С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 12 апр 2018, 16:27, 20412 прочитания

Велореволюция от София

Двама доскорошни директори в RAM, мениджърът на Григор Димитров и фондът на Елвин Гури строят фабрика за рамки за 6.4 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко

- Двама доскорошни директори в RAM, мениджърът на Григор Димитров и фондът на Елвин Гури строят завод за велосипедни рамки.

- Инвестицията е 6.4 млн. лв., ще осигури 113 работни места и годишни продажби от 30 млн. лв.

- Капацитетът ще е 200 хил. рамки годишно и вече има запитвания от потенциални клиенти.
Има едно изделие, в което азиатските фабрики са почти абсолютен монополист. Над 90% от велосипедните рамки в глобален мащаб идват от Китай, Тайван или Филипините. И само на едно място в Европа - в Португалия, са опитали да разчупят тази исторически оформила се хегемония.

До по-малко от година България може да стане втората държава в Европа, която се включва на ранен етап в производствената верига и трупа експертиза в изработката на най-важния компонент - рамката. В ход е изграждането на високотехнологична фабрика край София, в която ще бъдат вложени 6.4 млн. лв. Максималният й капацитет ще е 200 хил. алуминиеви рамки годишно, а новосъздадените работни места - 113, предимно за машинни инженери.


Макар на пръв поглед да изглежда бутиково като мащаб, това е амбициозно начинание, което още на кота нула попада на радара на големите имена в производството на велосипеди. Причината е, че ще разреши обострен проблем в бизнеса им и ще спести значителни разходи. Успехът би спомогнал и за създаването на ноу-хау, което може да се репликира, и така да подсили имиджа на България, която е пета сила в производството на велосипеди в Европа с годишна продукция от близо милион колелета (виж графиката).

Първи български велозавод

Идеята за българско производство на рамки и друг път е циркулирала във велопредприемаческите среди, но за пръв път е направена сериозната крачка с основаване на фирма, осигуряването на финансиране и начертаването на подробен бизнес план за пет години напред. Точно преди великденските празници е учредена "Сайкъл ГЕТС", в която мажоритарни собственици са "Юнийда индъстрис" на Георги Стоименов, който стои зад RAM - едни от най-разпознаваемите планински български велосипеди и няколко машиностроителни предприятия, но по-популярен като мениджъра на Григор Димитров, и Empower Capital - фондът за дялови инвестиции в растящи компании. Стоименов и фондът на Елвин Гури само преди месеци излязоха с добра печалба от своята първа обща инвестиция - млечният производител "Кремио". Другите двама по-малки акционери в "Сайкъл ГЕТС" са Антон Настев и Александър Давидков, които са добре познати имена във велоиндустрията, включително в RAM, и ще бъдат оперативните директори на новата фабрика.



Тя ще се разположи в или около София, най-вероятно в Горубляне, като до месец ще бъдат поръчани машините - преси за хидроформоване на алуминиеви профили, металорежещи машини, линии за заваряване. Доставката на техниката от азиатския производител ще отнеме пет месеца, а откриването на фабриката е планирано за пролетта на следващата година. Тя ще разчита за суровина от българските производители и доставчици на алуминий. От общата сума малко над 4 млн. лв. са средства на четиримата инвеститори, а останалото ще бъде банково финансиране.

За разлика от китайските фабрики, разчитащи основно на ръчен труд, българската ще тръгне с роботизирани линии, което ще позволи опитмизиране на процесите и по-голяма експедитивност и качество на изработката. Рамките ще се режат лазерно, а заварките ще се правят автоматизирано.

"Има дейности, които всички знаем, че може да бъдат базирани на ръчен труд. Но ние си казахме, че искаме всичко да бъде високотехнологично и че не искаме да разчитаме на това, че трудът в България е по-нископлатен. Ако човек разсъждава дългосрочно, той вижда, че това не може да е основното ти конкурентно предимство", коментира Георги Стоименов от "Юнийда индъстрис".

"В първата година от отварянето на завода ще наемем 61 души, повечето машинни инженери. Ние ще си изградим специалистите. Вярваме, че ще излезем на break even още на втората година, а до четвъртата ще сме си възвърнали инвестицията", добавя Славчо Парушев от Empower Capital.

"Парадокс е, че никой досега не го е направил. Аз видях в Тайван в какви условия работят хората във фабриките. Ние сме напълно конкурентоспособни. Направили сме си труда да намерим надеждни консултанти и вярвам, че университетите в Европа ще са отворени за сътрудничество, имайки предвид, че като производствена мощност ще сме им на три часа път", добавя Антон Настев.

Голямата революция

Само по себе си производството на определено количество велосипедни рамки, носещи щампата на европейското качество, не е най-значимото постижение, с което "Сайкъл ГЕТС" може да направи име в индустрията. При успех това ще даде възможност за разчупване на модела, по който работят производителите на велосипеди в Европа.

"Всеки производител е зависим от партньорите си в Азия и не е тайна, че браншът не е доволен от все по-дългите срокове. От поръчката до доставката минава повече от половин година. Освен това статистиката е такава, че максимум 40% от всички части пристигат навреме", обяснява Антон Настев.

Борислав Христов от "Юнийда индъстрис" повдига още завесата към кухнята, за да е ясен проблемът, който "Сайкъл ГЕТС" иска да разреши: "Всички компании в байк бизнеса зареждат веднъж годишно. И когато не успеят да продадат велосипедите от една колекция, следващия сезон я обезценяват с 30%. Тоест, ако поръчаш по-малко, няма да можеш да направиш достатъчно продажби, а ако поръчаш повече, понасяш директна загуба с 30%. Това е скритата цена на доставката от Китай, която всички производители на велосипеди в Европа плащат", обяснява Христов.

Втората ниша, в която се цели "Сайкъл ГЕТС", са електрическите велосипеди. "Моторът им се произвежда основно в Германия. Оттам се изпраща в Китай, за да се вгради в рамката, и след това се връща обратно в Европа. Представете си какво струва това на производителите! А пазарът на електрически велосипеди расте много, за три години достигна близо 3 млн. бройки. Това са най-трудните за изработка изделия, където маржовете са и най-високи. Ние ще можем да произвеждаме и такива рамки", посочва Борислав Христов.

Амбициите на екипа са софийската фабрика да може да изпълнява поръчки за 12 седмици, при това ще може да работи и по-малки серии и дори да предлага изработването на мостри - нещо, което в момента е невъзможно. "Ако дадем възможност за доставки на малки количества, но редовни, ние ще можем да разкъсаме това производство в годината, за да не се случва накуп, когато пристигне голямата доставка. Тези големи еднократни поръчки се правят само заради азиатците, защото производителите са на колене и нямат друг избор", обяснява Христов.

Славчо Парушев от Empower Capital добавя, че при възможност да решат проблеми от такъв мащаб услугите на "Сайкъл ГЕТС" ще са много търсени, дори и да са в по-високия ценови сегмент. "Каквото предлага Тайван, това ще можем да предложим и ние, но без презокеанския транспорт, без чакане от 26 седмици и без неразбиране с клиента какво точно е искал да му произведат", посочва Парушев. Той набляга, че българската фабрика няма да се цели в клиентите на китайските производители. "Да се конкурираш в евтино производство е обречено. Но когато имаш логистично предимство и инженерингов потенциал, разликата е колосална. Това с обирането на луфтовете между търсене и предлагане със съкратени срокове на доставка има изключително бъдеще", подчертава инвеститорът.

Рисковано начинание

На този етап най-големият страх на партньорите зад проекта е да не успеят да накарат машините да заработят и всички планове за разрешаване на индустриални проблеми и възвръщане на инвестицията да се окажат неоправдани. Дори и тогава обаче екипът ще е натрупал стратегически опит, който няма да остане неоценен. "Хубавото е, че създаваме още една компетентност в областта на производството на велосипеди. Това е, което ни привлече като фонд", обяснява Славчо Парушев от Empower Capital.

"Не случайно няма други в този бранш. Много е сложно и има риск. Но ако погледнете дългосрочно, нашият бизнес има бъдеще в България, докато асемблирането няма. То се превърна в благодатна ниша заради цената на труда и по логистични причини, но постепенно това предимство ще изчезва", разсъждава Борислав Христов, който като дългогодишен управител на "Рам байкс" би трябвало да има впечатления от първа ръка. Според него производството на рамки не е по силите на една компания, специализирана в асемблирането на велосипеди, но е много логично в бъдещ момент, при успех на фабриката, да бъде потърсена синергия с такава асемблираща компания. Така ще бъде добавена още стойност в производството.

Според екипа, най-малкото заради участието на фонда, вероятно сегашните инвеститори ще продадат завода. При планиран оборот на фабриката от 30 млн. лв. към 2022 година това не би било грандиозна сделка, но пък с потенциал за много добра доходност за серийните предприемачи, стоящи зад проекта.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Растеж след буря Растеж след буря

Основаната в България софтуерна фирма "Станга" отбелязва впечатляващ ръст на оборота от близо 30%, след по-ранен срив

22 мар 2019, 1394 прочитания

Голямата катастрофа на Boeing Голямата катастрофа на Boeing

Двата паднали самолета Boeing 737 Мах нанесоха сериозен репутационен и финансов удар върху компанията

22 мар 2019, 666 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Собственикът на British Airways обмисля оферта за купуването на Norwegian Air

Акциите на нискотарифната компания се повишиха след новината, че International Airlines Group обмисля поглъщане

Новата вълна морски хотели

Поне пет големи комплекса ще отворят по Черноморието през тази година

Пъстър растеж

Финансовите резултати на публичните компании за 2018 г. са в доста противоположни посоки и под влияние на специфични фактори

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

20 въпроса: Маргарита Доровска

"Изкуството е потребност и достъпът до него е гражданско право"

Книга: Стефан Цвайг и Максим Горки - "Писма"

Изданието събира кореспонденцията между двамата писатели в периода 1923 – 1936 г.

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Апартаментите на ГЕРБ - самозабравяне по високите етажи на властта

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 22.03.2019 Прочетете