Последният шанс на Carrefour
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Последният шанс на Carrefour

Дори обектите на Carrefour на топ места вече не привличат клиенти, а българските доставчици се броят на пръсти

Последният шанс на Carrefour

Гръцките собственици на веригата в България привличат нов съдружник в опит да намерят пари

Паулина Михайлова
23292 прочитания

Дори обектите на Carrefour на топ места вече не привличат клиенти, а българските доставчици се броят на пръсти

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Най-сигурният белег, че един магазин "не върви", е служителките от касите да си бъбрят със скръстени ръце. Вместо да прибират пари в чекмеджетата, точно това правят касиерките на обекта на Carrefour в ден сряда, час 18.30. Подобна е гледката всеки ден и по всички обекти, и то не защото служителките неглижират купищата клиенти. Такива почти няма, а регалите на магазините от веригата поразително напомнят гледката от "Матрицата". Там, когато Киану Рийвс казва "оръжие", получава дълъг рафт с еднакви калашници. Тук получаваш дълъг рафт с еднакви бисквити, еднакво олио, еднакъв маргарин, еднакво брашно. Разликата с "Матрицата" е, че бройките са, колкото да няма празнини на шанда отпред. Дупки между стоката (все повече от която с марка Carrefour и с гръцки надписи), разбира се, има. Вече и не само на задната част на рафтовете.

От месеци зареждането на веригата става все по-бедно като асортимент и количество, а с изчезването на клиентите идват и още беди: ниски обороти при постоянни разходи, залежаване и на наличните стоки и най-лошото - понижаващи се с всеки изминал ден шансове магазините да се върнат към живот.

Сега според източници от сектора гръцките собственици на потъващата българска верига предприемат опит да я спасят. По-конкретно - като инжектират свежи пари в бизнеса си, приемайки в него нов съдружник. Кой е човекът с парите засега се пази в тайна. По думите на близки до операцията обаче тя се очаква да бъде направена до две или три седмици. Което нито означава, че е 100% сигурна, нито пък - че задължително ще измъкне от блатото българския Carrefour.

Новият спасителен план

Магазините Carrefour тук се стопанисват (повечето имоти са под наем, малко са собствени) от "КМБ България", което се води 100% собственост са регистрираното в Холандия "КМ Болканс". Реално притежател на компанията е гръцката Marinopoulos Group. Тя държи франчайз правата за обекти на Carrefour в България (както и в Гърция) и реално започна да отваря магазини тук от 2009 г. Към момента, според сайта й, тя има 9 хипермаркета и 11 супермаркета в София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Банско и Плевен.

От лятото на 2014 г. обаче "КМБ България" започна да бави плащанията към доставчиците си - практика, която продължава и до днес и доведе до лавина от дела за несъстоятелност на дружеството от производители и дистрибутори заради просрочени с месеци фактури. Каква е сумата на задълженията не е ясно, но със сигурност става въпрос за десетки милиони левове, заради които доставчиците масово спряха изобщо да зареждат обектите на веригата, докато не получат парите си.

В редиците на фирмите с вземания от "КМБ България" са и наемодателите на помещенията, където са магазините, включително молове. Опитът веригата да бъде спасена, като се слее с "Пикадили", обявен в късната есен на 2014 г., пък се провали и юридически неконсумираният "брак по сметка" беше разтрогнат това лято също заради неизпълнен ангажимент за финансово участие на Marinopoulos. Сумата, за която ставаше дума, беше 46 млн. лв.

Сега няколко различни източника твърдят, че гръцката група преговаря с външен за нея партньор, който да участва в увеличение на капитала (за момента не е ясно на кое дружество). Така инвеститорът ще получи акции в компанията, а тя ще започне да плаща на доставчиците и наемодателите си.

Изпълнителният директор на "КМБ България" Йоанис Лазаридис, който пое поста от август тази година, не даде пред "Капитал" подробности по сделката, но потвърди, че такава се подготвя, а резултати се очакват най-късно до три седмици. По думите на Лазаридис в момента се уточнява нова схема на работа на компанията, така че тя да разполага с увеличен капитал, като допълнителното финансиране ще е комбинация от няколко типа.

"След две до три седмици ще сме готови със сделката и ще можем да обявим подробности, но става дума за пакет от различни типове финансиране", каза Лазаридис, който не отрече в пакета да се включва и участие на външен съакционер. По думите му, след като получи въпросното финансиране, тя ще се разплати с доставчиците си, ще зареди обектите си и ще остане на българския пазар.

Според други източници от сектора с бързооборотни стоки новият партньор на Marinopoulos ще е също с гръцки произход.

Още мъъъничко и...

Сигнали, че затлачените плащания ще започнат да бъдат обслужвани до седмици, получават и доставчици, разказаха някои от тях пред "Капитал". Делата за несъстоятелност, които те заведоха, първо бяха обединени в едно общо, после то беше прекратено от съда, а указанията бяха всеки производител сам да пуска нови искове. Такива обаче не тръгват именно заради изчакването "КМБ България" да започне да плаща. Един от производителите например твърди, че е в усилена кореспонденция с "КМБ България", в която клиентът предлага договор за уреждане на дълга си разсрочено в рамките на няколко месеца, като гарант за изпълнението на ангажимента вече ще е и гръцкото дружество Marinopoulos. Други пък са получили обещание за банкова гаранция до две седмици.

Заедно с договорите за разсрочено издължаване на старите сметки, разбира се, се очаква доставчиците да започнат отново да зареждат Carrefour. За изплащане на всички натрупани дългове изведнъж обаче явно не може да се говори - по-скоро това ще се прави на части, с хоризонт според размера им, вариращ до година и половина.

Недоверието сред партньорите на веригата обаче остава. Макар и да са готови да подпишат споразумения за разсрочване, особено с гарант гръцката компания майка, много от тях остават скептични дали сделка изобщо ще има или обектите просто ще бъдат затворени.

Любопитно е при какви условия ще бъдат уредени задълженията за наеми, особено в моловете, където има хипермаркети на веригата. Заради неплащане още през юни мол Galleria в Бургас прекрати договора си с КМБ. От ръководството на софийския Bulgaria Mall не коментират отношенията си с наематели, но според източници на вестника веригата му дължи близо 1 млн. евро, които се търсят през арбитраж. Там обаче гръцката компания е в силната позиция на ключов наемател с огромна площ, почти невъзможна за отдаване в този й вид на друг ритейлър.

Най-късният влак

Допускането на съдружник срещу свежо финансиране сега очевидно е последният шанс за спасение на Carrefour. След масираното излъчване на обещания за плащане в момента липсата на пари по сметките на партньорите по най-бързия начин ще означава нова лавина искове за несъстоятелност, тотална липса на зареждане и неизбежно затваряне на обектите. Неуспешният опит за продажба на BILLA, последвалото решение на компанията майка REWE да изтегли Penny с неговите 49 обекта, наполовина скъсената (с 21 магазина) верига на "Пикадили" - всичко това свидетелства за липса на интерес към българския пазар на хранителни стоки на дребно, какво остава пък за кандидати да встъпят във владение на обекти, държани полупразни повече от година.

С една дума, ако сега бъде спасена, веригата на Carrefour със сигурност ще дръпне към дъното бързо, като не е ясно дали затворените обекти няма да означават и неизплатени дългове към партньори.

20 магазина затварят в Гърция

Marinopoulos затвори 20 свои магазина в Атина и Солун, пишат местните медии тази седмица. Според в. "Имерисия", макар проблемите на компанията в страната да са отдавна известни, затварянето на тези обекти е изненада. В резултат на решението ще бъдат уволнени 250 служители, което вече води до бурни реакции от синдикатите. Marinopoulos има общо 1022 магазина в Гърция и около 12 хил. служители. Колкото до проблемите им - в последно време все повече доставчици отказват да работят с веригата. "Катимерини" цитира двама големи производителя на млечни продукти, мултинационална компания за снаксове и безалкохолни, също международна - за кафе и хранителни продукти, гръцки доставчик на бисквити и тестени изделия, сладкарска фабрика, както и такава за преработка на брашно

Най-сигурният белег, че един магазин "не върви", е служителките от касите да си бъбрят със скръстени ръце. Вместо да прибират пари в чекмеджетата, точно това правят касиерките на обекта на Carrefour в ден сряда, час 18.30. Подобна е гледката всеки ден и по всички обекти, и то не защото служителките неглижират купищата клиенти. Такива почти няма, а регалите на магазините от веригата поразително напомнят гледката от "Матрицата". Там, когато Киану Рийвс казва "оръжие", получава дълъг рафт с еднакви калашници. Тук получаваш дълъг рафт с еднакви бисквити, еднакво олио, еднакъв маргарин, еднакво брашно. Разликата с "Матрицата" е, че бройките са, колкото да няма празнини на шанда отпред. Дупки между стоката (все повече от която с марка Carrefour и с гръцки надписи), разбира се, има. Вече и не само на задната част на рафтовете.

От месеци зареждането на веригата става все по-бедно като асортимент и количество, а с изчезването на клиентите идват и още беди: ниски обороти при постоянни разходи, залежаване и на наличните стоки и най-лошото - понижаващи се с всеки изминал ден шансове магазините да се върнат към живот.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    mzt06370809 avatar :-|
    mzt06370809

    Тъкмо си помислих, че ще пропуснете да "продадете" билла. Ама пропуснахте за пикадили нещо да кажете....

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Не мога да разбера, кому е нужно удължаването на тази агония?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    staska avatar :-|
    staska

    Магазините Carrefour поразително напомнят за соц. времената.

  • 4
    smoothcriminal avatar :-|
    scmj

    Усещането в магазините е все едно да пътуваш с машина на времето.

  • 5
    skolio avatar :-|
    СашкоСашев

    Доколкото разбирам проблема е в Гърция а не че нашия пазар е скапан и че всяка световна верига умира стъпила тук.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    llg13434546 avatar :-|
    llg13434546

    Миналата седмица бях в магазина им в гранд мол Варна.
    Броя на рафтовете е намален наполовина, пътеките между щандовете вече са толкова широки, че можеш да обикаляш и нареждаш стоката направо с бусче. Щандовете действително са като в матрицата, като основния недостатък е, че за да огледаш скромния асортимент трябва да обиколиш цялата площ. Така допълнително изнервят потребителя като му губят времето в безсмислено притичване между щандовете.

  • 7
    bzm avatar :-|
    bzm

    До коментар [#5] от "СашкоСашев":

    Амиии,как ще да е скапан?! Огромна покупателна способност и потребление като в Германия и Франция взети заедно. Вината е обаче в тяхната алчност и липсата на познаване на Бг пазара. "Пени'' и те заради това си тръгват, макар и да са продавали на ниски цени. Както и преди това други три-четири вериги. На път са МЕТРО,ХИТ,БИЛЛА....Въпрос на малко време.

  • 8
    shule avatar :-|
    shule

    "всичко това свидетелства за липса на интерес към българския пазар на хранителни стоки на дребно, какво остава пък за кандидати да встъпят във владение на обекти, държани полупразни повече от година."

    Това изобщо не е вярно. Кауфланд и Лидъл са доказателство. Просто е необходим силен и професионален мениджмънт и нещата вървят. Качествени стоки, добри цени, думата на клиента е "закон".
    Не знам дали юридически е възможно, на този етап, но спасението на Карфур е истинския, френски собственик да стъпи у нас. Очевидно е, че гръцкият е далеч, далече от истината (въпреки, че в останалите му магазини в Гърция видимо ситуацията е леко подобрена от миналата година). Защото магазините на веригата във Франция и Италия са супер. Категорично са едни от най добрите.

  • 9
    tarikata avatar :-|
    Петър Петров

    До коментар [#8] от "shule":

    У Испания също са гола вода карфур.говоря за 4-5 магазина.3 големи и два по малки.Само събота и неделя да им е пълен магазина,Другото време йок.Повече ходихме в dia и mercadona.А за кафе и химия - алди.

  • 10
    shule avatar :-|
    shule

    До коментар [#9] от "Петър Петров":

    За Испания не знам. Казвам за там където съм видял с очите си и имам непосредствени впечатления.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK