С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 12 апр 2018, 16:27, 17476 прочитания

Велореволюция от София

Двама доскорошни директори в RAM, мениджърът на Григор Димитров и фондът на Елвин Гури строят фабрика за рамки за 6.4 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко:

- Двама доскорошни директори в RAM, мениджърът на Григор Димитров и фондът на Елвин Гури строят завод за велосипедни рамки.

- Инвестицията е 6.4 млн. лв., ще осигури 113 работни места и годишни продажби от 30 млн. лв.

- Капацитетът ще е 200 хил. рамки годишно и вече има запитвания от потенциални клиенти.

Още по темата

Дърпаш от контакта и караш

Електрическите велосипеди Eljoy са търсени и в България, и в чужбина

2 мар 2018

Работилница за бавни колела

От две години Чавдар Чотов изработва ръчно детски баланс велосипеди и вече търси възможности да разрасне начинанието си

18 авг 2017

Pulse-ът на колелетата

Най-новият български велостартъп се цели към пазара на планинското колоездене

7 юли 2017

DRAGо ми е на две колела

Драгомир Кузов, собственик и управител на "Веломания", пред "Капитал"

27 апр 2017

Велосипеди от Рогош към Финландия

Фондът KJK придоби 60% от пловдивския производител "Лидер - 96" с инвестиция от 7 млн. евро

16 сеп 2016

Близо един милион долара за Halfbike

Създателите на нестандартния велосипед получиха финансиране чрез американската платформа Kickstarter

7 юни 2015

Износът на български велосипеди расте

Компаниите очакват 5% повече продажби през годината, основно за региона

15 сеп 2014

Силен сезон за производителите на велосипеди

След като през миналата година износът на компаниите скочи с 40% до 86 млн. евро, очакванията за тази година са ръстът да достигне до 29%

4 сеп 2013

Изкуството да се поддържа велосипед

След четири години живот в България кроскънтри легендата Уоутър Клепе напуска страната, но би искал да остане

30 авг 2013

А някой кара ко-ле-ло

Две пловдивски фирми за производство на велосипеди се разрастват

27 мар 2013
Има едно изделие, в което азиатските фабрики са почти абсолютен монополист. Над 90% от велосипедните рамки в глобален мащаб идват от Китай, Тайван или Филипините. И само на едно място в Европа - в Португалия, са опитали да разчупят тази исторически оформила се хегемония.

До по-малко от година България може да стане втората държава в Европа, която се включва на ранен етап в производствената верига и трупа експертиза в изработката на най-важния компонент - рамката. В ход е изграждането на високотехнологична фабрика край София, в която ще бъдат вложени 6.4 млн. лв. Максималният й капацитет ще е 200 хил. алуминиеви рамки годишно, а новосъздадените работни места - 113, предимно за машинни инженери.

Макар на пръв поглед да изглежда бутиково като мащаб, това е амбициозно начинание, което още на кота нула попада на радара на големите имена в производството на велосипеди. Причината е, че ще разреши обострен проблем в бизнеса им и ще спести значителни разходи. Успехът би спомогнал и за създаването на ноу-хау, което може да се репликира, и така да подсили имиджа на България, която е пета сила в производството на велосипеди в Европа с годишна продукция от близо милион колелета (виж графиката).

Първи български велозавод

Идеята за българско производство на рамки и друг път е циркулирала във велопредприемаческите среди, но за пръв път е направена сериозната крачка с основаване на фирма, осигуряването на финансиране и начертаването на подробен бизнес план за пет години напред. Точно преди великденските празници е учредена "Сайкъл ГЕТС", в която мажоритарни собственици са "Юнийда индъстрис" на Георги Стоименов, който стои зад RAM - едни от най-разпознаваемите планински български велосипеди и няколко машиностроителни предприятия, но по-популярен като мениджъра на Григор Димитров, и Empower Capital - фондът за дялови инвестиции в растящи компании. Стоименов и фондът на Елвин Гури само преди месеци излязоха с добра печалба от своята първа обща инвестиция - млечният производител "Кремио". Другите двама по-малки акционери в "Сайкъл ГЕТС" са Антон Настев и Александър Давидков, които са добре познати имена във велоиндустрията, включително в RAM, и ще бъдат оперативните директори на новата фабрика.



Тя ще се разположи в или около София, най-вероятно в Горубляне, като до месец ще бъдат поръчани машините - преси за хидроформоване на алуминиеви профили, металорежещи машини, линии за заваряване. Доставката на техниката от азиатския производител ще отнеме пет месеца, а откриването на фабриката е планирано за пролетта на следващата година. Тя ще разчита за суровина от българските производители и доставчици на алуминий. От общата сума малко над 4 млн. лв. са средства на четиримата инвеститори, а останалото ще бъде банково финансиране.

За разлика от китайските фабрики, разчитащи основно на ръчен труд, българската ще тръгне с роботизирани линии, което ще позволи опитмизиране на процесите и по-голяма експедитивност и качество на изработката. Рамките ще се режат лазерно, а заварките ще се правят автоматизирано.

"Има дейности, които всички знаем, че може да бъдат базирани на ръчен труд. Но ние си казахме, че искаме всичко да бъде високотехнологично и че не искаме да разчитаме на това, че трудът в България е по-нископлатен. Ако човек разсъждава дългосрочно, той вижда, че това не може да е основното ти конкурентно предимство", коментира Георги Стоименов от "Юнийда индъстрис".

"В първата година от отварянето на завода ще наемем 61 души, повечето машинни инженери. Ние ще си изградим специалистите. Вярваме, че ще излезем на break even още на втората година, а до четвъртата ще сме си възвърнали инвестицията", добавя Славчо Парушев от Empower Capital.

"Парадокс е, че никой досега не го е направил. Аз видях в Тайван в какви условия работят хората във фабриките. Ние сме напълно конкурентоспособни. Направили сме си труда да намерим надеждни консултанти и вярвам, че университетите в Европа ще са отворени за сътрудничество, имайки предвид, че като производствена мощност ще сме им на три часа път", добавя Антон Настев.

Голямата революция

Само по себе си производството на определено количество велосипедни рамки, носещи щампата на европейското качество, не е най-значимото постижение, с което "Сайкъл ГЕТС" може да направи име в индустрията. При успех това ще даде възможност за разчупване на модела, по който работят производителите на велосипеди в Европа.

"Всеки производител е зависим от партньорите си в Азия и не е тайна, че браншът не е доволен от все по-дългите срокове. От поръчката до доставката минава повече от половин година. Освен това статистиката е такава, че максимум 40% от всички части пристигат навреме", обяснява Антон Настев.

Борислав Христов от "Юнийда индъстрис" повдига още завесата към кухнята, за да е ясен проблемът, който "Сайкъл ГЕТС" иска да разреши: "Всички компании в байк бизнеса зареждат веднъж годишно. И когато не успеят да продадат велосипедите от една колекция, следващия сезон я обезценяват с 30%. Тоест, ако поръчаш по-малко, няма да можеш да направиш достатъчно продажби, а ако поръчаш повече, понасяш директна загуба с 30%. Това е скритата цена на доставката от Китай, която всички производители на велосипеди в Европа плащат", обяснява Христов.

Втората ниша, в която се цели "Сайкъл ГЕТС", са електрическите велосипеди. "Моторът им се произвежда основно в Германия. Оттам се изпраща в Китай, за да се вгради в рамката, и след това се връща обратно в Европа. Представете си какво струва това на производителите! А пазарът на електрически велосипеди расте много, за три години достигна близо 3 млн. бройки. Това са най-трудните за изработка изделия, където маржовете са и най-високи. Ние ще можем да произвеждаме и такива рамки", посочва Борислав Христов.

Амбициите на екипа са софийската фабрика да може да изпълнява поръчки за 12 седмици, при това ще може да работи и по-малки серии и дори да предлага изработването на мостри - нещо, което в момента е невъзможно. "Ако дадем възможност за доставки на малки количества, но редовни, ние ще можем да разкъсаме това производство в годината, за да не се случва накуп, когато пристигне голямата доставка. Тези големи еднократни поръчки се правят само заради азиатците, защото производителите са на колене и нямат друг избор", обяснява Христов.

Славчо Парушев от Empower Capital добавя, че при възможност да решат проблеми от такъв мащаб услугите на "Сайкъл ГЕТС" ще са много търсени, дори и да са в по-високия ценови сегмент. "Каквото предлага Тайван, това ще можем да предложим и ние, но без презокеанския транспорт, без чакане от 26 седмици и без неразбиране с клиента какво точно е искал да му произведат", посочва Парушев. Той набляга, че българската фабрика няма да се цели в клиентите на китайските производители. "Да се конкурираш в евтино производство е обречено. Но когато имаш логистично предимство и инженерингов потенциал, разликата е колосална. Това с обирането на луфтовете между търсене и предлагане със съкратени срокове на доставка има изключително бъдеще", подчертава инвеститорът.

Рисковано начинание

На този етап най-големият страх на партньорите зад проекта е да не успеят да накарат машините да заработят и всички планове за разрешаване на индустриални проблеми и възвръщане на инвестицията да се окажат неоправдани. Дори и тогава обаче екипът ще е натрупал стратегически опит, който няма да остане неоценен. "Хубавото е, че създаваме още една компетентност в областта на производството на велосипеди. Това е, което ни привлече като фонд", обяснява Славчо Парушев от Empower Capital.

"Не случайно няма други в този бранш. Много е сложно и има риск. Но ако погледнете дългосрочно, нашият бизнес има бъдеще в България, докато асемблирането няма. То се превърна в благодатна ниша заради цената на труда и по логистични причини, но постепенно това предимство ще изчезва", разсъждава Борислав Христов, който като дългогодишен управител на "Рам байкс" би трябвало да има впечатления от първа ръка. Според него производството на рамки не е по силите на една компания, специализирана в асемблирането на велосипеди, но е много логично в бъдещ момент, при успех на фабриката, да бъде потърсена синергия с такава асемблираща компания. Така ще бъде добавена още стойност в производството.

Според екипа, най-малкото заради участието на фонда, вероятно сегашните инвеститори ще продадат завода. При планиран оборот на фабриката от 30 млн. лв. към 2022 година това не би било грандиозна сделка, но пък с потенциал за много добра доходност за серийните предприемачи, стоящи зад проекта.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

(Хипер)Наука за офиси (Хипер)Наука за офиси

Българско-американската компания HyperScience прави софтуер за оптимизация на документацията в големи компании

20 юли 2018, 450 прочитания

Краят на една ера Краят на една ера

36-годишният Роджър Федерер прекъсна дългогодишното си партньорство с Nike и сключи 10-годишен договор с японската Uniqlo

20 юли 2018, 431 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Как да изберете правилното образование за успешна кариера

Няколко съвета за всеки ученик, студент или търсещ кариерно преориентиране

Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Пет минути с ... Елисавета Белобрадова и Красимира Хаджииванова

На "Кариери" гостуват създателките на сайта maikomila.bg и онлайн платформата olemale.bg, чрез която популяризират продукти на майки на деца с увреждания, за да им осигурят финансова независимост

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Собственикът на British Airways обмисля оферта за купуването на Norwegian Air

Акциите на нискотарифната компания се повишиха след новината, че International Airlines Group обмисля поглъщане

Наглият подарък за Домусчиев и Пеевски

Комбинация между двама патриоти и депутат от ГЕРБ спестява милиони на собствениците на БМФ, "Булгартабак", купувача на киноцентъра и още шепа приватизатори

Банкови реформи на бързи обороти

Какво предстои през следващата година, за да влезе България в ERM II и банковия съюз

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Емилиян Гацов-Елби

Музиката му се ражда от неговата философска и медитативна чувствителност

Жак Перети: Бизнесът ще спаси света

Разследващият журналист, който работи за медии като BBC, The Independent, The Guardian, Wired, Huffington Post, пред "Капитал"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 21.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Колко ще е дълъг пътят към еврото?

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 20.07.2018 Прочетете