Фирмите масово не са избрали доставчик на ток
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фирмите масово не са избрали доставчик на ток

Фирмите масово не са избрали доставчик на ток

Едва 12% от търговските обекти са с нов снабдител от 1 октомври, докато станалите са прехвърлени автоматично към типови договори на ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-про"

Румяна Гочева
2695 прочитания

© Анелия Николова


Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на енергетиката, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук

Само 12% от небитовите абонати на електроразпределителните дружества, или около 54 хил. фирмени обекта, са избрали свой доставчик на ток до 1 октомври, когато Законът за енергетиката задължи всички дружества вече да се снабдяват само по свободно договорени цени. Останалите около 400 хил. търговски обекта, които не са предприели стъпки за избор на нов снабдител, са били служебно прехвърлени с типови договори към дружествата на ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-про".

По принцип цените на тока по типовите договори са малко по-високи и пазарните, но небитовите клиенти могат да решат да сменят доставчиците си по всяко време, най-късно до края на юни 2021 г., когато, ако нямат валиден договор с търговец на ток, ще бъдат прехвърлени към т.нар. доставчик от последна инстанция, където цените са в пъти по-високи.

"Смяната на доставчик на ток е доста отговорно действие, не е въпрос на това просто да преместиш данните на потребителя от един Excel в друг", казва Петър Костадинов от ЕВН, но на практика в повечето страни в Западна Европа е точно така - с няколко клика на сайта на даден снабдител може фирмата да премине към него. В България процесът трябваше да е като при смяната на мобилен оператор, но има няколко бюрократични спънки, които бавят нещата. Основното е, че липсва унифицирана автоматизирана база данни с клиентите.

Бавно, по-бавно

Защо обаче голяма част от фирмите не са решили да изберат нов достави, а са оставили автоматично да бъдат прехвърлени към снабдител с типов договор? "Не че не могат- те явно не искат да го направят сега", смята Гочо Чемширов от управителния съвет на ЕВН. Реално обаче липсваше национална информационна кампания за реформата, а самите ЕРП-та (ЕВН, ЧЕЗ и Енерго-про") нямат интерес да губят клиенти, поради което чрез облекчени вътрешни процедури се опитаха да задържат фирмите при себе си.

Гочо Чемширов
Фотограф: Надежда Чипева

Данните на ЕВН показват, че през септември на територията на ЕВН (Югоизточна България) са подадени близо 7000 заявления за смяна на доставчик на ток, докато през юли те са били 5780. Общо 15%, или около 28 000, от обектите на "Електроразпределение Юг" (мрежовия оператор на ЕВН) са избрали доставчик на ток от свободния пазар.

Останалите около 165 000 фирми са преминали автоматично на типови договори към австрийската компания, тъй като не са предприели действия за смяна на снабдителя си. Като бройка те може да изглеждат много, но всъщност като дял на енергията те формират едва 20% от общото потребление на ток в мрежата на ЕВН, т.е. става въпрос за предимно малки и дори микрообекти.

Около 14% пък са фирмите, клиенти на "Енерго-про Продажби", които са излезли на свободния пазар в последните три месеца. Става въпрос за общо 14 000 обекта от общо около 100 хиляди. "Процесът е динамичен и този процент се увеличава на всекидневна база, като клиентите правят избор измежду близо 50 доставчици на електроенергия, включително и търговското дружество на "Енерго-про", на свободен пазар", припомнят от компанията.

Фотограф: Анелия Николова

Статистиката на дружеството показва още, че до 1 октомври общо излезлите фирмени обекти на свободния пазар са 56 000, или 38% от 147-те хиляди небитови обекта в Североизточна България, където оперира "Енерго-про". Което означава, че около 42 хил. фирми са се снабдявали по свободно договорени цени и преди реформата. Останалите 62% от клиентите на дружеството, или 91 хил. обекта, вече се снабдяват по условията на типов договор към чешкото дружество и могат да избират друг доставчик от 1-во до 10-о число на всеки месец.

Символична бройка

При ЧЕЗ ситуацията е малко по-различна. За тримесечния период от юли до септември близо 5% от клиентите са избрали "ЧЕЗ Електро България" за свой търговец.

Фотограф: Юлия Лазарова

Малко малко под 3% пък са тези, които са сключили договор за доставка на електроенергия по свободно договорени цени с друг търговец на свободния пазар. От чешкото дружество обаче не дават разбивка по брой заявления по месеци или пък общ брой на клиентите си, които е трябвало да излязат на свободния пазар.

Според изказване на Зорница Генова, член на УС на ЧЕЗ, обаче става въпрос за малко над 150 000 обекта, които трябва да преминат от регулирани към снабдяването по борсови цени. Което значи, че едва около 12 хил. са избрали нов доставчик, а останалите около 138 хил. обекта служебно са преминали към снабдяване по типови договори.

Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на енергетиката, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук

Само 12% от небитовите абонати на електроразпределителните дружества, или около 54 хил. фирмени обекта, са избрали свой доставчик на ток до 1 октомври, когато Законът за енергетиката задължи всички дружества вече да се снабдяват само по свободно договорени цени. Останалите около 400 хил. търговски обекта, които не са предприели стъпки за избор на нов снабдител, са били служебно прехвърлени с типови договори към дружествата на ЧЕЗ, ЕВН и "Енерго-про".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK