Лакмусът на инвестициите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лакмусът на инвестициите

Основната опасност за сектора идва покрай "Плана Макрон" за тежкотоварния транспорт, който допринася за около 35% от бизнеса

Лакмусът на инвестициите

Лизинговият пазар порасна с 20% за година заради активността на бизнеса и домакинствата в обновяване на активите

Гергана Михайлова
5029 прочитания

Основната опасност за сектора идва покрай "Плана Макрон" за тежкотоварния транспорт, който допринася за около 35% от бизнеса


Макар и като мащаб да изглежда като малко братче на банковия бизнес с неговите рекорди през 2018 г., лизингът също имаше впечатляваща година, която може да се приеме като знакова за развитието му. За пръв път от десет години насам вземанията на компаниите в сектора прехвърлят психологическите 4 млрд. лв., с което се доближават до предкризисните 5 млрд. лв., когато обаче и беше далеч по-често банките да разтоварват портфейли със заеми в лизинговите поделения на групата. Нивото на необслужваните договори е рекордно ниско - 6.6% към края на декември, а новият бизнес расте с по над 20% за година.

Използван от анализаторите като лакмус, който казва каква е склонността на фирмите и домакинствата да подновят дълготрайните си активи, лизингът прожектира позитивна картина за състоянието на икономически активните в страната, а с възвръщането на добрата си форма индустрията отново е склонна да инвестира в продукти и услуги за потребителите.

Това чертае оптимистични очаквания и за настоящата година, като единствената сянка на съмнение хвърлят неяснотите около ефектите от плана "Мобилност" на френския президент Еманюел Макрон. Поне засега това не възпира сектора на международния транспорт в подновяване на автопарка му през лизинговите компании.

Отлична година

Според данните на БНБ в края на миналата година вземанията на 49-те компании в сектора надхвърлят с малко 4 млрд. лв., като само за една година нарастването е с 433 млн. лв., е видно от статистиката. Пазарният портфейл е с 12% по-голям спрямо равнището от края на 2017 г., като следва да се има предвид, че през периода са прекратявани изтичащи договори и са правени отписвания на необслужвани лизинги.

"Данните за развитието на лизинговия пазар през 2018 г. показват, че новият обем сделки е по-голям от амортизациите на портфейлите на лизинговите компании", анализира представянето на индустрията Николай Христов, управител на "Райфайзен лизинг България", една от най-големите компании в бранша, която по данни за 2017 е трета по размер на активите. Той добавя, че новият бизнес расте с близо 20% като обеми спрямо предходната година, като корпоративният сектор запазва водещия си дял, но със забележим ръст при физическите лица - с 38% повече нов бизнес идва от клиентите физически лица.

"Ако през 2017 г. новият бизнес е бил 1.7 млрд. лв., в момента той надвишава 2 млрд. лв., което отново е ръст", добавя Атанас Ботев, който е председател на браншовата асоциация и изпълнителен директор на "ОББ Интерлийз", която е част на белгийската KBC Group и също е сред големите на пазара. Ботев посочва, че основните причини за увеличението на продажбите на лизинговите компании са ръстът на БВП и доходите на населението и фирмите. "Позитивното приемане на развитието на икономиката даде сигнал, че моментът е добър за инвестиции, и редица фирми започнаха да подновяват автопарка и производствените си мощности", добавя експертът.

Растеж на четири гуми

Корпоративният сектор е основен клиент на лизинговите компании с дял от близо 88% в продажбите, докато домакинствата са с дял от около 12% от бизнеса. Най-активно услугата се търси за леки автомобили (38%), товарни автомобили (35.4%) и машини и оборудване (20.1%). Незначителен е делът на сделките за лизинг на недвижими имоти, а причината той да не е атрактивен за българския пазар е, че е необходимо имотът да е вече построен и генериращ паричен поток, докато повечето клиенти търсят финансиране за строителство на сгради, за което по-удачен е банковият кредит.

"Оперативният лизинг също спомогна за това пазарът да се движи нагоре. Все повече компании търсят продукта не само заради данъчния кредит, който може да се ползва върху наемните вноски, но и заради възможността за допълнителните услуги по управление на автопарка като администриране, сервизен мениджмънт, застрахователен мениджмънт, ремаркетинг. И ако допреди две-три години това се търсеше основно от мултинационални, големи компании, то вече забелязваме и български компании, малки и средни предприятия да се ориентират към допълнителните услуги. Това е причината да очакваме, че оперативният лизинг ще продължи да се развива", дава детайли от кухнята на бизнеса Николай Христов от "Райфайзен лизинг България".

Атанас Ботев от "ОББ Интерлийз" обръща внимание и на ниските нива на необслужваните лизинги като показател за доброто представяне на индустрията. Според статистиката на БНБ в края на годината лошите вземания са за 266.4 млн. лв., или 6.6% от общия лизингов портфейл, но в сумата са включени и стари договори отпреди кризата. "За съжаление на пазара все още има балансови експозиции от 2008-2009 г., които все още не са отписани и влизат в калкулацията на необслужваните лизинги. Но тенденцията е за намаляване на процента, като нивата на новоизграждащия се бизнес са изключително ниски", добавя Ботев.

Пазар на големите

Сред причините за добрите резултати на лизинговия пазар за 2018 г. е възможността на компаниите да предлагат атрактивни за клиентите цени, което е следствие на ниските лихви във финансовата система. Средните нива при автомобилите например са около 3-4%, като се има предвид, че при покупка чрез лизинг ползвателят на колата поема за своя сметка всички застраховки, макар че активът се води собственост на лизингодателя до изплащането на последната вноска по договора.

От една страна, достъпът до евтин кредитен ресурс е една от причините най-големите в лизинга да са все част от банкови групи (виж таблицата), макар че освен от собствените си групи лизингодателите черпят ресурс и от международни институции, като Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), например. От друга страна, компаниите, работещи в сянката на банкова група, имат предимство и по отношение на достъпа до клиенти, тъй като синергията помежду им дава възможност един корпоративен клиент да бъде обслужен с всичко на едно място - и с кредит, и с оборотно финансиране, и с нов автопарк и производствено оборудване.

Производителите на автомобили и автомобилните дилъри също предлагат собствени дружества за лизинг, което ги прави големи на пазара, а тенденция от последните години е да има окрупняване при по-малките дружества. Активен играч в това отношение е групата на "Химимпорт", която през "Армеец лизинг" миналата година погълна лизинговата компания на Пощенска банка "И Ар Би лизинг", а преди това и по-малките Erste Group Immorent, "Пиреос лизинг", "БМ лизинг" и "Ти Би Ай рент". Близки до групата са и "Лизинг финанс" и "БМ лизинг".

"Консолидацията е нормална тенденция, защото, за да си конкурентен на такъв пазар, трябва да имаш ефективност и мащаб. Това означава да можеш по-добре да управляваш оперативните си разходи и да покриваш кредитните си загуби. Това е основната причина фирмите да търсят консолидация, макар стратегически важните сделки на този пазар да следват обединенията на ниво финансови групи", анализира ситуацията Атанас Ботев, съпредседател на Българската асоциация за лизинг.

Какво предстои

Според експертите набраната добра инерция дава добри перспективи за ръстове и през тази година, като традиционно в бизнеса има сезонност. Първото и третото тримесечие логично са слаби за компаниите в сектора, имайки предвид, че през зимата и в разгара на летния сезон инвестиционната активност на фирмите и особено на клиентите от селскостопанския сектор е ниска. Второто тримесечие обикновено се използва за бенчмарк каква ще е годината, а данните към момента са за двуцифрен растеж в проценти.

Голямата неизвестна е как ще изглежда финалното решение за международния транспорт в Европейския съюз, след като по инициатива на френския президент Еманюел Макрон се движи проект, който би бил рестриктивен за превозвачи като българските. Ако бъде приет във вида, който задължава бизнеса да изравни заплащането на шофьорите с нивата в страните, до които пътуват, и ако се наложи периодично връщане на камионите за почивка в България, има опасност компании да потърсят регистрации в други държави или дори да излязат от бизнеса. За лизинговите компании това би бил сериозен удар, тъй като те няма как да финансират чужди дружества, а международния транспорт допринася с над 35% от бизнеса им.

Макар и като мащаб да изглежда като малко братче на банковия бизнес с неговите рекорди през 2018 г., лизингът също имаше впечатляваща година, която може да се приеме като знакова за развитието му. За пръв път от десет години насам вземанията на компаниите в сектора прехвърлят психологическите 4 млрд. лв., с което се доближават до предкризисните 5 млрд. лв., когато обаче и беше далеч по-често банките да разтоварват портфейли със заеми в лизинговите поделения на групата. Нивото на необслужваните договори е рекордно ниско - 6.6% към края на декември, а новият бизнес расте с по над 20% за година.

Използван от анализаторите като лакмус, който казва каква е склонността на фирмите и домакинствата да подновят дълготрайните си активи, лизингът прожектира позитивна картина за състоянието на икономически активните в страната, а с възвръщането на добрата си форма индустрията отново е склонна да инвестира в продукти и услуги за потребителите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK