С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 21 сеп 2019, 8:45, 12059 прочитания

"Турски поток" през България - колко ще дадем и колко ще получим

Финансовите параметри на проекта са доста различни от розовата картина в политическото говорене

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Извън скоростното подписване на договора за продължението на "Турски поток" през България със саудитския консорциум Arkad, включването на Русия в проекта по втория начин и кратките срокове за изпълнение, остава най-важният въпрос за този проект - ще печели ли България от него или не? Премиерът Бойко Борисов и министърът на енергетиката Теменужка Петкова на няколко пъти заявиха, че ползите за страната ще са транзитните такси, които "Газпром" ще плаща в следващите 20 години, но не казват нищо за разходите. А разгледан в детайли финансовата сметка въобще не излиза розова.

Очакваме над 9 млрд. лв. приходи през следващите 20 години
Невъзможно - договорените с "Газпром" постъпления са 6.81 млрд. лв.


Теменужка Петкова обяви в петък сутринта в ефира на bTV, че приходите от газопровода между турската и сръбската граница в следващите 20 години щели да бъдат над 9 млрд. лева. Тази сума обаче е изключително раздута и дори самата тя се опроверга в рамките на същото телевизионно участие, като каза, че очаква годишните приходи от транзитни такси да достигнат 420 млн. лева. Дори да приемем тази стойност за целия 20 годишен период, в който руската "Газпром" се е ангажирала да транспортира природен газ по тази тръба, това прави 8.4 млрд. лева.

Всъщност обаче сумата ще е далеч по-малка. От проведения в началото на тази година пазарен тест и сключения в резултат на него договор с "Газпром" съвсем ясно се вижда, че транзитните такси в първите две години след пускането на газопровода ще са по около 156 млн. лв. на година, а през следващите 18 години - по 362 милиона. Така общо за 20 години биха могло да се съберат малко над 6.81 млрд. лева от транзитни такси.

Цената е 1.1 млрд. евро
Не - това е само основния договор, по който се дължат лихви, а има и други разходи



Договорът със саудитският консорциум Arkad наистина е на стойност 1.1 млрд. евро или 2.15 млрд. лв. Но това е сума без ДДС, с начисляването на което става 2.58 милиарда. Освен това, според самия договор с Arkad парите ще бъдат осигурени от изпълнителя, а "Булгартрансгаз" ще ги възстановява в следващите 120 месеца, за което ще дължи и лихва. Тя е определена от арабите на ниво от 4.1% на година, което най-грубо би оскъпило финансирането с около 450 млн. лв.

Реално обаче разходите ще са още по-големи, тъй като за функционирането на газопровода ще бъдат изградени две компресорни станции - "Расово" и "Нова Провадия". Тяхната цена е 350 млн. лв. без ДДС или 420 млн. лв. с начислен данък. Също така не бива да се пропускат и инвестициите за газовите тръби в първите 11 км от турската граница и самата компресорна станция "Странджа". Те са на обща стойност от над 91 млн. лв. с ДДС.

Така общите разходи за продължението на "Турски поток" през България, според наличните документи, ще достигнат 3.54 млрд. лева.

Ще печелим от транзитни такси
Не и през първите 15 години

На пръв поглед приходите от 6.81 млрд. лв. надвишават значително разходи от 3.54 млрд. лв. и проектът изглежда печеливш. Но всъщност има експлоатационни разходи, без които транзитът на газ не би бил възможен. Според изчисленията на "Булгартрансгаз" те ще бъдат 131.4 млн. лв. на година, което за двадесет годишния период прави 2.63 млрд. лева. С други думи нетният ефект от приходите от транзитни такси по българския участък на "Турски поток" би бил около 640 млн. лв., които обаче ще се генерират едва след 15-тата година, когато проектът е напълно изплатен. Дори ДДС да бъде изваден от тези сметки, тъй като той все пак се събира от държавата, сумата ще бъде около 1.15 млрд. лева.

За да я спечели сума обаче държавата доброволно се отказа от 1.4 млрд. лв. гарантирани приходи от транзитни такси по сегашния договор с "Газпром" за пренос на газ по Трансбалканския газопровод. С което икономическа полза от новия проект напълно отстъпва място на геополитическите договорки.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

ЕС може да произвежда толкова ток от ВЕИ, колкото потребява 2 ЕС може да произвежда толкова ток от ВЕИ, колкото потребява

Това показва доклад на ENSPRESO за потенциала на вятъра и слънцето в отделните държави

13 окт 2019, 1164 прочитания

Газовата връзка с Гърция реално се задвижи Газовата връзка с Гърция реално се задвижи

Месеци след формалния старт на строителството бяха подписани договори за финансирането и доставките на газ

10 окт 2019, 1743 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Енергетика"

Всяка седмица най-важното от енергийния сектор във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Енергетика" Затваряне
Газовата борса тръгва на 1 декември

Ефектът за потребителите може да се усети още в първите месеци на 2020 г.

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма