С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 авг 2018, 12:17, 9323 прочитания

Тиери Хейнс: В международен план ракията има шанс в коктейли

Директорът на конкурса Spirits Selection by Concours Mondial de Bruxelles и консултант по високоалкохолни напитки пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка
Тиери Хейнс е директор на единствения пътуващ конкурс за високоалкохолни напитки Spirits Selection by Concours Mondial de Bruxelles. Той е консултант по високоалкохолни напитки към специализираната организация "Винопрес" в Белгия и е организатор на азиатския форум и конкурс за вино и високоалкохолни напитки The Silk Route.
"Устойчивостта ще стане водещ фактор във високоалкохолната индустрия."
Осемнайстото издание на международния конкурс за високоалкохолни напитки Spirits Selection ще се проведе тази година в Пловдив между 21 и 23 август. Градът бе избран, след като две години по-рано се справи добре с домакинството на един от най-мащабните винени конкурси в Европа - Concours Mondial de Bruxelles, на който Spirit Selection е дъщерен. Събитието е важно не само защото медалите стимулират продажбите, но защото е и шанс за популяризиране на българската индустрия пред експерти, журналисти, вносители и дистрибутори, които придружават конкурса. Това явно е осъзнато от местните производители, които са подали общо 47 проби за участие, което нарежда страната на 7-мо място по брой. В конкурса ще участват общо 1300 мостри от 50 държави.

Какви са последните тенденции на световния пазар на спиртни напитки?


През последните двадесет години секторът претърпя огромна трансформация и отбеляза огромен ръст. Конкуренцията се изостри много, появиха се нови категории, вече наложените станаха по-изобретателни. Всеки ден по света се появява по една нова инсталация за дестилиране, която носи със себе си обещание за още нови продукти.

Коктейлите и craft напитките отново са на мода. Предвижда се огромен ръст на пречистени и майсторски напитки от по-малки производители. Потребителите искат да знаят какво пият, откъде произхожда, кой го произвежда, търсят нещо различно... В момента тази тенденция засяга най-изтънчените напитки, но ще се окаже водеща и за останалите.

Устойчивостта ще стане водещ фактор във високоалкохолната индустрия, както и във всички сфери на икономиката. Секторът ще бъде принуден да промени своя земеделски и индустриален модел, да намали значително използването на пестициди, химически торове и механизация, да спестява вода и рециклира отпадъците. Това ще повлияе на бизнеса, марките и репутацията, както и на краткосрочните печалби, тъй като ще отнеме време да се оберат плодовете на инвестицията в подобна промяна. Но устойчивостта ще се взема все повече и повече под внимание от потребителите, когато решават кой продукт да предпочетат.



Как българската ракия може да се впише в този контекст?

Ние не случайно избрахме Пловдив за домакин на Spirits Selection, защото една от целите на конкурса е да запознае журито с нови производители и автентични напитки като ракията, която тук има дълги традиции, но извън този регион за нея се знае малко.

Както казах, в света има тенденция към craft напитки – на по-малки производители, в ограничени количества, но с високо качество, продукти с наследство и усещане за тероар и България трябва да яхне вълната на craft тенденцията с ракията и да подкрепи това с подобаваща комуникация.

Разбира се, нужни са маркетингови бюджети, а повечето от малките производители са ограничени финансово, така че по-големите трябва да поемат инициативата. Министерствата на туризма и земеделието също биха могли да помогнат при позиционирането на международните пазари. Но комуникацията е най-важна. Конкурси като нашия също са идеална възможност за популяризиране.

Има ли ракията според вас качества, които да повишат продажбите й на международния пазар, пренаситен с вкусове и предлагане?

За гроздовите ракии една от стратегическите възможности в международен план е използването им в коктейли. Разбира се, ще отнеме известно време, докато барманите се научат да работят с нея по правилния начин, но потенциалът е огромен. Завръщането на коктейлите на сцената предоставя много възможности. Във Франция например производителите на плодови спиртни напитки от района на Елзас работят много тясно с барманите.

