ГБС ще изгради компресорите на "Турски поток" срещу 350 млн. лв.

Според подписания договор с държавната "Булгартрансгаз" съоръженията трябва да са готови най-късно до октомври 2021 г.

Енергийният министър Теменужка Петкова и директорът на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов движат ускорено продължението на "Турски поток" през България
Енергийният министър Теменужка Петкова и директорът на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов движат ускорено продължението на "Турски поток" през България    ©  Георги Кожухаров
Енергийният министър Теменужка Петкова и директорът на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов движат ускорено продължението на "Турски поток" през България
Енергийният министър Теменужка Петкова и директорът на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов движат ускорено продължението на "Турски поток" през България    ©  Георги Кожухаров

Консорциумът между българската ГБС и германската Ferrostaal започва изграждането на две компресорни станции за продължението на "Турски поток" през България, след като подписа договор за това с държавната "Булгартрансгаз". Споразумението е за 350.8 млн. лв. и е само с 200 хиляди лева под максималния бюджет за проекта. Единственият друг кандидат - обединение на малка фирма за климатични системи с партньори от Украйна и Беларус, бе предложил над 369 млн. лв., което е над бюджета на процедурата, поради което отпадна. Така компанията на Симеон Пешов реално взе най-големия договор за ГБС през тази година.

Компресорите са важни, за да осигурят преноса на природен газ по газопровода от турската до сръбската граница. Строителството на самата тръба бе възложено на 18 септември на саудитския консорциум Arkad срещу 2.15 млрд. лв. и още около 450 млн. лв. лихви. Първият етап от това съоръжение трябва да бъде завършен до 250 дни, като за него ще се ползват съществуващите сега компресори по транзитната мрежа на "Булгартрансгаз".

Много българи и малко германци

Избраното за изпълнител обединение "Ферощал Балкангаз" е съставено от българските ГБС и "Главболгарстрой интернешънъл" както и германската Ferrostaal Industrieanlagen, която обаче има само 10% дял. Освен това наличните данни за чуждестранния партньор са повече от оскъдни, като според самия сайт на Ferrostaal (където последните новини са от 2015 г.) към момента дружеството е част от базирания в Хамбург холдинг MPC Industries. В същото време посочените в документацията на търга управители са част от Deutsche Industrieanlagen, на чийто сайт Ferrostaal Industrieanlagen е посочена като акционер.

Последните изпълнени проекти според интернет страницата на Ferrostaal са от преди няколко години, като няма данни за актуалното финансово състояние. В същото време в германската секция на Уикипедия компанията се свързва с редица корупционни афери, включващи политици от Гърция и Португалия.

Като подизпълнители са пък са обявени белгийската "Солар търбайнс Юръп", която ще достави турбините, "Турбо машина България" и "Химкомплект инженеринг".

Кой ще плаща

Важна подробност при тази обществена поръчка е, че "Булгартрансгаз" ще осигури само авансовите плащания (които са до 40% от сумата), докато основната част от финансирането ще е ангажимент на изпълнителя. Едва след въвеждането на компресорите в експлоатация и получаването на първите приходи от транзит на природен газ държавната компания ще започне да изплаща инвестицията. Според договора това трябва да стане в рамките на 24 месеца, като поисканото от консорциума "Ферощал Балкангаз" оскъпяване е 3.9% за първите 12 месеца и 4.1% за останалите. Грубо това ще доведе до 15 млн. лв. оскъпяване.

Същата схема е използвана и при договора с Arkad за самото строителство на транзитния газопровод.

Какво ще се строи

Едната компресорна станция, която обединението на ГБС ще изгради, ще бъде до Провадия, а другата - при монтанското село Расово. В първата ще има 4 газотурбокомпресорни агрегата с номинална мощност 10 мВт всеки, а втората - с 3 турбини всяка с мощност 12 мВт.

За да бъдат свързани новите компресорни станции с газопреносната мрежа на "Булгартрансгаз", ще бъдат проектирани и изградени съответните връзки плюс оптична кабелна линия. Ще има и пътни връзки, електрозахранване, водоснабдяване и канализация и др.

Още от Капитал