Как крипто продуктите променят света

Как крипто продуктите променят света

Силви Ангелов, продуктов мениджър в Nexo

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
5251 прочитания

Крипто ентусиаст от 2013 г., Силви Ангелов е професионалист с над десет години опит в софтуерния бранш. Завършва "Финанси" през 2012 г. и още като студент започва своята кариера във финансовия сектор, за да открие, че призванието му е измислянето, създаването и управлението на продукти. Част от екипа от самото начало, Силви Ангелов се грижи за продуктовата линия в Nexo - българската компания, която пренарежда картата на световните дигитални финанси със своите решения.

За голяма част от нас достъпът до финансови услуги е най-нормално нещо. В същото време около 1 млрд. души по света нямат никакъв досег до финансови услуги, дори до банкова сметка, която да използват за най-елементарни нужди. Това е проблем, който влияе не само на качеството на живот, но и на развитието на цели региони.

Междувременно се откроява и друга тенденция - нарастващо недоверие или липса на интерес към познатите решения. Проучване на Global Findex показва, че към 2017 г. хора на възраст между 15 и 24 години използват все по-малко традиционни финансови продукти спрямо по-възрастните и често споделят, че ги свързват с нещо тромаво и трудно. Виждаме промяна обаче, когато финансите срещнат технологиите - интересът се покачва значително, както си проличава от възхода на финтех и дигиталните активи. Но как един крипто продукт може да се наложи на глобалния пазар, какво обуславя успеха му и най-важното - какви проблеми решава, са въпроси, които отправихме към единствената българска компания, която за три години се нареди сред водещите институции за дигитални активи в света.

Какви проблеми решават крипто продуктите и как облекчават ежедневието на потребителите?

Още в началото ще припомня, че в същността си криптото е създадено от хора за хора, съответно реалните проблеми, които решава, изобщо не са един и два. Един такъв сериозен казус е осигуряване на финансови услуги за хора, които не са имали достъп до такива. Може да звучи странно на някой от България, защото винаги сме приемали този "лукс" за даденост, но голяма част от света няма достъп до банкиране или привилегията да инвестира. Замислете се какви огромни бариери за развитие издига това. Ето защо не говорим просто за демократизация на финансите, а за естествената еволюция на финансовата индустрия, която отдавна трябваше да се изкачи няколко стъпала напред. И по-добро решение на реален житейски проблем плюс добавената му стойност не мисля, че би могло да има.

Друг аспект е най-нормалната нужда да оперираш с активите си свободно, без да зависиш от трета страна, нейното работно време и тромави ограничения. Всичко това, комбинирано с постоянно растящата инфлация в световен план, кара големи и малки инвеститори -- от хедж фондове до пенсионери и студенти, да търсят естествена бариера срещу нея в крипто. Наскоро Ел Салвадор прие биткойн за официално платежно средство. Това не е случайност, а началото на цяла вълна. Давам пример - в нашата платформа са влизали хора от всяка, подчертавам, всяка една държава по света. Колко банкови институции могат да се похвалят с това? И този феномен се дължи на факта, че традиционните финанси не са на първо място съобразени с нуждите на потребителите, не са бутани напред от мисълта не просто да решат казус, а да са 50 стъпки напред.

Не на последно място крипто има значителни позитивни косвени ефекти. Все по-масовата употреба на крипто продуктите, както и засиленият медиен интерес допринесоха за огромния скок в областта на финансовата грамотност в световен мащаб. За първи път живеем във време, в което масово нефинансисти, т.е. обикновени хора със своите човешки проблеми, оперират с финансови термини и инструментариум. Това изобщо не е за подценяване и тепърва ще видим реалните ефекти върху световната икономика.

Продуктите еволюират заедно с нарастващата популярност на криптовалутите, но кои са най-важните изисквания за едно успешно решение - както технически, така и за потребителите?

- За да пишеш последната глава в историята на финансите, вече е нужно да я програмираш.

Това не е статичен процес. Крипто продуктите преживяват постоянна еволюция благодарение на факта, че индустрията наистина чува своите потребители. В крайна сметка най-важното за всеки продукт е да има потребители, а днес успешните такива работят 24 часа в денонощието, 365 дни в годината. Ясен пример са продуктите на Nexo, разпознати от над 1.5 млн. души по света. Именно благодарение на нашите решения те могат наистина да усетят демократизацията на финансите - да оперират свободно с активите си. И всичко се корени в една голяма идея, решаваща пореден нормален проблем - да използваш стойността на своето крипто, без да се налага да го продаваш, защото вярваш, че може да ти донесе повече.

През 2017 г. това определено беше реален казус - до този момент алтернатива нямаше и се налагаше да продаваш, вместо да пазиш активите си. Реализирайки тази голяма идея с много труд и вяра, създадохме ниша на пазара, която главоломно се развива паралелно с растящата популярност на крипто. Разбира се, един продукт не може да спре до голямата идея, тя трябва постоянно да се развива и да еволюира. Да не забравяме, че днес криптото е най-динамичната индустрия на стойност 2.4 трилиона долара.

Затова най-важно е да предусетим потребностите на потребителите си и да им отговорим със сигурна и интуитивна услуга.

Числата говорят най-точно - няма по-обективен съдник от крайния потребител. За последната половин година транзакциите ни се утроиха и достигнаха 30 млрд. долара, а активите, които управляваме, скочиха на 15 млрд. долара. Това ни прави не просто гигант на пазара, а компания, която слуша, чува и разбира потребителите си и има екип зад гърба си, който работи неуморно за тези резултати. Всеки един от нас среща разнообразни казуси от целия спектър на технологиите, но благодарение на това се учим и развиваме всеки ден. Мислим с емпатия, подобряваме решения или разработваме напълно нови подходи - единственият начин да създадем устойчиви решения в една наистина революционна индустрия.

Кои са главните предизвикателства пред крипто продуктите и какво още им е нужно, за да станат част от ежедневието на практически всеки човек със смартфон?

- Винаги най-голямото предизвикателство е страхът от новото - да прескочиш естествената си бариера, да осъзнаеш, че то чука на вратата и да видиш какво ти носи. Това е напълно нормално, видели сме го още от електрифицирането и телефонната мрежа, през интернет до днес в лицето на биткойн.

Посоката на възприемане на крипто е ясна и сигурна, особено с навлизането на централните банки, както и с напливa на големи институционални имена като MicroStrategy, Morgan Stanley и Boston Mutual, а и многото бизнеси, които ги последваха - WeWork, списание Timе, кой ли още не. Зрелищното публично предлагане на акции на Coinbase сложи един от най-важните щрихи в картината на бъдещето на финансите. От друга страна, интеграцията на крипто като платежна опция в PayPal, както и навлизането на играчи като MasterCard и Visa, спомага потребителите да преминат плавно в екосистемата. Крипто дебитните и кредитни карти или като нашата Nexo карта, която може да се използва и като кредитна, и като дебитна, позволяват да си купиш списание със или срещу дигиталните си активи - естествената стъпка напред. Да не говорим за централните банки, които започнаха да развиват дигитални валути през изминалата година, това вече не е новина.

Ето защо дори скептиците започнаха малко по малко да се съгласяват, че криптото ще бъде "новото нормално". Сигурен съм, че съвсем скоро ще станем свидетели на онова бъдеще, към което и ние в Nexo се стремим - бъдеще на едно по-справедливо общество със споделена икономика, в което имаме демократизирана и прозрачна финансова система, банкови услуги за тези, които не са имали достъп до такива, и токенизация на всякакви активи.

Крипто ентусиаст от 2013 г., Силви Ангелов е професионалист с над десет години опит в софтуерния бранш. Завършва "Финанси" през 2012 г. и още като студент започва своята кариера във финансовия сектор, за да открие, че призванието му е измислянето, създаването и управлението на продукти. Част от екипа от самото начало, Силви Ангелов се грижи за продуктовата линия в Nexo - българската компания, която пренарежда картата на световните дигитални финанси със своите решения.

За голяма част от нас достъпът до финансови услуги е най-нормално нещо. В същото време около 1 млрд. души по света нямат никакъв досег до финансови услуги, дори до банкова сметка, която да използват за най-елементарни нужди. Това е проблем, който влияе не само на качеството на живот, но и на развитието на цели региони.

Междувременно се откроява и друга тенденция - нарастващо недоверие или липса на интерес към познатите решения. Проучване на Global Findex показва, че към 2017 г. хора на възраст между 15 и 24 години използват все по-малко традиционни финансови продукти спрямо по-възрастните и често споделят, че ги свързват с нещо тромаво и трудно. Виждаме промяна обаче, когато финансите срещнат технологиите - интересът се покачва значително, както си проличава от възхода на финтех и дигиталните активи. Но как един крипто продукт може да се наложи на глобалния пазар, какво обуславя успеха му и най-важното - какви проблеми решава, са въпроси, които отправихме към единствената българска компания, която за три години се нареди сред водещите институции за дигитални активи в света.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.

Още от Капитал