С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 май 2019, 10:21, 1981 прочитания

Къде сте вие в електронната търговия

Анкета сред публиката на конференцията на "Икономедиа", посветена на успешните e-commerce практики

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Десислава Желязкова
търговски директор, "Джей енд Джей ко"

Представете се и кажете с две изречения с какво се занимава вашата компания.
- Казвам се Десислава Желязкова и съм от фирма "Джей енд Джей ко". Ние се занимаваме с охранителни системи – за сгради, за автомобили. Също така сме представител на 3М за продукти, свързани с решения за стъкло и архитектурни решения.

Има ли отражение електронната търговия във вашия бизнес и по какъв начин?
- В момента всъщност ние обновяваме уебсайта си и сме в процес на разработване на онлайн магазин – така че да, надяваме се да има голямо отражение за в бъдеще.

Как бихте казали, че електронната търговия променя вашия бизнес, и какви са тенденциите в сектора, които ви влияят?
- Смятаме, че онлайн търговията е реално бъдещето и че все повече ще се разраства в България – и съответно ще ни доведе до по-големи възможности и по-голям пазар, не само в София, но и в цялата страна.

Следите ли сферата на развитието на изкуствения интелект и можете ли да споделите нещо, което ви е интересно там, или приложения, които смятате, че са любопитни? И дали по някакъв начин това има отражение за вашия бизнес?
- Честно казано, към момента не сме намерили приложение за нашия бизнес специално.
Дилян Константинов
директор "Маркетинг и иновации", "Холсим България"

Представете се и кажете с две изречения с какво се занимава вашата компания.
- Дилян Константинов се казвам. Аз съм от фирма "Холсим България" – ние сме един от производителите на цимент в България.

Активни ли сте в сферата на електронната търговия?
- На този етап не сме. Като цяло нашият бизнес не е активен в това отношение. Моята цел на присъствие по-скоро е да следя тенденциите, така че, ако се отвори някаква възможност – било електронна търговия, било някакъв вид допълнителни услуги, които можем да предложим на нашите клиенти, по дигитално свързани, просто да сме подготвени.

Открихте ли засега някаква такава тенденция за себе си?
- По-скоро не все още. Като това до голяма степен се обуславя от спецификата на клиентите, а не от нашето желание и готовност.

Те са основно B2B клиенти?
- Да, основно B2B клиенти. Но въпреки това в някои държави колеги експериментират с подобни услуги, но на този етап в България все още не виждаме потенциал.

А следите ли развитието на изкуствения интелект като технология и смятате ли, че тя би могла да има някакво приложение във вашия бизнес?
- Старая се да имам общ поглед върху нещата, но на този етап все още не виждам приложение реално в България за нашия тип бизнес конкретно.
Христо Янков
главен дигитален директор, Mr. Bricolage ("Доверие Брико")

Представете се и кажете с две изречения какъв е вашият бизнес.
- Христо Янков се казвам. Представител съм на Mr. Bricolage – "Доверие Брико". Бизнесът ни е ритейл. Най-основно - продаваме стоки за дома и за градината.

Активни ли сте в сферата на електронната търговия и по какъв начин? - Не, предстои ни до няколко месеца да пуснем нашия онлайн магазин. В момента имаме сайт, активен, с около 35 хил. продукта на него – но е още само онлайн каталог на продукти.

Как бихте казали, че електронната търговия се отразява като цяло на вашия сектор, и кои са тенденциите, които през тази година ще влияят?
- Ние и днес виждаме – голяма част от колегите тук на конференцията го казват. Много бързо се развива тази ниша. Виждаме дори по трафика на нашия сайт и интереса на клиентите, че ръстовете са двуцифрени – по 20-30% и нагоре. Тоест потенциалът е огромен и ние наистина очакваме да монетизираме в един момент този потенциал.

Следите ли развитието на изкуствения интелект като технология и мислите ли, че то би могло да има приложение във вашия бизнес?
- Със сигурност има. Има доста бизнес и компании, които вече го използват. Ние все още сме далеч оттам – има още какво да направим, докато стигнем. Но да, това е тенденция и до няколко години най-вероятно ще бъде част от всеки бизнес. И ще бъде задължително дори.

Има ли някакви конкретни приложения, които следите в тази област?
- Ами има. Може би едни от първите бяха IKEA, които можем да ги видим и тук, в България, и които направиха подобно приложение – така че те са един от пионерите.
Жулиета Мандажиева
адвокатско дружество "Точева и Мандажиева"

Представете се и кажете с две думи какъв е вашият бизнес.
- Жулиета Мандажиева, адвокатско дружество "Точева и Мандажиева". Право. Адвокат съм.

Активни ли сте по някакъв начин в електронната търговия?
- Имаме доста клиенти в тази област, включително от чужбина. Имаме запитвания по различни аспекти на електронната търговия – плащанията. Имаме клиенти куриерски компании, които се занимават, също навлизат в този бизнес. Така че да.

Тоест това по някакъв начин влияе дори на вашия сектор?
- Разбира се. Част от това, което аз правя, е свързано с дигиталното право и това е пресечна точка на почти всички дигитални сектори – киберсигурност, GDPR, плащания, доставки, потребителско право.

В този смисъл кои са тенденциите, които смятате, че са водещи за сектора през тази година?
- Наблюдава се регулаторно инициирана тенденция към синергия – да се премахне фрагментирането на пазарите, от една страна. А също така много голям акцент върху киберсигурността, във всички сектори – в плащанията също, но и в сектора на електронната търговия. Започва да се превръща в отговорност на самите компании, на техните директори, независимо че се прокрадва в различни закони по един или друг начин, няма консолидирано законодателство.

А следите ли развитието на изкуствения интелект и дали има някакви интересни приложения, които бихте споделили, които следите?
- Да. В сферата на дигиталния маркетинг определено го използват. Не знам доколко има отношение към електронната търговия, но е много интересен въпросът за авторските права на творби, създадени с участието на изкуствен интелект – абсолютно неотговорим в момента в континенталната правна система. Има такива – например има на Google и други приложения, които рисуват картини, създават музика. В Англия, да речем, има правна уредба за computer-generated works. Най-вероятно ще се счита, че този, който насочва изкуствения интелект, е авторът. Но е много сложен въпрос, защото произведението трябва да е оригинално обикновено, а засега изкуственият интелект прави произведения "като някого", т.е. в някакъв стил.
Димо Калайджиев
собственик и управител, "Кроки тойс"

Представете се и кажете с две изречения вашият бизнес какъв е.
- Казвам се Димо Калайджиев. Моят бизнес е търговия с играчки – дървени играчки и научни комплекти.

В контекста на конференцията, активни ли сте вие в електронната търговия и по какъв начин?
- Нищо не правим в тази сфера. Имаме партньори, които работят като търговци в интернет, и ние ги поддържаме и подкрепяме непрекъснато. Това е.

Смятате ли вие самите да правите нещо?
- Смятаме да сме адекватни и да сме информирани, да знаем какво се случва в тази част на пазара. Моят интерес беше предизвикан със заявката на конференцията за среща с интересни лектори, които биха открили перспективата, възможностите и развитието, което предстои в този сектор. Аз съм любопитен да разбера какво ще се случва и какво се случва.

Какви са впечатленията ви?
- Впечатленията ми са много, различни в момента. Ще си ги подредя – трябва ми време да осмисля всичко, което чух. И в общи линии са позитивни, да.

А от това, което сте наблюдавали изобщо в сектора, преди да дойдете на конференцията, какви бихте казали, че са тенденциите в електронната търговия, които биха оказали влияние на вашия бизнес през тази година?
- Ами най-вече разрастването, тенденцията е като мащаб. Мащабът ще окаже влияние, доколкото процентите са впечатляващи – в рамките на няколко години какво се случва в размера. Така че неизбежно това ще окаже и вече оказва влияние.

Следите ли развитието на технологиите за изкуствен интелект и смятате ли, че те могат да окажат някакво влияние на вашия бизнес?
- Убеден съм, че ще повлияят, но не следя развитието на технологията за изкуствен интелект. Но съм сигурен, че намесата на електронните устройства в ежедневието ни променя поведението на хората, начина на живот на всички ни. Така че то вече се отрази и е любопитно да знаем още какво ще се случва. Гледам, че хората си говорят с устройствата сами – комуникират си с телефона или общуват с колата си, и се чувстват щастливи от това. Това са нови за мен неща, изненадан съм, замислен също така, притеснен в известна степен – не за продажбите, а за промените.
Владимир Докузанов
управител, "Екстенза"

Представете се и кажете с две изречения какъв е вашият бизнес.
- Владимир Докузанов, управител на "Екстенза". Ние сме специализирани в разработката на магазини, базирани на платформа Magento, която е популярна платформа за електронна търговия в световен мащаб. Общо взето, работим много сериозно с по-големи брандове, които имат за цел да навлизат на българския пазар, на международни пазари и съответно да базират своите магазини на стабилна платформа. Освен чисто технически ние развиваме магазините в много други аспекти, включително помагаме и с бизнес стратегия и т.н.

Кои са според вас тенденциите, които оформят през миналата, тази и следващата година ще оформят електронната търговия?
- До голяма степен тук на конференцията лекторите ги маркираха. Една от основните са cross-border търговията и доставките, които включват търговия извън локалния пазар – включително от "Спиди" презентираха своите услуги за това нещо да се случва. Най-вече това е една от основните тенденции според мен – електронните търговци да развиват бизнеса си извън пределите на локалната държава.

Как се отразява това на вашия бизнес конкретно?
- По принцип излизането в чужда държава е съпътствано от много софтуерни разработки, които биха подпомогнали това нещо. Не е толкова лесно просто да щракнем с пръсти и да кажем "Излизаме и почваме да продаваме". Първо, самият електронен магазин трябва да бъде подготвен за това нещо по определен начин – чисто технически да го поеме. Отделно има необходимост от доста интеграция с външни услуги, локални payment processor-и, както на една от лекциите тук се спомена. И това е нещо, с което ние обслужваме електронните магазини точно в тази сфера и всъщност го реализираме. Бих казал, че има доста работа в тази посока.

Следите ли какво се случва в областта на изкуствения интелект и как ви се отразява това на вас? Някакви интересни приложения, които следите в тази сфера?
- Изкуственият интелект е много интересна технология и развитието е доста бурно. Тук се споменаха днес на конференцията няколко основни приложения – едно от тях са чатботовете. Защото чатботове по принцип има от 15-20 години, а това, което в момента е тенденция, е чатботовете да са с изкуствен интелект. Те самите много бързо могат да се обучат и всъщност да предлагат experience на клиента, който е доста близък до комуникацията с реален човек. Това, което наблюдаваме и в световните тенденции, е всъщност прилагането на такъв тип обслужване и автоматизация чрез изкуствен интелект – така че смятам, че това също ще бъде една от големите тенденции в електронната търговия в следващите години.

Вие правите ли нещо в тази посока?
- За момента специално с изкуствен интелект все още не сме прилагали нещо конкретно. Разбира се, следим тенденциите, разглеждаме софтуерите, които са свързани с маркетинг интеграции, които до голяма степен са обслужвани от изкуствен интелект, чатботове, както споменах, и други подобни.



Регал E-Commerce

Текстът е част от Регал E-Commerce - изданието, което представя най-актуалните тенденции в електронната търговия и прогнозите за растеж през следващите години. Вижте още или го купете


От изданието:
- 3 е-магазина разказват за стратегиите си на българския пазар
- 4 иновативни e-commerce модела
- 5 примера за компании, които вече внедриха изкуствения интелект в своите бизнес модели

Капитал PRO абонатите могат да го прочетат ТУК.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пазаруване, общуване и забавление на едно място 1 Пазаруване, общуване и забавление на едно място

Новият търговски център извади Варна на картата на големите световни брандове и предлага безплатни зони за забавление на малки и големи

25 юни 2019, 2334 прочитания

Една трета от потребителите чистят всеки ден Една трета от потребителите чистят всеки ден

Близо 40 на сто биха пътували специално до даден магазин заради предлаганите в него почистващи препарати

18 май 2019, 3280 прочитания

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Регал" Затваряне
Бъдете нащрек, когато геоблокирате

Какво трябва да знаете, когато разработвате стратегия за онлайн продажби

Още от Капитал
Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10