Печалбите от "Турски поток" ще са мираж поне до 2035 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Печалбите от "Турски поток" ще са мираж поне до 2035 г.

Владимир Малинов, изпълнителен директор на "Булгартрансгаз".

Печалбите от "Турски поток" ще са мираж поне до 2035 г.

Само по 12 млн. лв. на месец ще печели "Булгартрансгаз" в началото от таксите за пренос по продължение на газопровода

Ивайло Станчев
19263 прочитания

Владимир Малинов, изпълнителен директор на "Булгартрансгаз".

© Надежда Чипева


След по-малко от две седмици България би трябвало да започне да транзитира руски природен газ от турската до сръбската граница по продължението на "Турски поток". Според изпълнителния директор на държавното дружество "Булгартрансгаз" Владимир Малинов (пред в. "Труд") дневният капацитет в началото на 2021 г. ще бъде по 15 млн. куб. метра. Това обаче е твърде малко на фона на възможностите на газопровода - 54.6 млн. куб.м при входа от Турция и 38 млн. куб.м. при изхода към Сърбия. А причината е, че все още не са готови компресорните станции "Расово" и "Нова Провадия" и съответно няма как да се постигне нужното налягане.

Как обаче това ще повлияе на очакваните приходи от проекта? Погледнато формално, слабия старт на газопровода беше очакван и от самата "Газпром", която е резервирала пълно натоварване едва в края на 2021 г. Проблемът обаче е, че преносът на газ трябваше да започне още в началото на 2020 г., и според договора с руската компания да продължи точно 20 години. За този период таксите са фиксирани и не могат да се променят, като се дължат само за реално пренесените количества. С други думи, забавеното строителство и слабото натоварване могат да изправят "Булгартрансгаз" пред сериозно финансово изпитание - все пак общите разходи за газопровода и компресорните станции са около 3 млрд. лв., а има и други проекти като инвестицията в терминала за LNG край Александруполис, за които също са нужно десетки и дори стотици милиони.

Какво показват сметките

При проведената в началото на 2019 г. процедура за резервиране на капацитет по "Турски поток" през България бяха определени и самите тарифи. На тази база може да се пресметне, че при 15 млн. куб.м на ден, както казва Малинов, "Булгартрансгаз" ще получава около 12 млн. лв. месечно. Разчетите от процедурата за резервиране на капацитет обаче сочеха, че през 2020 и 2021 г. държавната компания трябва да събира средно по 13 млн. лв. Или по план за двете години постъпленията се очакваше да бъдат общо 312 млн. лв., а реално ще са 144 млн. лева - на практика за една година. Годишните експлоатационни разходи, изчислени от самата "Булгартрансгаз" и одобрени от КЕВР, пък са в размер на 131.4 млн. лв. на година. Което буквално означава, че през 2021 държавната компания няма да може да си възвърне почти нищо от инвестицията в газопровода.

Това е важно, защото проекта не се финансира изцяло със собствени средства на държавната компания, а и от изпълнителя, който ще начислява лихва от 4.1% на година за осигурените от него суми. Според подписания тази есен анекс между "Булгартрансгаз" и консорциум "Аркад" само 517 млн. евро може да се платят авансово от държавното дружество и съответно за тях няма да се начисляват лихви. За останалите грубо около 600 млн. евро Arkad ще опрости само до 3.8 млн. евро от лихвите, които иначе за целия период от 10 години биха били около 130 млн. евро.

Кога ще излезе на печалба

Ако за първите две години планираните приходи са били 312 млн. лв., но реално ще са 144 млн. лв., за останалите 18 години очакваните постъпления са по 362 милиона на година. Това прави 6.51 млрд. лв., или общо 6.65 млрд., като се вземат и приходите от 2021.

От тази на пръв поглед внушителна сума трябва да се извадят експлоатационните разходи, които за целия период се очаква да бъдат 2.5 млрд. лева. Така остават около 4.15 милиарда, с които да се покрие инвестицията и евентуално да се осигури печалба. За самото строителство на тръбите "Булгартрансгаз" трябва да плати на саудитската Arkad, което вече се управлява от руснаци, 2.15 млрд. лв. и около 130 млн. евро. лихви. Отделно, за функционирането на газопровода, се изграждат и две компресорни станции - "Расово" и "Нова Провадия", като тяхната цена е 350 млн. лв. Също така не бива да се пропускат и инвестициите за газовите тръби в първите 11 км от турската граница и самата компресорна станция "Странджа". Те са на обща стойност от 76 млн. лв. Така реалните разходи за продължението на "Турски поток" през България стигат 2.83 млрд. лв. Или за целия 20-годишен период може да се очаква печалба от около 1.32 млрд. лв., и то основно в последни пет години, след като инвестицията бъде изплатена.

Не бива да се забравя обаче, че за да го има въобще този газопровод, държавата доброволно се отказа от 1.4 млрд. лв. гарантирани приходи от транзитни такси по сегашния договор с "Газпром" за пренос на газ по Трансбалканския газопровод. Единственият бонус засега е, че макар да не пренасят, газ руснаците продължават да плащат на "Булгартрансгаз" капацитет по Трансбалканския газопровод, за да го държат "запушен" за алтернативни доставки към Украйна.

След по-малко от две седмици България би трябвало да започне да транзитира руски природен газ от турската до сръбската граница по продължението на "Турски поток". Според изпълнителния директор на държавното дружество "Булгартрансгаз" Владимир Малинов (пред в. "Труд") дневният капацитет в началото на 2021 г. ще бъде по 15 млн. куб. метра. Това обаче е твърде малко на фона на възможностите на газопровода - 54.6 млн. куб.м при входа от Турция и 38 млн. куб.м. при изхода към Сърбия. А причината е, че все още не са готови компресорните станции "Расово" и "Нова Провадия" и съответно няма как да се постигне нужното налягане.

Как обаче това ще повлияе на очакваните приходи от проекта? Погледнато формално, слабия старт на газопровода беше очакван и от самата "Газпром", която е резервирала пълно натоварване едва в края на 2021 г. Проблемът обаче е, че преносът на газ трябваше да започне още в началото на 2020 г., и според договора с руската компания да продължи точно 20 години. За този период таксите са фиксирани и не могат да се променят, като се дължат само за реално пренесените количества. С други думи, забавеното строителство и слабото натоварване могат да изправят "Булгартрансгаз" пред сериозно финансово изпитание - все пак общите разходи за газопровода и компресорните станции са около 3 млрд. лв., а има и други проекти като инвестицията в терминала за LNG край Александруполис, за които също са нужно десетки и дори стотици милиони.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    telqk avatar :-P
    telqk

    За каква печалба може да се говори, след като разходите са само за наша сметка?
    При 15 милиона дневен транзит това е повече от 5 милиарда м3 годишно. Какво ще прави Сърбия с този газ като в момента консумира по-малко и от тази на бойколандия 3 милиарда?

  • 2
    ss avatar :-P
    SS

    Газ глава затрива , пардон гъз ...

  • 3
    lob18635382 avatar :-|
    Гражданин

    Тези сметки само показват, че ГЕРБ точно като и БСП и ДПС работят за Русия. България се е отказала от ГАРАНТИРАНА печалба, по-висока от печалбата, която ЕВЕНТУАЛНО ще бъде направена някога с новия газопровод. Което предвид дългия период и бързоразвиващите се технологии е съмнително. Не се коментира и инфлацията за този период, която ще е десетки проценти. Да не говорим за евентуални санкции от страна на американците, тъй като газопровода има има нужда от американски технологии, а те официално и категорично заявиха, че ще го санкционират, тъй като това не е икономически (явно!), а политически проект, целящ вслияние на страна извън НАТО и работеща против НАТО. Честито на българския роб!

  • 6
    vts1580219650636881 avatar :-|
    ross emmanuel

    Всички загуби ГАРАНТИРАНИ ОТ ГЕРБ 😁😁😁
    И ВОЖДЪ Ѝ 😁😁😁

  • 7
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Държавен проект с планирана печалба си е направо страхотно. За 20 г. над милиард печалба си е отлична инвестиция, особено като се има предвид, че този газопровод най-вероятно ще продължи да се ползва и да генерира печалби.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.