Инхаус поръчките набират скорост и в енергетиката

Електроенергийният системен оператор копира схемата "АПИ - Автомагистрали" чрез дружеството си "ЕСО инженеринг"

Изпълнителният директор на ЕСО Ангелин Цачев е назначен от правителството на ГЕРБ през 2018 г.
Изпълнителният директор на ЕСО Ангелин Цачев е назначен от правителството на ГЕРБ през 2018 г.    ©  Цветелина Белутова
Изпълнителният директор на ЕСО Ангелин Цачев е назначен от правителството на ГЕРБ през 2018 г.
Изпълнителният директор на ЕСО Ангелин Цачев е назначен от правителството на ГЕРБ през 2018 г.    ©  Цветелина Белутова

Една от най-богатите държавни компании - Електроенергийният системен оператор (ЕСО), е започнала да прилага схемата "АПИ - Автомагистрали" и да раздава поръчки за милиони без конкурс. Това става чрез дъщерното дружество "ЕСО инженеринг", като първите инхаус договори са от лятото, а последният - от 22 ноември. Сумарно досега те са за около 5 млн. лв.

Основно става дума за дейности, които са част от големия проект на ЕСО в Плана за възстановяване за 500 млн. лв. - за модернизация и автоматизация на електропреносната мрежа.

Съмненията са, че по този начин се заобикаля Законът за обществени поръчки и средствата се преразпределят тайно към други фирми, тъй като самото "ЕСО инженеринг" няма опит и капацитет за изпълнението на каквито и да е задачи.

Това се случва на фона на проверки от АДФИ в ЕСО за конфликт на интереси на изпълнителния директор Ангелин Цачев, свързани с възлагането на обществени поръчки към бившата му фирма.

Ударна подготовка, ударно действие

Дружеството "ЕСО инженеринг" е регистрирано на 18 февруари 2021 г. с капитал 500 хил. лв. и управител Николай Николов, който е бил директор в "Електроразпределение север" ("Енерго-про") до февруари 2020 г., което обслужва именно района на Търговище и фирма бившата фирма на Цачев - ЕМУ.

За причините за създаването на това ново дружество нямаше никаква публична информация както на сайта на ЕСО, така и от Министерството на енергетиката. От регистрацията в Търговския регистър се вижда, че предметът на дейност е доста широк - "Проектиране, консултантска дейност, изграждане на технологии и проекти за енергийни обекти, проектно управление, строителство, търговско представителство и посредничество, вътрешна и външна търговия, покупка и продажба на недвижими имоти, транспортна и спедиторска дейност".

До май месец в "ЕСО инженеринг" има само един нает и осигурен служител - директорът Николов. След това през май списъкът на осигурените изведнъж скача на 61 души, а през август вече 171. След това през септември служителите рязко намаляват до 67 човека.

Тази динамика донякъде съвпада с възлагането на инхаус договорите от ЕСО - от общо 27 контракта 19 са сключени през юли и август. Но при всички случаи е странно едно дружество да наеме над 100 човека за месец и след това да ги съкращава. По информация на "Капитал" обаче тук става дума за преназначаване на хора от самото ЕСО и връщането им обратно в дружеството майка.

По пътя на парите

Основната причина ЕСО да прави всичко това изглежда е желанието въпросните поръчки - за близо 5 млн. лв., да не попаднат в случайни ръце. Защото иначе можеше да се обявят конкурси и който предложи най-добра оферта да ги спечели. Сега обаче те се дават директно на "ЕСО инженеринг".

"Вратичката" в законодателството, която позволява това, може да се използва само ако съответното дружеството е 100% собственост на възложителя или има общ принципал с него, като заедно с това 80% от приходите му идват именно от договори с възложителя. В случая "ЕСО инженеринг" е изцяло собственост на ЕСО и няма никакви други приходи, освен тези, които дружеството-майка му осигури.

Този подход е приемлив за изпълнението на някои комунални услуги като сметосъбирането и социалния патронаж, които общините могат да извършват със собствени фирми. Но когато става дума за изграждането на нови системи за управление на електропреносната мрежа или за изграждането на подстанции и далекопроводи, нещата се променят. Още повече че в последните години от управлението на ГЕРБ практиката се използваше за скрито преразпределение на огромните средства за строежа на автомагистрала "Хемус" и други пътища, както и за ремонт на язовири към избрани фирми, при това авансово. Въпреки че при инхауса няма формално право да се ползват подизпълнители, това обичайно се заобикаля с договори за наем на техника и хора.

По същия начин, след което "ЕСО инженеринг" получи парите от ЕСО, може да наеме която си иска фирма, да й плати по каквито цени реши и да осъществява толкова контрол, колко намери за добре, защото няма да има друга институция, която да следи тези процеси.