С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 21 сеп 2018, 12:21, 17143 прочитания

Вкусът се възпитава

Баровете и специализирани магазинчета за крафт бира, се множат и вече излизат и извън София, но проблем пред развитието са по-високата цена и консервативните потребители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Още по темата четете тук:
Малката революция на крафт бирата

Пазарът на занаятчийска бира в България е малък, но с потенциал

Струва ли си инвестицията в малка пивоварна

Свари си бира у дома
Кой пие крафт бира и каква
- Хора в активна възраст, средно 25-45-годишни.
- С доход над средния – често от IT и други добре платени сектори, хора с успешен собствен бизнес.
- Пътуват често, някои са живели в чужбина.
- Преобладават мъжете, но интерес имат и жени, пропорцията е може би 70:30.
- Туристи - все по-важна част от клиентите в София, Бургас и Варна. Те са особено любопитни към българските бири.
- В България най-популярен е стълът Indian Pale Ale (IPA). По-напредналите търсят и актуални неща в световен мащаб - например киселите (sour) стилове.

Българската публика се срещна с крафт бирата за пръв път преди 6-7 години благодарение на шепа ентусиасти. Образованието и заниманията им в миналото са най-различни - от реклама през културология и икономика до електроинженерство. Общото между тях е, че са се запознали с крафт бирата в чужбина и вдъхновени от културата и качествата й, започват да внасят брандове, опитвайки да създадат пазар и у нас - с онлайн продажби, дистрибуция, магазин или бар. А най-често с всичко едновременно. Трудностите, разбира се, са големи, а сред тях като стена се издига малкият, неплатежоспособен и най-вече - консервативен, пазар.

В началото бе... нищото


"В началото беше изключително трудно. Kолеги в бранша откровено ни се смееха, че предлагаме някакви странни бири за по 5 лв.", разказва Любомир Чонос. През 2012 г. той и съпругата му Антония отварят първия крафт бирен бар в София - Kanaal. В същата година се появи и първият български крафт бранд "Бял щърк". Tогава крафт бирата е новост дори за собствениците на бара, а за клиентите - нещо непонятно. Както отбелязва Любомир, България не е традиционен пазар за бира, тук се гледа грозде и се правят вино и ракия, а бирената култура е създадена от големите индустриални пивоварни.

Приблизително по същото време се появява и първата платформа за оналйн продажба на крафт бира - "100 бири", чийто собственик Ростислав Баклов в следващите години я развива и с магазин, дистрибуция и бар – Vitamin B. "Тогава просто нямаше нищо. Беше тотално ново и провокира интерес, започна да се раздвижва пазарът", разказва той, но бързо се поправя: "Всъщност то нямаше такъв... започна да се създава пазарът."

Към тях малко по-малко започват да се присъединяват и други, но известно време миниатюрната ниша на крафт бирата остава затворена в София. Докато в последните две-три години смелост да отворят барчета или магазинчета събират и ентусиасти в Пловдив, Бургас, Варна, Стара Загора, Русе.



Когато Калоян Коев и Антон Пенчев например откриват магазинче за крафт бири в Бургас, това е нещо напълно непознато в града. С почти нулеви очаквания, двамата с изненада наблюдават как бързо се заформя група фенове - очевидно градът е "жаден" за нещо различно и интересно. Това им дава увереност в края на 2016 г. да отворят Papa beer - магазин и бар дегустационна. А впоследствие да направят и собствен бранд бира – Beer Bastards, както и да отворят втори магазин.

Повече от магазин, повече от бар

Често хибриди между бар и магазин, местата за продажба на крафт бира са и места за социализация на миниатюрното крафт бирено общество в България. В тях може да срещнете "посветени" да обсъждат качествата на бирата в най-големи детайли, новопокръстени фенове нетърпеливо да експериментират с нови вкусове, но и плахи скептици, привлечени от разнообразието на рафтовете.

Собствениците пък са не просто бармани и продавачи – част от работата им е да помагат на новите клиенти да преодолеят предразсъдъците си, а също и да задържат интереса на останалите - с разнообразие от бири, нови брандове, тематични дегустации, гостуващи производители и т.н.

В тази ниша комуникацията и знанията са ключови. "Въпреки че пазарът е малък, на него вече има доста голямо разнообразие от брандове и стилове. В същото време крафт бирата е непозната за мнозина. И преди да купят, повечето хора искат да се консултират, някой да ги ориентира, за да намерят каквото харесват", споделя Мартин Евстатиев, който заедно с Денислав Иринков е собственик на един от новите барове и магазини в София - Crafter. Те започват с внос и с онлайн магазин - Brewforia, но бързо разбират, че трябва да отворят физически обект. В по-развитите пазари онлайн поръчките и дори абонаментите за доставки са често срещани. В България обаче, за да продаваш крафт бира, е нужна много работа от първо лице с хората, разказване и убеждаване.

Скъпа бира в консервативна държава

Една от основните пречки е високата цена на крафт бирата спрямо средните доходи - 3-5 лв. за български и над 5 за вносни марки. Това, както и значително по-малката й трайност, е и ключов фактор да не ги виждаме по-масово по заведенията.

Предразсъдъците и консерватизмът на потребителите обаче са още по-сериозен проблем. Мартин от Brewforiа, които промотират брандовете си в няколко магазина на верига супермаркети, споделя, че мнозинството не желае дори да опита безплатните проби - дали от тотална липса на любопитство или от някакво притеснение. Осмелилите се пък понякога намират бирата за странна и различна, поне в началото. Но интерес към нея се развива лесно."В началото има недоверие, но след първата чаша и няколко минути разговор хората се ентусиазират и започва да опитват различни бири", казват Калоян и Антон от Papa Beer.

Ростислав Бакалов от "100 бири" е забелязал, че българският потребител разчита много на препоръка от познат - "иначе е много трудно да убедиш по-консервативните, че тази бира е по-хубава", казва той. "Много се притесняват дали нещото, което опитат, ще отговори на вкуса им", казва и Любомир Чонос.

Рецепта за оцеляване

Въпреки че в последната година има известно оживление и поне в големите градове започнаха да се появяват все повече местенца за крафт бира, не всички успяват. Освен известна финансова инвестиция - за помещение и стока, инвестиции са нужни и в знания – да се следят текущите трендове, да се посещават международни фестивали и т.н. Локацията също е много важна – колкото по-близо до туристическите места и централните части на големите градове, толкова по-добре.

Според Ростислав Бакалов част от предприемачите грешат, търсейки бърза печалба, и се хвърлят в новата модерна ниша без нужните знания. За последната година поне няколко магазинчета в София затвориха. Същата съдба има и "Пристанището" - единственото магазинче за крафт бира в Шумен. "Шумен просто не е готов", споделя собственикът Радослав Славов. В началото самият той е изненадан от огромния интерес, но постепенно той стихва.

Наред с друго някои български пивоварни започнаха да си пробиват път във веригите, с които малките магазинчета не могат да се съревновават ценово.

Но представителите на пазара са оптимисти. В момента крафт бирата е в огромен подем в Европа, а това се усеща и в България. "Пазарът тук тепърва ще расте. Ние от седем години работим за популяризиране на крафт бирата, в последните 2-3 и други се занимават с това, но все още повечето хора не са опитвали, не са чували или едва сега се запознават с нея. България е доста зад Западна Европа, а те пък са по-назад от САЩ. Така че предстои да виждаме и нови малки пивоварни и хора, които искат да влязат в този бизнес", смята Любомир Чонос. Общите очаквания са, че след 5 години и вкусовете, и предлагането ще са много различни, а трендът ще се пренесе и към по-малките населени места.
Любомир Чонос, собственик на бар Kanaal
Сегментът тепърва ще расте

По какъв път минахте, за да популяризирате крафт бирата?
- Много труден и продължава да е, защото пазарът е консервативен. България не е традиционен пазар за бира, тук се гледа грозде и се правят вино и ракия, а бирената култура е създадена от големите индустриални пивоварни.

Къде е пазарът в България в сравнение с останалия свят?
- Тепърва има да расте. САЩ например са огромен пазар с много по-висока покупателна способност. Европа също. България е с 10 години зад Западна Европа, а те пък са по-назад от САЩ. Така че тук предстои да виждаме нови малки пивоварни и хора, които искат да влязат в този бизнес.

Докога ще се развива нишата?
- До момента, в който насищането стигне до максималния брой хора, които могат да си я позволят. Има още много път дотам. Ние от седем години работим за популяризиране на крафт бирата, в последните 2-3 и други се занимават с това, но все още повечето хора не са опитвали, не са чували или едва сега се запознават с нея.
В глобален мащаб пазарът търпи друг вид промени - едните идват от насищането на някои пазари с крафт пивоварни, а други - от индустриалните пивоварни, които започнаха да купуват крафт пивоварни.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ДНК "Строител" ДНК "Строител"

Симеон, Камен и Калин Пешови се занимават активно с бизнеса и са тези, които чертаят визията на компанията "Главболгарстрой"

26 юни 2019,

Общият пазар на IT и телеком услуги достига 5.5 млрд. лв. Общият пазар на IT и телеком услуги достига 5.5 млрд. лв.

Специализираното издание ICT Media нареди най-големите софтуерни и харудерни компании в страната

26 юни 2019, 703 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Свари си бира у дома

Почитателите на домашното пивоварство се множат, а пазарът и в България вече предлага разнообразни суровини и оборудване

Обратно броене в БСП

Корнелия Нинова има по-малко от година, за да покаже, че линията й в партията е успешна

Пиратски филм

Операция на ГДБОП удари регионални оператори с обвинения за пиратство

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

Power to the Robots

Албена Баева, артист и куратор на първата изложба в България на произведения, създадени в колаборация с изкуствен интелект