С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 4 сеп 2019, 15:49, 4020 прочитания

Държавата ще разшири газопровода до ТЕЦ "Варна"

"Булгартрансгаз" инвестира над 1 млн. лв., за да може централата на Ахмед Доган да увеличи мощността си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пореден жест от държавата ще получи Ахмед Доган при реализирането на бизнес начинанията си. След липсата на проверка за произхода на средствата, с които почетният председател на ДПС купи ТЕЦ "Варна", последвалото безпроблемно издаване на всички разрешителни за работата ѝ, както и предоставянето на многомилионните договори за студен резерв, сега държавата ще подсигури и захранването на централата с природен газ. За целта "Булгартрансгаз" ще инвестира над 1 млн. лв. в реконструкцията на станция "Страшимирово", която захранва ТЕЦ-а. По този начин още през следващата година ще могат едновременно да работят и трите блока на централата, докато сега газовата инфраструктура позволява пускането на само по един от тях.

Освен че в случая се инвестират държавни пари за целите на само един-единствен бизнесмен (газопроводът не може да се ползва от друг), е важно и това, че докато ТЕЦ "Варна" беше собственост на CEZ, държавата отказваше да осигури доставките на газ за нея и това стана една от причините за затварянето на мощността. Сега, когато собственик е Доган, обслужването на ТЕЦ-а вече е приоритет.


Какво точно ще се прави

От "Булгартрансгаз" посочват, че на 26 юни са сключили договор с ТЕЦ "Варна", който предвижда увеличаване на капацитета на газовите доставки към централата до 200 хил. куб. м на час. Сега газовата мрежа може да осигури максимум 120 хил. куб. м на час.

По принцип този проект е включен в годишната инвестиционна програма на "Булгартрансгаз" и дори се очакваше да бъде задвижен още в началото на година, за да може ТЕЦ "Варна" да задвижи и трите си енергоблока, чиито горивни инсталации са модифицирани да работят на газ. От една страна, това не се случи заради скоростното пускане на проекта за транзитен газопровод от турската до сръбската граница като продължение на "Турски поток" и всички свързани с него процедури. А от друга, се оказа, че част от мощностите на ТЕЦ "Варна" имат нужда от сериозни ремонти, преди да бъдат въведени в експлоатация и няма смисъл да се бърза със захранването им с природен газ.



Повече газ - повече милиони

Тъй като електроенергията на ТЕЦ "Варна" е неконкурентна на пазара (поради високата ѝ цена), единствените възможности за приходи на дружеството са договорите за студен резерв. За периода 1 юли 2019 г. - 30 юни 2020-а то ще получи около 27 млн. лв. от Електроенергийния системен оператор (ЕСО), за да стои в готовност и да се включва при нужда. С разширението на газопровода обаче, което трябва да е готово за 170 дни, и възможността да се пускат в експлоатация и трите енергоблока наведнъж, а не само по един, както е сега, централата ще може да кандидатства за много по-голям дял от парите за студен резерв. И най-вероятно ще го получи.

Казано иначе, държавата чрез "Булгартрансгаз" ще плати за реконструкцията на станция "Страшимирово", за да може след това, чрез ЕСО, да даде повече пари на ТЕЦ "Варна" за студен резерв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

"Турски поток" през България - колко ще дадем и колко ще получим 11 "Турски поток" през България - колко ще дадем и колко ще получим

Финансовите параметри на проекта са доста различни от розовата картина в политическото говорене

21 сеп 2019, 7518 прочитания

Русия влиза по втория начин в "Турски поток" Русия влиза по втория начин в "Турски поток"

Тръбите за газопровода са произведени от руски заводи и доставени в Бългаия още преди да е ясно кой ще е строителят

20 сеп 2019, 5972 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Енергетика"

Всяка седмица най-важното от енергийния сектор във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Енергетика" Затваряне
Доган сам щял да плати за новия газопровод до ТЕЦ-а си

"Булгартрансгаз" твърди, че ще построи нужната инфраструктура със собствени средства, но след това ТЕЦ "Варна" ще му ги върне

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата