След "Турски поток" Сърбия започва и истинската газова връзка към България

България също завърши приоритетно продължението на руския транзитен газопровод, преди да задвижи проекта към Ниш, който може да осигури диверсификация на доставките

Премиерът Бойко Борисов разговаря с президента на Русия Владимир Путин, с президента на Турция Реджеп Тайип Ердоган и с държавния глава на Сърбия Александър Вучич преди старта на тържествената церемония по откриването на газопровода "Турски поток" в Истанбул.
Премиерът Бойко Борисов разговаря с президента на Русия Владимир Путин, с президента на Турция Реджеп Тайип Ердоган и с държавния глава на Сърбия Александър Вучич преди старта на тържествената церемония по откриването на газопровода "Турски поток" в Истанбул.
Премиерът Бойко Борисов разговаря с президента на Русия Владимир Путин, с президента на Турция Реджеп Тайип Ердоган и с държавния глава на Сърбия Александър Вучич преди старта на тържествената церемония по откриването на газопровода "Турски поток" в Истанбул.    ©  Правителствена Служба
Премиерът Бойко Борисов разговаря с президента на Русия Владимир Путин, с президента на Турция Реджеп Тайип Ердоган и с държавния глава на Сърбия Александър Вучич преди старта на тържествената церемония по откриването на газопровода "Турски поток" в Истанбул.    ©  Правителствена Служба
Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на енергетиката, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук

Фалшивата роля на мегапроекта "Балкански поток", който реално е продължение на руския "Турски поток" през България и Сърбия, личи най-добре от нуждата да се изгради газова връзка между София и Ниш. Замислете се само - защо след като бяха инвестирани милиарди в тръбата от турската граница, сега двете балкански държави ще харчат още стотици милиони за втора газова тръба? Отговорът е един и съвсем ясен - "Турски поток" е проект за транзит на руски газ, а не за диверсификация на доставките, както твърди премиерът Бойко Борисов, или за газификация на Западна България, както неубедително обяснява енергийния министър Теменужка Петкова.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • - 1
    • + 6

    Тиквата се крие от евентуални въпроси на журналисти, но много ми се иска най-после да чуем за какво го разпитва Каскетурата, ако изобщо го разпитва. Жалко, че простият български народ няма да гласува масово за Да, България - единствено те се борят за върховенството на закона.

    Нередност?
  • 2
    uys1511761111541407 avatar :-(
    Emil Dimov
    • - 1
    • + 6

    След "Турски паток" Сърбия започва и истинската газова връзка към България?!

    България също завърши приоритетно продължението на руския транзитен газопровод, преди да задвижи проекта към Ниш, който може да осигури "диверсификация" на доставките?!

    Тиквата се крие от евентуални въпроси на журналисти, но много ми се иска най-после да чуем за какво го разпитва "Каскет ура та", ако изобщо го "разпитва"? Жалко, че "простият" (не всички са по модела "аз съм прост и вие сте прости!" български народ няма да гласува масово ..... (да някои са омерзени и обезверени и смятат, че няма за кого да гласуват или, че очакват гласа им да бъде подменен?!!!)

    Нередност?
  • 3
    mathoptimist avatar :-P
    mathoptimist
    • - 7
    • + 1

    Соросоидите са платили на достатъчно морално корумпиран автор да напише там нещо срещу дясното правителство на БГ. Нищо ново, но добрата новина тук е, че ще има още един газов интерконектор със съседите.

    Нередност?
  • 4
    mathoptimist avatar :-P
    mathoptimist
    • - 4

    До коментар [#2] от "Emil Dimov":

    Каскетът отново е шик, следи модата Емо!

    Нередност?
  • 5
    lubomirgavrilov avatar :-P
    Любо
    • - 7
    • + 1

    защото газовите връзки със Сърбия и Гърция се правят с европейски пари, затове се и бавят. За другата тръба руснаците извадиха пари, осигуриха фирми, гарантираха транзита и нещата се случиха бързо и лесно. Докато Тръмп се занимаваше с политика.

    Нередност?
  • 6
    velian avatar :-(
    volarok
    • - 1
    • + 4

    "Само за сравнение ще отбележим, че на километър българският участък ще струва 2.3 млн. лв. (143 млн. лв. за 62 км), а сръбският - 1.5 млн. лв. (167.2 млн. лв. за 109 км)."
    _______________
    На нашия башбаканин явно халк@та му е по-голяма.

    Нередност?
  • evpetra
    • + 1

    До коментар [#5] от "Любо":

    "За другата тръба руснаците извадиха пари..."

    Мо-оля?!

    Нередност?
  • 8
    oio avatar :-P
    oio

    Понеже гледам, че няма и един компетентен коментар тука, малко да ви осветля:
    "Официалния" изпълнител" на проекта беше Консорциум Аркад ДЗЗД,
    между Арабския Аркад (Аркад Енджиниъринг енд Констръкшън Къмпани) и Италианския - Аркад Спа.
    ОБАЧЕ:
    Реално Италинаския Аркад (който е с миноритарен дял в консорциума) изобщо не е участва по никакъв начин.
    Арабския Аркад никога не е имал потенциала да изгради газопровода самостоятелно. Макар това да беше условие по договора.
    Затова още 2019 арабите разделиха цялото трасе на 10 части и започнаха да си наемат подизпълнители.
    За учатъци А6 и А7, от Плевен до Козлодуй, бяха наети италинаците от Sicilsaldo S.p.A.
    След това турците от Vemak İnşaat Taahhüt Makine A.Ş. поеха А8.
    Към началото на 2020 стана ясно, че арабите дори с подизпълнители, няма да могат да завършат проекта решиха да го продадат на Газпром.
    Е не официлно разбира се.
    Така през март в офисите на Аркад вече имаше само 2-3-ма араби "за цвят" и се напълни с рускоговорящи (руснаци и украинци).
    Те поеха ВСИЧКИ ръководни длъжности, от изпълнителен директор до мениджър на най-ниско ниво.
    Формално начело на Консорциум Аркад ДЗЗД останаха арабите, но реално цялата дейност на (формална и неформална) по проекта започна да минава през Аркад Енджиниъринг енд Констръкшън Къмпани - клон България.
    Малко по-късно в играта влезе и истинския собственик - Газпром, през неговата фирма CP Development SA (регистрирана в Швейцария).
    Хората до толкова не се притесняваха, че дори си използваха за официална комуникация по проекта имейли с разширение "cp-dev.eu"
    Междувременно в играта влязоха и италианците от Bonatti (участуци А4 и А5 от Търговище до Плевен), немците Max Streicher (A2 и А3), и руснаците от IDC (Infrastructure Development and Construction) (А9 и А10).
    Шапка свалям на руснаците как подхвърлиха на журналистите и другите лаещи- IDC . Те миличките бяха просто един от подизпълнителите. Обаче много добре изпълниха ролята на примамка и ги оставиха да ги дъвчат по медиите, а през това истинския владетел на проекта CPD си правеше каквото си поиска без никой да не обръща внимание.
    Естествено над цялата тази схема бдеше българската държава в лицето на Булгаргаз. ВСИЧКИ държавни институции, от имиграционните власти, които издаваха работни визи без излишни въпроси, през медицинските (за времето на проекта само веднъж бе наложена карантина на един подипълнител) и трудовите ( да сте чули за загинали? А те не са един и двама), че чак то строителните и всякакви други, които издаваха всякакви разрешителни без излишни въпроси.
    Ще ви дам и един забавен джокер - целия проект се охраняваше от .... Делта гард :)))
    (Хайде нещо и нещо забавничко за смях. Помните ли че пролетта един джип изтарани бързия влак Варна-София и го дерайлира? хайде познайте чий служител седеше зад волана и дали имаше някакви последствия за него ;) )
    А иначе драги ми наивници - да, първоначалния кеш го вадеха руснаците, НО реално проекта се финансира от всички вас през Булгаргаз, който изтегли заеми, за да плати на руснаците.
    Ако случайно не вярвате, можете да се разходите до ул. Осогово 51, в София. Да застанете отпред и да се заслушате на какъв език си говорят всички излизащи да изпушат по една цигарка отпред.
    ---
    Що се отнася до интерконектора със Сърбия. Само вижте колко от изброените по-горе фирми са кандидатствали за новия проект и в какви комбинации.
    ----
    Някой ден във втора серия може и да ви разкажа, защо тръбите за проекта влизаха през пристанище Бургас, макар че през Варна беше много по-евтино, за качеството на заварките, за качеството на изолациите, за непоправимите екологични щети, за измамените земеделци, през чиито земи мина тръбата и т.н., за качеството на изпълнението като цяло....чисто информативно ще ви спомена, след 20-на години, когато тръбата се изплати ще става само да бъде изкопана и предаден за вторични суровини.
    --
    Тъй де. Не случайно простите и продажните са най-бедни ;)

    Нередност?
Нов коментар