С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 21 сеп 2018, 12:21, 18593 прочитания

Вкусът се възпитава

Баровете и специализирани магазинчета за крафт бира, се множат и вече излизат и извън София, но проблем пред развитието са по-високата цена и консервативните потребители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Още по темата четете тук:
Малката революция на крафт бирата

Пазарът на занаятчийска бира в България е малък, но с потенциал

Струва ли си инвестицията в малка пивоварна

Свари си бира у дома
Кой пие крафт бира и каква
- Хора в активна възраст, средно 25-45-годишни.
- С доход над средния – често от IT и други добре платени сектори, хора с успешен собствен бизнес.
- Пътуват често, някои са живели в чужбина.
- Преобладават мъжете, но интерес имат и жени, пропорцията е може би 70:30.
- Туристи - все по-важна част от клиентите в София, Бургас и Варна. Те са особено любопитни към българските бири.
- В България най-популярен е стълът Indian Pale Ale (IPA). По-напредналите търсят и актуални неща в световен мащаб - например киселите (sour) стилове.

Българската публика се срещна с крафт бирата за пръв път преди 6-7 години благодарение на шепа ентусиасти. Образованието и заниманията им в миналото са най-различни - от реклама през културология и икономика до електроинженерство. Общото между тях е, че са се запознали с крафт бирата в чужбина и вдъхновени от културата и качествата й, започват да внасят брандове, опитвайки да създадат пазар и у нас - с онлайн продажби, дистрибуция, магазин или бар. А най-често с всичко едновременно. Трудностите, разбира се, са големи, а сред тях като стена се издига малкият, неплатежоспособен и най-вече - консервативен, пазар.

В началото бе... нищото


"В началото беше изключително трудно. Kолеги в бранша откровено ни се смееха, че предлагаме някакви странни бири за по 5 лв.", разказва Любомир Чонос. През 2012 г. той и съпругата му Антония отварят първия крафт бирен бар в София - Kanaal. В същата година се появи и първият български крафт бранд "Бял щърк". Tогава крафт бирата е новост дори за собствениците на бара, а за клиентите - нещо непонятно. Както отбелязва Любомир, България не е традиционен пазар за бира, тук се гледа грозде и се правят вино и ракия, а бирената култура е създадена от големите индустриални пивоварни.

Приблизително по същото време се появява и първата платформа за оналйн продажба на крафт бира - "100 бири", чийто собственик Ростислав Баклов в следващите години я развива и с магазин, дистрибуция и бар – Vitamin B. "Тогава просто нямаше нищо. Беше тотално ново и провокира интерес, започна да се раздвижва пазарът", разказва той, но бързо се поправя: "Всъщност то нямаше такъв... започна да се създава пазарът."

Към тях малко по-малко започват да се присъединяват и други, но известно време миниатюрната ниша на крафт бирата остава затворена в София. Докато в последните две-три години смелост да отворят барчета или магазинчета събират и ентусиасти в Пловдив, Бургас, Варна, Стара Загора, Русе.



Когато Калоян Коев и Антон Пенчев например откриват магазинче за крафт бири в Бургас, това е нещо напълно непознато в града. С почти нулеви очаквания, двамата с изненада наблюдават как бързо се заформя група фенове - очевидно градът е "жаден" за нещо различно и интересно. Това им дава увереност в края на 2016 г. да отворят Papa beer - магазин и бар дегустационна. А впоследствие да направят и собствен бранд бира – Beer Bastards, както и да отворят втори магазин.

Повече от магазин, повече от бар

Често хибриди между бар и магазин, местата за продажба на крафт бира са и места за социализация на миниатюрното крафт бирено общество в България. В тях може да срещнете "посветени" да обсъждат качествата на бирата в най-големи детайли, новопокръстени фенове нетърпеливо да експериментират с нови вкусове, но и плахи скептици, привлечени от разнообразието на рафтовете.

Собствениците пък са не просто бармани и продавачи – част от работата им е да помагат на новите клиенти да преодолеят предразсъдъците си, а също и да задържат интереса на останалите - с разнообразие от бири, нови брандове, тематични дегустации, гостуващи производители и т.н.

В тази ниша комуникацията и знанията са ключови. "Въпреки че пазарът е малък, на него вече има доста голямо разнообразие от брандове и стилове. В същото време крафт бирата е непозната за мнозина. И преди да купят, повечето хора искат да се консултират, някой да ги ориентира, за да намерят каквото харесват", споделя Мартин Евстатиев, който заедно с Денислав Иринков е собственик на един от новите барове и магазини в София - Crafter. Те започват с внос и с онлайн магазин - Brewforia, но бързо разбират, че трябва да отворят физически обект. В по-развитите пазари онлайн поръчките и дори абонаментите за доставки са често срещани. В България обаче, за да продаваш крафт бира, е нужна много работа от първо лице с хората, разказване и убеждаване.

Скъпа бира в консервативна държава

Една от основните пречки е високата цена на крафт бирата спрямо средните доходи - 3-5 лв. за български и над 5 за вносни марки. Това, както и значително по-малката й трайност, е и ключов фактор да не ги виждаме по-масово по заведенията.

Предразсъдъците и консерватизмът на потребителите обаче са още по-сериозен проблем. Мартин от Brewforiа, които промотират брандовете си в няколко магазина на верига супермаркети, споделя, че мнозинството не желае дори да опита безплатните проби - дали от тотална липса на любопитство или от някакво притеснение. Осмелилите се пък понякога намират бирата за странна и различна, поне в началото. Но интерес към нея се развива лесно."В началото има недоверие, но след първата чаша и няколко минути разговор хората се ентусиазират и започва да опитват различни бири", казват Калоян и Антон от Papa Beer.

Ростислав Бакалов от "100 бири" е забелязал, че българският потребител разчита много на препоръка от познат - "иначе е много трудно да убедиш по-консервативните, че тази бира е по-хубава", казва той. "Много се притесняват дали нещото, което опитат, ще отговори на вкуса им", казва и Любомир Чонос.

Рецепта за оцеляване

Въпреки че в последната година има известно оживление и поне в големите градове започнаха да се появяват все повече местенца за крафт бира, не всички успяват. Освен известна финансова инвестиция - за помещение и стока, инвестиции са нужни и в знания – да се следят текущите трендове, да се посещават международни фестивали и т.н. Локацията също е много важна – колкото по-близо до туристическите места и централните части на големите градове, толкова по-добре.

Според Ростислав Бакалов част от предприемачите грешат, търсейки бърза печалба, и се хвърлят в новата модерна ниша без нужните знания. За последната година поне няколко магазинчета в София затвориха. Същата съдба има и "Пристанището" - единственото магазинче за крафт бира в Шумен. "Шумен просто не е готов", споделя собственикът Радослав Славов. В началото самият той е изненадан от огромния интерес, но постепенно той стихва.

Наред с друго някои български пивоварни започнаха да си пробиват път във веригите, с които малките магазинчета не могат да се съревновават ценово.

Но представителите на пазара са оптимисти. В момента крафт бирата е в огромен подем в Европа, а това се усеща и в България. "Пазарът тук тепърва ще расте. Ние от седем години работим за популяризиране на крафт бирата, в последните 2-3 и други се занимават с това, но все още повечето хора не са опитвали, не са чували или едва сега се запознават с нея. България е доста зад Западна Европа, а те пък са по-назад от САЩ. Така че предстои да виждаме и нови малки пивоварни и хора, които искат да влязат в този бизнес", смята Любомир Чонос. Общите очаквания са, че след 5 години и вкусовете, и предлагането ще са много различни, а трендът ще се пренесе и към по-малките населени места.
Любомир Чонос, собственик на бар Kanaal
Сегментът тепърва ще расте

По какъв път минахте, за да популяризирате крафт бирата?
- Много труден и продължава да е, защото пазарът е консервативен. България не е традиционен пазар за бира, тук се гледа грозде и се правят вино и ракия, а бирената култура е създадена от големите индустриални пивоварни.

Къде е пазарът в България в сравнение с останалия свят?
- Тепърва има да расте. САЩ например са огромен пазар с много по-висока покупателна способност. Европа също. България е с 10 години зад Западна Европа, а те пък са по-назад от САЩ. Така че тук предстои да виждаме нови малки пивоварни и хора, които искат да влязат в този бизнес.

Докога ще се развива нишата?
- До момента, в който насищането стигне до максималния брой хора, които могат да си я позволят. Има още много път дотам. Ние от седем години работим за популяризиране на крафт бирата, в последните 2-3 и други се занимават с това, но все още повечето хора не са опитвали, не са чували или едва сега се запознават с нея.
В глобален мащаб пазарът търпи друг вид промени - едните идват от насищането на някои пазари с крафт пивоварни, а други - от индустриалните пивоварни, които започнаха да купуват крафт пивоварни.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу" Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу"

Ръководството на най-голямата британска аерогара ще обжалва казуса пред Върховния съд на страната

28 фев 2020, 606 прочитания

Бизнесът и следващата рецесия Бизнесът и следващата рецесия

С промените в икономиките се променят и рецесиите. Как ще изглежда следващата?

28 фев 2020, 971 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 14345 прочитания

28 фев 2020, 4789 прочитания

28 фев 2020, 2796 прочитания

28 фев 2020, 2443 прочитания

28 фев 2020, 2022 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Малката революция на крафт бирата

Знаятчийската бира е в подем в световен мащаб и се превръща в значителен бизнес

Още от Капитал
Еднопосочен билет към енергийната борса

Новото поетапно освобождаване на пазара повдига много въпроси и дава малко отговори

"Белите" петна на София

Главният архитект посочи 684 ха свободни терени в София в потвърждение на идеята си за компактно развитие на столицата

Борсовата оферта на Eleven

Анализатори смятат, че ще има интерес към акциите на "Илевън кепитъл", но и посочват някои особености заради специфичната й дейност

Китайските уроци от коронавируса

Заразените намаляват заради твърдата намеса на държавата

Кино: "Котка в стената"

Изчезващата милост към другия

20 въпроса: Капка Тодорова

От журналистите, които успяват да си изковат име независимо от или въпреки медията, в която работят

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10