След "Турски поток" Сърбия започва и истинската газова връзка към България

Премиерът Бойко Борисов разговаря с президента на Русия Владимир Путин, с президента на Турция Реджеп Тайип Ердоган и с държавния глава на Сърбия Александър Вучич преди старта на тържествената церемония по откриването на газопровода "Турски поток" в Истанбул.

След "Турски поток" Сърбия започва и истинската газова връзка към България

България също завърши приоритетно продължението на руския транзитен газопровод, преди да задвижи проекта към Ниш, който може да осигури диверсификация на доставките

Ивайло Станчев
14101 прочитания

Премиерът Бойко Борисов разговаря с президента на Русия Владимир Путин, с президента на Турция Реджеп Тайип Ердоган и с държавния глава на Сърбия Александър Вучич преди старта на тържествената церемония по откриването на газопровода "Турски поток" в Истанбул.

© Правителствена Служба


Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на енергетиката, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук

Фалшивата роля на мегапроекта "Балкански поток", който реално е продължение на руския "Турски поток" през България и Сърбия, личи най-добре от нуждата да се изгради газова връзка между София и Ниш. Замислете се само - защо след като бяха инвестирани милиарди в тръбата от турската граница, сега двете балкански държави ще харчат още стотици милиони за втора газова тръба? Отговорът е един и съвсем ясен - "Турски поток" е проект за транзит на руски газ, а не за диверсификация на доставките, както твърди премиерът Бойко Борисов, или за газификация на Западна България, както неубедително обяснява енергийния министър Теменужка Петкова.

Именно за да постигне тези цели, в края на януари "Булгартрансгаз" обяви поръчка за избор на строител на българския участък от газовата връзка със Сърбия (IBS), която между другото е обявена за проект от национално значение от първия кабинет "Борисов" през февруари 2013 г., или преди 8 години, но някак все не се стигаше до реализацията й. Тази седмица и Сърбия обяви търг за изграждането на 109-километровото газово трасе от Ниш-Димитровград.

Общата прогнозна стойност на целия проект е около 310 млн. лв. (155 млн. евро), като очакванията са тръбата да бъде въведена в експлоатация към края на 2023 г. Едва тогава между България и Сърбия ще може да се транспортира газ от различни доставчици и в двете посоки (сега по "Турски поток" преносът е само на руски газ в посока Сърбия).

От Ниш до Димитровград

Общата прогнозна инвестиционна стойност на проекта на сръбска територия е 85.5 млн. евро, от които 49.6 млн. безвъзмездна помощ от Европейския съюз (ЕС), други 25 млн. евро от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), а останалите средства са осигурени от държавната газова компания Srbijagas.

"Газовата връзка с България е много важна за нашата страна. Вярвам, че ще имаме избран изпълнител до края на май и ще можем да очакваме работата да започне през лятото", каза министърът на енергетиката Зорана Михайлович. Реално обаче това е малко вероятно, тъй като документи за участие в търга ще могат да се подават до 15 юни, а отварянето на офертите е насрочено за 22 юни по обяд.

Само за сравнение ще отбележим, че на километър българският участък ще струва 2.3 млн. лв. (143 млн. лв. за 62 км), а сръбският - 1.5 млн. лв. (167.2 млн. лв. за 109 км).

Уж европейски проект

Много вероятно е обаче цялата тази формалност на процедурата да е само за пред европейските партньори, които осигуряват по-голямата част от финансирането, а реално строителството да бъде дадено на руските фирми, които изградиха продължението на "Турски поток" през страната. Още повече,че заложеният размер на тръбите е същият като на използваните в руския проект, а и техниката е наблизо - в България.

Всъщност има голяма вероятност и София да даде своята част от газовата връзка на строителите на "Турски поток". В края на февруари стана ясно, че общо 11 компаниите са подали документи в търга на "Булгартрансгаз" за 62-километровото трасе от газопровода на българска територия с прогнозна цена от 143.6 млн. лв. Сред кандидатите са саудитската "Аркад С.п.А." - клон България, италианската "Бонати" с.п.а. - клон България, и беларуската "Белтрубопроводстрой", които заедно работиха по трасето на "Турски поток" през България. Тяхната техника и работници все още са в този регион (Северозападна България) и това може да се окаже ключово за предлагането на по-ниска цена и съответно спечелването и на този проект.

Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на енергетиката, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук

Фалшивата роля на мегапроекта "Балкански поток", който реално е продължение на руския "Турски поток" през България и Сърбия, личи най-добре от нуждата да се изгради газова връзка между София и Ниш. Замислете се само - защо след като бяха инвестирани милиарди в тръбата от турската граница, сега двете балкански държави ще харчат още стотици милиони за втора газова тръба? Отговорът е един и съвсем ясен - "Турски поток" е проект за транзит на руски газ, а не за диверсификация на доставките, както твърди премиерът Бойко Борисов, или за газификация на Западна България, както неубедително обяснява енергийния министър Теменужка Петкова.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Енергетика

Научавайте най-важното от сектор енергетика през изминалата седмица


8 коментара
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Тиквата се крие от евентуални въпроси на журналисти, но много ми се иска най-после да чуем за какво го разпитва Каскетурата, ако изобщо го разпитва. Жалко, че простият български народ няма да гласува масово за Да, България - единствено те се борят за върховенството на закона.

  • 2
    uys1511761111541407 avatar :-(
    Emil Dimov

    След "Турски паток" Сърбия започва и истинската газова връзка към България?!

    България също завърши приоритетно продължението на руския транзитен газопровод, преди да задвижи проекта към Ниш, който може да осигури "диверсификация" на доставките?!

    Тиквата се крие от евентуални въпроси на журналисти, но много ми се иска най-после да чуем за какво го разпитва "Каскет ура та", ако изобщо го "разпитва"? Жалко, че "простият" (не всички са по модела "аз съм прост и вие сте прости!" български народ няма да гласува масово ..... (да някои са омерзени и обезверени и смятат, че няма за кого да гласуват или, че очакват гласа им да бъде подменен?!!!)

  • 3
    mathoptimist avatar :-P
    mathoptimist

    Соросоидите са платили на достатъчно морално корумпиран автор да напише там нещо срещу дясното правителство на БГ. Нищо ново, но добрата новина тук е, че ще има още един газов интерконектор със съседите.

  • 4
    mathoptimist avatar :-P
    mathoptimist

    До коментар [#2] от "Emil Dimov":

    Каскетът отново е шик, следи модата Емо!

  • 5
    lubomirgavrilov avatar :-P
    Любо

    защото газовите връзки със Сърбия и Гърция се правят с европейски пари, затове се и бавят. За другата тръба руснаците извадиха пари, осигуриха фирми, гарантираха транзита и нещата се случиха бързо и лесно. Докато Тръмп се занимаваше с политика.

  • 6
    velian avatar :-(
    volarok

    "Само за сравнение ще отбележим, че на километър българският участък ще струва 2.3 млн. лв. (143 млн. лв. за 62 км), а сръбският - 1.5 млн. лв. (167.2 млн. лв. за 109 км)."
    _______________
    На нашия башбаканин явно халк@та му е по-голяма.

  • evpetra

    До коментар [#5] от "Любо":

    "За другата тръба руснаците извадиха пари..."

    Мо-оля?!

  • 8
    oio avatar :-P
    oio

    Понеже гледам, че няма и един компетентен коментар тука, малко да ви осветля:
    "Официалния" изпълнител" на проекта беше Консорциум Аркад ДЗЗД,
    между Арабския Аркад (Аркад Енджиниъринг енд Констръкшън Къмпани) и Италианския - Аркад Спа.
    ОБАЧЕ:
    Реално Италинаския Аркад (който е с миноритарен дял в консорциума) изобщо не е участва по никакъв начин.
    Арабския Аркад никога не е имал потенциала да изгради газопровода самостоятелно. Макар това да беше условие по договора.
    Затова още 2019 арабите разделиха цялото трасе на 10 части и започнаха да си наемат подизпълнители.
    За учатъци А6 и А7, от Плевен до Козлодуй, бяха наети италинаците от Sicilsaldo S.p.A.
    След това турците от Vemak İnşaat Taahhüt Makine A.Ş. поеха А8.
    Към началото на 2020 стана ясно, че арабите дори с подизпълнители, няма да могат да завършат проекта решиха да го продадат на Газпром.
    Е не официлно разбира се.
    Така през март в офисите на Аркад вече имаше само 2-3-ма араби "за цвят" и се напълни с рускоговорящи (руснаци и украинци).
    Те поеха ВСИЧКИ ръководни длъжности, от изпълнителен директор до мениджър на най-ниско ниво.
    Формално начело на Консорциум Аркад ДЗЗД останаха арабите, но реално цялата дейност на (формална и неформална) по проекта започна да минава през Аркад Енджиниъринг енд Констръкшън Къмпани - клон България.
    Малко по-късно в играта влезе и истинския собственик - Газпром, през неговата фирма CP Development SA (регистрирана в Швейцария).
    Хората до толкова не се притесняваха, че дори си използваха за официална комуникация по проекта имейли с разширение "cp-dev.eu"
    Междувременно в играта влязоха и италианците от Bonatti (участуци А4 и А5 от Търговище до Плевен), немците Max Streicher (A2 и А3), и руснаците от IDC (Infrastructure Development and Construction) (А9 и А10).
    Шапка свалям на руснаците как подхвърлиха на журналистите и другите лаещи- IDC . Те миличките бяха просто един от подизпълнителите. Обаче много добре изпълниха ролята на примамка и ги оставиха да ги дъвчат по медиите, а през това истинския владетел на проекта CPD си правеше каквото си поиска без никой да не обръща внимание.
    Естествено над цялата тази схема бдеше българската държава в лицето на Булгаргаз. ВСИЧКИ държавни институции, от имиграционните власти, които издаваха работни визи без излишни въпроси, през медицинските (за времето на проекта само веднъж бе наложена карантина на един подипълнител) и трудовите ( да сте чули за загинали? А те не са един и двама), че чак то строителните и всякакви други, които издаваха всякакви разрешителни без излишни въпроси.
    Ще ви дам и един забавен джокер - целия проект се охраняваше от .... Делта гард :)))
    (Хайде нещо и нещо забавничко за смях. Помните ли че пролетта един джип изтарани бързия влак Варна-София и го дерайлира? хайде познайте чий служител седеше зад волана и дали имаше някакви последствия за него ;) )
    А иначе драги ми наивници - да, първоначалния кеш го вадеха руснаците, НО реално проекта се финансира от всички вас през Булгаргаз, който изтегли заеми, за да плати на руснаците.
    Ако случайно не вярвате, можете да се разходите до ул. Осогово 51, в София. Да застанете отпред и да се заслушате на какъв език си говорят всички излизащи да изпушат по една цигарка отпред.
    ---
    Що се отнася до интерконектора със Сърбия. Само вижте колко от изброените по-горе фирми са кандидатствали за новия проект и в какви комбинации.
    ----
    Някой ден във втора серия може и да ви разкажа, защо тръбите за проекта влизаха през пристанище Бургас, макар че през Варна беше много по-евтино, за качеството на заварките, за качеството на изолациите, за непоправимите екологични щети, за измамените земеделци, през чиито земи мина тръбата и т.н., за качеството на изпълнението като цяло....чисто информативно ще ви спомена, след 20-на години, когато тръбата се изплати ще става само да бъде изкопана и предаден за вторични суровини.
    --
    Тъй де. Не случайно простите и продажните са най-бедни ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход