Подготвя се ударно изграждане на зарядни за електромобили в България

ЕСО и представители на сектора подписаха меморандум за изграждане на до 10 хил. обекта в следващите 5 години

До 5 години в България може да бъдат изградени още 10 хил. зарядни станции за електромобили. Числото изглежда внушително и доста амбициозно на фона на съществуващите в момента около 600-700 зарядни в страната. Липсата на достатъчно работещи и удобни точки, което е валидно и за останалата част от света, е сред причините за много хора все още да не се престрашават да си купят електромобили наред с високата им цена.

Сега за развитието на инфраструктурата в България се обединиха Електроенергийният системен оператор (ЕСО), Националното сдружение на общините, браншовата камара на енергетиците, Българската асоциация "Електрически превозни средства", Индустриален клъстер "Електромобили" и Асоциацията на собствениците на електромобили в България, които в сряда сключиха договор за сътрудничество.

Според него ЕСО ще предостави наличната си инфраструктура, включително стопанисваните 297 станции от електропреносната мрежа, за да може местата за зареждане на електрически коли да са включени към системата на цялата страна. В момента зарядните се изграждат от различен тип инвеститори - някои са собственици на вериги магазини, бензиностанции, хотели и дилъри, както и специализирани компании, като Eldrive и Tesla, която вече е с 3 точки в България. Някои от тях са платени, други безплатни.

Предвид, че повечето електромобили са с ограничен рейндж на придвижване, макар той все повече да се увеличава все още в разстоянията, които могат да изминават не са големи. Придвижването от София до Бургас без зареждане например извън някои от моделите на Tesla и BMW iX e почти непосилна задача. Затова и развитието на мрежата е логична стъпка. На пръв поглед и в момента в България има дори предостатъчно зарядни - при около 3500 е-коли (регистрираните към януари 2022 г.) на всеки 5-6 от тях се падат по 1 зарядна станция, колкото е Европа и Азия, а в САЩ е 9. Според критериите на ЕК една точка трябва да се пада на 10 коли.

Често обаче те не са разположени на исканите от шофьорите места, много от тях са съсредоточени в големите градове, някои са бързи (DC), други са бавни (AC), а има и такива, които може временно да са извън строя.

От бранша оценяват положително меморандума с ЕСО, но посочват и къде са другите проблеми, които спират развитието на мрежата. "Създаването на публични станции е трудно от законодателна гледна точка. Зависи твърде много от изискванията на различните общини и се случва сравнително бавно. Например в момента чакаме разрешение да бъде одобрена една станция от ноември 2019 г., като все още няма резултат. Затова една такава хубава инициатива като на ЕСО трябва да се реализира, след като първо се унифицира режима по узаконяване чисто процедурно и за да може проектът да се осъществи от инвестиционна гледна точка.", коментира пред "Капитал" Димо Колчев, Бизнес развитие в "Елдрайв", която управлява най-голямата мрежа от зарядни в страната.

Очаква се бум

Към днешна дата цената за изграждане на една станция варира между 10 хил. и 100 хил. лв в зависимост от мощността и производителя. За да се реализира планът от меморандума от 10 хил станции, това означава инвестиция от поне 100 млн лв, която може и да достигне и до 1 млрд. лв., при условие че се използват по-скъпите станции и се калкулира инфлацията в сектора, която заради липсата на материали в последно време е осезаема.

ЕСО предвижда, че в периода 2030-2040 г. използването на електромобили в България ще се умножи многократно - от прогнозираните 200 хил. коли през 2030 г. се очаква те да нарастват до 2 млн. само 10 години по-късно. А през 2050 г., когато се очаква автомобилният парк в България да се състои главно само от електроавтомобили - те да наброяват 3.5 млн. Прогнозата звучи доста оптимистично на фона на числата за колите в България - общо новорегистираните автомобили на година (нови и втора употреба) са около 300 хил.

Така или иначе въпреки че в момента станциите в България са около 600-700 (тук може да се види точното местоположение на част от тях), ще е нужно този брой да се увеличи значително в следващото десетилетие, за да може да поеме потреблението не само от страна на български електромобили, а и за да може България да бъде интегрирана към общата европейска инфраструктура за електроавтомобили.

Разчетите на ЕСО показват, че наличието на 2 млн е-коли през 2040 г. се равнява на годишно потребление от 6 млн мВт/ч, а при допълнителното нарастване през 2050 г. електропотреблението ще се увеличи до 10 млн мВт/ч, което спрямо общото потребление на страната към 2021 г е около 25%. Въпреки че процентът изглежда значителен, трябва да се погледне в контекста на това, че към момента автомобилният парк в България употребява горива, чийто еквивалент в електроенергия е 45 млн. мВтч. Или общо взето, толкова, колкото е цялото електропотребление на страната.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • - 1
    • + 2

    Откакто зареждането стана платено не виждам електромобили пред стоянките. Само пред тия на Кауфланд има опашки, може би там е без пари.

    Нередност?
  • 2
    bfy36389039 avatar :-|
    кирил георгиев кирилов
    • - 1
    • + 2

    Монтирах си.
    Има една млада фирма.
    Професионално.
    https://www.ennovaty.com

    Нередност?
  • 3
    vzoran avatar :-|
    vzoran
    • - 2
    • + 1

    Една добра новина

    Нередност?
  • 4
    ydz16687900 avatar :-|
    ydz16687900
    • - 1
    • + 1

    60,70%от населението гледа като шахматисти цените в чуждите хран.вериги изникнали като гъби навсякъде,ех щом ги има сме гол.работа ,може да нямам кой знае какви доходи ,ама тъч скрийн ми за 1500лв.,може пътищата да са като в Бейрут ,ама ударно зарядни за ел.мобили ,Абе защо и аз да не взема да следвам тази народопсихология ,и заради мултимедията на таблото да си купя една лимузина с мотор с12 цилиндъра.Нищо че нямам доходи да й сложа гориво в резервоара ,нито за консумативи или пък дори за данъка й.Ами тъй сме повечето на гол за...к чифте пищови ,апък ударното изграждане на електростанции е ясно ,че ще е заради ударното прибиране на народна пара от приближена на не кой да е формичка.Пък какво ни пука че в автопарка на БГ има ,няма 10% Ел.мобили.Важното в БГ нали ,ваши ударно да направят пачки ,пък ние може да си крякаме като квачки .Да живее бълг.икономика .

    Нередност?
  • 5
    ydz16687900 avatar :-|
    ydz16687900
    • - 1

    ....от тези наши ,ваши и НОВИ БОГАТАШИ ,повечето ,като влязат в магазина ,цената ще ги плаши.Ей затова нещата ще вървят ....ама назад .На опашката ,в дъното на таблицата в Евро съюза

    Нередност?
  • 6
    iq146 avatar :-|
    iq146
    • + 2

    Видяла жабата, че подковават вола и тя вдигнала краченце...

    Нередност?
  • 7
    sashkow avatar :-|
    sashkow
    • + 1

    Интересно кой е направил прогнозата, че към 2030 ще има 200 000 електрически автомобила в България и на какво се базира тя.

    Нередност?
Нов коментар