Официалното не е на мода
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Официалното не е на мода

Ритъмът на работа от вкъщи обяснимо сви бизнеса на производители и търговци на официални облекла

Официалното не е на мода

Производители и търговци на бизнес облекла имат двуцифрен спад в продажбите, при някои и 70%

Мара Георгиева
2269 прочитания

Ритъмът на работа от вкъщи обяснимо сви бизнеса на производители и търговци на официални облекла

© Надежда Чипева


Коронавирусът премести работата от дома и складира деловите облекла и официалните дрехи за специални поводи за месеци в гардероба. Пантофи, анцузи и дори пижами заеха мястото на костюми и вратовръзки, на модни рокли и високи токчета. Ритъмът на работа от вкъщи обяснимо сви бизнеса на производители и търговци на официални облекла. Щетата е голяма - масово отчитаният спад в продажбите е двуцифрен, на места и до 70%.

От 10% до 70% спад

В една от най-големите шивашки фабрики в страната - гоцеделчевската "Пирин-Текс" на германския инвеститор Бертрам Ролман, например, годишно се произвеждат около 1 млн. бройки сака, панталони, палта, якета, поли, рокли, ризи, блузи. Освен собствената марка Rollmann тук се шият костюми за Hugo Boss, Kenzo и др. брандове от средния и високия ценови сегмент. Заради пандемията от коронавирус обаче и последвалото затваряне на предприятия, учреждения и офиси компанията отчита от 10% до 45% спад на поръчките за различните марки облекла.

"Резултатът е обща тенденция на спад на продажбите на официални облекла, характерна и за цяла Европа", коментираха от "Пирин-Текс" за "Капитал". От компанията обясниха още, че спадът е различен за отделните марки. Според наблюденията на мениджърския екип глобалните брандове губят повече в условията на пандемия. При регионално обособените с по-ясно структурирана клиентела спадът е по-малък, а някои от тях дори успяват да запазят оборотите си (но това е по-скоро изключение).

"Първите по-сериозни признаци за облекчаване на дрес кода и даже за отмяната му се усетиха още в средата на десетилетието, когато дори служители в учреждения и институции с традиционно формално облекло започнаха да ходят без костюм и вратовръзка, а само по риза и със спортен панталон. Коронакризата просто катализира този процес", обобщават от "Пирин-Текс".

Седемдесет процента по-малко поръчки по време на коронакризата отчита и Мартин Йорданов, собственик на фирма "Топ мен" - Русе, производител на мъжките облекла "Ричмарт". В най-добрите години компанията произвежда годишно 250 хил. мъжки костюма - основно за партньори от Германия. "Сега поръчките са със 70% по-малко", казва Йорданов.

"Складовете и на производители, и на търговци са пълни със стока, която не е продадена и досега. Световни марки са на път да фалират заради липса на клиенти. Западни възложители на поръчки или са обявили банкрут, или изнасят производството си в Турция, която става привлекателна за тях заради инфлацията в страната", обобщава ситуация Мартин Йорданов.

Спад на продажбите отбелязва и Andrews. Брандът изработва облекла за мъже и жени, подходящи както за офиса, така и за вечерни събития. Създателят му - Павлин Андреев, е в бизнеса от 1991 г., а днес марката има 20 магазина. "Когато след извънредното положение паднаха ограниченията и моловете заработиха, започнахме леко да се връщаме към нормалните за сезона обороти. Но сега, с втората вълна на коронавируса, отново следва спад на продажбите, макар че в някои от обектите, колкото и да е странно, се наложи да зареждаме нови количества. Но е факт, че офис сградите са празни, а в моловете почти няма хора, дори в почивните дни. Вече имаме отказани поръчки и от банки за шиене на корпоративни облекла", коментира за "Капитал" Андреев.

Лукс v/s тениска

Отложените сватбени тържества, скромните абитуриентски балове, отменените фирмени събития и лични празници станаха обичайни по време на пандемията. Всичко това носи загуби за производителите на луксозни официални облекла, за които се изискват фини платове от световни фабрики, дизайнерски решения и множество часове ръчен труд.

"Събитията пропаднаха. Няма пищни рождени дни. Няма Виенски бал. Няма сватби. През октомври, ноември и декември няма поръчки. Трагично е", обобщи за "Капитал" София Борисова, дизайнер и собственик на модна къща "Романтика фешън".

"Мнозина от клиентите ни не отмениха, а само отложиха събития, за които са им необходими по-специални дрехи. Бизнес линиите също все още се търсят, защото деловите срещи не са изцяло преустановени, а и все още се правят коктейли, макар и в по-тесен кръг. Но спадът на поръчките е налице и е между 30-50%", коментира за "Капитал" Радостина Илиева - собственик и дизайнер на бутик "Алегра".

Радослава Лазарова, дизайнер и собственик на модна къща "Блинк", също отчита около 60% намаление на продажбите. "Изработили сме нова колекция, вложили сме много материали и труд, направили сме доста разходи, но не знаем дали дрехите ще бъдат реализирани дори догодина. Преди пандемията клиенти запазиха някои от нашите официални тоалети, но събитията се отложиха и дрехите, макар и капарирани, не са изцяло платени и все още са при нас. Притеснени сме, защото втората вълна е с още по-силен ефект върху поръчките и производството", коментира тя.

"Страхувам се, че нищо няма да е същото като преди. Не знаем дали ще имаме отново празници, за които ще са ни нужни луксозни облекла по поръчка. Хората се скриха, мислят за прехраната си и как да издържат през тези месеци", обобщава Радослава Лазарова.

Поля Кинова - дизайнер на модна къща "Палома фешън", също сочи над 60% спад в търсенето на официални облекла за специални поводи, изискващи подобаващ стил. "На 20 февруари организирахме ревю с най-новата ни колекция, а на 13 март беше обявено извънредното положение и ни затвориха. Много от дрехите стоят в очакване на по-добри времена, за да намерят своя собственик. Не успях да реализирам голяма част от идеите си. Такава е ситуацията в нашия бранш в цял свят", коментира за "Капитал" Кинова.

Повече отстъпки и нови линии

Производители и дизайнери търсят изход от ситуацията. От "Пирин-Текс" съобщават, че още преди коронавируса са започнали да диверсифицират продуктовото портфолио и като предложения, и като стил.

В "Топ мен" залагат на услугата шиене на костюми по поръчка (Made to measure), която предлагат от няколко години за клиенти от цял свят. "Съчетаването на индивидуалните предпочитания с възможностите на индустриалното производство позволява цената да бъде конкурентна, достъпна, съпоставима с цената на конфекцията", обясни Мартин Йорданов.

В Andrews планират да засилят позициите на онлайн магазина. "Следващите месеци ще се борим за оцеляване. Очаквам и от колегите предложения с по-големи отстъпки, ценови промоции, игри, активности, свързани с намаления", обобщава Павлин Андреев.

Модна къща "Алегра" променя стратегията си. "Вкарваме бизнес облекла в портфолиото, кежуъл облекла, готвим абитуриентска колекция за догодина, залагаме на повече реклама", обясни Радостина Илиева.

Реорганизация на производството са направили и в модна къща "Блинк". "Вече произвеждаме предпазни маски, които се сертифицирани. Заплащането за тях не е добро, но е начин да се справим. Изработихме и дизайнерски маски за офиса - женствени, със закачливи детайли, за да създават настроение", разказва Радослава Лазарова.

"Палома фешън" вече произвежда не само дрехи за специални поводи, но и ежедневни елегантни облекла. От няколко години линия за всекидневни тоалети - елегантни рокли, панталони, гащеризони, предлага и модна къща "Романтика фешън".

"Спадът в търсенето и предлагането на офисни облекла е главоломен, но това не е съвсем оправдано от гледна точка на корпоративната култура и бизнес комуникацията. Принадлежа към онези експерти по хоум офис комуникация, които съветват мениджъри и служители по време на дистанционната работа от вкъщи да не се появяват пред уеб камерите по пижами и раздърпани пуловери, а да се придържат към традиционния, макар и малко по-небрежен (бизнес кежуъл) стил", коментира за "Капитал" проф. Любомир Стойков, президент на Академията за бизнес и мениджмънт. Според него такъв избор със сигурност ще се отрази положително на професионалния им имидж и ще подейства мотивиращо и дисциплиниращо в COVID ситуацията. "Бъдещето на облеклата за офис неизбежно е свързано със засилване на функционалността и удобството им, редом с използването на прогресивни материи и смарт текстили. Макар и в различна степен, бизнес облеклото ще продължава да бъде един неизбежен фактор за ефективността на работното място - и за топмениджъра, и за редовия служител", прогнозира Любомир Стойков.

"Сега не е сезонът на сватбите, но е хубаво да мислиш, че ще ги има", оптимистично обобщава София Борисова.

Коронавирусът премести работата от дома и складира деловите облекла и официалните дрехи за специални поводи за месеци в гардероба. Пантофи, анцузи и дори пижами заеха мястото на костюми и вратовръзки, на модни рокли и високи токчета. Ритъмът на работа от вкъщи обяснимо сви бизнеса на производители и търговци на официални облекла. Щетата е голяма - масово отчитаният спад в продажбите е двуцифрен, на места и до 70%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK