НА ЖИВО от 10:00 ч.: Банките и бизнесът

Трансформацията на Volkswagen – шанс за Източна Европа

Чехия и Словакия не са добри дестинации за нов завод на Volkswagen поради претоварен и скъп пазар на труда

Все повече мощности в групата Volkswagen ще са мултибрандови, особено при предстоящата електрическа трансформация
Все повече мощности в групата Volkswagen ще са мултибрандови, особено при предстоящата електрическа трансформация    ©  Shutterstock
Все повече мощности в групата Volkswagen ще са мултибрандови, особено при предстоящата електрическа трансформация
Все повече мощности в групата Volkswagen ще са мултибрандови, особено при предстоящата електрическа трансформация    ©  Shutterstock
Темата накратко
  • Volkswagen прави залог за тотална доминация на бъдещия масов пазар за електрически автомобили.
  • Това води до трансформация на съществуващите немски заводи и преместването на конвенционалното производство извън Германия.

"В Чехия до няколко години заплатите ще са като в Германия." Така Георги Ангелов от "Отворено общество" обяснява най-бързо интереса на Volkswagen към отварянето на нов завод в Източна Европа.

До 2022 г. германският автогигант планира да похарчи 34 млрд. евро за развитието на мобилни услуги и електромобили. Част от електрическия залог на компанията е да пригоди два съществуващи завода в Германия към производството на такива коли до 2022 г. Което пък създава необходимостта от нови мощности, които да произвеждат част от конвенционалните модели на гиганта.

Отварянето на нови производства на Volkswagen в Чехия и Словакия, а донякъде и Унгария, не е рентабилно поради прекалено ниската безработица и високите заплати в двете държави. Това прави България и Румъния следващите най-логични кандидати поради ниската цена на труда и принадлежността към ЕС.

Проблеми с цената на труда

Най-голямото препятствие за Volkswagen в избора на нова локация е цената и качеството на труда в установените за компанията дестинации за нови заводи. Компанията има огромен опит с работата в Словакия и Чешката република, където брандовете на VW Group имат множество заводи, водени от Skoda. Двете страни са логистично близки до Германия и имат добре развити икономики и опит с мегафабриките. Пазарът на труда в двете държави обаче е изключително претоварен и вече не може да понесе допълнителни заводи.

След края на социализма Чехия и Словакия станаха логични избори за Volkswagen по икономически, политически и логистични причини. Заплащането в двете държави тогава е ниско в сравнение с немското, голяма част от потенциалния персонал говори немски, двете държави търсят европейската принадлежност и се справят добре спрямо останалите от постсоц блока. Двете са и съседки на Германия, което означава бърз и ефективен превоз на компоненти между заводите и връзка с установените вериги на снабдяването.

С времето обаче пазарът става претоварен. Чехия има най-ниската безработица в целия ЕС, като по последни данни тя е била само 2.5% през 2018 г. Словакия се справя малко "по-лошо" с безработица от около 5%. Новият завод би наел към 5000 души, като няколкостотин ще са специализирани инженери. При натоварването на традиционните производствените пазари на Volkswagen просто не е реалистично да се смята, че може да се намери достатъчно работна ръка там.

Това е и забележим тренд в Централна Европа като цяло. Според доклад на Financial Times от миналата година няма западна производствена компания в Чехия, Словакия, Унгария или Полша, която да не се оплаква от загуби, причинени от недостиг на работна ръка. В общоприета практика в тези държави се е превърнало привличането и наддаването за съществуващи кадри, което допълнително вдига цената на труда и създава рискове. По думите на Ангелов, един автомобилен завод на Volkswagen трябва да работи през цялото денонощие и не може да си позволи все по-рисков пазар на труда и опасност от недостиг на персонал, което вече идва ръка за ръка със ситуацията в Чехия и Словакия. Въпросът е дали в България може да се намери достатъчно квалифицирана работна ръка за изискванията на германския гигант.

В същото време, според Ангелов, заплатите в Чехия и Словакия до няколко години ще бъдат идентични с германските, поне що се отнася до работещите в автомобилния бранш. За да намали разходите за труд, Volkswagen трябва да търси нови места със забележимо по-евтина работна ръка - като България, Румъния, Западните Балкани или Турция. В нашия регион VW/Skoda може да плаща под наполовина на заплатите в Чехия и пак да е по-привлекателна от средното за съществуващия производствен бизнес в България. И докато конвенционалните автомобили се считат с по-ниска добавена стойност и намален дълготраен потенциал в амбициозната германска стратегия, то производството им в България би донесло огромни количества добавена стойност и престиж за българския пазар.

