Новият брой: Да си посееш бъдеще

Гръцката "Актор" ще дострои пътя Димитровград - българска граница

Гръцката "Актор" ще дострои пътя Димитровград - българска граница

Договорът е със сръбската инфраструктурна компания и е за 17.2 млн. евро

Десислава Лещарска
8283 прочитания

© Цветелина Белутова


Отсечката трябваше да се построи от българската "Трейс груп холд", но договорът с тях беше прекратен заради забавяне.

Сръбската държавна магистрална компания Koridori Srbije е избрала гръцката Aktor SA ("Актор") за дострояването на пътя от Димитровград до българската граница. Договорът е за 2.106 млрд. динара, или 17.2 млн. евро, става ясно от сайта на сръбската структура. Изпълнителят има 300 дни срок, за да изгради 5.8 км магистрален път и 7 моста с дължина от 20 м до 500 м. Проектът ще бъде финансиран с част от заема от 275.2 млн. евро, отпуснат от Световната банка за изграждането на магистрала, която да дублира международния път Е80, свързващ Ниш с България.

Кандидатите

Търгът за пътя до българската граница беше обявен през януари и е привлякъл седем кандидата: българската "Хидрострой", консорциум между "Евро - Асфалт", Сараево и "Инграп Омни", Белград, испанската "Конструксионес Рубау", гръцката "Терна", "Актор", "Интеграл инженеринг", Босна и Херцеговина, австрийската "Щрабаг" и "Войводинапут", Сърбия. Изискванията към тях бяха да имат приходи за последните три години от поне 30 млн. евро, както и да разполагат с финансови средства от поне 6 млн. евро.

Избраният изпълнител "Актор" е част от холдинга Elkator, чийто основен акционер е един от най-големите строителни предприемачи в Гърция – Леонидас Боболас. През март 2015 г. Боболас беше арестуван от гръцката полиция с обвинения за укриване на данъци и плати глоба от близо 2 млн. евро.

У нас "Актор" работи по лот 4 на "Струма" и завода за преработване на отпадъци край София. Отсечката от "Струма" се забави над година и проектът на практика беше довършен от благоевградската "Агромах", тъй като пътната агенция и гърците не се разбраха кой за какво е виновен.

Три за късмет

Подобен е случаят с пътя от Димитровград до Калотина - това е трети опит за успешно приключване на строежа. Строителството първоначално беше възложено на австрийската компания "Алпине", която обаче обяви банкрут през 2013 г. и не можа да построи отсечката. След това пътят отиде при българската строителна компания "Трейс груп холд", изпълняваща редица инфраструктурни поръчки в Сърбия и Македония. Срокът за изпълнение беше 450 дни, а стойността на договора – близо 18.5 млн. евро. Към октомври миналата година обаче работата беше изпълнена на едва 13%. Директорът на сръбската компания Koridori Srbije обяви, че ще прекрати договора с "Трейс", като заканата беше изпълнена още същия месец.

От границата с България при Калотина магистралният път би трябвало да продължи към София и оттам да се свързва с магистралите "Тракия", "Хемус", "Струма" и "Марица". Към момента обаче все още няма готов проект за отсечката, като към края на миналата година пътната агенция беше на финала с избора на проектант за 16-километров участък от пътя между с. Храбърско и Северната скоростна тангента. Все още няма осигурено финансиране за скоростен път от София до Калотина.

Отсечката трябваше да се построи от българската "Трейс груп холд", но договорът с тях беше прекратен заради забавяне.

Сръбската държавна магистрална компания Koridori Srbije е избрала гръцката Aktor SA ("Актор") за дострояването на пътя от Димитровград до българската граница. Договорът е за 2.106 млрд. динара, или 17.2 млн. евро, става ясно от сайта на сръбската структура. Изпълнителят има 300 дни срок, за да изгради 5.8 км магистрален път и 7 моста с дължина от 20 м до 500 м. Проектът ще бъде финансиран с част от заема от 275.2 млн. евро, отпуснат от Световната банка за изграждането на магистрала, която да дублира международния път Е80, свързващ Ниш с България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


6 коментара
  • 1
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    Странно, машините на трейс работеха до преди няколко дена по отсечката. Актор бяха по-навътре в страната в посока Ниш.

  • 2
    forza avatar :-|
    forza

    Да повторим за неразбралите:

    1. У нас:
    У нас "Актор" работи по лот 4 на "Струма" и завода за преработване на отпадъци край София. Отсечката от "Струма" се забави над година и проектът на практика беше довършен от благоевградската "Агромах", тъй като пътната агенция и гърците не се разбраха кой за какво е виновен.
    (бел.м. - но гърците си взеха почти всички пари)

    2. В Сърбия:
    лед това пътят отиде при българската строителна компания "Трейс груп холд", изпълняваща редица инфраструктурни поръчки в Сърбия и Македония. Срокът за изпълнение беше 450 дни, а стойността на договора – близо 18.5 млн. евро. Към октомври миналата година обаче работата беше изпълнена на едва 13%. Директорът на сръбската компания Koridori Srbije обяви, че ще прекрати договора с "Трейс", като заканата беше изпълнена още същия месец.

    Вселенските некадърници Трейс така и не са вдянали, че там не е като тук и дори и да си спечелил по оня начин поръчката, това не значи, че не трябва да си свършиш работата като хората.

  • 3
    korektor avatar :-|
    korektor

    Босилеград, капитал, Босилеград....

  • 4
    v_v avatar :-|
    v_v

    Димитровград!???? Тая си плаче за уволнение. Пълно падение. Това донякъде обяснява комбинации като Стивън Ганев.
    ЗАСРАМЕТЕ СЕ!

  • 5
    nv avatar :-?
    nv

    До коментар [#3] от "korektor":

    Не Босилеград, а Цариброд. Босилеград е в другия български анклав (срещу Трън), и си се казва Босилеград и на сръбски.

  • 6
    Consumer avatar :-?
    Consumer

    А нашите красавци кога ще почнат участъка до Калотина?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал