КЕВР откри куп нарушения в договорите за "Турски поток"

Кремъл

КЕВР откри куп нарушения в договорите за "Турски поток"

Започва и нова проверка - дали теглените заеми и бъдещите плащания по проекта са довели до свръхзадлъжнялост на "Булгартрансгаз", както и до застрашаване на сигурността на снабдяването

Румяна Гочева
6704 прочитания

Кремъл

© Кремъл


Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на енергетиката, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук.

Строителството на отсечката на "Турски поток" през България е ставало, без договорите да са одобрени от регулатора предварително, каквото задължение в наредба има записано. Това става ясно от доклад на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), която е направила проверка по документи на "Булгартрансгаз" относно начина на финансиране на участъка. От компанията е било изискано да предостави информация относно сключени договори с приложения към тях за финансиране на проекта за развитие и разширение на газопреносната система, в т.ч. и данни за направените обезпечения от дружеството в тази връзка, както и анализ на задълженията на "Булгартрансгаз" и плановете за тяхното погасяване.

Проверката е била назначена със заповед на председателя на КЕВР Иван Иванов на 5 април, а резултатите от нея са били представени и обсъдени на закрито заседание на 2 юли. Протоколът от заседанието бе публикуван тези дни, като за резултатите е уведомен и служебният министър на енергетиката Андрей Живков, който поиска БЕХ да отстрани ръководството на "Булгартрансгаз". Според него проверката на КЕВР "потвърждава, че проектът "Балкански поток" оказва негативно влияние върху цялостното финансово състояние на "Булгартрансгаз" и води до свръхзадлъжнялост на дружеството".

Изводите от проверката са повече от смущаващи и отново повдигат серия от въпроси, свързани с рентабилността и законността на проекта. Както "Капитал" писа наскоро - оказва се, че "Булгартрансгаз" затъва в дългове покрай "Турски поток", като регистрира 2.57 млрд. лв. задължения и излиза на счетоводна загуба за 2020 г. Отделно - от финансовия отчет на дружеството се вижда, че задълженията към банки се увеличават от 391 млн. лв. до 922 млн. лв., а търговските и други задължения на дружеството имат рекорден ръст - от само 10 млн. лв. в началото на 2020 г. до внушителните 1.25 млрд. лв. в края на годината.

Не ни трябва разрешението ви

Проверените договори (с "Аркад" и с "Ферощал Балкангаз"), свързани с изграждането на отсечката на "Турски поток" се оказват в нарушение на Наредбата за лицензирането на дейностите в енергетиката. Тя предвижда предварителното им одобрение от страна на КЕВР - става дума както за контрактите по изграждането на проекта, така и тези за сключването на банкови заеми. "Булгартрансгаз" обаче не е поискал такова одобрение, с което на практика е нарушил изискванията по наредбата.

По договора със саудитския консорциум "Аркад", който изграждаше "Турски поток" и беше на практика превзет от руснаците, въпросните средства ще се изплащат на вноски в период от 10 години при годишна лихва 4.1%. Въпреки че през м.г. "Булгартрансгаз" неколкократно заяви, че осигурява заемно финансиране при по-изгодни условия, с което да предплати на "Аркад", за да си спести разходи, от последния отчет на дружеството се вижда, че това едва ли ще се случи. Ясно е записано, че въпросните 1.25 млрд. лв. ще се дължат при лихва 4.1% до 1 януари 2031 г. Отделно са задълженията за компресорните станции (около 350 млн. лв.), за да може проектът за пренос на руски газ от Турция до Сърбия да заработи.

В същото време девет от десетте договора за банков кредит, описани в проверката, са със срок над една година. За тяхното сключването дружеството отново не е поискало разрешение от КЕВР. Такъв е и друг от случаите - в пет от договорите за банков кредит са учредени залози, за което "Булгартрансгаз" също не е искало от комисията разрешение за извършване на сделката.

"Нарушенията, описани в констативния протокол, са формални, но у мен възникна въпрос защо операторът ("Булгартрансгаз" - бел.авт.) не е изпълнил закона в това отношение. Има два възможни, от моята гледна точка, отговора. Единият е, за да се спести административното време, в което комисията би разглеждала заявленията за разрешение, което е неособено основателно, защото комисията винаги е проявявала разбиране към операторите на преносни системи (...)", коментира в хода на заседанието Александър Йорданов от КЕВР.

Според него, за да издаде или не разрешение за сключването на такава сделка, комисията трябва да оцени кумулативния ефект от всички тези сделки върху задлъжнялостта на преносния оператор и да прецени тя би ли могла да доведе до застрашаване на снабдяването. "Такава е формулировката в закона (...). Най-вероятно, по мое мнение, операторът е избегнал искането на тези разрешения, защото се е опасявал, че е възможно комисията да прецени, че съответната задлъжнялост ще доведе или би могла да доведе до застрашаване на сигурността на снабдяването. Тогава изводите, които аз правя за себе си, са още по-неприятни по отношение поведението на оператора", допълва той.

Какво казва "Булгартрансгаз"

В проверката е описана и позицията на компанията - очаквано "Булгартрансгаз" не приема направените от КЕВР изводи и констатации. Въпреки това регулаторът държи на тях и дори е възложил на работна група от експерти да извърши допълнително проучване дали кумулативният ефект на сделките, сключени от "Булгартрансгаз" са довели до свръхзадлъжнялост на енергийното предприятие и до застрашаване на сигурността на снабдяването.

Докладът е изпратен както на самата компания, така и на принципала й - Българския енергиен холдинг, и на Министерството на енергетиката. За санкции по тези нарушения не се говори никъде в доклада на КЕВР. Най-вероятно - ако изобщо има, подобно решение ще бъде взето от ресорното министерство. Предвид настоящата политическа ситуация обаче то трябва да побърза, ако иска мерките да бъдат взети в рамките на настоящия кабинет. В противен случай рискът от това проверката да потъне в архива на министерството е голям.

Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на енергетиката, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук.

Строителството на отсечката на "Турски поток" през България е ставало, без договорите да са одобрени от регулатора предварително, каквото задължение в наредба има записано. Това става ясно от доклад на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), която е направила проверка по документи на "Булгартрансгаз" относно начина на финансиране на участъка. От компанията е било изискано да предостави информация относно сключени договори с приложения към тях за финансиране на проекта за развитие и разширение на газопреносната система, в т.ч. и данни за направените обезпечения от дружеството в тази връзка, както и анализ на задълженията на "Булгартрансгаз" и плановете за тяхното погасяване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Енергетика

Научавайте най-важното от сектор енергетика през изминалата седмица


10 коментара
  • 1
    mudslide avatar :-|
    mudslide

    Жалки сме,просто става все по-трудна за осмисляне идеята,че нещо може и да се промени в тази "държава",а този от снимката поне да си беше пуснал оставката от кумова срама,щото явно е знаел,ма си е трайкал

  • 2
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Показателно е колко важно е институциите да бъдат независими. Сега ли се сетиха да правят проверка, като парите вече отдавна ги няма, договорите са променени и сме се отказали от 1,15 млрд. транзитни такси от Газпром. Краденето е било умопомрачително.

  • 3
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    И в крайна сметка всички тези хорица, които са сключвали неизгодните сделки, ощетяващи държавата ще отидат ли на топло, с конфискация на цялото имущество? И кога най-накрая някой ше започне да държи сметка за безобразията, извършвани всекидневно от властимащите?

  • 4
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    "И в крайна сметка всички тези хорица, които са сключвали неизгодните сделки, ощетяващи държавата ще отидат ли на топло, с конфискация на цялото имущество?"

    Колкото отидоха на топло тези, които похарчиха милиарди за Белене. Уважавам председателя на КЕВР, но много ми се иска да го попитам сега ли се сетиха да правят проверки?

  • 5
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    До коментар [#] от "":

    Не, не са сетили сега, то е ясно. Сега обаче ги натискат да изкарат нещо на яве, щото иначе резила ще е пълен. И съм сигурен, че натискът е външен, у нас всички, облечени във власт са мухлоьовци...

  • 6
    boyanv avatar :-|
    boyanv

    До коментар [#] от "":

    Много Ви се чудя. Може ли да ми посочите поне четвърт основателна причина, заради която т.нар председател на КЕВР заслужава уважение? Мисля, чудя се, но не се сещам нищо.

  • 7
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Ако дълговете застрашаваха преноса на газ, досега да се е чуло. Тези дългове тепърва ще намаляват, а дружеството е на сравнително малка счетоводна загуба поради амортизационни отчисления.

    По този газопровод сега - минута след минута, час след час, се трупат транзитни такси. Молекула по молекула - чиста печалба. Трансбалканския газопровод за колко години се е изплащал? Колко години е продължил да функционира?

    Парите не миришат, не знам защо настоявате да сме по-прости от германците.

  • 8
    aussie avatar :-|
    aussie

    Заем за 1.2 млрд. при 4.1% лихва е истински грабеж. Заеми за къщи вървят двойно по-малко.
    А този мухльо от снимката е за затвор, не само да си подава оставката.
    Кумова срама в нашата политика няма и никога не е имало. Всички се превръщат в негодници след няколко месеца в политиката.
    Между другото служебното правителство за два месеца свърши повече работа отколкото предните бездарници за 11 години.

  • 9
    aussie avatar :-P
    aussie

    50 млн. лихва за година?!? Колко са приходите от такси за година??? И това без другите разходи!

  • 10
    dabeda avatar :-|
    Da be.. da..

    Риск Инженеринг - те могат да нае.бат всяка аборигенска власт - няма значка с газ, нефт или атом проекти..
    Сега идва свежа нова плът - това така ги хм.. възбужда..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал