Защо Доган може да осъди България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо Доган може да осъди България

Изпълнявайки нареждането на премиера Борисов, енергийният министър Теменужка Петкова рискува сигурността на енергийната система

Защо Доган може да осъди България

Паническото политическо решение за премахване на плащанията за резервни мощности е в нарушение на европейските регламенти

Ивайло Станчев
7674 прочитания

Изпълнявайки нареждането на премиера Борисов, енергийният министър Теменужка Петкова рискува сигурността на енергийната система

© георги кожухаров


Хаос. Така може да се обобщи накратко паническата промяна в законодателството за студения резерв, която ГЕРБ направи миналата седмица в опит да се разграничи от Ахмед Доган. Вместо да инициира проверка за това как и защо през последните две години на ТЕЦ "Варна" бяха платени близо 55 млн. лв., за да стои в готовност, без да е сигурно, че може въобще да се включи (по темата виж стр. 11 - 18), премиерът Бойко Борисов разпореди директното премахване на студения резерв.

Първият проблем е, че в тази схема освен централата на Доган участваха още ТЕЦ-овете на Христо Ковачки, "Биовет" на братята Кирил и Георги Домусчиеви, както и големи индустриални потребители като "Мини Марица-изток" и "Стомана индъстри", които при нужда могат да намалят потреблението си, равняващо се на битовото потребление в град като Бургас. С директното премахване никой не знае и дори не се наема да предполага как точно ще се гарантира електроенергийната сигурност на страната през предстоящите зимни месеци, ако възникне нужда от допълнителни мощности и държавната ТЕЦ "Марица-изток 2" не може да ги осигури. Или както казва източник на "Капитал" в управлението: "Да се молим зимата да е топла и да няма аварии в АЕЦ-а."

Вторият проблем, който е дори по-голям, е, че заради необмисленото решение може да бъдат наложени преки санкции от Брюксел. Отмяната на търговете за студен резерв нарушава европейския регламент за електроенергийния пазар и освен българската енергийна система поставя под риск снабдяването в целия регион - чрез производствените си мощности всяка страна регулира честотата и напрежението на ток в общата европейска енергийна система.

Така формално решението за "сваляне" на студения резерв, както казва Борисов, ще спести няколко десетки милиона в следващите 12 месеца (то важи само до 30 юни 2021 г.), но може да предизвика много по-скъпи последици - например ТЕЦ "Варна" или някой от другите участници да осъди страната. А основният мотив - да не се плаща на централата на Ахмед Доган, е добро пожелание, но няма да засегне платените досега суми.

Какво направихме

Миналата седмица по искане на енергийния министър Теменужка Петкова депутатите отмениха напълно схемата с т.нар. студен резерв, при която държавата плащаше на централи да поддържат мощностите си в готовност и да се активират при нужда. Вместо това бе записано, че министърът на енергетиката ще активира със своя заповед мощности, но само на държавната ТЕЦ "Марица-изток 2", и то "при необходимост", без да се правят плащания за стоене в готовност. Какво точно означава "при необходимост" и кой ще решава кога има такава не е уточнено. Също така не се знае каква готовност трябва да поддържа държавната централа и кой ще покрие разходите ѝ за това.

Какво иска Европа
Регламентът на ЕС за вътрешния пазар на електроенергия, който е в сила от началото на тази година и има пряко действие в българското законодателство, категорично изисква доставчиците на студен резерв (или друг вид резервиран капацитет) да се избират в прозрачен, недискриминационен и конкурентен процес. Те трябва да се класират според предложената цена - най-добрата оферта печели. И най-важното - никой не трябва да бъде дискриминиран от участие в тези процедури. С пожарникарските промени от миналата седмица реално са нарушени и трите изисквания на регламента. Тръжната процедура е заменена със заповед на министъра, цената е определена без конкуренция и на всички останали потенциални участници е забранено да се включат. Освен това правилата за търговия с електрическа енергия, приети от Комисията за енергийно и водно регулиране, също задължават Електроенергийния системен оператор да осигурява студен резерв чрез тръжни процедури. Което значи, че управляващите ще нарушат и собствените си правила.
Какво следва

Освен регулационния риск има и реален енергиен риск. Ако зимата е по-студена и настъпи авария в АЕЦ "Козлодуй", каквито миналата година имаше няколко, ТЕЦ "Марица-изток 2" може и да не успее да изпълни ангажиментите си. С друга, издадена вече от министър Петкова, заповед централата е задължена да произвежда ток за регулирания пазар и в определени моменти може да няма капацитет за осигуряване и на резерва. Освен това според експерти в бранша определянето на само една мощност за резервиране на системата е изключително грешно решение. "Трябва да има повече мощности, включени в целия този механизъм, за да може да има сигурност на снабдяването. Именно това е сложният процес на моделиране на устойчивостта на системата. Не може просто да си нарочим някаква централа", казва и Иванка Диловска от Института за енергиен мениджмънт.

Вярно е, че ТЕЦ "Варна" досега не можеше да работи както се очаква, но повечето от другите участници в резерва можеха да балансират системата при нужда. Затова правилният подход би бил не да се маха напълно студеният резерв, а да се потърси отговорност на длъжностните лица, които са подписали договорите и са взели решение да обслужат ТЕЦ "Варна", за която е документално доказано, че през 2018-а и 2019 г. не е можела да работи. Както впрочем трябва да се постъпи и с всички останали централи, които не са изпълнявали ангажиментите си - през 2017-а централите на Ковачки например не успяха да се включат, но продължаваха да получават пари през следващите години. По този начин няма да се постигне само спорен моментен ефект, а биха могли и да се възстановят неправомерно платени суми. Ако това изобщо е целта.

Хаос. Така може да се обобщи накратко паническата промяна в законодателството за студения резерв, която ГЕРБ направи миналата седмица в опит да се разграничи от Ахмед Доган. Вместо да инициира проверка за това как и защо през последните две години на ТЕЦ "Варна" бяха платени близо 55 млн. лв., за да стои в готовност, без да е сигурно, че може въобще да се включи (по темата виж стр. 11 - 18), премиерът Бойко Борисов разпореди директното премахване на студения резерв.

Първият проблем е, че в тази схема освен централата на Доган участваха още ТЕЦ-овете на Христо Ковачки, "Биовет" на братята Кирил и Георги Домусчиеви, както и големи индустриални потребители като "Мини Марица-изток" и "Стомана индъстри", които при нужда могат да намалят потреблението си, равняващо се на битовото потребление в град като Бургас. С директното премахване никой не знае и дори не се наема да предполага как точно ще се гарантира електроенергийната сигурност на страната през предстоящите зимни месеци, ако възникне нужда от допълнителни мощности и държавната ТЕЦ "Марица-изток 2" не може да ги осигури. Или както казва източник на "Капитал" в управлението: "Да се молим зимата да е топла и да няма аварии в АЕЦ-а."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 2
    kdo52372883 avatar :-?
    kdo52372883

    Ми хубаво, да съди. Само после Теменужка да плати, моля, от лични средства! Или в краен случай да плати Боко от чекмеджето!!

  • 3
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Само от спестените суми по студен резерв, България ще спести предостатъчно.

    Изграждате цялата си теза на въпроса: "Ами ако ТЕЦ МИ2 не може да се включи?". Ами може да се включи. Или поне, може да се включи в много по-голяма степен (с по-голяма сигурност и повече мощност) от всички други ТЕЦ-ове, с които имаше договор за студен резерв.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK