
Десислава Желязкова
търговски директор, "Джей енд Джей ко"Представете се и кажете с две изречения с какво се занимава вашата компания.
- Казвам се Десислава Желязкова и съм от фирма "Джей енд Джей ко". Ние се занимаваме с охранителни системи – за сгради, за автомобили. Също така сме представител на 3М за продукти, свързани с решения за стъкло и архитектурни решения.Има ли отражение електронната търговия във вашия бизнес и по какъв начин?
- В момента всъщност ние обновяваме уебсайта си и сме в процес на разработване на онлайн магазин – така че да, надяваме се да има голямо отражение за в бъдеще.Как бихте казали, че електронната търговия променя вашия бизнес, и какви са тенденциите в сектора, които ви влияят?
- Смятаме, че онлайн търговията е реално бъдещето и че все повече ще се разраства в България – и съответно ще ни доведе до по-големи възможности и по-голям пазар, не само в София, но и в цялата страна.Следите ли сферата на развитието на изкуствения интелект и можете ли да споделите нещо, което ви е интересно там, или приложения, които смятате, че са любопитни? И дали по някакъв начин това има отражение за вашия бизнес?
- Честно казано, към момента не сме намерили приложение за нашия бизнес специално.
Дилян Константинов
директор "Маркетинг и иновации", "Холсим България"Представете се и кажете с две изречения с какво се занимава вашата компания.
- Дилян Константинов се казвам. Аз съм от фирма "Холсим България" – ние сме един от производителите на цимент в България.Активни ли сте в сферата на електронната търговия?
- На този етап не сме. Като цяло нашият бизнес не е активен в това отношение. Моята цел на присъствие по-скоро е да следя тенденциите, така че, ако се отвори някаква възможност – било електронна търговия, било някакъв вид допълнителни услуги, които можем да предложим на нашите клиенти, по дигитално свързани, просто да сме подготвени.Открихте ли засега някаква такава тенденция за себе си?
- По-скоро не все още. Като това до голяма степен се обуславя от спецификата на клиентите, а не от нашето желание и готовност.Те са основно B2B клиенти?
- Да, основно B2B клиенти. Но въпреки това в някои държави колеги експериментират с подобни услуги, но на този етап в България все още не виждаме потенциал.А следите ли развитието на изкуствения интелект като технология и смятате ли, че тя би могла да има някакво приложение във вашия бизнес?
- Старая се да имам общ поглед върху нещата, но на този етап все още не виждам приложение реално в България за нашия тип бизнес конкретно.
Христо Янков
главен дигитален директор, Mr. Bricolage ("Доверие Брико")Представете се и кажете с две изречения какъв е вашият бизнес.
- Христо Янков се казвам. Представител съм на Mr. Bricolage – "Доверие Брико". Бизнесът ни е ритейл. Най-основно - продаваме стоки за дома и за градината.Активни ли сте в сферата на електронната търговия и по какъв начин? - Не, предстои ни до няколко месеца да пуснем нашия онлайн магазин. В момента имаме сайт, активен, с около 35 хил. продукта на него – но е още само онлайн каталог на продукти.
Как бихте казали, че електронната търговия се отразява като цяло на вашия сектор, и кои са тенденциите, които през тази година ще влияят?
- Ние и днес виждаме – голяма част от колегите тук на конференцията го казват. Много бързо се развива тази ниша. Виждаме дори по трафика на нашия сайт и интереса на клиентите, че ръстовете са двуцифрени – по 20-30% и нагоре. Тоест потенциалът е огромен и ние наистина очакваме да монетизираме в един момент този потенциал.Следите ли развитието на изкуствения интелект като технология и мислите ли, че то би могло да има приложение във вашия бизнес?
- Със сигурност има. Има доста бизнес и компании, които вече го използват. Ние все още сме далеч оттам – има още какво да направим, докато стигнем. Но да, това е тенденция и до няколко години най-вероятно ще бъде част от всеки бизнес. И ще бъде задължително дори.Има ли някакви конкретни приложения, които следите в тази област?
- Ами има. Може би едни от първите бяха IKEA, които можем да ги видим и тук, в България, и които направиха подобно приложение – така че те са един от пионерите.
Жулиета Мандажиева
адвокатско дружество "Точева и Мандажиева"Представете се и кажете с две думи какъв е вашият бизнес.
- Жулиета Мандажиева, адвокатско дружество "Точева и Мандажиева". Право. Адвокат съм.Активни ли сте по някакъв начин в електронната търговия?
- Имаме доста клиенти в тази област, включително от чужбина. Имаме запитвания по различни аспекти на електронната търговия – плащанията. Имаме клиенти куриерски компании, които се занимават, също навлизат в този бизнес. Така че да.Тоест това по някакъв начин влияе дори на вашия сектор?
- Разбира се. Част от това, което аз правя, е свързано с дигиталното право и това е пресечна точка на почти всички дигитални сектори – киберсигурност, GDPR, плащания, доставки, потребителско право.В този смисъл кои са тенденциите, които смятате, че са водещи за сектора през тази година?
- Наблюдава се регулаторно инициирана тенденция към синергия – да се премахне фрагментирането на пазарите, от една страна. А също така много голям акцент върху киберсигурността, във всички сектори – в плащанията също, но и в сектора на електронната търговия. Започва да се превръща в отговорност на самите компании, на техните директори, независимо че се прокрадва в различни закони по един или друг начин, няма консолидирано законодателство.А следите ли развитието на изкуствения интелект и дали има някакви интересни приложения, които бихте споделили, които следите?
- Да. В сферата на дигиталния маркетинг определено го използват. Не знам доколко има отношение към електронната търговия, но е много интересен въпросът за авторските права на творби, създадени с участието на изкуствен интелект – абсолютно неотговорим в момента в континенталната правна система. Има такива – например има на Google и други приложения, които рисуват картини, създават музика. В Англия, да речем, има правна уредба за computer-generated works. Най-вероятно ще се счита, че този, който насочва изкуствения интелект, е авторът. Но е много сложен въпрос, защото произведението трябва да е оригинално обикновено, а засега изкуственият интелект прави произведения "като някого", т.е. в някакъв стил.
Димо Калайджиев
собственик и управител, "Кроки тойс"Представете се и кажете с две изречения вашият бизнес какъв е.
- Казвам се Димо Калайджиев. Моят бизнес е търговия с играчки – дървени играчки и научни комплекти.В контекста на конференцията, активни ли сте вие в електронната търговия и по какъв начин?
- Нищо не правим в тази сфера. Имаме партньори, които работят като търговци в интернет, и ние ги поддържаме и подкрепяме непрекъснато. Това е.Смятате ли вие самите да правите нещо?
- Смятаме да сме адекватни и да сме информирани, да знаем какво се случва в тази част на пазара. Моят интерес беше предизвикан със заявката на конференцията за среща с интересни лектори, които биха открили перспективата, възможностите и развитието, което предстои в този сектор. Аз съм любопитен да разбера какво ще се случва и какво се случва.Какви са впечатленията ви?
- Впечатленията ми са много, различни в момента. Ще си ги подредя – трябва ми време да осмисля всичко, което чух. И в общи линии са позитивни, да.А от това, което сте наблюдавали изобщо в сектора, преди да дойдете на конференцията, какви бихте казали, че са тенденциите в електронната търговия, които биха оказали влияние на вашия бизнес през тази година?
- Ами най-вече разрастването, тенденцията е като мащаб. Мащабът ще окаже влияние, доколкото процентите са впечатляващи – в рамките на няколко години какво се случва в размера. Така че неизбежно това ще окаже и вече оказва влияние.Следите ли развитието на технологиите за изкуствен интелект и смятате ли, че те могат да окажат някакво влияние на вашия бизнес?
- Убеден съм, че ще повлияят, но не следя развитието на технологията за изкуствен интелект. Но съм сигурен, че намесата на електронните устройства в ежедневието ни променя поведението на хората, начина на живот на всички ни. Така че то вече се отрази и е любопитно да знаем още какво ще се случва. Гледам, че хората си говорят с устройствата сами – комуникират си с телефона или общуват с колата си, и се чувстват щастливи от това. Това са нови за мен неща, изненадан съм, замислен също така, притеснен в известна степен – не за продажбите, а за промените.
Владимир Докузанов
управител, "Екстенза"Представете се и кажете с две изречения какъв е вашият бизнес.
- Владимир Докузанов, управител на "Екстенза". Ние сме специализирани в разработката на магазини, базирани на платформа Magento, която е популярна платформа за електронна търговия в световен мащаб. Общо взето, работим много сериозно с по-големи брандове, които имат за цел да навлизат на българския пазар, на международни пазари и съответно да базират своите магазини на стабилна платформа. Освен чисто технически ние развиваме магазините в много други аспекти, включително помагаме и с бизнес стратегия и т.н.Кои са според вас тенденциите, които оформят през миналата, тази и следващата година ще оформят електронната търговия?
- До голяма степен тук на конференцията лекторите ги маркираха. Една от основните са cross-border търговията и доставките, които включват търговия извън локалния пазар – включително от "Спиди" презентираха своите услуги за това нещо да се случва. Най-вече това е една от основните тенденции според мен – електронните търговци да развиват бизнеса си извън пределите на локалната държава.Как се отразява това на вашия бизнес конкретно?
- По принцип излизането в чужда държава е съпътствано от много софтуерни разработки, които биха подпомогнали това нещо. Не е толкова лесно просто да щракнем с пръсти и да кажем "Излизаме и почваме да продаваме". Първо, самият електронен магазин трябва да бъде подготвен за това нещо по определен начин – чисто технически да го поеме. Отделно има необходимост от доста интеграция с външни услуги, локални payment processor-и, както на една от лекциите тук се спомена. И това е нещо, с което ние обслужваме електронните магазини точно в тази сфера и всъщност го реализираме. Бих казал, че има доста работа в тази посока.Следите ли какво се случва в областта на изкуствения интелект и как ви се отразява това на вас? Някакви интересни приложения, които следите в тази сфера?
- Изкуственият интелект е много интересна технология и развитието е доста бурно. Тук се споменаха днес на конференцията няколко основни приложения – едно от тях са чатботовете. Защото чатботове по принцип има от 15-20 години, а това, което в момента е тенденция, е чатботовете да са с изкуствен интелект. Те самите много бързо могат да се обучат и всъщност да предлагат experience на клиента, който е доста близък до комуникацията с реален човек. Това, което наблюдаваме и в световните тенденции, е всъщност прилагането на такъв тип обслужване и автоматизация чрез изкуствен интелект – така че смятам, че това също ще бъде една от големите тенденции в електронната търговия в следващите години.Вие правите ли нещо в тази посока?
- За момента специално с изкуствен интелект все още не сме прилагали нещо конкретно. Разбира се, следим тенденциите, разглеждаме софтуерите, които са свързани с маркетинг интеграции, които до голяма степен са обслужвани от изкуствен интелект, чатботове, както споменах, и други подобни.
Десислава Желязкова
търговски директор, "Джей енд Джей ко"Представете се и кажете с две изречения с какво се занимава вашата компания.
- Казвам се Десислава Желязкова и съм от фирма "Джей енд Джей ко". Ние се занимаваме с охранителни системи – за сгради, за автомобили. Също така сме представител на 3М за продукти, свързани с решения за стъкло и архитектурни решения.Има ли отражение електронната търговия във вашия бизнес и по какъв начин?
- В момента всъщност ние обновяваме уебсайта си и сме в процес на разработване на онлайн магазин – така че да, надяваме се да има голямо отражение за в бъдеще.Как бихте казали, че електронната търговия променя вашия бизнес, и какви са тенденциите в сектора, които ви влияят?
- Смятаме, че онлайн търговията е реално бъдещето и че все повече ще се разраства в България – и съответно ще ни доведе до по-големи възможности и по-голям пазар, не само в София, но и в цялата страна.Следите ли сферата на развитието на изкуствения интелект и можете ли да споделите нещо, което ви е интересно там, или приложения, които смятате, че са любопитни? И дали по някакъв начин това има отражение за вашия бизнес?
- Честно казано, към момента не сме намерили приложение за нашия бизнес специално.
Дилян Константинов
директор "Маркетинг и иновации", "Холсим България"Представете се и кажете с две изречения с какво се занимава вашата компания.
- Дилян Константинов се казвам. Аз съм от фирма "Холсим България" – ние сме един от производителите на цимент в България.Активни ли сте в сферата на електронната търговия?
- На този етап не сме. Като цяло нашият бизнес не е активен в това отношение. Моята цел на присъствие по-скоро е да следя тенденциите, така че, ако се отвори някаква възможност – било електронна търговия, било някакъв вид допълнителни услуги, които можем да предложим на нашите клиенти, по дигитално свързани, просто да сме подготвени.Открихте ли засега някаква такава тенденция за себе си?
- По-скоро не все още. Като това до голяма степен се обуславя от спецификата на клиентите, а не от нашето желание и готовност.Те са основно B2B клиенти?
- Да, основно B2B клиенти. Но въпреки това в някои държави колеги експериментират с подобни услуги, но на този етап в България все още не виждаме потенциал.А следите ли развитието на изкуствения интелект като технология и смятате ли, че тя би могла да има някакво приложение във вашия бизнес?
- Старая се да имам общ поглед върху нещата, но на този етап все още не виждам приложение реално в България за нашия тип бизнес конкретно.Благодарим ви, че четете Капитал!
Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
0 коментара