Гърция обяви втори LNG терминал в Александруполис като алтернатива на руския газ
България също е акционер в съоръжението и до голяма степен може да си осигури пълна независимост на доставките по този начин


Научавайте най-важното от сектор енергетика през изминалата седмица
"Ще изградим втори LNG терминал с частни средства в Александруполис." Това заяви днес гръцкият премиер Кириакос Мицотакис пред парламента на страната, като отговор на мерките за намаляване на руското влияние в енергетиката. Новината е от изключителна важност за България, тъй като означава, че ще има достъп до двойно повече втечнен газ.
Дългосрочното решение за откъсването на България от газовата зависимост на Русия е именно осигуряването на възможност за алтернативни доставки. Към момента такава съществува само през реверсивната връзка при Кулата-Сидирокастро - от там сега влиза една трета от договорения азерски газ. Но истинската възможност ще се отвори след изграждането на газовата връзка с Гърция между Стара Загора и Комотини, което се очаква да е готова в средата на тази година. Този газопровод може да пренесе три пъти повече от целият 1 млрд. куб. м. азерски газ на година - или общо 3 млрд. куб. м., колкото е вътрешното потребление на България.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
1 коментар
Няма втори терминал в Александруполис, няма и разширение на съществуващ такъв, както пише в статията.
Всъщност става дума за стар проект, който гърците влачат вече 8 години от 2013 г., когато Gastrade получи лиценз за изграждането му.
Основната причина за забавянето му е, че гърците не искат да харчат собствени средства. От няколко години те убеждават Еврокомисията, че частен интерес към терминала няма и проекта ще бъде провален, ако не получат грант от ЕС. През миналата година ЕС отпусна 166 млн. евро безвъзмездни средства и именно по тази причина най-накрая беше взето окончателното инвестиционно решение.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.