Друг начин е комуникацията и разказването на истории, те като цяло са ключът: потребителите в днешно време не купуват само вкус, а и история. Има много положителни неща, които бихте могли да комуникирате: тероар, традиции, природа, правилните начини за консумиране на ракия, съчетаване с храна и т.н. В Западна Европа например ние по принцип не свързваме високоалкохолните напитки с храна, не мислим за съчетаването им с ястия, за разлика от Балканите или Азия.

Подобрение на отлежалите продукти в по-високия сегмент също може да повиши имиджа на напитката и страната като цяло.

А как се развива пазарът на високоалкохолни напитки в различните категории в глобален мащаб?

Търсенето на уиски и бърбън се повишава в цял свят, особено в Азия. Нови фабрики за дестилиране никнат като гъби във Франция, Австралия, Япония, Тайланд, Южна Африка, Испания, Швеция.

В Ирландия са планирани 30 нови дестилерии, като някои от тях вече са започнали работа или са на стартова линия. В следващите години тези фабрики ще залеят пазара с ирландско уиски.

По-големите производители в Шотландия също възраждат стари дестилерии, които дълго време не са работили, а независимите бутилиращи компании започват да строят собствени фабрики, да търсят crowd funding финансиране, да предлагат възможности за туризъм и т.н. За мен това е един от най-активните периоди в развитието на индустрията на шотландското уиски от десетилетия насам.

Категорията бърбън също е много динамична и ще продължи нападателния си ръст чрез интелигентно позициониране, гъвкавост и смелост.

Категорията джин е добре наложена и ще продължи да бележи ръст, тъй като новите пазари, например Индия, ще подкрепят продажбите й. Джинът е една от малкото спиртни напитки, които жените харесват, а сред предимствата му е и че е много лесен за сервиране – никога няма да сгрешиш, ако го смесиш с тоник. Тенденцията "джин с тоник" вече е глобална и се подкрепя и от наличието на пазара на висококачествени тоник напитки.

Търсенето на коняк също има ръст, който идва най-вече от Китай и САЩ. Но то може и да не посрещне очакванията, защото производството му е ограничено. Забележете, че марка номер едно е Emperador от Филипините и тя има 300 милиона бутилки продажби годишно, много повече от цялото производството на коняк.

Ромът е новото уиски и следва стъпките му, но понеже този път е вече утъпкан, върви по него много по-бързо. През последните две години огромен брой производители на ром станаха международни след десетилетия на местни продажби. Броят бутилки ром по света (вкл. кашаса) е вече по-голям от този на уиски.

Водката ще продължи да губи пазарен дял през 2018 г. според изследователите от Euromonitor, но фокусът към premium марките ще забави спада. Възможно е да станем свидетели на завръщане към непретенциозното позициониране на водката.

Интересно е и на възникващите пазари, като бързо развиващите се икономики на Индия и Китай вече изискват напитки с високо качество, за да покажат колко добре се справят. Продажбите в тези две държави нарастват значително и като брой бутилки, докато в Европа нараства предимно цената.

Интервюто взе Ани Коджаиванова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да управляваш 520 000 души 1 Да управляваш 520 000 души

Франк Апел, главен изпълнителен директор на Deutsche Post DHL Group

12 юли 2019, 3042 прочитания

Без йерархия Без йерархия

Лиселот Мунк, изпълнителен директор на "Фадата", пред "Капитал"

5 юли 2019, 2563 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервюта и коментари" Затваряне
Италианският инженер, който стана български мениджър

Алесандро Салерно, мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB

Да управляваш 520 000 души

Франк Апел, главен изпълнителен директор на Deutsche Post DHL Group

F-16 полетя към парламента

Управляващите искат да финализират купуването на изтребителите преди местните избори

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Sympathy for the Writer

Биляна Курташева за книгата си, посветена на неподозираните връзки между различни произведения, периоди и личности

Ново място: Trattoria la Bicicletta

Италианският ресторант на Чанко Чанев предлага меню с широк избор