Умните водомери засичат течове и кражби

Умните водомери засичат течове и кражби

На пазара се предлагат редица смарт решения за по-точното отчитане на потреблението

Румяна Гочева
5182 прочитания

Темата накратко
  • Уредите за дистанционен отчет дават редица предимства и за абонатите, и за фирмите за комунални услуги.
  • Засега обаче те не са широко разпространени, тъй като инвестицията е за сметка на самия потребител.
  • Новите водомери са важни, но те трябва да са съобразени с изискванията на самото дружество, защото може да се окажат неработещи.

Изненадващ теч на вода, наводнение и проблеми със съседите. Мнозина са изпадали в тази неприятна ситуация - например докато са в лятна отпуска и кранът на бойлера и пералнята е дал дефект. С новите технологии обаче този проблем вече лесно може да се избегне. Ако разполагате с т.нар. умен водомер, той може да ви "каже" при евентуален теч и дори да спре подаването на вода.

Това все още е екзотика в България въпреки многото други ползи - точно отчитане в реално време, исторически данни, предложения за оптимизация на потреблението, което средно на всеки българин в страната възлиза на 99 литра на ден. Данните за последното са от най-актуалния годишен доклад на Националния статистически институт за околната среда (от края на 2019 г.). Интересното е, че в София (където няма нужда от поливане на големи ниви или градини) разходът е най-висок и достига 126 литра на човек за ден.

Какви са възможностите

Макар отчетът в реално време все още да звучи екзотично, всъщност това вече е възможно чрез нови умни водомери, чиито разновидности се предлагат от различни фирми у нас. Например дистанционното следене на потреблението вече се предлага от "Софийска вода". Услугата е сравнително нова и е достъпна чрез водомер с модул за дистанционно отчитане, който изпраща данните за преминаващите количества вода към специално приложение. Клиентът от своя страна има непрекъснат достъп до приложението през личния си профил на сайта на "Софийска вода". Така той може да засече разхода си, както и дали има нерегламентирано ползване, т.е. дали някой не краде вода, а това е полезно както за самия клиент, така и за ВиК оператора.

Системата обаче струва около 300 лв. за един водомер, а ако се сменят и двата (за студена и за топла вода), цената е около 460 лв. За тези, които нямат възможност да платят сумата накуп, от дружеството дават възможност и за разсрочено плащане.

"Досега услугата дистанционно отчитане на водомери беше достъпна само за цели етажни собствености, сега обаче от нея ще могат да се възползват и отделни потребители. Целта е да се пести време на клиентите", заяви изпълнителният директор на компанията Васил Тренев при представянето на системата преди две години. Той отбеляза и друго нейно предимство - спестява се неудобството от срещата с отчетниците, които "свалят" данните за потреблението на място на определен период от време. А сега, в условията на ковид пандемия, това е особено важно, тъй като се спестява близкият контакт с непознати хора.

"Използваме новите технологии, за да улесним максимално нашите клиенти. Ние ценим тяхното време, затова правим обслужването им възможно най-лесно, бързо и удобно. Чрез водомерите с дистанционно отчитане те ще могат винаги да са точно информирани и да управляват потреблението си на вода в реално време", коментира Васил Тренев. И все пак от "Софийска вода" напомнят, че независимо от дистанционно отчитане на консумацията по водомерите е необходимо веднъж годишно да се осигурява достъп на длъжностно лице до помещенията, в които са монтирани уредите. Най-малкото - за да се провери тяхната изправност и реален отчет.

Ами топлата вода?

Умни уреди обаче се предлагат не само от "Софийска вода", но и от други компании. Например от "Техем" напомнят, че от 12 март с промени в Закона за енергетиката бяха въведени изискванията на евродиректива 2018/2002 на Европейския парламент относно енергийната ефективност. Според приетите промени задължително се монтират само дистанционни водомери за топла вода, доставени или одобрени от фирмата, която извършва дяловото разпределение в сградата.

Това е така, защото компанията, която отчита уредите и изготвя сметките за отопление и топла вода, трябва да може да замерва дистанционно както разпределителите и топломерите, така и водомерите за топла вода за коректно разпределение на енергията. "От тази дата, ако се наложи да подмените водомер за топла вода, защото е стар или поради ремонт на банята например, то следва да направите това с уред, който е с дистанционно отчитане", обясни неотдавна Милена Стоянова от "Техем".