Междубрандови търкания

Новият завод в Източна Европа се налага поради рокада в досегашното производство в Германия и Чехия. Планира се немските заводи в Емден и Хановер да бъдат изцяло преструктурирани да произвеждат електрическия модел ID до 2022 г. докато този в Цвикау вече беше конвертиран успешно. Предприятието в Саксен до Дрезден също ще започне да прави все повече и повече електрически автомобили, въпреки че няма да претърпи пълна конверсия. Производството на бранда Passat ще бъде преместено във фабриката на Skoda в Квасини, Чехия, където в момента се сглобяват моделите на Skoda Superb, Yeti, Kodiaq, Karoq, както и SEAT Anteca. Именно Passat ще измести производството на SUV-моделите Skoda Karoq и SEAT Ateca към все още непостроената фабрика в Източна Европа от 2022 г. нататък.

Под опеката на Volkswagen Group оперират 12 бранда, но новата стратегия на компанията създава търкания между някои от тях. С изявлението за нов завод в Източна Европа, висшият мениджмънт на VW Group освен това обяви, че отсега нататък все повече и повече мощности ще са мултибрандови, особено с предстоящата електрическа трансформация. Това несъмнено би размило част от идентичността на различните марки в групата, но освен това има потенциала и да създаде размествания в пазара на компоненти, както и да доведе до трудности в живота на някои специалисти на компанията.

Очакванията са, че Skoda ще поеме операцията на новия завод, но германският профсъюз на бранда Volkswagen води принципна битка срещу чехите, като изисква Източна Европа да е под директен контрол на Volkswagen. VW Group наема 660 000 души на глобално ниво, 290 000 от които са в Германия. Опасенията на профсъюзите са, че високотехнологичното производство на електрически коли ще изисква много по-малко работна ръка, което би довело до масови съкращения. От своя страна, Volkswagen потвърждава по-малките изисквания за работна ръка, но обещава да работи с профсъюзите за запазване на заетостта и обучение на работниците в новите производствени методи.

Залогът на Volkswagen

Volkswagen предприема най-голямата електрическа трансформация сред установените автогиганти. Компанията ще фокусира най-големите източници на добавена стойност - R&D и производството на електрическия модел ID в Германия, където са най-развитите заводи на VW, както и най-голямата концентрация на специализиран персонал.

Групата обаче планира много повече от производството на бюджетния електрически автомобил от класата на Golf. Според източници на Financial Times, компанията залага цялото си бъдеще на нова единна шаси-платформа, създадена изцяло за електрически автомобили - MEB. От 2012 г. насам платформата MQB на компанията намали средните производствени разходи на конвенционалните автомобили с до 35%, а времето за асемблиране - до 26-32 часа на автомобил. Говорители на VW твърдят, че новата електрическа платформа ще намали производственото време на този тип автомобили още повече - до 16 часа, които могат да достигнат и 10 часа на автомобил до няколко години.

По този начин компанията се стреми да стане лидер в електрическите коли на масирания пазар и вече е заложила планове да продаде 150 000 изцяло електрически автомобила през 2020 г. Това число може да е само 1.5% от годишния брой продадени автомобили на компанията (между 10 и 11 млн. автомобили и леки камиони), но засега няма компания в света, дори Tesla на Илън Мъск, която да е постигнала подобни продажби. Във VW залагат, че MEB ще трансформира пазара, като наистина направи електрическите автомобили достъпни за средния потребител.

Volkswagen планира да предлага над 50 различни електрически модела на новата платформа до 2025 г., както и да отдава правата за MEB на други компании като Ford, като по този начин ще се опита да приклещи пазара. Това, разбира се, създава трудности и определени рискове. Всяка грешка или дефект в споделеното от всички електрически автомобили шаси би довела до необходимост от поправки и връщане на огромен брой разнообразни автомобили - горчив опит, който VW вече има покрай скандала с емисиите Дизелгейт. Другата трудност е стратегическа - ако електрическите автомобили не догонят конвенционалните автомобили, подобна инвестиция и трансформация би означавала загуби за милиарди евро. По тази причина конвенционалните автомобили си остават важна част от стратегията на компанията, но постепенно производството им се изнася извън Германия. Това позволява на Volkswagen и по-лесно да срещне целите на ЕК за определен дял "зелени" автомобили от произведените в Германия и запазва високата добавена стойност в страната-майка.