С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 авг 2018, 12:17, 9469 прочитания

Тиери Хейнс: В международен план ракията има шанс в коктейли

Директорът на конкурса Spirits Selection by Concours Mondial de Bruxelles и консултант по високоалкохолни напитки пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка
Тиери Хейнс е директор на единствения пътуващ конкурс за високоалкохолни напитки Spirits Selection by Concours Mondial de Bruxelles. Той е консултант по високоалкохолни напитки към специализираната организация "Винопрес" в Белгия и е организатор на азиатския форум и конкурс за вино и високоалкохолни напитки The Silk Route.
"Устойчивостта ще стане водещ фактор във високоалкохолната индустрия."
Осемнайстото издание на международния конкурс за високоалкохолни напитки Spirits Selection ще се проведе тази година в Пловдив между 21 и 23 август. Градът бе избран, след като две години по-рано се справи добре с домакинството на един от най-мащабните винени конкурси в Европа - Concours Mondial de Bruxelles, на който Spirit Selection е дъщерен. Събитието е важно не само защото медалите стимулират продажбите, но защото е и шанс за популяризиране на българската индустрия пред експерти, журналисти, вносители и дистрибутори, които придружават конкурса. Това явно е осъзнато от местните производители, които са подали общо 47 проби за участие, което нарежда страната на 7-мо място по брой. В конкурса ще участват общо 1300 мостри от 50 държави.

Какви са последните тенденции на световния пазар на спиртни напитки?


През последните двадесет години секторът претърпя огромна трансформация и отбеляза огромен ръст. Конкуренцията се изостри много, появиха се нови категории, вече наложените станаха по-изобретателни. Всеки ден по света се появява по една нова инсталация за дестилиране, която носи със себе си обещание за още нови продукти.

Коктейлите и craft напитките отново са на мода. Предвижда се огромен ръст на пречистени и майсторски напитки от по-малки производители. Потребителите искат да знаят какво пият, откъде произхожда, кой го произвежда, търсят нещо различно... В момента тази тенденция засяга най-изтънчените напитки, но ще се окаже водеща и за останалите.

Устойчивостта ще стане водещ фактор във високоалкохолната индустрия, както и във всички сфери на икономиката. Секторът ще бъде принуден да промени своя земеделски и индустриален модел, да намали значително използването на пестициди, химически торове и механизация, да спестява вода и рециклира отпадъците. Това ще повлияе на бизнеса, марките и репутацията, както и на краткосрочните печалби, тъй като ще отнеме време да се оберат плодовете на инвестицията в подобна промяна. Но устойчивостта ще се взема все повече и повече под внимание от потребителите, когато решават кой продукт да предпочетат.



Как българската ракия може да се впише в този контекст?

Ние не случайно избрахме Пловдив за домакин на Spirits Selection, защото една от целите на конкурса е да запознае журито с нови производители и автентични напитки като ракията, която тук има дълги традиции, но извън този регион за нея се знае малко.

Както казах, в света има тенденция към craft напитки – на по-малки производители, в ограничени количества, но с високо качество, продукти с наследство и усещане за тероар и България трябва да яхне вълната на craft тенденцията с ракията и да подкрепи това с подобаваща комуникация.

Разбира се, нужни са маркетингови бюджети, а повечето от малките производители са ограничени финансово, така че по-големите трябва да поемат инициативата. Министерствата на туризма и земеделието също биха могли да помогнат при позиционирането на международните пазари. Но комуникацията е най-важна. Конкурси като нашия също са идеална възможност за популяризиране.

Има ли ракията според вас качества, които да повишат продажбите й на международния пазар, пренаситен с вкусове и предлагане?

За гроздовите ракии една от стратегическите възможности в международен план е използването им в коктейли. Разбира се, ще отнеме известно време, докато барманите се научат да работят с нея по правилния начин, но потенциалът е огромен. Завръщането на коктейлите на сцената предоставя много възможности. Във Франция например производителите на плодови спиртни напитки от района на Елзас работят много тясно с барманите.

Друг начин е комуникацията и разказването на истории, те като цяло са ключът: потребителите в днешно време не купуват само вкус, а и история. Има много положителни неща, които бихте могли да комуникирате: тероар, традиции, природа, правилните начини за консумиране на ракия, съчетаване с храна и т.н. В Западна Европа например ние по принцип не свързваме високоалкохолните напитки с храна, не мислим за съчетаването им с ястия, за разлика от Балканите или Азия.

Подобрение на отлежалите продукти в по-високия сегмент също може да повиши имиджа на напитката и страната като цяло.

А как се развива пазарът на високоалкохолни напитки в различните категории в глобален мащаб?

Търсенето на уиски и бърбън се повишава в цял свят, особено в Азия. Нови фабрики за дестилиране никнат като гъби във Франция, Австралия, Япония, Тайланд, Южна Африка, Испания, Швеция.

В Ирландия са планирани 30 нови дестилерии, като някои от тях вече са започнали работа или са на стартова линия. В следващите години тези фабрики ще залеят пазара с ирландско уиски.

По-големите производители в Шотландия също възраждат стари дестилерии, които дълго време не са работили, а независимите бутилиращи компании започват да строят собствени фабрики, да търсят crowd funding финансиране, да предлагат възможности за туризъм и т.н. За мен това е един от най-активните периоди в развитието на индустрията на шотландското уиски от десетилетия насам.

Категорията бърбън също е много динамична и ще продължи нападателния си ръст чрез интелигентно позициониране, гъвкавост и смелост.

Категорията джин е добре наложена и ще продължи да бележи ръст, тъй като новите пазари, например Индия, ще подкрепят продажбите й. Джинът е една от малкото спиртни напитки, които жените харесват, а сред предимствата му е и че е много лесен за сервиране – никога няма да сгрешиш, ако го смесиш с тоник. Тенденцията "джин с тоник" вече е глобална и се подкрепя и от наличието на пазара на висококачествени тоник напитки.

Търсенето на коняк също има ръст, който идва най-вече от Китай и САЩ. Но то може и да не посрещне очакванията, защото производството му е ограничено. Забележете, че марка номер едно е Emperador от Филипините и тя има 300 милиона бутилки продажби годишно, много повече от цялото производството на коняк.

Ромът е новото уиски и следва стъпките му, но понеже този път е вече утъпкан, върви по него много по-бързо. През последните две години огромен брой производители на ром станаха международни след десетилетия на местни продажби. Броят бутилки ром по света (вкл. кашаса) е вече по-голям от този на уиски.

Водката ще продължи да губи пазарен дял през 2018 г. според изследователите от Euromonitor, но фокусът към premium марките ще забави спада. Възможно е да станем свидетели на завръщане към непретенциозното позициониране на водката.

Интересно е и на възникващите пазари, като бързо развиващите се икономики на Индия и Китай вече изискват напитки с високо качество, за да покажат колко добре се справят. Продажбите в тези две държави нарастват значително и като брой бутилки, докато в Европа нараства предимно цената.

Интервюто взе Ани Коджаиванова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Лоранс Кригер: Не ме тревожи Brexit, а дали ще успеем да привлечем най-добрите кадри в екипа си 1 Лоранс Кригер: Не ме тревожи Brexit, а дали ще успеем да привлечем най-добрите кадри в екипа си

Главният оперативен директор на британския стартъп във финансовите технологии Tide, който вече има над 100 служители в новооткрития си офис в София, в интервю за "Капитал"

8 ное 2019, 2783 прочитания

Стажантът, който стана изпълнителен директор Стажантът, който стана изпълнителен директор

Джеймс Матюс, изпълнителен директор на Ocado Technology, пред "Капитал"

1 ное 2019, 2331 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Интервю" Затваряне
Италианският инженер, който стана български мениджър

Алесандро Салерно, мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10