ГБС вероятно ще спечели търг по "Турски поток" за 350 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ГБС вероятно ще спечели търг по "Турски поток" за 350 млн. лв.

Новите компресорни станции трябва да осигурят преноса на газ от турската до сръбската граница

ГБС вероятно ще спечели търг по "Турски поток" за 350 млн. лв.

Самият газопровод е под въпрос заради обжалвания в съда

Ивайло Станчев
6222 прочитания

Новите компресорни станции трябва да осигурят преноса на газ от турската до сръбската граница

© Юлия Лазарова


Консорциумът между българската ГБС и германската Ferrostaal е почти сигурен победител в един от най-големите търгове за тази година - този на държавното "Булгартрансгаз" за изграждането на две компресорни станции за продължението на "Турски поток" през България. Прогнозната стойност на поръчката е 351 млн. лв. без ДДС, а офертата на ГБС и германците е 350.8 милиона. Единственият конкурент - обединение на малка фирма за климатични системи с партньори от Украйна и Беларус, е предложил над 369 млн. лв., което е над бюджета на процедурата.

В същото време строежът на самия газопровод от турската до сръбската граница остава под въпрос. На 11 юли Върховният административен съд окончателно забрани на "Булгартрансгаз" да подпише договор със свързаното с руската ТМК обединение "Газово развитие и разширение в България", докато не приключи окончателно спорът за безпрецедентното отстраняване на саудитския консорциум "Аркад". Първото заседание по това дело е насрочено за 24 септември.

Така обаче може да се окаже, че "Булгартрансгаз" ще възложи строителството на компресорни станции, без да е ясно кога и дали въобще ще има нужда от тях. Освен това подписаният в началото на тази година договор с "Газпром" предвижда преносът на газ от Турция към Сърбия да започне още от 2020 г. - нещо, което вече е невъзможно да се случи и може да доведе до финансови загуби или дори до разваляне на споразумението.

Кои са кандидатите

Очертаващият се победител в търга за компресорите е обединение "Ферощал Балкангаз", което е съставено от българските ГБС и "Главболгарстрой интернешънъл" и германската Ferrostaal Industrieanlagen. Наличните данни за чуждестранния партньор обаче са повече от оскъдни, като според самия сайт на Ferrostaal към момента дружеството е част от базирания в Хамбург холдинг MPC Industries. В същото време посочените в документацията управители са част от Deutsche Industrieanlagen, на чийто сайт Ferrostaal Industrieanlagen е посочена като акционер.

Последните изпълнени проекти според интернет страницата на Ferrostaal са от преди няколко години, като няма данни за актуалното финансово състояние. В същото време в германската секция на Уикипедия компанията се свързва с редица корупционни афери, включващи политици от Гърция и Португалия. Така или иначе нейното участие в консорциума с ГБС е само 10% и явно е привлечена колкото да покрие изискванията за допустимост на кандидатите.

Предвид мащабите и сложността на обществената поръчка предложилият по-високата цена кандидат изглежда не съвсем на място. Става дума за консорциум "Расово-Провадия КС", чийто водещ партньор (с 55% дял) е "Климатроник". Дружеството, чийто собственик е Цветелина Персийска, се занимава основно с проектиране и изграждане на климатични системи, което няма общо с мощните компресорни станции за транзит на природен газ. А приходите на компанията за миналата година едва достигат 30 млн. лв.

Партньорите на "Климатроник" също са интересни. Единият от тях е украинската "ТОВ Полтаваспецмонтаж", която според сайта ѝ се занимава с индустриално строителство, включително в нефтената и газова сфера. Участието ѝ точно в този търг обаче е повече от изненадващо, тъй като проектът за преминаването на "Турски поток" през България обслужва руските интереси за заобикаляне на Украйна при транзита на природен газ. Не по-малко странно е и присъствието на беларуската ЗАО "Алвора", която работи основно в строителния сектор, но няма данни досега да е работила извън страната. Третият чужд участник в консорциум "Расово-Провадия КС" е испанската консултантска компания TEC Cuatro.

Какво ще се строи

Основните дейности, включени в обществената поръчка, предвиждат изработване на инвестиционен проект, доставка на материали, оборудване и строително-монтажни работи на две компресорни станции. Едната ще е до Провадия, а другата - при монтанското село Расово. В първата ще има 4 газотурбокомпресорни агрегата с номинална мощност 10 мВт всеки, а втората - с 3 турбини всяка с мощност 12 мВт.

За да бъдат свързани новите компресорни станции с газопреносната мрежа на "Булгартрансгаз", ще бъдат проектирани и изградени входящи и изходящи връзки и оптична кабелна линия. Отделно ще бъдат проектирани и изграждани пътни връзки, електрозахранване, водоснабдяване и канализация и др.

Важна подробност при тази обществена поръчка е, че "Булгартрансгаз" ще осигури само авансовите плащания, докато основната част от финансирането ще е ангажимент на изпълнителя. Едва след въвеждането на компресорите в експлоатация и получаването на първите приходи от транзит на природен газ държавната компания ще започне да изплаща инвестицията. Според договора това трябва да стане в рамките на 24 месеца, като оскъпяването ще бъде определено от самите кандидати в ценовите им оферти.

Същата схема е използвана и при търга за самото строителство на транзитния газопровод през България.

Консорциумът между българската ГБС и германската Ferrostaal е почти сигурен победител в един от най-големите търгове за тази година - този на държавното "Булгартрансгаз" за изграждането на две компресорни станции за продължението на "Турски поток" през България. Прогнозната стойност на поръчката е 351 млн. лв. без ДДС, а офертата на ГБС и германците е 350.8 милиона. Единственият конкурент - обединение на малка фирма за климатични системи с партньори от Украйна и Беларус, е предложил над 369 млн. лв., което е над бюджета на процедурата.

В същото време строежът на самия газопровод от турската до сръбската граница остава под въпрос. На 11 юли Върховният административен съд окончателно забрани на "Булгартрансгаз" да подпише договор със свързаното с руската ТМК обединение "Газово развитие и разширение в България", докато не приключи окончателно спорът за безпрецедентното отстраняване на саудитския консорциум "Аркад". Първото заседание по това дело е насрочено за 24 септември.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK