Проблемните въпроси за АЕЦ "Белене" са изпратени в Брюксел

Адвокатката Албена Белянова е сезирала Европейската комисия за начина, по който се движи проектът за атомната централа

Енергийният министър Теменужка Петкова, шефът на БЕХ Жаклен Коен (вляво) и директорът на НЕК Иван Йончев твърдят, че всички законови изисквания около процедурата за АЕЦ "Белене" са спазени
Енергийният министър Теменужка Петкова, шефът на БЕХ Жаклен Коен (вляво) и директорът на НЕК Иван Йончев твърдят, че всички законови изисквания около процедурата за АЕЦ "Белене" са спазени    ©  Георги Кожухаров
Енергийният министър Теменужка Петкова, шефът на БЕХ Жаклен Коен (вляво) и директорът на НЕК Иван Йончев твърдят, че всички законови изисквания около процедурата за АЕЦ "Белене" са спазени
Енергийният министър Теменужка Петкова, шефът на БЕХ Жаклен Коен (вляво) и директорът на НЕК Иван Йончев твърдят, че всички законови изисквания около процедурата за АЕЦ "Белене" са спазени    ©  Георги Кожухаров
Албена Белянова е работила в Агенцията за ядрено регулиране и БЕХ, била е част от преговорния екип по проекта за АЕЦ "Белене" с руската страна, а последно беше зам.-директор на АДФИ откъдето си тръгна в края на 2018 г.

В момента, в който българското правителство води преговорите с "Росатом" и китайската CNNC за бъдещето на АЕЦ "Белене", темата за новата ядрена централа стигна и до Брюксел. Адвокатката Албена Белянова е изпратила през миналата седмица писмо до Европейската комисия, в което поставя няколко изключително важни въпроса около процедурата за АЕЦ "Белене", чиито отговори поне засега липсват.

Ако твърденията на Белянова се окажат верни, то е много вероятно процедурата за ядрената централа отново да зацикли или дори да бъде спряна от ЕС.

Неизвестната процедура

Процедурата за избор на стратегически инвеститор за АЕЦ "Белене" беше обявена от НЕК на 11 март 2019 г., но реалният й старт беше даден чак на 22 май след публикуването й в Официалния вестник на ЕС. Според Белянова обаче въпросната процедура не е нито по Закона за обществените поръчки, нито по този за енергетиката или за приватизацията и следприватизационния контрол. "Няма законово разписани правила и ясни критерии, по които се провежда избор на стратегически изпълнител. Част от условията и критериите, посочени в публикуваната покана за участие в процедурата, са неясни, противоречиви, непозволяващи обективна оценка", пише Белянова и допълва, че няма информация за наличието на каквито и да било изисквания към членовете на комисията, която ще разглежда и оценява кандидатите.

Друга слабост на търга според адвокатката е, че поканата за участие не е отправена към доставчици на оборудване (изброени са само стратегическите инвеститори, миноритарни акционери и за закупуване на енергия), но въпреки това са получени оферти от General Electric и Framatom за осигуряването съответно на турбини и системи за управление. Също така е известно, че двете компании са заявили готовност да осигурят финансиране за съответното оборудване, като то трябва да им бъде възстановено от проектната компания за АЕЦ "Белене" в определен период и срещу определена лихва. Всичко това обаче е директно заобикаляне на изискванията за провеждане на публична обществена поръчка при доставката на стоки или предоставянето на услуги.

По принцип въпросът с процедурата може да се обясни с това, че сега държавата провежда първоначални преговори с бъдещ инвеститор и затова не го прави по определени законови правила, а само е отправила публична покана за интерес. След определянето на такъв инвеститор и създаването на съвместна проектна компания за АЕЦ "Белене" между него и НЕК би следвало да се обяви публичен конкурс за избор на доставчици на оборудвани и услуги. Дали обаче това ще се случи, към момента държавата не казва.

Със или без държавна помощ

В поканата към инвеститорите за АЕЦ "Белене" е записано, че проектът трябва да се осъществи на изцяло пазарен принцип - без договори за задължително изкупуване на енергията от българската държава, без преференциални цени за изкупуване на електрическата енергия, без договори за разлика, без предоставяне на държавни и на корпоративни гаранции или други непазарни механизми за гарантиране на инвестицията. Но през миналата година министърът на енергетиката Теменужка Петкова обяви, че ако решат, депутатите имат право да премахнат условието държавата да не участва с държавна гаранция в проекта. Подобни сигнали има и от депутати както от управляващото мнозинство, така и от опозицията. Това според Белянова обаче ще представлява нарушение на правилата за конкуренцията, тъй като други компании може да не са се включили в процедурата именно поради липсата на държавна гаранция, а накрая такава да бъде дадена.

Кой ще купува тока

Парадоксално изглежда и възможността, записана в поканата на НЕК, фирми да подават оферти за директно закупуване на електроенергия. Бе обявено, че такива оферти са постъпили от свързани с Христо Ковачки фирми, както и от Северна Македония, макар за това да няма официални данни от западната ни съседка. Така или иначе, както отбелязва в писмото си до ЕК адвокат Белянова, директната покупка на ток от АЕЦ "Белене" е в колизия със Закона за енергетиката, който гласи, че всички сделки с електроенергия извън регулирания пазар трябва да се сключват на борсата.

И още неясноти

Проблем според Белянова представлява и изискването в поканата бъдещата проектна компания да се ангажира с доставчик на свежо ядрено гориво за реактори ВВЕР-1000. Това от една страна означава, че доставчикът е предопределен - Русия, а от друга - има искане подобни ангажименти да получат предварително одобрения от Европейската атомна агенция ЕВРАТОМ.

В писмото на Белянова се посочва още, че проектът ще се нуждае от ново одобрение от ЕК, тъй като няма как да се приеме, че е същият, който комисията нотифицира през 2007 г. Най-малкото е ясно, че няма да ползва описаните в техническата документация руски турбини, а такива ще доставя General Electric. По същия начин стои и въпросът с екологичната оценка на проекта - такава има от 2004 г., но оттогава законодателството, както българското, така и европейското, са коренно променени. Екологичният риск от транспортирането на радиоактивните отпадъци от централата пък изобщо не е изследван.