Гръцката "Актор" ще дострои пътя Димитровград - българска граница
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гръцката "Актор" ще дострои пътя Димитровград - българска граница

Гръцката "Актор" ще дострои пътя Димитровград - българска граница

Договорът е със сръбската инфраструктурна компания и е за 17.2 млн. евро

Десислава Лещарска
7800 прочитания

© Цветелина Белутова


Отсечката трябваше да се построи от българската "Трейс груп холд", но договорът с тях беше прекратен заради забавяне.

Сръбската държавна магистрална компания Koridori Srbije е избрала гръцката Aktor SA ("Актор") за дострояването на пътя от Димитровград до българската граница. Договорът е за 2.106 млрд. динара, или 17.2 млн. евро, става ясно от сайта на сръбската структура. Изпълнителят има 300 дни срок, за да изгради 5.8 км магистрален път и 7 моста с дължина от 20 м до 500 м. Проектът ще бъде финансиран с част от заема от 275.2 млн. евро, отпуснат от Световната банка за изграждането на магистрала, която да дублира международния път Е80, свързващ Ниш с България.

Кандидатите

Търгът за пътя до българската граница беше обявен през януари и е привлякъл седем кандидата: българската "Хидрострой", консорциум между "Евро - Асфалт", Сараево и "Инграп Омни", Белград, испанската "Конструксионес Рубау", гръцката "Терна", "Актор", "Интеграл инженеринг", Босна и Херцеговина, австрийската "Щрабаг" и "Войводинапут", Сърбия. Изискванията към тях бяха да имат приходи за последните три години от поне 30 млн. евро, както и да разполагат с финансови средства от поне 6 млн. евро.

Избраният изпълнител "Актор" е част от холдинга Elkator, чийто основен акционер е един от най-големите строителни предприемачи в Гърция – Леонидас Боболас. През март 2015 г. Боболас беше арестуван от гръцката полиция с обвинения за укриване на данъци и плати глоба от близо 2 млн. евро.

У нас "Актор" работи по лот 4 на "Струма" и завода за преработване на отпадъци край София. Отсечката от "Струма" се забави над година и проектът на практика беше довършен от благоевградската "Агромах", тъй като пътната агенция и гърците не се разбраха кой за какво е виновен.

Три за късмет

Подобен е случаят с пътя от Димитровград до Калотина - това е трети опит за успешно приключване на строежа. Строителството първоначално беше възложено на австрийската компания "Алпине", която обаче обяви банкрут през 2013 г. и не можа да построи отсечката. След това пътят отиде при българската строителна компания "Трейс груп холд", изпълняваща редица инфраструктурни поръчки в Сърбия и Македония. Срокът за изпълнение беше 450 дни, а стойността на договора – близо 18.5 млн. евро. Към октомври миналата година обаче работата беше изпълнена на едва 13%. Директорът на сръбската компания Koridori Srbije обяви, че ще прекрати договора с "Трейс", като заканата беше изпълнена още същия месец.

От границата с България при Калотина магистралният път би трябвало да продължи към София и оттам да се свързва с магистралите "Тракия", "Хемус", "Струма" и "Марица". Към момента обаче все още няма готов проект за отсечката, като към края на миналата година пътната агенция беше на финала с избора на проектант за 16-километров участък от пътя между с. Храбърско и Северната скоростна тангента. Все още няма осигурено финансиране за скоростен път от София до Калотина.

Отсечката трябваше да се построи от българската "Трейс груп холд", но договорът с тях беше прекратен заради забавяне.

Сръбската държавна магистрална компания Koridori Srbije е избрала гръцката Aktor SA ("Актор") за дострояването на пътя от Димитровград до българската граница. Договорът е за 2.106 млрд. динара, или 17.2 млн. евро, става ясно от сайта на сръбската структура. Изпълнителят има 300 дни срок, за да изгради 5.8 км магистрален път и 7 моста с дължина от 20 м до 500 м. Проектът ще бъде финансиран с част от заема от 275.2 млн. евро, отпуснат от Световната банка за изграждането на магистрала, която да дублира международния път Е80, свързващ Ниш с България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    Странно, машините на трейс работеха до преди няколко дена по отсечката. Актор бяха по-навътре в страната в посока Ниш.

  • 2
    forza avatar :-|
    forza

    Да повторим за неразбралите:

    1. У нас:
    У нас "Актор" работи по лот 4 на "Струма" и завода за преработване на отпадъци край София. Отсечката от "Струма" се забави над година и проектът на практика беше довършен от благоевградската "Агромах", тъй като пътната агенция и гърците не се разбраха кой за какво е виновен.
    (бел.м. - но гърците си взеха почти всички пари)

    2. В Сърбия:
    лед това пътят отиде при българската строителна компания "Трейс груп холд", изпълняваща редица инфраструктурни поръчки в Сърбия и Македония. Срокът за изпълнение беше 450 дни, а стойността на договора – близо 18.5 млн. евро. Към октомври миналата година обаче работата беше изпълнена на едва 13%. Директорът на сръбската компания Koridori Srbije обяви, че ще прекрати договора с "Трейс", като заканата беше изпълнена още същия месец.

    Вселенските некадърници Трейс така и не са вдянали, че там не е като тук и дори и да си спечелил по оня начин поръчката, това не значи, че не трябва да си свършиш работата като хората.

  • 3
    korektor avatar :-|
    korektor

    Босилеград, капитал, Босилеград....

  • 4
    v_v avatar :-|
    v_v

    Димитровград!???? Тая си плаче за уволнение. Пълно падение. Това донякъде обяснява комбинации като Стивън Ганев.
    ЗАСРАМЕТЕ СЕ!

  • 5
    nv avatar :-?
    nv

    До коментар [#3] от "korektor":

    Не Босилеград, а Цариброд. Босилеград е в другия български анклав (срещу Трън), и си се казва Босилеград и на сръбски.

  • 6
    reckless avatar :-?
    Consumer

    А нашите красавци кога ще почнат участъка до Калотина?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK