говорителят на КЗК Марио Гаврилов пред БНТ. Той уточни още, че при предишната проверка на сектора през 2011 г. регулаторът отново се е сблъскал с подобен проблем и е било изпратено искане КЗК да бъде добавена в списъка с институции, които могат да боравят с чувствителна данъчна информация, но това така й не се е случило.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • mammita

    Ей, сега законът им пречил. Това вече минава всякакви граници. Какво излиза - КЗК спи от както са я създали и не казва, че не може да анализира пазарът на горива, защото законът й пречил, а през цялото това време монополистът и големите играчи на пазара си правят каквото си искат и ни дерат яко. Не става дума само за горивата за автомобилите, ами и за това, че завишената нереално цена се пренася и върху потребителските стоки и животът в бедната страна става изключително скъп. Само да ви споделя какво ми е казвал мой бивш съученик, който е управител на една бензиностанция от големите вериги в страната: Цистерната, която ми карат с дизел е 2 тона. Докато ми докарат новата, аз съм продал 2,5 тона. Е, как става това?

  • 2
    t_ avatar :-|
    t_

    Еееей, тези големи олигофрени бе! На кривата ракета и космоса й пречи. Ми да се пробват да си я поискат тази информация малко по-настойчиво и ако им откажат, да се обърнат и към медиите. Директни глоби за неизпълнение на служебните задължения трябват!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    lady_z avatar :-|
    FL

    Щом законът пречи да анализира пазара на горива, значи пречи да се прави анализ на който и да е пазар.
    С какво се занимава тогава тази комисия? Как си изпълнява функциите и защо получават заплати?
    Това ми напомня за неотдавнашното съобщение, че Агенцията за борба с градушките няма бюджет за закупуване на средства за... борба с градушките.

    За колко още подобни малоумия плащам от данъците си?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK