"Бош Инженеринг Център София" вече е ключов играч в разработките за електрически велосипеди

Костадин Кичев, ръководител на отдел в "Бош Инженеринг Център София"

"Бош Инженеринг Център София" вече е ключов играч в разработките за електрически велосипеди

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
8529 прочитания

Костадин Кичев, ръководител на отдел в "Бош Инженеринг Център София"

© Лилия Йотова


Визитка

Костадин Кичев е ръководител на отдел в "Бош Инженеринг Център София". С електроника се занимава от много ранни ученически години покрай баща си, който също е инженер. Професионалната си кариера започва още в 10 клас във фирми, които произвеждат и проектират електроника и софтуера към нея. През 2007 започва кариерата си в автомобилната индустрия с множество проекти. От 2015 г. е ръководител на отдел, в "Бош" е от началото на 2019 г.

Какви компоненти за eBike се разработват от Bosch в София и каква е ролята на българския екип?

- eBike решенията на "Бош" са изцяло обвързани с електрониката и електрическия мотор на велосипедите. "Бош" няма производство на велосипеди, но произвежда механизмите за задвижване на велосипедите. "Инженеринг Център София" стана през последната година ключов офис в разработката на електрическите компоненти за велосипеди. В нашия офис чрез огромната експертиза на екипите и отделните хора ние показахме как може да се повиши качеството в разработката и внедряването на нови технологии във велосипедите. Имаме обвързани дейности в разработките на всеки компонент от колелото, като почнем от зарядното и батерията, през задвижването, управлението и дисплея. Също така огромен е приносът ни към инфраструктурните решения и услуги в облачното пространство, както и свързаност на велосипеда с интернет.

Вече имаме уговорка с германския развоен център да поемем активност не само в софтуерната част, но и по механиката и хардуера на компоненти в София. По този начин участието ни вече става ключово в разработките на новите генерации електрически велосипеди.

Защо Bosch се насочи именно към разработката на eBike технологии?

- "Бош" винаги е бил лидер във внедряването на нови технологии. Затова не е изненада, че е лидер и в компонентите за електрически велосипеди. eBike не е просто електрическо колело, то е път към намаляване на мръсния въздух в градовете, път към по-зелен свят чрез използването на най-новите технологии. Точно това ни мотивира да станем и ние част от света на електрическите велосипеди.

Какъв е екологичният аспект на eBike? Как тази технология кореспондира с други подобни тенденции като електрически и автономни коли?

- Както електрическите автомобили, така и електрическите велосипеди имат сериозно въздействие за постигане на по-чисти градове и въздух. Задвижването на едно колело е в пъти по-ефективно енергийно от това на електрическата кола. По този начин едно колело е много по-екологично и допринася за намаляване на вредните емисии на CO2. За сравнение - една кола произвежда около 7000 кг CO2 на пътник, един автобус произвежда около 2500 кг CO2 на пътник, докато едно електрическо колело - около 300 кг.
Електрическото колело е и ключов играч в транспортните схеми в градовете и селищата в Европа в момента. Придвижването между близки села и градове, както и до работа става много по-достъпно от преди. Проучвания в Англия показват, че електрическите велосипеди са и стъпка за връщане към нормалния живот отпреди коронавирусната пандемия. Те спомагат за намаляване на хората в градския транспорт, за по-безопасното пътуване до работа.

Технологично един нов електрически велосипед е много сходен с електрическите автомобили. Ползват се същите процесори, микроконтролери, батерии, софтуерни стекове и много други, дори и комуникацията между компонентите на велосипеда е изградена по същия начин, както в една кола. Има алгоритми с изкуствен интелект, подобни на тези в автономните автомобили. Например може да се разпознае дали един велосипед се краде и да се подаде сигнал с помощта на база данни и изкуствен интелект. Самата навигация на велосипеда е сравнима с тази на автомобилите и е изцяло свързана с облачните услуги, което предизвиква нов вид емоции при карането на колело.

Колко голям е пазарът за eBike на световно ниво и какви са прогнозите за неговото развитие? Какви са особеностите, които се открояват при него?

- Очаква се огромен ръст на дела на електрически колела в общия брой на велосипедите, които се произвеждат, и според "Форбс" той ще достигне до 17 милиона произведени електрически велосипеда до края на 2030 г. Конкуренцията в момента става все по-голяма, тъй като пазарът е много голям. Най-важно е да си пръв в иновациите на този тип продукти, с което "Бош" се гордее. Новите генерации на електрически велосипеди са изцяло свързани в облачното пространство и предоставят много нови функции, като например тренажор с план за физически активности, и по този начин съчетават няколко продукта в един. Отиваш до работа и в същото време правиш фитнес тренировка.
В бъдеще който извади по-добър и по-високотехнологичен електрически велосипед, ще има и преимущество на пазара. Има много медийни страници, в които се правят ревюта, тестове и препоръки за такива колела, и важното е ние да се съобразим с пазарните нужди. (Както например пуснахме електрическо колело с най-високия въртящ момент за нуждите на планинското колоездене.)

Или, накратко, първият печели.

Какъв е пазарният дял на Bosch при eBike компонентите и технологиите и каква е ролята на компанията в по-широк аспект?

- "Бош" продава своите решения на различни производители на колела по целия свят и в момента държи около 70% от пазара на тези велосипеди. Ние продаваме на около 1000 различни производителя нашите компоненти. Както вече споменах, "Бош" е лидер в момента в този бизнес и всички наши конкуренти до някаква степен гледат какво излиза от "Бош" и после го прилагат и в техните продукти. На практика "Бош" диктува пазара в момента и се надяваме това да се задържи така. Това за нас е голямо предизвикателство и огромен ресурс, който има само една цел: да бъдем първи в развитието на тези технологии. И самото бъдеще все повече означава свързаност. Свързаност, за която са нужни сериозни облачни услуги и алгоритми за работа с големи бази данни и тяхното анализиране. Ето и наградите, които получаваме с годините: https://www.bosch-ebike.com/en/service/awards-test-wins.

Какви са плановете на Bosch по отношение на eBike компоненти в бъдеще?

- За моделите, които ще излязат догодина, информация ще има, когато сме напълно готови. Това, което мога да кажа, е, че от тази година вече постигнахме обновяване на софтуера чрез свързаност и облачни услуги, много сходно с електрическите автомобили. Сигурността на комуникацията и данните става все по-голямо предизвикателство. Например за нас е важно да не се използват зарядни, които биха могли да предизвикат пожар на батерията. Може да следите всички иновации и новини за нас на: https://www.bosch-ebike.com/en/news.

"Бош Инженеринг Център София" вече е ключов играч в разработките за електрически велосипеди. В бъдеще е планирано да се разрастват екипите и да се разработват част от компонентите на колелото изцяло в София, като говорим както за софтуерната, така и за механичната и хардуерната част на продуктите. По този начин затваряме целия цикъл на развой на един продукт в София.

Визитка

Костадин Кичев е ръководител на отдел в "Бош Инженеринг Център София". С електроника се занимава от много ранни ученически години покрай баща си, който също е инженер. Професионалната си кариера започва още в 10 клас във фирми, които произвеждат и проектират електроника и софтуера към нея. През 2007 започва кариерата си в автомобилната индустрия с множество проекти. От 2015 г. е ръководител на отдел, в "Бош" е от началото на 2019 г.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.