С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 11 юни 2019, 16:50, 5342 прочитания

Само два кандидата поискаха поръчка на "Булгартрансгаз" за 350 млн. лв.

Едната оферта е на германската Ferrostaal с ГБС, другата е на малка фирма за климатични системи с партньори от Украйна и Беларус

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В един от най-големите търгове на годината - за 350 млн. лв., бяха подадени едва две оферти, при това едната - от кандидат със спорен опит и малък оборот. Поръчката е на държавното "Булгартрансгаз" и е за изграждането на две компресорни станции за продължението на "Турски поток" през България. Единият от кандидатите е консорциум "Расово-Провадия КС", с водещ партньор дистрибуторът на климатични системи "Климатроник" ЕООД и участници украинско, беларуско и испанско дружество. Другият е обединение между българската ГБС и германската Ferrostaal.

"Булгартрансгаз" бърза с провеждането на тази процедура, тъй като въпросните компресори са необходими, за да може още от следващата година руският природен газ да бъде транспортиран по част от съществуващите сега газопроводи между Провадия и Полски Сеновец (Великотърновско). Последното се налага, тъй като за начало ще бъде построен само участъкът на "Турски поток" през България от сръбската граница до Полски Сеновец.


С тези допълнителни разходи, които в действителност ще бъдат над 350 млн. лв. заради лихвите, икономическата полза от бъдещия газопровод става все по-имагинерна.

Кои са кандидатите

Предвид мащабите и сложността на обществената поръчка единият от кандидатите изглежда не съвсем на място. Става дума за консорциум "Расово-Провадия КС", чийто водещ партньор е "Климатроник". Дружеството, чийто собственик е Цветелина Персийска, се занимава основно с проектиране и изграждане на климатични системи, което няма общо с мощните компресорни станции за транзит на природен газ. А апогеят в приходите на компанията е през 2017 г., когато оборотът е под 18 млн. лв.



Партньорите на "Климатроник" също са интересни. Единият от тях е украинската "ТОВ Полтаваспецмонтаж", която според сайта ѝ се занимава с индустриално строителство, включително в нефтената и газова сфера. Участието ѝ точно в този търг обаче е повече от изненадващо, тъй като проектът за преминаването на "Турски поток" през България обслужва руските интереси за заобикаляне на Украйна при транзита на природен газ.

Не по-малко странно е и присъствието на беларуската ЗАО "Алвора", която работи основно в строителния сектор, но няма данни досега да е работила извън страната. Третият чужд участник в консорциум "Расово-Провадия КС" е испанската консултантска компания TEC Cuatro.

Конкурентния участник е обединение "Ферощал Балкангаз", което е съставено от германския гигант Ferrostaal Industrieanlagen, част от MPC Industries, българските ГБС и "Главболгарстрой интернешънъл".

Финансирането

Важна подробност при тази обществена поръчка е, че "Булгартрансгаз" ще осигури само авансовите плащания, докато основната част от финансирането ще е ангажимент на изпълнителя. Едва след въвеждането на компресорите в експлоатация и получаването на първите приходи от транзит на природен газ държавната компания ще започне да изплаща инвестицията. Според договора това трябва да стане в рамките на 24 месеца, като оскъпяването ще бъде определено от самите кандидати в ценовите им оферти.

Същата схема е използвана и за самото строителство на транзитния газопровод през България.

Какво ще се строи

Основните дейности, включени в новата обществената поръчка, предвиждат изработване на инвестиционен проект, доставка на материали, оборудване и строително-монтажни работи на две компресорни станции. Едната ще е до Провадия, а другата - при монтанското село Расово. В първата ще има 4 газотурбокомпресорни агрегата с номинална мощност 10 мВт всеки, а втората - с 3 турбини всяка с мощност 12 мВт.

За да бъдат свързани новите компресорни станции с газопреносната мрежа на "Булгартрансгаз", ще бъдат проектирани и изградени входящи и изходящи връзки и оптична кабелна линия. Отделно ще бъдат проектирани и изграждани пътни връзки, електрозахранване, водоснабдяване и канализация и др.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България внася повече ток, отколкото изнася 4 България внася повече ток, отколкото изнася

Страната отново е първа в Европа по цена на борсовия ток

21 яну 2020, 3109 прочитания

Германия ще извади въглищата от употреба най-късно до 2038 г. 2 Германия ще извади въглищата от употреба най-късно до 2038 г.

Производителите в сектора ще получат компенсации в общ размер на 40 млрд. евро

20 яну 2020, 1591 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Енергетика"

Всяка седмица най-важното от енергийния сектор във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Енергетика" Затваряне
КЗК отхвърли жалбата на "Топливо-2" срещу газовата връзка с Гърция

Казусът се пренася във ВАС и може да стане причина за забавянето на проекта

Още от Капитал
Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10