По думите й при избора на водомер за топла вода клиентите трябва да бъдат особено внимателни, защото уредът трябва да може да се отчита дистанционно от топлинния счетоводител, който обслужва етажната собственост. С други думи - дистанционните водомери, които монтират клиентите в домовете си, трябва да са доставени или одобрени от фирмата - топлинен счетоводител (например в обявения списък на конкурентната "Бруната" уредите за дистанционен отчет, с които компанията работи, са OpTherma, BMeters, Kamstrup, Siemens /Qundis).

"Този, който чете топломерите, трябва да може да отчита и дистанционните водомери в сградата, за да се гарантират коректни сметки", каза още Стоянова. Затова най-добрият вариант е просто да се допитате до комуналното дружество, откъдето ще кажат с кои фирми и уреди работят, за да не се стигне до неприятната ситуация, при която купуваме скъп уред, който обаче не може да се отчете.

Какво се предлага

Оборудвайки дома си с уреди и водомери с дистанционен отчет, лесно можете да преминете и към месечен отчет, за да получавате реална сметка за потреблението всеки месец, без изравнителна, изтъкват от "Техем". Цената на водомер е 90 лв. с включени ДДС и монтаж. На сходна цена - от 89 лв., се предлагат и умните водомери на "Нелбо". Конкретният уред (модел Qundis - Q water 5.5) се определя от компанията като водомер от най-ново поколение с електронен дисплей, за топла вода и за студена вода, с вграден модул за радиоотчет (отчет на данните от разстояние) и модерен дизайн.

"Бруната" пък предлага серия от възможности, като една от тях е комплексната услуга за дистанционно управление на абонатни станции и техническо обслужване. Целта е да се повиши енергийната ефективност на топлофицирани сгради като училища, детски градини, производствени сгради, търговски комплекси и други големи сгради.

Кой какво ще избере обаче е въпрос както на лично предпочитание и на цена, така и на съвместимост между отделните системи - дали уредът, който сте избрали, може да си говори с отчетниците на комуналното дружество или със системите за управление на дома. Факт е обаче, че пандемията от COVID-19 кара все повече клиенти да се насочват към отчета от разстояние, без да е наложително влизането на отчетник в дома, показват данни от проучване на "Техем". То е възложено и проведено през март 2021 г. сред 600 граждани от домакинства, използващи централно топлоснабдяване в София.

Над половината от тях (53.8%) заявяват, че отчитането на уредите извън дома е много полезно в условията на COVID-19, 24.7% казват, че има полза от него, а едва 11.7% смятат, че тази услуга няма да намали риска за здравето на самите тях и семействата им. От компанията изтъкват, че в България има монтирани над 1 милион уреди "Техем" (разпределители, водомери и топломери), като от тях 609 000 са дистанционни. "В условията на социална изолация в началото на миналата година за 14 дни чрез дистанционните уреди на компанията в София бяха отчетени над 360 хиляди индивидуални разпределителя и почти 18 000 водомера за топла вода, без да се налага посещение на отчетник в дома на клиентите", изтъкват от дружеството.

Подмяната на обикновените водомери с умни е особено важна и пести време и ресурси.

Засега обаче основната част от нея се случва единствено в столицата. Това е така поради различни фактори - от цената на уредите и възможностите на клиентите до реалното разбиране на потребителите, че подобна инвестиция в крайна сметка ще спести много нерви и средства както за едната, така и за другата страна.

Темата накратко
  • Уредите за дистанционен отчет дават редица предимства и за абонатите, и за фирмите за комунални услуги.
  • Засега обаче те не са широко разпространени, тъй като инвестицията е за сметка на самия потребител.
  • Новите водомери са важни, но те трябва да са съобразени с изискванията на самото дружество, защото може да се окажат неработещи.

Изненадващ теч на вода, наводнение и проблеми със съседите. Мнозина са изпадали в тази неприятна ситуация - например докато са в лятна отпуска и кранът на бойлера и пералнята е дал дефект. С новите технологии обаче този проблем вече лесно може да се избегне. Ако разполагате с т.нар. умен водомер, той може да ви "каже" при евентуален теч и дори да спре подаването на вода.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Енергетика

Научавайте най-важното от сектор енергетика през изминалата седмица


1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал