ГБС вероятно ще спечели търг по "Турски поток" за 350 млн. лв.

Самият газопровод е под въпрос заради обжалвания в съда

Новите компресорни станции трябва да осигурят преноса на газ от турската до сръбската граница
Новите компресорни станции трябва да осигурят преноса на газ от турската до сръбската граница    ©  Юлия Лазарова
Новите компресорни станции трябва да осигурят преноса на газ от турската до сръбската граница
Новите компресорни станции трябва да осигурят преноса на газ от турската до сръбската граница    ©  Юлия Лазарова

Консорциумът между българската ГБС и германската Ferrostaal е почти сигурен победител в един от най-големите търгове за тази година - този на държавното "Булгартрансгаз" за изграждането на две компресорни станции за продължението на "Турски поток" през България. Прогнозната стойност на поръчката е 351 млн. лв. без ДДС, а офертата на ГБС и германците е 350.8 милиона. Единственият конкурент - обединение на малка фирма за климатични системи с партньори от Украйна и Беларус, е предложил над 369 млн. лв., което е над бюджета на процедурата.

В същото време строежът на самия газопровод от турската до сръбската граница остава под въпрос. На 11 юли Върховният административен съд окончателно забрани на "Булгартрансгаз" да подпише договор със свързаното с руската ТМК обединение "Газово развитие и разширение в България", докато не приключи окончателно спорът за безпрецедентното отстраняване на саудитския консорциум "Аркад". Първото заседание по това дело е насрочено за 24 септември.

Така обаче може да се окаже, че "Булгартрансгаз" ще възложи строителството на компресорни станции, без да е ясно кога и дали въобще ще има нужда от тях. Освен това подписаният в началото на тази година договор с "Газпром" предвижда преносът на газ от Турция към Сърбия да започне още от 2020 г. - нещо, което вече е невъзможно да се случи и може да доведе до финансови загуби или дори до разваляне на споразумението.

Кои са кандидатите

Очертаващият се победител в търга за компресорите е обединение "Ферощал Балкангаз", което е съставено от българските ГБС и "Главболгарстрой интернешънъл" и германската Ferrostaal Industrieanlagen. Наличните данни за чуждестранния партньор обаче са повече от оскъдни, като според самия сайт на Ferrostaal към момента дружеството е част от базирания в Хамбург холдинг MPC Industries. В същото време посочените в документацията управители са част от Deutsche Industrieanlagen, на чийто сайт Ferrostaal Industrieanlagen е посочена като акционер.

Последните изпълнени проекти според интернет страницата на Ferrostaal са от преди няколко години, като няма данни за актуалното финансово състояние. В същото време в германската секция на Уикипедия компанията се свързва с редица корупционни афери, включващи политици от Гърция и Португалия. Така или иначе нейното участие в консорциума с ГБС е само 10% и явно е привлечена колкото да покрие изискванията за допустимост на кандидатите.

Предвид мащабите и сложността на обществената поръчка предложилият по-високата цена кандидат изглежда не съвсем на място. Става дума за консорциум "Расово-Провадия КС", чийто водещ партньор (с 55% дял) е "Климатроник". Дружеството, чийто собственик е Цветелина Персийска, се занимава основно с проектиране и изграждане на климатични системи, което няма общо с мощните компресорни станции за транзит на природен газ. А приходите на компанията за миналата година едва достигат 30 млн. лв.

Партньорите на "Климатроник" също са интересни. Единият от тях е украинската "ТОВ Полтаваспецмонтаж", която според сайта ѝ се занимава с индустриално строителство, включително в нефтената и газова сфера. Участието ѝ точно в този търг обаче е повече от изненадващо, тъй като проектът за преминаването на "Турски поток" през България обслужва руските интереси за заобикаляне на Украйна при транзита на природен газ. Не по-малко странно е и присъствието на беларуската ЗАО "Алвора", която работи основно в строителния сектор, но няма данни досега да е работила извън страната. Третият чужд участник в консорциум "Расово-Провадия КС" е испанската консултантска компания TEC Cuatro.

Какво ще се строи

Основните дейности, включени в обществената поръчка, предвиждат изработване на инвестиционен проект, доставка на материали, оборудване и строително-монтажни работи на две компресорни станции. Едната ще е до Провадия, а другата - при монтанското село Расово. В първата ще има 4 газотурбокомпресорни агрегата с номинална мощност 10 мВт всеки, а втората - с 3 турбини всяка с мощност 12 мВт.

За да бъдат свързани новите компресорни станции с газопреносната мрежа на "Булгартрансгаз", ще бъдат проектирани и изградени входящи и изходящи връзки и оптична кабелна линия. Отделно ще бъдат проектирани и изграждани пътни връзки, електрозахранване, водоснабдяване и канализация и др.

Важна подробност при тази обществена поръчка е, че "Булгартрансгаз" ще осигури само авансовите плащания, докато основната част от финансирането ще е ангажимент на изпълнителя. Едва след въвеждането на компресорите в експлоатация и получаването на първите приходи от транзит на природен газ държавната компания ще започне да изплаща инвестицията. Според договора това трябва да стане в рамките на 24 месеца, като оскъпяването ще бъде определено от самите кандидати в ценовите им оферти.

Същата схема е използвана и при търга за самото строителство на транзитния газопровод през България.

Още от Капитал