С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
26 май 2019, 14:15, 3377 прочитания

Доктор Ins

Застрахователите са все по-успешни в подсигуряването на адекватни здравни грижи за потребителите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
121.5 млн. лв. е премийният приход от застраховката "Заболяване" за 2018 г.
Ръстът на пазара е с близо 25% за година.
Здравното каско, както жаргонно се наричат застраховките срещу заболяване, продължава да укрепва на българския пазар, с което не само спомага за разрешаването на общественозначим проблем, но води и до повишаване на инвестиционната култура на населението. За миналата година премийният приход в сектора достига впечатляващите 121.5 млн. лв., което е подобрение с близо 25% спрямо резултата от предходната. Това се случва въпреки актуализацията на цените и въпреки че точката на насищане в корпоративния сегмент е близо.

Както е известно, именно големите компании са тези, които движат здравното застраховане, предлагайки застраховката като бонус за своите служители. А фактът, че растежът продължава с бурен темп, е показателен за оценката, която крайните потребители дават за услугата.


Голямото й търсене в добавка с добрата кондиция, в която се намират здравните застрахователи, води до усъвършенстване на продуктите, добавянето на нови екстри към тях, както и до отваряне на достъпа към здравно застраховане за индивидуалните клиенти. Това утъпква пътеките към по-адекватни медицински грижи, по които ще минават все повече и повече потребители.

Най-търсените пакети

Помощ за доболнично (амбулаторно) лечение е най-масовата здравна застраховка, която потребителите сключват, като тя е и най-ползваната, показват данните на компании от сектора. Причината е, че там няма опасност направленията на джипито да са свършили, а за посещение при специалист най-близкият възможен час да е някъде през следващата седмица. Частните здравни осигурители организират бързо и ефективно посещение в медицински център, когато това е наложително.



"Не са малко хората, които след консултация с медицински специалист имат нужда от лабораторни изследвания и образна диагностика (рентгенови, ехографски и специализирани изследвания), назначени от лекаря. Тези услуги попадат в обхвата на пакета извънболнична помощ", посочват от "Булстрад Живот Виена иншурънс груп". Оттам добавят и че все повече клиенти искат да имат на разположение и пакета за болнична помощ, защото това им гарантира, че няма да се наложи да плащат от джоба си една понякога сериозна сума за болнично лечение, ако такова се наложи по време на застраховката. "Това води дотам, че много потребители комбинират доболничната помощ с пакет болнично лечение", добавя Николай Логофетов, изпълнителен директор на ЗАД "България иншурънс".

"По отношение на болничната помощ наблюденията ни показват, че в рамките на този пакет сред най-ползваните са услугите, свързани с избор на екип или лекар (при операции и раждане), както и заплащането за скъпоструващи консумативи", посочват от "Булстрад Живот ВИГ". Според застрахователите следващите най-ползвани услуги са за възстановяване на разходи за медикаменти и помощни средства, като по-слаб е интересът към пакетите за профилактика на здравето и дентални услуги.

За важността на лимитите

Потребителите, натрупали опит в здравното застраховане, знаят, че цената на пакета не е водещият ориентир за това чия оферта да предпочетат при годишното подновяване на допълнителната осигуровка. От ключово значение за избора е обхватът от специализирани здравни заведения и специалисти, с които работи застрахователят на абонаментен принцип, а също и лимитите, до които той поема отговорност да помогне.

"Предпочитан вариант от клиентите е услугата по здравно застраховане да се ползва абонаментно, тоест без заплащане от тяхна страна, на принципа на директно разплащане на застрахователя към лечебното заведение. В голяма степен обаче редица здравни услуги могат да се ползват само на принципа на възстановяване на разходи, като например закупуването на необходимите лекарствени средства, болнични консумативи, стоматологични услуги. Лимитите обикновено варират между 100/150 лв. до 500/700 лв. В последните години има нарастващ тренд в търсенето на по-високи лимити предвид високата стойност на лекарствата и денталните услуги", посочва Николай Логофетов от "България иншурънс".

"Нараства търсенето на по-високи лимити за дентални услуги поради малкия обем дейности, покривани от НЗОК, както и търсенето на по-високи лимити за диоптрични стъкла и контактни лещи, при които средните лимити са от порядъка на 80 - 100 лв.", добавят от "Булстрад Живот ВИГ".

По отношение на обхвата от здравни заведения в мрежата на застрахователя практиката показва, че най-високо оценявани от потребителите са центровете в големите областни градове като София, Пловдив, Варна и Бургас. А най-посещавани за миналата година са били лечебните заведения от групата на "Аджибадем" (ДКЦ "Токуда", МБАЛ "Токуда", "Сити клиник"), ДКЦ "Софиямед", както и лечебните заведения, позиционирани в близост до големите бизнес центрове.

"Възможността за ползване на реномирани лечебни заведения с висок стандарт на работа и качество на предлаганото медицинско обслужване е услуга с висока себестойност. В общия случай цените за услугите, които предоставят, са над средните пазарни цени, а не всеки потребител може да си ги позволи в случай на нужда", обръщат внимание от "Булстрад Живот ВИГ".

Казуси от практиката

Продължава да се появява като проблем искането на допълнително заплащане от потребителите, когато се обръщат към центровете за спешна помощ. Макар тя да е покрита от държавното здравно осигуряване, често медиците квалифицират случаите, пристигащи при тях, като нуждаещи се не от "спешна", а от "неотложна помощ" и това е основание за отправяне на финансова претенция, споделят от практиката си експертите на "Уника".

Друг проблем е липсата на определен вид специалисти в провинцията, както и практическата невъзможност застрахователите да съдействат при ползване на спешна помощ поради липсата на свързващо звено в лечебните заведения.

"Понякога имаме проблем с различната политика на частните болници, които фактурират и други услуги в рамките на една обща цена за конкретна хоспитализация, а ние държим да възстановим единствено разхода, който е покрит по условията на договора", посочва друг проблем от практиката Николай Логофетов от "България иншурънс". От "Булстрад" дават ражданията като пример за тази практика, особено в болниците извън мрежата на даден застраховател.

"От застрахователна гледна точка повишаването на честотата на ползване на избор на екип води до плавно повишение на цените за пакет "болнична медицинска помощ", който по презумпция надгражда клиничните пътеки на НЗОК точно с подобен тип услуги, които се явяват доплащане за сметка на застрахованите лица", добавят от "Булстрад".

"Уника": Избягването на задължителните имунизации ще се отразява върху цените

Само преди пет години цената на лекарски преглед беше средно около 25 лв., а сега вече е около 40 лева. Растат и цените на останалите услуги. Внедряват се и нови методи на изследвания и лечение, които са значително по-скъпи, но са по-надеждни за клиентите и следва да бъдат включени в покритието на нашите застраховки. Така че основните фактори, които ще оказват влияние върху цените на застраховката, са инфлацията при цените на здравните услуги и внедряването на новостите в медицината.

Засега застрахователите не са възприели отказа от задължителни имунизации като рисково определящ фактор и не поставят въпроси при сключването на застраховката. Изключение в това отношение има при сключването на застраховки при пътуване в чужбина, когато се посещават рискови от епидемична гледна точка страни. Въпросът обаче е сериозен и при положение че обхватът на имунизираните продължи да пада, застрахователите ще трябва да отчетат и този факт в рисковата премия при застраховане на неимунизирани. Това е въпрос на близкото бъдеще.
"България иншурънс": Потребителите вече не се стремят да изхарчат застраховката до стотинка

Това, с което някои от потребителите не са наясно и понякога води до неразбиране от тяхна страна, е, че застрахователят не осигурява покритие при закупуване на лекарствени продукти с профилактична цел или без лекарско назначение, както и специализирани хранителни добавки или витамини. Не покрива и разходите, ако клиентите извършват назначената им физиотерапия и рехабилитация в СПА центрове, а не в лечебни заведения.

Обнадеждаващ е фактът, че вече наблюдаваме промяна в мисленето на някои клиенти, че застраховката не е само за случаите, когато хората са болни, или трябва да изразходват до стотинка месечната премия, заплащана от работодателя им, а че това е продукт, който спомага за опазването на хората в добро здраве и ги защитава в случаите, когато наистина е настъпило застрахователно събитие. Много би ми се искало тази тенденция да се запази и един от начините е да се работи в посока повишаване на застрахователната култура. Важно е хората да разберат смисъла и ползата от адекватната застрахователна защита и да я приемат като лична инвестиция в тяхното здраве.
"Булстрад Живот Виена иншурънс груп": Здравните застраховки са най-ценната социална придобивка за работещите

Здравното застраховане се възприема като най-ценната социална придобивка от гледна точка на служителите. Това до голяма степен обяснява увеличението от 25% на обема на премийния приход, който компаниите са реализирали през 2018 спрямо 2017 г. Тенденциите са за увеличение и през 2019 г., като очакванията ни са темповете на нарастване леко да се забавят поради насищането в корпоративния сегмент.

През следващите години се очаква да има увеличение, което е базирано на включването на нов тип продукти, които да са насочени към индивидуални клиенти, които на този етап са много слабо застъпени от застрахователните компании. Все по-важни стават инвестициите в дигитализация на бизнеса и подобряване на потребителското преживяване.

В това отношение екипът на ЗЕАД "Булстрад Живот Виена иншурънс груп" вече работи активно по проекти, свързани с внедряването на чатботове, телемедицина, както и различни типове геймификации, свързани с активния начин на живот. Само два месеца след пускането на функционалността за завеждане на претенции за възстановяване на разходи онлайн приложението B-Assist стана предпочитан канал за самообслужване на лицата – през него получаваме над 55% от всички заведени щети. Същевременно на базата на заявки през мобилното приложение до момента сме запазили часове на преглед на близо 16 000 лица, като общият брой прегледи е над 70 000.

Здраве

Текстът е част от специалното издание "Здраве", което се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 24-30 май.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Комплекс GORA Комплекс GORA

GORA се намира в най-динамично развиващия се район на град София - "Хладилника"

22 ное 2019, 1720 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Здраве" Затваряне
При лечение на грип пациентът често сам неглижира състоянието си

Д-р Магдалена Баймакова, д.м., специалист по инфекциозни болести във ВМА, пред "Капитал Здраве"

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10