Мъглата в сметките за парно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мъглата в сметките за парно

"Топлофиакция София" очаква загуба от близо 60 млн. лв. през тази година, а дълговете й гонят 1 млрд. лева.

Мъглата в сметките за парно

Или защо потребителите не разбираха много от "грандиозното" намаление на цената на природния газ

Ивайло Станчев
8090 прочитания

"Топлофиакция София" очаква загуба от близо 60 млн. лв. през тази година, а дълговете й гонят 1 млрд. лева.

© Надежда Чипева


Имаш да взимаш, но имаш и да даваш. Уж цената е намалена, а сметката става по-висока. На различните клиенти фактурите са различни и сравнение трудно може да се направи, детайлите като цяло са оскъдни, а в някои случаи информация въобще липсва. Няма и на кого да се оплачеш.

Накратко това е ситуацията с изравнителните сметки на "Топлофикация София", които тази година доведоха до още по-голямо объркване и недоволство сред клиентите заради очакването, че на всички ще се възстановяват суми от понижената със задна дата цена на природния газ. В началото на март премиерът Бойко Борисов се похвали, че е "договорил" над 40% понижение на цената на руския газ, но този пиар ход сега му изиграва лоша шега - хората очакват същото понижение и в сметките си за парно и топла вода.

Именно заради това омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), в която настоява за инициирането на извънредна проверка на сметките на "Топлофикация София". "Гражданите изразяват недоумение от символичните суми за прихващане", казва Ковачева.

Криворазбраното намаление

На практика средното понижение на цената на доставения от "Газпром" газ за изминалия отоплителен сезон е малко над 20%. Обявените над 40% от Борисов бяха конкретно за март. Освен това промяната в цената на газа не се отразява върху разходите за сградна инсталация, които се начисляват за всеки абонат. Така, съвсем грубо казано, ефектът от евтиния газ е около 10% в издадените от "Топлофикация София" фактури.

Това се вижда и в няколкото фактури, които бяха изпратени до "Капитал" - в тях при годишни разходи за парно и топла вода от около 1200 лв. сумата за възстановяване е между 90 и 125 лв.

"Топлофикация София" твърди, че вече е възстановила 24 млн. лв. на потребители от ретроактивното намаление на цената на топлинната енергия. Към 17 август 2020 г. чрез прихващане на сметките за месец юни са върнати над 10 млн. лв., а със сметките за юли и годишните изравнителни сметки - още 13.8 млн. лв. Остават за възстановяване още точно 12 798 316 млн. лв., които ще бъдат прихванати от бъдещи сметки на потребителите.

Тук е важно да се каже, че общинското дружество получи от "Булгаргаз" около 59 млн. лв. вследствие на намалената цена на природния газ, а сега връща на потребителите общо 36.8 млн. лв. Разликата идва от това, че останалите средства се връщат към държавния Фонд "Сигурност на електроенергийната система", който плаща премии на топлофикациите за произведената от тях електроенергия. В случая заради намалената цена тази премия също трябва да бъде намалена.

Неразбираемото изравняване

Освен реалното понижение на сметките заради цената на газа проблем има и в самите изравнителни сметки. Това е така, защото различните топлинни счетоводители са изготвили различни разбивки във фактурите. Някъде са посочени отделно сумите за възстановяване/доплащане по изравнителната сметка и тази за приспадане от намалената цена на газа. Другаде обаче в крайната сума в изравнителните сметки е изчислена като сбор между горните две. И в случай че клиентът има да доплаща повече, отколкото да получава заради намалената цена, се получава не само объркване, но и разочарование. А подобни случаи въобще не са единични, защото "Топлофикация София" вече възстанови част от парите от намалението на газ с юнските сметки.

Друг казус възниква, когато потребител получи изравнителна фактура, според която например има да получава 200 лв., и поиска тези пари на касата на топлофикация. Тогава се оказва, че може да му бъде дадена само част от сумата, а друга - ще се прихваща от бъдещи сметки. Причината е, че според текстове в Закона за енергетиката, които бяха одобрени след новото споразумение с "Газпром" и уреждат начина за възстановяване на суми от ретроактивното намаление на цените, тези пари могат единствено да бъдат приспаднати от бъдещи сметки. На ръка се връщат само сумите от изравнителната сметка - разликата в потребената и платената през годината енергия.

Липсващите фактури

На целия този фон се оказва, че голяма част от потребителите на столичното парно въобще не са получили подробни фактури и не могат да разбера какво им се възстановява, какво се прихваща и какво точно дължат. Повечето клиенти, които плащат сметките си онлайн и са се отказали от хартиена фактура, са именно в такава ситуация. Те не могат да видят подробности за потреблението си през сайта на самото дружество, когато въведат абонатния си номер, а разбират само дали дължат пари, или имат да взимат. За техния случай от "Топлофикация" не успяха да дадат конкретна информация как точно може да се получи подробната фактура.

Хората, които по принцип получават хартиени фактури, но по една или друга причина изравнителната сметка не е стигнала до тях, също са в подобно положение. Оказва, че издаването на дубликат е сложна процедура, а ако самата фактура е на стойност 0 лв. (при по-голяма сума за възстановяване това е възможен сценарий), мисията става почти невъзможна.

Имаш да взимаш, но имаш и да даваш. Уж цената е намалена, а сметката става по-висока. На различните клиенти фактурите са различни и сравнение трудно може да се направи, детайлите като цяло са оскъдни, а в някои случаи информация въобще липсва. Няма и на кого да се оплачеш.

Накратко това е ситуацията с изравнителните сметки на "Топлофикация София", които тази година доведоха до още по-голямо объркване и недоволство сред клиентите заради очакването, че на всички ще се възстановяват суми от понижената със задна дата цена на природния газ. В началото на март премиерът Бойко Борисов се похвали, че е "договорил" над 40% понижение на цената на руския газ, но този пиар ход сега му изиграва лоша шега - хората очакват същото понижение и в сметките си за парно и топла вода.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    v.yosifova.pwc avatar :-|
    v.yosifova.pwc

    Не сте съвсем прави в последния параграф. Всеки потребител, който се е отказал от хартиени фактури от Топлофикация, ги получава в профила си на сайта www.e-invoice.bg . Това, че на сайта на самата Топлофикация може да се провери само салдото, не значи че потребителите нямат достъп до фактурите си.

  • 2
    olg05611268 avatar :-|
    olg05611268

    Браво, дългоочаквано разследване! В крайна сметка да питаме Ковачки за фактурите и сметките, то там в Топлофикация само негови хора.

  • 3
    ljw50496520 avatar :-|
    ljw50496520

    До коментар [#1] от "v.yosifova.pwc":

    Не е така. Аз съм се отказал от хартиени фактури и нямам профил в посочения сайт.

  • 4
    val1320 avatar :-P
    val1320

    Хе-хе,абонатите на "Топлофикация" са щастливци с тези почти 10% върнати суми,защото абонатите на "Овергаз" сме с едни 2 (два!)% само!

  • 5
    kornerstone avatar :-P
    Крайъгълният камък

    До коментар [#3] от "ljw50496520":

    Жената е права, ти не си. За да имаш профил, логично е, че трябва сам да си го създадеш. Никой няма да го направи вместо теб.
    Аз съм на ел. фактура откакто тази услуга стана възможна и всяка година получавам на хартия изравнителната си сметка с подробна (или поне така си мисля) разбивка...

  • 6
    veneta.nedkova avatar :-|
    matematika

    "Те не могат да видят подробности за потреблението си през сайта на самото дружество, когато въведат абонатния си номер, а разбират само дали дължат пари, или имат да взимат."

    Профила трябва да си го създадеш (име, имейл, абонатен номер). Там в PDF формат се получава същата като хартиената фактура.

  • 8
    rikounev avatar :-|
    Румен Кунев

    "Тук е важно да се каже, че общинското дружество получи от "Булгаргаз" около 59 млн. лв. вследствие на намалената цена на природния газ, ....."
    В същност Топлофикация София не получи нищо, а погаси част от задълженията си към Булгаргаз. Парите за клиентите са от друг източник, кредит или някаква форма на субсидиране от БЕХ например.

    https://www.investor.bg/energetika/472/a/toplofikaciia-sofiia-shte-pogasi-zadyljeniiata-si-kym-bulgargaz-do-mesec-306541/
    "В момента топлофикационното дружество дължи около 125 милиона лева, след като „Булгаргаз“ си прихвана сумата, която трябваше да възстанови след поевтиняването на газа със задна дата."


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.