С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 17 май 2019, 11:27, 9097 прочитания

ТЕЦ "Варна" - милиони без покритие

Държавата плаща на Ахмед Доган за нещо, което не е сигурно, че може да получи, тъй като техническото състояние на ТЕЦ-а не позволява безопасното му управление

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Техническото състояние на ТЕЦ "Варна" не позволява безопасното му управление, но централата печели от търга на държавата за предоставяне на т.нар. студен резерв.
  • Планираните ремонти са отложени с година и на практика централата остава в предаварийно състояние.
  • "Булгартрансгаз" ще инвестира в разширение на захранващия газопровод, за да може ТЕЦ-ът да заработи с пълна мощност.

Част от темата

Бизнес империята на Доган

Каквото поиска падишахът

Ролята на ГЕРБ за "изпирането" Ахмед Доган и държавните подаръци за бизнеса му нареждат премиера Борисов до всички управлявали след 2001 г. по наложения от "сараите" модел

Пристан за избрани

С ускорени процедури пристанището на ТЕЦ "Варна" е на път да вземе от държавата бизнес за 70 млн. лв. на година

Заради аварии единственият официално работещ енергоблок на ТЕЦ "Варна" не може да се управлява съгласно зададените мощности от Електроенергийния системен оператор (ЕСО), въпреки че получава милиони от същото това държавно дружество за предоставянето на студен резерв. Това става ясно от обяснения на самото ръководство на притежаваната от Ахмед Доган централа, които са публикувани в документите към една от обществените поръчки за ремонт на оборудването на блок №6 на ТЕЦ-а. Казано иначе, държавата плаща за нещо, което не е сигурно, че може да получи. А както изглежда, ще продължи да плаща и през тази година, тъй като ремонт на проблемната мощност няма да бъде извършен поне до 2020 г.

Тази порочна практика за съжаление не е нова - в началото на 2017 г. свързаната с Христо Ковачки "Топлофикация Русе" не успя да заработи, въпреки че ѝ бе платно да стои в готовност. Което показва, че схемата със студения резерв е по-скоро начин да се осигурят приходи за притежавани от определени лица централи, отколкото средство за гарантиране на електрозахранването.


Неуправляем проблем

Проблемът с техническото състояние на агрегатите на ТЕЦ "Варна" не е изненадващ, тъй като централата бе прекратила дейността си още на 1 януари 2015 г. и оттогава не са правени никакви профилактики или ремонти. Въпреки това през 2018 г. тя успя да спечели 27.4 млн. лв. от търговете за предоставяне на готовност за студен резерв до 31 юли 2019. Формално тогава ТЕЦ-ът участва само с шести енергоблок, който единствен беше минал необходимите тестове.

По информация от ЕСО за периода от 1 август 2018 до 27 март т.г. ТЕЦ "Варна" е работила в състояние "активиран студен резерв" почти 284 часа. Още на 2 февруари 2019 г. обаче изпълнителният директор на централата Данаил Папазов е взел решение за обявяването на обществена поръчка за извършването на спешен ремонт на агрегатите на блок №6. В мотивите си за това Папазов е записал, че "последните три принудителни спирания на блок №6 са вследствие на пробив на тръба от екранна система на котел №6".



Според документацията "пробивите са били значителни, поради което не може да се регулира котелът и е невъзможно да се управлява съгласно зададените мощности от системния оператор". При извършване на проверка на дефектните тръби е установено чрез замерване на дебелината, че са в долна допустима граница на изтъняване. "Това от своя страна показва тенденция към недобра експлоатационна надеждност и потенциално системно авариране на котел по време на работа", пише още в описанието на поръчката.

Поради това е взето решение, че е необходимо в най-кратък възможен срок да се изведе котелът в планов ремонт за пълно отстраняване на дефектите и да се подменят изтънелите тръби от екранна система. Целта е по този начин да се обезпечи стабилна и безаварийна работа на 6-и блок с технико-икономически показатели, съответстващи на утвърдените нормативни характеристики. Това обаче не се случва.

По план изпълнението на обществената поръчка е трябвало да приключи до 31 май 2019 г. А в периода от 1 до 10 юни е трябвало да се извършват локални и комплексни проби по спомагателното и основното оборудване. Документи за участие в търга подават две фирми - "Ремонтстрой" и "Дитсман Енергоремонт холдинг". Но още на 11 март Папазов издава решение за прекратяване на процедурата.

Няма газ - няма ремонти

Строената през 60-те години на миналия век централа има нужда от основен ремонт

Строената през 60-те години на миналия век централа има нужда от основен ремонт

Фотограф: Капитал

Като причина за спирането на поръчката изпълнителният директор на ТЕЦ "Варна" посочва невъзможността "Булгартрансгаз" да осигури в рамките на 2019 г. необходимото количество природен газ за работата на три енергоблока. Идеята е била при провеждането на новите конкурси за предоставяне на студен резерв за следващия период до 31 юли 2020 г. централата на Доган да може да участва с три блока, така че да изхвърли от схемата ТЕЦ-овете на Ковачки и да получи близо 60 милиона. По информация на "Капитал" тестовете на 4-ти блок са минали успешно едва в началото на тази година, а в момента се правят изпитанията на 5-и блок.

Основната пречка за пускането им в експлоатация в момента е невъзможността да бъдат захранвани с природен газ. Тръбата от газоразпределителна станция Страшимирово до централата е с малък капацитет (40 хил. куб.м на час), тъй като е предвидена само за разпалване на блоковете, а часовият разход на природен газ само за един котел е 60 хил. куб.м.

Когато става ясно, че необходимите количества газ няма как да бъдат осигурени, Папазов решава, че е по-изгодно да не прави точно сега ремонт на дефектиралия 6-и блок. "Поради тази съществена промяна в обстоятелствата става технически и икономически нецелесъобразно извеждането в ремонт на блок №6 два пъти в толкова кратък период - и през 2019, и отново през 2020 г., когато е планирана програмата по екологизация на блокове №4, №5 и №6, с която да се изпълнят изискванията на новото комплексно разрешително", пише в мотивите за прекратяването на търга. Със същите мотиви са спрени и други ключови за безопасното функциониран на блок №6 обществени поръчки. Една от тях например е за пещостроителни и изолационни работи, които включват демонтаж и възстановяване на изолацията на пещна камера, основани горелки, люкове, екранна система, конвективни шахти на парогенератора и т.н. Отменена е и подмяната на електрооборудването на проблемната мощност, а доставката на тръби пропада сама, тъй като нито един кандидат не подава оферта.

От ЕСО обясниха за "Капитал", че не са извършвали проверки на място в ТЕЦ "Варна" за експлоатационна годност на съоръженията, тъй като нямат вменени задължения съгласно българското законодателство да извършват такива дейности. "ЕСО извършва контрол на работата на съоръженията на ТЕЦ "Варна", както и на останалите производители, чрез средствата за търговско измерване и за телеуправление и телекомуникация в реално време. Посредством тези средства през зимния период са установени проблеми в часовете, в които блоковете на ТЕЦ "Варна" са работили, за което съгласно договорът с централата са наложени санкции от над 2 млн.лв.", заявиха още от държавното дружество и посочиха, че при установени несъответствия няма да допуснат централата до новите търгове за студен резерв. Такива се очаква да бъдат обявени през юни.

Държавата в услуга

Ако държавата беше тази, която доведе до затваряне ТЕЦ "Варна", докато той беше собственост на CEZ, сега пак тя е в основата на бързото му възстановяване, вече под контрола на Ахмед Доган. И тук не става въпрос само за спрените плащания за студен резерв по времето на чехите и сегашното им щедро раздаване. Още през 2013-а и 2014 г. са били обсъждани варианти за спасяването на дружеството, като се превключи от въглища на газ. Но мярката не е осъществена, тъй като държавата не гарантира пред CEZ доставките на природен газ.

Сега обаче в инвестиционния план на държавната "Булгартрансгаз" за 2019-2020 г. вече е включена реконструкцията на газопреносната мрежа от разпределителната станция Страшимирово до ТЕЦ "Варна". Така най-късно догодина централата на Доган ще бъде подсигурена с гориво за три енергоблока и не само, че ще може да си възстанови бързо направените инвестиции, но и ще започне да печели. Още повече че от финансовия отчет на държавния газов доставчик "Булгаргаз" става ясно, че ТЕЦ "Варна" не си плаща за получените количества. Дълговете му в края на 2018 г. са 6.7 млн. лв., а към 31 март 2019 спадат до 6.6 милиона, но 80% от тях са вече просрочени.
Инвестиции

Според сключените договори за възлагане на обществени поръчки ТЕЦ "Варна" е инвестирала в ремонти и модернизация на енергоблоковете си близо 14.7 млн. лв. през последната година. Тази сума обаче, изглежда, е крайно недостатъчна, за да се гарантира безопасната експлоатация на мощностите и през април централата е обявила няколко нови процедури за профилактика, поддръжка и ремонт на различни системи. "Целта е да се осигури техническа и експлоатационна сигурност на съоръженията на централата за безаварийна работа за срок от една година с опция за удължаване с още една година", се казва в документацията на търговете, чийто общ бюджет е близо 3.7 млн. лева.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Русия влиза по втория начин в "Турски поток" Русия влиза по втория начин в "Турски поток"

Тръбите за газопровода са произведени от руски заводи и доставени в Бългаия още преди да е ясно кой ще е строителят

20 сеп 2019, 1148 прочитания

Държавата подписа със саудитската Arkad за строежа на "Български поток" 2 Държавата подписа със саудитската Arkad за строежа на "Български поток"

Проектът за близо 3 млрд. лв. трябва след 250 дни да направи възможен транзит на руски газ от Турция през България към Сърбия

18 сеп 2019, 3229 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 9099 прочитания

20 сеп 2019, 4866 прочитания

20 сеп 2019, 2626 прочитания

20 сеп 2019, 1826 прочитания

20 сеп 2019, 1818 прочитания

Всички новини
Бюлетин

Бюлетин "Енергетика"

Всяка седмица най-важното от енергийния сектор във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Енергетика" Затваряне
Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит