"Турски поток" през България - колко ще дадем и колко ще получим
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Турски поток" през България - колко ще дадем и колко ще получим

Министър-председателят Бойко Борисов

"Турски поток" през България - колко ще дадем и колко ще получим

Финансовите параметри на проекта са доста различни от розовата картина в политическото говорене

Ивайло Станчев
17253 прочитания

Министър-председателят Бойко Борисов

© Юлия Лазарова


Извън скоростното подписване на договора за продължението на "Турски поток" през България със саудитския консорциум Arkad, включването на Русия в проекта по втория начин и кратките срокове за изпълнение, остава най-важният въпрос за този проект - ще печели ли България от него или не? Премиерът Бойко Борисов и министърът на енергетиката Теменужка Петкова на няколко пъти заявиха, че ползите за страната ще са транзитните такси, които "Газпром" ще плаща в следващите 20 години, но не казват нищо за разходите. А разгледан в детайли финансовата сметка въобще не излиза розова.

Очакваме над 9 млрд. лв. приходи през следващите 20 години

Невъзможно - договорените с "Газпром" постъпления са 6.81 млрд. лв.

Теменужка Петкова обяви в петък сутринта в ефира на bTV, че приходите от газопровода между турската и сръбската граница в следващите 20 години щели да бъдат над 9 млрд. лева. Тази сума обаче е изключително раздута и дори самата тя се опроверга в рамките на същото телевизионно участие, като каза, че очаква годишните приходи от транзитни такси да достигнат 420 млн. лева. Дори да приемем тази стойност за целия 20 годишен период, в който руската "Газпром" се е ангажирала да транспортира природен газ по тази тръба, това прави 8.4 млрд. лева.

Всъщност обаче сумата ще е далеч по-малка. От проведения в началото на тази година пазарен тест и сключения в резултат на него договор с "Газпром" съвсем ясно се вижда, че транзитните такси в първите две години след пускането на газопровода ще са по около 156 млн. лв. на година, а през следващите 18 години - по 362 милиона. Така общо за 20 години биха могло да се съберат малко над 6.81 млрд. лева от транзитни такси.

Цената е 1.1 млрд. евро

Не - това е само основния договор, по който се дължат лихви, а има и други разходи

Договорът със саудитският консорциум Arkad наистина е на стойност 1.1 млрд. евро или 2.15 млрд. лв. Но това е сума без ДДС, с начисляването на което става 2.58 милиарда. Освен това, според самия договор с Arkad парите ще бъдат осигурени от изпълнителя, а "Булгартрансгаз" ще ги възстановява в следващите 120 месеца, за което ще дължи и лихва. Тя е определена от арабите на ниво от 4.1% на година, което най-грубо би оскъпило финансирането с около 450 млн. лв.

Реално обаче разходите ще са още по-големи, тъй като за функционирането на газопровода ще бъдат изградени две компресорни станции - "Расово" и "Нова Провадия". Тяхната цена е 350 млн. лв. без ДДС или 420 млн. лв. с начислен данък. Също така не бива да се пропускат и инвестициите за газовите тръби в първите 11 км от турската граница и самата компресорна станция "Странджа". Те са на обща стойност от над 91 млн. лв. с ДДС.

Така общите разходи за продължението на "Турски поток" през България, според наличните документи, ще достигнат 3.54 млрд. лева.

Ще печелим от транзитни такси

Не и през първите 15 години

На пръв поглед приходите от 6.81 млрд. лв. надвишават значително разходи от 3.54 млрд. лв. и проектът изглежда печеливш. Но всъщност има експлоатационни разходи, без които транзитът на газ не би бил възможен. Според изчисленията на "Булгартрансгаз" те ще бъдат 131.4 млн. лв. на година, което за двадесет годишния период прави 2.63 млрд. лева. С други думи нетният ефект от приходите от транзитни такси по българския участък на "Турски поток" би бил около 640 млн. лв., които обаче ще се генерират едва след 15-тата година, когато проектът е напълно изплатен. Дори ДДС да бъде изваден от тези сметки, тъй като той все пак се събира от държавата, сумата ще бъде около 1.15 млрд. лева.

За да я спечели сума обаче държавата доброволно се отказа от 1.4 млрд. лв. гарантирани приходи от транзитни такси по сегашния договор с "Газпром" за пренос на газ по Трансбалканския газопровод. С което икономическа полза от новия проект напълно отстъпва място на геополитическите договорки.

Извън скоростното подписване на договора за продължението на "Турски поток" през България със саудитския консорциум Arkad, включването на Русия в проекта по втория начин и кратките срокове за изпълнение, остава най-важният въпрос за този проект - ще печели ли България от него или не? Премиерът Бойко Борисов и министърът на енергетиката Теменужка Петкова на няколко пъти заявиха, че ползите за страната ще са транзитните такси, които "Газпром" ще плаща в следващите 20 години, но не казват нищо за разходите. А разгледан в детайли финансовата сметка въобще не излиза розова.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181

    За гербаджиите Турски поток през България е само и единствено политически ПР и резане на лентички. Дали и колко ще спечелим или изгубим от проекта е без значение. Ето затова тиквите и калинките им са вредни и опасни за България - те не търсят българския интерес, а партийния, личния и на приближения им обръч. И това се повтаря всеки път, било в отношенията с руснаци, американци, европейци или на местна почва.

  • 2
    samoedin avatar :-|
    samoedin

    " На пръв поглед приходите от 6.81 млрд. лв. надвишават значително разходи от 3.54 млрд. лв. и проектът изглежда печеливш. Но всъщност има експлоатационни разходи, без които транзитът на газ не би бил възможен. Според изчисленията на "Булгартрансгаз" те ще бъдат 131.4 млн. лв. на година, което за двадесет годишния период прави 2.63 млрд. лева. С други думи нетният ефект от приходите от транзитни такси по българския участък на "Турски поток" би бил около 640 млн. лв., които обаче ще се генерират едва след 15-тата година, когато проектът е напълно изплатен.

    За да спечели въпросната сума обаче държавата доброволно се отказа от 1.4 млрд. лв. гарантирани приходи от транзитни такси по сегашния договор с "Газпром" за пренос на газ по Трансбалканския газопровод. С което икономическа полза от новия проект напълно отстъпва място на геополитическите договорки."

    Тъжна, тъжна реалност за всеки, който си мисли, че щом през нас ще минава газ, то автоматически ние минаваме на баснословни печалби и ставаме геополитически важен фактор ! Уви, сметките показват съвсем друго......

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    И какво като първите 15 г. ще се изплаща? Да не би да се строи дюнерджийница на франчайз, че да дадеш няколко хиляди и да печелиш?!

    Тези тръби ще функционират и много след тези 20 г. на договора. Сега е времето да си подсигурим тези транзитни разходи.

  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    От статията излиза, че газопроводът ще докара (по консервативни преценки) 2.8 милиарда лева за следващите 20 години.

    А ще струва около 3 милиарда (ДДС-то го пропускам защото държавата го плаща на самата себе си).

    Т.е. излиза, че за 20 години газопроводът, в общи линии, ще се изплати. Което е възвращаемост от почти 5% на година.

    Ако сметкита на Капитал са верни, то, всъщност, газопроводът не е толкова лоша идея.

  • 5
    tdd48354868 avatar :-|
    George Palazov

    Да разгледаме и косвените печалби от построяването на този и останалите газопроводи:
    Създават се работни места със заплати, осигуровки, данъци за държавата и т.н.
    Диверсификацията на газовите доставки ще доведе до по-ниска цена на газа в България, което също е един вид печалба за икономиката.
    По тези газопроводи освен руски ще може да се транспортира и газ от други доставчици- азерски, от Иран и т.н. Това означава и допълнителни транзитни такси.
    Колкото и да плюят някои по днешните управляващи, все пак по-голямата част от хората в България разбират, че това е най-доброто управление.

  • 6
    badboy14 avatar :-|
    badboy14


    До коментар [#] от "
    Николов
    ":

    Ами занеси един бизнес план с 5% възвращаемост в банките и ни се похвали като ти отпуснат кредит,стига да не се казваш Делян П ,щото там е друга работа вече.

  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#6:"badboy14"]Ами занеси един бизнес план с 5% възвращаемост в банките и ни се похвали като ти отпуснат кредит[/quote]

    Тези 5% са при доста консервативно заложени приходи. Освен това, тръбопровода на 20-тата година няма да го демонтират - ще се ползва и след това.

    Като изхождам от това, че Капитал е сложил дори и ДДС-то като разход си правя извода, че това е по-скоро медийна кампания. Просто някак не върви да кажат, че тази инициатива на Борисов е смислена.

    Единствената смислена критика е, че този проект подкопава икономически Украина и по този начин помага на Путин. Да, това е така. Но нека го криткуват за това, а не да си изсмукват от пръстите псевдо-икономически аргументи.

  • 8
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    А защо трябва ние да осигуряваме парите за тоя газопровод, откъде накъде? Ако някой (Русия или Турция) има интерес да го строи и да транзитира газ през нашата територия, нека си строи, но като си плаща (на нас, не ние на тях) . Да, обаче като нямаш сигурни клиенти и не знаеш дали изобщо ще излезеш на печалба ще ти е по-надалавера да набуташ някой да ти плати масрафа, па после квото сабя покаже. Демек - ние ще издухаме супата, за пореден път. Ма то който се е хванал на едно хоро с ония ватници на североизток не е прокопсал, доказателствата са навсякъде около нас...

  • 9
    tanas2 avatar :-@
    Танас

    Какви транзитни такси като газ няма а и няма да има тъй като няма в Русия компресор който да изтласка конденза и газта до Турция. Те знаят това и затова им е през оная работа че срокът е неизпълним! Това си е чист вид национално предстелство за което няма давностен срок.
    Бай Той пак ни нахендри да плащаме неустойки към 2 млрд.
    ОСТАВКА ПРОДАЖНИ БОКЛУЦИ!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK